Går endast på 3 av 4 cylindrar vid lågfart & tomgång

AznTap

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2015
Ort
Eskilstuna
Hoj
Suzuki GSF 600 N Bandit 1995
Hej

Jag har lite problem med min hoj, en Suzuki GSF600 Bandit från -95, och är ute efter lite råd och tips.
Problemet är att den endast går på 3 av 4 cylindrar vid lågt varvtal runt 1500 rpm.
När jag drar upp den till runt 2500 - 3000 rpm så vaknar 4:e cylindern till och då går den på alla 4 cylindrar.
Den är även svårstartad och släpper jag på gasen så sjunker varvtalet och dör inom loppet av några sekunder, jag antar att detta är en följd av att den endast går på 3 av 4 cylindrar vid tomgång upp till 1500 rpm.
Detta har jag kontrollerat genom att känna av värmen vid respektive avgasrör direkt efter motorn, fjärde avgasröret är helt svalt vid 1500 rpm.

Detta har jag gjort hittills inom felsökningväg:
  • Kontrollerat och justerat ventilspel så dom är bra
  • Kollat kompressionstryck i cylindrarna och dom verkar okej
  • Tändspole, tändkabel inklusive tändhatt och tändstift verkar okej
    Jag har mätt resistansen mellan primär och sekundär på tändspolen och mätt kabeln och tändhatten medan jag samtidigt vridit och dragit för att hitta eventuella glapp. Alla resistans-värden var stabila och hade rätt värden.
  • Tändstiftet har gnista både när jag provar lägga den mot motorblocket och även gnistprovaren indikerar på gnista. Har även bytt plats på tändstiften mellan cylindrarna utan någon skillnad.
  • Rengjort förgasarna med en förgasarspray och tryckluft efter att ha tagit isär alla munstycken, membran och alla delar som går att lossa.
  • Justerat bränslenivån i förgasarna.
  • Förgasarmembranet verkar vara helt och utan sprickor.
  • Letat efter tjyvluft genom att spruta startgas utanpå förgasarna och runtomkring utan någon varvtalsökning.
  • Bensin kommer från tanken till förgasaren utan problem.
  • Batteri är hyffsat nytt och ser alltid till att ladda upp det mellan varje mek-tillfälle.

Jag har läst att allt en motor behöver är bensin, gnista och kompression om jag minns rätt.
Så nu börjar jag bli lite smått desperat på att fortfarande inte ha kunnat hitta orsaken till felet och vänder mig till er lite mer erfarna, för trots allt så är jag en nybörjare inom det här med motorcyklar och har endast haft hojen i ett halvår.

Tändning och kompression verkar jag ha men det som är svårast att kontrollera är om jag verkligen får bensin från förgasaren till 4:e cylindern trots en ordentlig rengöring, jag menar när den väl sitter på hojen så är det svårt att avgöra om bensinen verkligen sprutar från förgasaren, har ni något tips på nåt smidigt sätt som jag kan avgöra detta på?

Det första man kommer att tänka på när den endast krånglar på låga varvtal är ju lågfartsmunstyckena i förgasaren och från rengöringen så vet jag att den inte är igentäppt, men det kan ju också vara så att den är skadad på nåt sätt som inte är visuellt synligt eller så kanske det är stopp nånstans efter lågfartsmunstycket?

Det sitter OEM-vakuumförgasare på den, Keihin CVK32.
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Kontrollera stiftet efter någon minuter gång på lågvarv. Är det blött får den soppa. Annars tippar jag på förgasarsynkroniseringen.

Jag lider av samma beskymmer, men hann aldrig med alla felsökningspunkter innan det blev dags att ställa av inför vintern, men synkroniseringen samt nya stift ör det jag ska kolla härnäst. Tycker mig nämligen se att jag flyttar runt problemet när jag byter plats på stiften. Jag har även provat att byta plats på tändspolarna, men jag kommer inte ihåg resultatet av detta.

Dock vet jag att synkroniseringen är mitt nästa steg.
 
Last edited:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
"Jag har läst att allt en motor behöver är bensin, gnista och kompression om jag minns rätt."
Och luft...
Tänkte också på förgasarsynkronisering. Det handlar ju om att synka de fyra spjällens lilla öppning vid tomgång, och om en av dem öppnar för lite så vaknar ju inte den cylindern förrns du gasar.
Kolla också hur blandskruvarna står. Skruva var och en ner i botten och räkna antalet varv och se om det skiljer sig något.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det fasta munstycket på röret som sticker ned i flottörhuset är svårt att få rent. Hålet är ca 0,3 mm stort och bara en kardel från en el-sladd får plats. Rengör absolut inte med ståltråd, det repar och gör hålet för stort.

Synka spjällen utan mätare "off-line" kan du göra med en synål, ställ upp tomgångsskruven och se till att synålen kan stickas in bakifrån lika mycket på alla fyra.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Låter helt klart som förgasarsynkning eller att soppan inte kommer fram pga skit i något munstycke, just eftersom den går bra vid större gaspådrag.

Om det sitter en TPS vid spjällen så kolla så att den fungerar och är korrekt justerad. Borde finnas instruktioner i verkstadsmanualen för din hoj. Låg sannolikhet att detta orsakar ditt fel, men det är lika bra att se till att allt är rätt :)
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
E du säker på att den går på tre? O inte ba två o misständer på två?
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Känns som tyckluft o spray räcker inte alltid. Kollat att lågfartsmunstyckena verkligen är öppna?(bl a kikat genom dom mot en lampa i taket eller nåt sånt) Jag brukar rensa försiktigt dom med nåt som är mjukare i material än munstyckena.

Du har då också koll på skryven luft-/bränsleblandning. Dom microsmå o-ringarna blir ofta kvar i förgasaren när man skruvar ut skruven....och blåses bort i samband med rengöring.

Ett nytt stift kan också vara trasigt(sprucket invändigt i emaljen) och fungera när man testar gnista. Kanske starta hojen, låta den gå på tomgång, känna på grenrörer vilken cylle som är kallare(minst varm) av dom fyra, skifta stift och göra om proceduren.
 

moddlaren

Guest
Du har en modern motor med cylinder avstängning Eco drivning går på alla bara när det behövs :D
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
För mig så låter det som att det är stopp i lågfartmunstycket i någon förgasare men det kan naturligtvis vara något annat.

Ta reda på vilken cylinder som inte tänder. Det kan du göra geom att känna vilket avgasrör som inte är varmt eller genom att spraya avgasrören med vatten och se om något rör ryker mindre/inte alls av ånga eller genom koppla ur ett tändstift i taget.

När du vet vilken cylinder som inte tänder så koppla in tändstiftet igen. Spraya sen med startgas i den cylindern. Går motorn jämnt då så har du bränsleproblem. Då kanske du behöver en ultraljudstvätt av förgasarna.

Lycka till!

Mvh,
Ingvar
 

AznTap

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2015
Ort
Eskilstuna
Hoj
Suzuki GSF 600 N Bandit 1995
Det ser ut som att de flesta tippar på att en förgasarsynkning behövs så jag ska ta reda på hur man utför detta och köpa det som behövs för att utföra den. När jag har haft hela förgasarbryggan ute så har jag visuellt inte sett någon större skillnad på spjällens position sinsemellan dom 4 förgasarna men det kanske är känsligt och kräver en mätning av trycket.

När jag rengjorde munstyckena så höll jag dom mot en lampa och såg att dom inte var helt täppta, har dock beställt nya munstycken för att undanröja denna misstanke.

Luft/bränsle-skruven har jag koll på och har ställt dom ungefär lika mycket, dock krävs ungefär ett halvt varv ut mer än vad manualen anger för att kunna få igång hojen.

Nästa steg är nu att googla på hur man gör en förgasarsynkning.
 

AznTap

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2015
Ort
Eskilstuna
Hoj
Suzuki GSF 600 N Bandit 1995
Det fasta munstycket på röret som sticker ned i flottörhuset är svårt att få rent. Hålet är ca 0,3 mm stort och bara en kardel från en el-sladd får plats. Rengör absolut inte med ståltråd, det repar och gör hålet för stort.

Synka spjällen utan mätare "off-line" kan du göra med en synål, ställ upp tomgångsskruven och se till att synålen kan stickas in bakifrån lika mycket på alla fyra.

Ska jag alltså höja tomgångsskruven och lägga en synål under spjällen som öppnar sig vid gaspådrag och se till att lika stor glipa finns vid varje spjäll?
 

AznTap

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2015
Ort
Eskilstuna
Hoj
Suzuki GSF 600 N Bandit 1995
Låter helt klart som förgasarsynkning eller att soppan inte kommer fram pga skit i något munstycke, just eftersom den går bra vid större gaspådrag.

Om det sitter en TPS vid spjällen så kolla så att den fungerar och är korrekt justerad. Borde finnas instruktioner i verkstadsmanualen för din hoj. Låg sannolikhet att detta orsakar ditt fel, men det är lika bra att se till att allt är rätt :)

Jag antar att TPS är "Throttle Position Sensor" och isåfall har mina förgasare ingen TPS :)
 

AznTap

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2015
Ort
Eskilstuna
Hoj
Suzuki GSF 600 N Bandit 1995
Känns som tyckluft o spray räcker inte alltid. Kollat att lågfartsmunstyckena verkligen är öppna?(bl a kikat genom dom mot en lampa i taket eller nåt sånt) Jag brukar rensa försiktigt dom med nåt som är mjukare i material än munstyckena.

Du har då också koll på skryven luft-/bränsleblandning. Dom microsmå o-ringarna blir ofta kvar i förgasaren när man skruvar ut skruven....och blåses bort i samband med rengöring.

Ett nytt stift kan också vara trasigt(sprucket invändigt i emaljen) och fungera när man testar gnista. Kanske starta hojen, låta den gå på tomgång, känna på grenrörer vilken cylle som är kallare(minst varm) av dom fyra, skifta stift och göra om proceduren.

Japp dom skruvarna har jag koll på och O-ringarna är kvar på dom. Jag vet att det är 4:e cylindern som missar och det hjälpte inte att skifta tändstift.
 

AznTap

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2015
Ort
Eskilstuna
Hoj
Suzuki GSF 600 N Bandit 1995
För mig så låter det som att det är stopp i lågfartmunstycket i någon förgasare men det kan naturligtvis vara något annat.

Ta reda på vilken cylinder som inte tänder. Det kan du göra geom att känna vilket avgasrör som inte är varmt eller genom att spraya avgasrören med vatten och se om något rör ryker mindre/inte alls av ånga eller genom koppla ur ett tändstift i taget.

När du vet vilken cylinder som inte tänder så koppla in tändstiftet igen. Spraya sen med startgas i den cylindern. Går motorn jämnt då så har du bränsleproblem. Då kanske du behöver en ultraljudstvätt av förgasarna.

Lycka till!

Mvh,
Ingvar


Jag har redan kollat detta och det är 4:e cylindern som som inte tänder. Men vart menar du att jag ska spruta in startgas när allting sitter monterat på hojen?
Måste jag öppna upp luftburken, ta loss luftfiltret och spruta in direkt vid insuget av 4:e förgasaren?
Är spjället ens tillräckligt öppet vid lågfart kring 1500 rpm?

Mvh Benny
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Som du själv och andra vart inne på, så verkar "bänksynkningen" vara det mest aktuella just nu i ditt fall. Startgas kan du få in i respektive cylinder via vaccumuttagen, dvs samma uttag som används när du ska vaccumsynka förgasarna. Brukar sitta svarta pluggar mot motorsidan som man ska plocka av.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag har själv använt mig av synålsmetoden. Eller rättare sagt, ficklampsmetoden samt bladmåttsmetoden.
Egentligen är det undertrycket som ska mätas, men är man lat och snål som jag och vill ha en snabbfix som kanske funkar så shoot!:banana
Här följer nu en bildspecial (är hemma o sjuk o hade inget kul för mig ändå). TS kanske redan har koll på allt detta men kanske nån som inte har?

Här syns två av spjällen samt lite annat. Förgasarn är från 80-talet.
IMG_0514.JPG

Vi vänder på den och hittar tomgångsskruven
IMG_0515.JPG

Här syns hur själva synkningen går till. På just denna förgasare kan man endast ställa in spjällpar 1&2 mot 3&4. De bägge paren är fästa vid varsin stång, eller hävarm. En av dessa är ihopgjuten med "synkningshävarmen" - lossa skruven, justera höjd, skruva fast igen.
IMG_0516.JPG

Fästet för gasvajern drar ju i hela spjällstångsmekanismen och här syns hur tomgångsskruven mekaniskt justerar gasvajerfästets viloinställning. När allt är klart och gjort ska ju viloinställningen vara något uppskruvad, kanske 1 varv +-. Detta eftersom spjällen måste stå något öppna vid tomgång för att motorn ska gå.
IMG_0517.JPG

Och nu till själva metoden. Här ficklampsmetoden. Först stänger jag jag spjällen helt med hjälp av tomgångsskruven. Så lyser jag igenom från ena sidan med en ficklampa. Syns en mycket svag ljusstråle.
spjäll stängt.JPG

Sen öppnar jag sakta samma spjäll med hjälp av tomgångsskruven tills en fin månstrimma av ljus syns
spjäll halvt varv cyl 1.JPG

Ovan var spjäll nr 1. Så jämför jag med ljusgenomsläppet i spjäll nr 3. Helt klart släpper nr 3 igenom mer ljus. Tomgångsskruven är inskruvad ca ett halvt varv.
spjäll halvt varv cyl 3.JPG

Så justerar man tills det verkar vara lika. Sen skruvar man upp tomgångsskruven ca ett varv, monterar på förgasarn och hoppas allt lirar. Lite rudimentärt bonnmek kanske, men tills man skaffar riktiga mätgrejer...
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Luft/bränsle-skruven har jag koll på och har ställt dom ungefär lika mycket, dock krävs ungefär ett halvt varv ut mer än vad manualen anger för att kunna få igång hojen.
Det borde vara så eftersom vinter=fetare blandning=blandskruvarna ut; sommar=snålare blandning=blandskruvarna in
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top