Små, mellanklassbil med automatlåda och bensin

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Min mammas Volvo gått sönder (kopplingen utsliten..) och den är inte värd mycket mer än vad ett sådant jobb kostar. Överväger att skrota bilen och köpa något annat åt henne. Hon är äldre och kör inte särskilt mycket. Nästan oförsvarbart att ha en bil egentligen.

Hon har tidigare i yngre dagar kört med automatlåda så jag tror att det vore ett bättre alternativ om man ska leta efter bil. Med tanke på hennes låga årliga körsträcka kanske en bensinbil vore bäst. Tittar man på blocket är det väldigt mycket diesel bilar till salu. Det är ju uteslutande det som har sålts senaste 10 åren. Man får leta efter prestandamodeller för att få tag i bensinare. Nu är jag inte ute efter en prestandabil till min mamma. Det hade nog skrämt livet ur henne. För att inte tala om driftkostnaderna om något händer.

Premiumbilarna har rullat rätt mycket mil och är ändå 8- 12+ år gamla. Vet inte hur mycket premium det är kvar i dessa bilar. Det förutsätter ju att bilarna har sköts om. Det kan vara ett stort frågetecken på det. De lite billigare bilarna av mindre modell saknar automat och frågan är hur kvalitén är på dessa när de väl finns. Det känns nästan som att köpa grisen i säcken även om man lägger upp 60- 100k. Känns nästan som om det motsvarar en 20- 30k bil bara för ett par år sedan. Bara att de är mer komplicerade att reparera. Det är väl nästan skroten redan i ett tidigt stadium.

Tittar man in i bilhallarna där säljarna försöker kränga bilar med billig finansieringslösningar förstår man nästan varför det ser så illa ut på begagnat. Man kan ju leasa en bil om man inte kör så mycket för samma kostnad som värdeminskningen + någon dyrare reparation och service ligger på en bil i 100k klassen begagnad. Det är inte cash is king i bilhallarna.

Är det någon som har lite förslag på bilmodeller med driftsäker motor och drivlina som man kan få tag i för rimliga pengar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
För de pengarna: Toyota Prius.

Automat
Snuskigt hög kvalla - till och med 50.000-milade stockholmstaxi brukar ha klarat sig utan annat än byte av bromsbelägg och påfyllning av spolarvätska...
Trist (lätt) att köra
Ofta välutrustade
Låga ägandekostnader
Din mor kommer att tycka att den är snygg
När hon kört klart tar du den som andrabil
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Toyota har ju ett bra rykte, men Prius var inte någon bil jag själv hade i åtanke. Får titta lite på dem och se om det kan vara något. Tack för tipset.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Prius är som sagt bra skottsäkra, bakfjädrar och hjullager fram är det som kan komma lite tidigt för att vara Toyota. Drivknutar är i sig inget vanligt problem men gummi är färskvara så kika på skyddsbälgarna åtminstone, vet inte specifikt för Prius men Toyota har i.a.f. en historik med Ej demonterbara yttre drivknutar = demont av drivaxel o inre knuten för montering av yttre skyddsbälgen. I de fall yttre knuten behöver bytas gissar jag på att den inte hamnar under kategorin ganska billi i.o.m. att drivaxeln då inkluderas. Även sunt att läsa av ev. felkoder då de kan skvallra om skicket på hybridbatteripacket, felkod på solsensor är dock standard på bilar som stått i en saluhall en tid av den enkla anledningen att det är brist på solljus där.

Honda Jazz är även fiffig med sina biostolar till baksäte = kan fällas både upp och ner så att säga, även denna kommer med en steglös automatlåda som till skillnad mot de som tar 3-4 ggr högre pris faktiskt fungerar :hihi

Yaris är populär, 1.0 motorn är inge vidare och något modellår är lite väl plastic fantastic invändigt. Finns även som Hybrid numera men gissningsvis lite saftig prisklass ännu. Framfjädrar och rostiga bromsrör är väl det som återigen kan komma lite tidigt för att vara en Toyota och på tal om rost så hade de plåttank ganska länge.

Aygo, den äldre, är en plåtburk och inget jag skulle rekommendera. Trots det lilla formatet räcker den trecylindriga motorn inte till enligt mig och har en tuff tuff gång som bokstavligen är svår att köra mjukt i låg hastighet. Har för mig att automatlådan i denna är av modellen automatväxlad manuell låda = ryck-SM eller kort och gott skräp. Aygon sägs mellanåt ha ganska kortlivad koppling, jag tror det beror på att den får smisk när folk försöker köra mjukt och/eller komma iväg med trestånkan.

Suzuki Swift ser ganska trevlig ut, finns med fyrkrafs och brukar hålla god kvalité. Har en del rostbekymmer men det gäller mer eller mindre de flesta japsar så en rostskyddsbehandling är i regel en god investering oavsett modell eller märke.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Den som rekommenderar en prius har nog aldrig kört en.
Yaris, corolla eller till och med aygo är grymt mycket bättre bilar.

Annars slår jag gärna ett slag för Cittra/pugge bilar med (PSA)1,6hdi motorer. Bättre blir det inte.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Den som rekommenderar en prius har nog aldrig kört en.
Yaris, corolla eller till och med aygo är grymt mycket bättre bilar.

Annars slår jag gärna ett slag för Cittra/pugge bilar med (PSA)1,6hdi motorer. Bättre blir det inte.

Jodå, har kört en del Prius och närstående har ägt flera stycken.

Oavsett tyckande så är fakta att Prius är den mest felfria av alla Toyota och ditt påstående om att andra är bättre är helt enkelt fel. :). Dessutom inte automat.

PSA med 1,6dieseln är en trevlig motor men har inte i denna tråd att göra.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jodå, har kört en del Prius och närstående har ägt flera stycken.

Oavsett tyckande så är fakta att Prius är den mest felfria av alla Toyota och ditt påstående om att andra är bättre är helt enkelt fel. :). Dessutom inte automat.

PSA med 1,6dieseln är en trevlig motor men har inte i denna tråd att göra.

PSA 1,6 diesel. Var det inte den som fick så mycket beläggningar att det bara var 25% flöde kvar på oljan med rekommenderat långt bytesintervall?
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Den som rekommenderar en prius har nog aldrig kört en.
Yaris, corolla eller till och med aygo är grymt mycket bättre bilar.

Annars slår jag gärna ett slag för Cittra/pugge bilar med (PSA)1,6hdi motorer. Bättre blir det inte.
Har du någonsin kört Peugeots nyare automatare? Sämre skit får man leta efter.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har du någonsin kört Peugeots nyare automatare? Sämre skit får man leta efter.

Du menar förmodligen den robotiserade manuella EGS-lådan. Funkar skitbra och håller utan problem till skillnad från tex VAG-s dubbelkopplingslåda.

Men man måste veta att det är en manuell låda och köra som med en sådan. Fast man slipper växla själv.

Men jag tror inte attTS är ute efter en sådan...
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Det efterfrågas små bensinbilar och förslås stora Volvos och dieselhäckar.
Toyota är som sagt skottsäkra. Min fru kör en. Intrycket jag har är att den aldrig kommer att gå sönder.

Mitt bästa tips är som vanligt Alfa Romeo. ☺
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag hade en aygo som hyrbil en gång för några år sedan. Jag är stark motståndare till småbilar. Men aygon förvånade mig och jag tyckte den var riktigt rolig att köra. Körde motorväg mellan sthlm och norrköping med den och det var inte så man avled iaf. Annars kan jag rekomedera en skoda fabia med 1,6liters snurran. Trevlig bil men ganska plastiga. Kostar väl runt en tjuga idag om den har några år på nacken.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Nyaste M760Li X-drive har kommit ut nu. Det är en automat och en bra bil.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Nyaste M760Li X-drive har kommit ut nu. Det är en automat och en bra bil.

Haha, perfekt, slipper tanten vara nervös och göra oroliga omkörningar, det är bara att brassa på och när hon tror sig ha passerat en bil har hon säkerligen kört om minst fyra :D
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Mitt bästa tips är som vanligt Alfa Romeo. ☺

Ha ha.. Alfa har en plats i mitt hjärta också. Dyker det upp en fin välhållen 156 GTA med Q2 diff, stora bromsarna kan jag tänka mig att köpa en. Om man hade behovet av en lyxig sedan hade jag hellre köpt Quattroporte av föregående generation än en BMW 7:serie som Mavve föreslog. Varje gång man ser inledningen av filmen En Oväntad Vänskap blir man påmind om att det inte vore någon dum "familjebil". Bara motorljudet får en att glömma allt vad Tesla heter.

Har varit förbi Toyota och ska testa en Prius nästa vecka bara för se vad det är för något. Det är inget jag någonsin funderat på att köpa. Men det vore ju dumt att inte testa en. Tvivlar inte på att det är någon dålig bil. Vi får se vad det blir tillslut.

Tycker att det är en väldigt konstig marknad på begagnat numera som sagt. Det ska bli intressant att se vad som händer när privatleasingbilarna kommer ut på marknaden när avtalen löpt ut. Det verkar oerhört populärt sätt att äga bil på idag.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
En V50 kanske?

De ligger ganska bra i pris, inga större brister* (förutom drivaxeln hö fram, kolla så den är bytt).
Drar inte fasligt med soppa heller och brukar vara fullsmetade med extrautrustning.
Funderade själv på en nyligt när jag trodde min bil sagt upp sig.
Bonus att det får plats en fullvuxen karl i sätet, dessutom.
Lastutrymmet är väl sådär i förhållande till storleken dock.

Se upp för minsta motorn bara.
Den är ruskigt slö men går inte jättemycket billigare.

*Vad jag vet, iaf.
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag har sneglat på både V50 och C30 bland blocket annonserna och en rad andra likvärdiga bilar runt det segmentet. Syrran hade vid något tillfälle kört en C30 och tyckte att den var trevlig. Själv har jag bara kört en V50 för många år sedan. Tyckte den var helt OK för vad det var. Något man får ge Volvo är att de har sköna stolar även på deras lite billigare modeller.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top