Min första motorcykel (A2)

Prytz

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2016
Ort
Stockholm
Hoj
-
Hej allihopa!

Jo, det är så att jag tänkt köpa en motorcykel inför sommaren och börja övningsköra redan i mars om vädret tillåter.

Jag har kollat på olika 600 hojar, främst gsxr-600 och er-6j . Jag har läst en del nybörjar trådar så jag har ett humm om vilka som kan vara bra att starta med.

I alla fall... jag har kollat blocket de senaste veckorna utan att hitta något i min prisklass. (15-25 000kr)

Ikväll kom det däremot upp en annons angående en sv-650 till salu, som för mig verkar vara ett behagligt pris.

http://www.blocket.se/kalmar/Suzuki_sv650_65181187.htm?ca=11&w=3


Då jag inte kan så mycket om motorcyklar skulle jag gärna vilja ha lite synpunkter på om det är ett bra köp eller ej, och vissa saker som kan vara bra att fråga om eller testa på plats! Om ni har en annan motorcykel att rekommendera inom min budget får ni jättegärna dela med er :)


Mvh,
Alex

edit: Den har gått 2800 mil.
 
Last edited:

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2

A2
Körkortsbehörigheten A2 ger rätt att köra mellanstora motorcyklar vars nettoeffekt är högst 35 kilowatt och som har ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kg. Om fordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW.

Åldersgränsen för A2 är 18 år.



Det finns väldigt få sporthojar som kan köras på A2 kortet, eftersom den får ha max 70kw som ursprungseffekt (93.8715 hästkrafter)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om du väntar en månad eller två kommer det börja dyka upp mer hojar på blocket.
Men ja, SV650 är det ganska många som kört som förstahoj, så den bör väl vara helt okej. Du borde kunna regga om den för 35 kw med...

Men det är en bit till Målilla från Stockholm, lägg en bevakning på blocket med intressanta modeller, och en bevakning med allt mellan 10 och 30 000 i stockholm och närliggande län, så får bättre koll på vad som ramlar runt på marknaden. :tummenupp

Du har ju ett par veckor på dig att köpa hojen om du ska börja i mars, så stressa inte.
Ett tips är väl att vänta tills de sopat bort allt jävla grus innan du börjar övningsköra.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Gsxr-600 får du inte köra med A2 kort.

Antar att du menar ER-6F?
Det är bra hojar att börja med som inte kostar särskilt mycket i varken inköp eller försäkring.
Dessutom ABS vilket är rätt trevligt att ha.
Var väl Sveriges mest sålda hoj 2006-2009?
Eller något sånt iaf.
 

Prytz

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2016
Ort
Stockholm
Hoj
-
Tacksam för alla svar!

Gsxr-600 är en fin hoj.. synd att jag inte får köra den :/

Jag har kollat blocket varje dag och sett en del intressanta hojar. Dock har vill jag inte spendera mer än 20-30000 på en motorcykel just nu då jag måste ha pengar till utrustning och körkort!

Jag hittade en fin R6'a på blocket som verkade bra.
http://www.blocket.se/kalmar/Yamaha_R6_25kw_65282026.htm?ca=11&w=3

Jag kan inte så mycket om motorcyklar och vad man ska kolla efter så jag skulle uppskatta om någon skulle kunna hjälpa mig med det!

Mvh
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tacksam för alla svar!

Gsxr-600 är en fin hoj.. synd att jag inte får köra den :/

Jag har kollat blocket varje dag och sett en del intressanta hojar. Dock har vill jag inte spendera mer än 20-30000 på en motorcykel just nu då jag måste ha pengar till utrustning och körkort!

Jag hittade en fin R6'a på blocket som verkade bra.
http://www.blocket.se/kalmar/Yamaha_R6_25kw_65282026.htm?ca=11&w=3

Jag kan inte så mycket om motorcyklar och vad man ska kolla efter så jag skulle uppskatta om någon skulle kunna hjälpa mig med det!

Mvh

Du får inte köra R6an heller på A2.
Det finns några trådar här på forumet om A2hojar, du kan ta dig en titt i dem efter uppslag.

Om du vill ha hjälp med att titta på eventuella objekt finns det säkert folk som kan hjälpa till med det.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Tacksam för alla svar!

Gsxr-600 är en fin hoj.. synd att jag inte får köra den :/

Jag har kollat blocket varje dag och sett en del intressanta hojar. Dock har vill jag inte spendera mer än 20-30000 på en motorcykel just nu då jag måste ha pengar till utrustning och körkort!

Jag hittade en fin R6'a på blocket som verkade bra.
http://www.blocket.se/kalmar/Yamaha_R6_25kw_65282026.htm?ca=11&w=3

Jag kan inte så mycket om motorcyklar och vad man ska kolla efter så jag skulle uppskatta om någon skulle kunna hjälpa mig med det!

Mvh

Har du börjat plugga på teorin? Där står det mesta om hur du kollar diverse lager, sen finns alltid fulknep för att komma runt lite, en del av dem kräver väl lite teknik med - t.ex kolla styrlager då boken tycker att man ska ställa hojen på centralstödet, som om alla hojar hade ett sådant. Då kan du istället jucka upp den så den balanserar på stöd och bakdäck och låta en kompis känna efter hack i lagret genom att långsamt ge styrutslag åt både höger och vänster, och genom att dra lite i gaffelbenen och se om det glappar. Det mesta du kan tänkas kolla är ganska grundläggande - blårök, oljelukt, olja i expansionskärlet, oljeläckage, slitna däck/drivpaket, så många lager du kan, att alla lampor funkar osv.

Jag brukar inte lägga någon vikt vid om hojen varit omkull några gånger - banhojar klarar att piskas ganska hårt efter att de varit duktigt sönderklotade, så varför skulle inte en hoj man fiskör med på gata klara av samma behandling om den lagas ordentligt?

SV:n tror jag är ett bra köp, eller om du hittar någon liknande. Jag kan mycket väl ha fel, men har för mig att California Superbike School hade den som instegshoj innan de bytte till er-6 (Josef kan säkert rätta mig här). Bonusen där är att den har alla orginalprylar med, en tjurskallig besiktningsman kan sätta stopp för miniblinkers och annan "styling", och då är det skönt att bara kunna kasta på orignalprylarna o åka in på ombesiktningen o få det gjort istället för att börja jaga efter billiga godkända blinkers...

R6 går bort, precis som cbr 600rr, gsxr, daytona 675 och zx6r. Alla de där rena sporthojarna som är någorlunda nya har för mycket motor för att strypas för a2.
Det finns en och annan fzr600 som funkar, men sporthojar är byggda för att köra fort och aktivt, helst ganska långt ifrån lagligt, så de kan bli lite tråkiga på allmän väg. Vill du prompt ha en sporthoj skulle jag föreslå något gammalt banhojslik att köra skiten ur på lite bandagar och sen en mer standardbetonad eller sport-touring hoj på allmän väg. Det kommer med största sannolikhet ge dig mer njutning både på bana och på gata.

400cc sportisarna kan du ju förvisso köra på A2, men de är än mindre och du sitter ännu mer som en räka på dem, så jag vet inte om jag skulle rekommendera det heller.
 

Prytz

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2016
Ort
Stockholm
Hoj
-
Har du börjat plugga på teorin? Där står det mesta om hur du kollar diverse lager, sen finns alltid fulknep för att komma runt lite, en del av dem kräver väl lite teknik med - t.ex kolla styrlager då boken tycker att man ska ställa hojen på centralstödet, som om alla hojar hade ett sådant. Då kan du istället jucka upp den så den balanserar på stöd och bakdäck och låta en kompis känna efter hack i lagret genom att långsamt ge styrutslag åt både höger och vänster, och genom att dra lite i gaffelbenen och se om det glappar. Det mesta du kan tänkas kolla är ganska grundläggande - blårök, oljelukt, olja i expansionskärlet, oljeläckage, slitna däck/drivpaket, så många lager du kan, att alla lampor funkar osv.

Jag brukar inte lägga någon vikt vid om hojen varit omkull några gånger - banhojar klarar att piskas ganska hårt efter att de varit duktigt sönderklotade, så varför skulle inte en hoj man fiskör med på gata klara av samma behandling om den lagas ordentligt?

SV:n tror jag är ett bra köp, eller om du hittar någon liknande. Jag kan mycket väl ha fel, men har för mig att California Superbike School hade den som instegshoj innan de bytte till er-6 (Josef kan säkert rätta mig här). Bonusen där är att den har alla orginalprylar med, en tjurskallig besiktningsman kan sätta stopp för miniblinkers och annan "styling", och då är det skönt att bara kunna kasta på orignalprylarna o åka in på ombesiktningen o få det gjort istället för att börja jaga efter billiga godkända blinkers...

R6 går bort, precis som cbr 600rr, gsxr, daytona 675 och zx6r. Alla de där rena sporthojarna som är någorlunda nya har för mycket motor för att strypas för a2.
Det finns en och annan fzr600 som funkar, men sporthojar är byggda för att köra fort och aktivt, helst ganska långt ifrån lagligt, så de kan bli lite tråkiga på allmän väg. Vill du prompt ha en sporthoj skulle jag föreslå något gammalt banhojslik att köra skiten ur på lite bandagar och sen en mer standardbetonad eller sport-touring hoj på allmän väg. Det kommer med största sannolikhet ge dig mer njutning både på bana och på gata.

400cc sportisarna kan du ju förvisso köra på A2, men de är än mindre och du sitter ännu mer som en räka på dem, så jag vet inte om jag skulle rekommendera det heller.

Tack så mycket för ett bra och utförligt inlägg!

Jag ska absolut ta och börja läsa teori nu när du påminde mig om det:D


Du har verkligen en poäng där kring sporthojar och körställning så jag ska ta ditt råd och skaffa en mer vardaglig hoj, om än jag tycker sportisar är mycket fina!

Blir nog till att köpa en hoj i april så jag har god tid att bestämma mig :yoparty

Får kolla i lite mer trådar för a2 och försöka hitta någon eller några jag skulle vara intresserad av!
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Tack så mycket för ett bra och utförligt inlägg!

Jag ska absolut ta och börja läsa teori nu när du påminde mig om det:D


Du har verkligen en poäng där kring sporthojar och körställning så jag ska ta ditt råd och skaffa en mer vardaglig hoj, om än jag tycker sportisar är mycket fina!

Blir nog till att köpa en hoj i april så jag har god tid att bestämma mig :yoparty

Får kolla i lite mer trådar för a2 och försöka hitta någon eller några jag skulle vara intresserad av!

SV´n är bra, ingen sporthoj men lite framåtlutad körställning är det allt, er-6 är väl en av Sveriges mest sålda hojar vilket talar för sig självt. xj6 har jag för mig går att strypa till 35kw den med. Och glöm inte bort banan- det är kanske inte det första du tänker på nu, men där har du alla möjligheter att lära dig massor av körteknik som du inte fått lära dig i körskolan, och ha sjukt jävla skoj. Med en del arrangörer eller om du alternativt skaffar dig en licens så kan du köra vilken sporthoj du vill, även med ditt a2-kort. DÄR kommer verkligen en sporthoj till sin rätt.
Det skadar aldrig att hålla koll på blocket, ju mer tid du ger dig själv att hitta en hoj, ju bättre kommer det sannolikt att bli. Dyker man på första bästa med ögonen fulla av ha-begär och plånboken i högsta hugg finns en lite större risk att bli besviken längre fram.
Vilken hoj du än väljer så blir det med största sannolikhet bra, många av oss som kör hoj byter med jämna mellanrum, råkar man köpa en man inte trivs med så säljer man den bara o köper en ny, svårare än så är det ju inte :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack så mycket för ett bra och utförligt inlägg!

Jag ska absolut ta och börja läsa teori nu när du påminde mig om det:D


Du har verkligen en poäng där kring sporthojar och körställning så jag ska ta ditt råd och skaffa en mer vardaglig hoj, om än jag tycker sportisar är mycket fina!

Blir nog till att köpa en hoj i april så jag har god tid att bestämma mig :yoparty

Får kolla i lite mer trådar för a2 och försöka hitta någon eller några jag skulle vara intresserad av!

Du kan ju alltid ta licens och skaffa en sportis och piska skiten ur den på bana? :D
 

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
Du ska absolut inte skaffa en GSXR som en första hoj, om du gemför den med liknande klass dvs CBR600, R6, ZX6R... så har gsxr mycket kortare hjulbas och den kommer inte förlåta dig dina nybörjarmisstag.

Om jag hade så pass låg budget så skulle jag hellre skaffa en ''gathoj'' för dom pengarna som man kan hitta i god skick än en sporthoj från 90talet. Du hinner byta dig upp. En hoj med 50-70 hästar räcker gott och väl för första säsongen.

- - - Updated - - -

Garanti? Garanti ger handlaren för nya motorcyklar inte dom från -98 :).
 

Prytz

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2016
Ort
Stockholm
Hoj
-
Det är verkligen inte aktuellt med två motorcyklar just nu även om det hade varit drömmen!

Sv650 och er-6f är två motorcyklar som jag kan tänka mig köpa. Skulle hellre köpa en er-6f ifall den dök upp runt 20-25 000 men det verkar vara väldigt ovanligt.

Är öppen för andra liknande motorcyklar och kollar ständigt vad som kommer upp på blocket!
 

albo

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER6n 2015
Det är verkligen inte aktuellt med två motorcyklar just nu även om det hade varit drömmen!

Sv650 och er-6f är två motorcyklar som jag kan tänka mig köpa. Skulle hellre köpa en er-6f ifall den dök upp runt 20-25 000 men det verkar vara väldigt ovanligt.

Är öppen för andra liknande motorcyklar och kollar ständigt vad som kommer upp på blocket!

Skaffade en er6n 2015 i höstas som jag strypt till A2, toppenhoj, lättkörd om man är ny. Om du gillar kåpor så finns ju som sagt er6f också:) Yamaha xj6 funkar också fint att strypa, också skön och lättkörd :yoparty
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Skaffade en er6n 2015 i höstas som jag strypt till A2, toppenhoj, lättkörd om man är ny. Om du gillar kåpor så finns ju som sagt er6f också:) Yamaha xj6 funkar också fint att strypa, också skön och lättkörd :yoparty
Lite OT nu men hur går den med 35kw?
Körde en er6n 2012 strypt till 25kw(ett tag iaf) och den varvade typ till 6k, toppade knappt 150 men hade bra vrid iaf så den upplevdes som skapligt pigg upp till 100 blås.

XJ6 är ju 4-cyl och det är stört tråkigt att strypa eftersom dom har så dålig med vrid.
 

albo

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER6n 2015
Lite OT nu men hur går den med 35kw?
Körde en er6n 2012 strypt till 25kw(ett tag iaf) och den varvade typ till 6k, toppade knappt 150 men hade bra vrid iaf så den upplevdes som skapligt pigg upp till 100 blås.

XJ6 är ju 4-cyl och det är stört tråkigt att strypa eftersom dom har så dålig med vrid.

Har inte så mycket att jämföra med men jag tycker den går bra, inte jätteskillnad från ostrypt förutom att den saknar det där lilla extra bettet.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Den är TUNG! Det tillsammans med ett gammalmodigt chassi gör att du inte får den mest svängvilliga hojen.
Det är en alldeles utmärkt hoj, det enda jag säger är du får bra mkt roligare på ER6 eller SV 650

Men om du är tror att du blir nöjd och den passar din plånbok så är det bara att köpa.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top