Använder ni depåstöd?

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Umeå
Hoj
Obefintlig
Tjena gott folk!

Hjälp mig reda ut det här med depåstöd till mc... Till skotern använder jag det själv på sommarhalvåret, just för att inte dämparen ska stå ihoptryckt under större delen av året.

Om tanken är, som namnet antyder, att det ska användas i depån eller under annan mektid, så förstår jag poängen. Hojen står stadigare och högre, två väldigt trevliga saker när man ska meka.

Haken är den att jag har fått för mig att folk ställer sina hojar i depåställ lite nu och då (främst de med sporthojar). Det kanske ser lite tuffare ut, folk tror att det är bättre för hojen, eller det kanske rent av är bättre, vad vet jag? :va

I mina ögon ser det bara ut som att man ger hojens dämpare onödigt stryk.

Hur gör ni med depåstöd, och varför?
 
Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Japp jag använder depåstöd...för att det är jobbigt att hålla upp bakdelen på hojen med ena handen medans jag byter bakdäck o monterar tillbaka den med andra handen
 

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Umeå
Hoj
Obefintlig
Japp jag använder depåstöd...för att det är jobbigt att hålla upp bakdelen på hojen med ena handen medans jag byter bakdäck o monterar tillbaka den med andra handen
Haha ja, under just mekande så ter det sig ju väldigt smidigt, som sagt. Men du har alltså inte hojen på depåstöd under t.ex. vintern?
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Jag antar TS är ute efter om man använder depåstöd under annan tid än när det mekas. Typ om hojen ska stå lite längre eller bara i garaget inför nästa vända?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Vissa har det för att inte däcken ska bli platta, andra för att de inte har något stöd.

Jag har det för att det är lättare att skruva med en cykel som är rak och för att den tar lite mindre plats i garaget när man knör in den mot väggen.

Jag tror du blandar ihop det med centralstöd som sporthojar sällan har.
De står med tryck på fjädringen oavsett.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fyrstegsmetoden för att parkera hojen i garaget efter en tur:
1) Fäll ut sidostödet och ställ hojen.
2) Hämta bakre depåstöd och ställ hojen på bakre depåstödet.
3) Lägg ut toapapper fram och tillbaka på golvet under kedjan och smörj kedjan.
4) På med skivbromslåsen fram och bak.

Toapapperat samlar upp överflödig olja från kedjan.
Och det är lätt smörja kedjan när hojen står på depåstöd !

När hojen ska ut, toapapperet med den överflödiga kedjeoljan i soppåsen.
Ta bort skivbromslåsen.
Kontrollera att sidostödet är utfällt.
Ta bort depåstödet.

Läste en artikel om ett MC-bud i London med en GSXR1000. Den hade rullat 60000miles, dvs 10000mil. Med originalkedjan.
Han smorde kedjan med begagnad motorolja efter varje arbetsdag.
 
Last edited:

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Umeå
Hoj
Obefintlig
Jag antar TS är ute efter om man använder depåstöd under annan tid än när det mekas. Typ om hojen ska stå lite längre eller bara i garaget inför nästa vända?
Exakt. Jag kanske formulerade mig klumpigt tidigare. Men ja, det är det jag undrar. Och om någon använder stödet under annan tid, varför gör hen detta?
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag använder depåstöd året runt på min banhoj - den har inga andra stöd.

Utöver det så använder jag depåstöd på de två av mina hojar som inte har centralstöd när jag skall smörja kedjan och långtidsförvara dem för att skona däcken. Hojen som har centralstöd använder jag inte depåstöd till av förklarliga skäl, men centralstödet vid samma tillfällen som till de andra två.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Att ha hojen ståendes på sidostödet en lång tid är väl dåligt för gaffeln då det blir ojämn belastning där istället? Så vad är bästa sättet att förvara hojen?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det varierar, nu när det är många hojar på rad i garaget och jag inte orkat rulla runt dem så har de fått stå på sidostödet, men annars brukar jag hiva upp dem på depåstöd under vintern för att däcken ska få slippa last. Sedan lyfter ett av mina framstöd i kronan istället för i gaffelbenen, så då slipper gaffeln belastning med. Bakdämparen, ja...

På banhoj är det depåstöd som gäller, för de brukar av sakna sidostöd. (Och centralstöd. :hihi)

Sedan är det ju smutt med depåstöden vid mek och kedjesmörj...
Men över sommaren får hojen stå på sidostöd.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Haha ja, under just mekande så ter det sig ju väldigt smidigt, som sagt. Men du har alltså inte hojen på depåstöd under t.ex. vintern?

Nej för fan. Vissa påstår att det är bra för att undvika att däcket blir platt på undersidan. Men jag har inte tänkt att den ska stå stilla i 20år så då har det ingen betydelse. Några månader stillastående skapar inget platt däck
 

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Umeå
Hoj
Obefintlig
Att däcken ska bli platta har jag inte haft en tanke på. Det känns som att hojen måste stå väldigt länge då. Alt. att man är vääääldigt seriös med omhändertagandet. :Bugar

Finns inget depåstöd som kringgår avgasrör och lyfter hojen under motor/ram (tänk enduro/cross)? För långtidsförvaring hos försiktiga ägare eller profs, menar jag. Då besparar man ju både däck och dämpare.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Att däcken ska bli platta har jag inte haft en tanke på. Det känns som att hojen måste stå väldigt länge då. Alt. att man är vääääldigt seriös med omhändertagandet. :Bugar

Finns inget depåstöd som kringgår avgasrör och lyfter hojen under motor/ram (tänk enduro/cross)? För långtidsförvaring hos försiktiga ägare eller profs, menar jag. Då besparar man ju både däck och dämpare.

Tja, om luften går ur däcken av någon outgrundlig anledning är ju risken klart större för missformningar. :hihi
Jag gör det när jag har plats, inte för att jag direkt känt att däcken blivit ojämna när den fått stå. Men jag är ju jävligt bra på att kränga däck så det blir inga läckage. :crash
 

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Umeå
Hoj
Obefintlig
Haha jo, men om däcken börjar släppa luft för att hojen får stå för länge så känns det ju som att de borde bytas i vilket fall :hihi

I övrigt så känns det ju som att man borde vara mer rädd om dämpare än däck? Kan inte påminna mig om att jag har haft ett fordon som jag har bytt mer dämpare än gummi på. Oavsett om det är däck eller mattor, fram-, bak-, höger-, vänster- eller ljuddämpare :tungan
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Att däcken ska bli platta har jag inte haft en tanke på. Det känns som att hojen måste stå väldigt länge då. Alt. att man är vääääldigt seriös med omhändertagandet. :Bugar

Finns inget depåstöd som kringgår avgasrör och lyfter hojen under motor/ram (tänk enduro/cross)? För långtidsförvaring hos försiktiga ägare eller profs, menar jag. Då besparar man ju både däck och dämpare.

Jo, kind off....



Eller budget-versionen då.....

192_vehicle_original_61f3dc2c7.jpg
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag har depåstöd i garaget eftersom hojen tar mindre plats då :tummenupp
På vinterns har jag depåstöd både baK och fram
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Kör också depåstöd då hojen står stabilare och tar mindre plats, dock inte om jag vet jag ska köra dan efter igen.

Men jag är inte med på hur dämparen tar mer stryk för att tryckpunkten flyttas från däcket till swingen, vikten är ju densamma på fjädern.
 

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Umeå
Hoj
Obefintlig
Men jag är inte med på hur dämparen tar mer stryk för att tryckpunkten flyttas från däcket till swingen, vikten är ju densamma på fjädern.
Den tanken grundar sig väl i att när jag använt depåstöd till skotern så har det varit just för att bespara dämparen.

När du använder sidostödet på en mc så ligger relativt mycket vikt på just stödet. Det krävs ju större kraft ifrån sidan för att välta hojen. Så tryckpunkten förflyttas ju snarare ifrån stöd+dämpare, till bara dämpare.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det är tryck på dämparen oavsett om hojen står på marken eller depåstöd bak. Vad jag förstått är det inte bra att ha fjädringen okomprimerad utan belastning. Det brukar vara vad som skrivs oavsett om det gäller bilar eller motorcyklar. Således hade jag inte föredragit att ha ett depåstöd i gaffelkronan över vinterförvaring utan föredragit en som man ställer under gaffelbenen. Nu saknar jag depåstöd fram så det är ett icke-problem.

Använder däremot depåstöd bak på båda hojarna under vinterförvaring. Hojarna står uppätt och tar något mindre plats i garaget. Man kan göra enklare saker under vinterstilleståndet vid behov smidigare.

Tror knappast att en hoj tar större skada av att inte stå på depåstöd. Man får hålla koll på lufttrycket i däcken (gärna fylla på lite extra luft under förvaringen och töm ut innan användning). Är man rädd för att däcken ska få "ståplatta" är det bara att flytta den lite då och då så att däcket inte belastas på samma punkt.
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Den tanken grundar sig väl i att när jag använt depåstöd till skotern så har det varit just för att bespara dämparen.

När du använder sidostödet på en mc så ligger relativt mycket vikt på just stödet. Det krävs ju större kraft ifrån sidan för att välta hojen. Så tryckpunkten förflyttas ju snarare ifrån stöd+dämpare, till bara dämpare.

Belastningen på dämparna under statiskt parkerade förhållanden är försumbara jämför med belastningarna under körning och bromsning. Tänk inte mer på det nu.

Hellre då gå ut å gunga i hojjen med nypt frambroms då och då för att motionera tätningar å skrapringar vid långtidsparkering.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top