Hjälm??

turboguten

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2015
Ort
Sjuntorp
Hoj
Ducati 900ss Ducati 999s
Skall köpa ny hjälm, min gamla Arai Signet 13år skall få pension, frågan är vad manskall ha istället?
Har varit och testat Shoei gt Air, satt som ett smäck, dock i dyraste laget. provade också
Hjc R-pha, satt också ganska bra, verkade prisvärd, någon som kör med den?
Öppen för en massa förslag och rekomendationer här.....:va
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Shoei gt Air, satt som ett smäck, köp den då annars ångrar du dig bara:tummenupp XLmoto tar 4000:- ink frakt och du har ju redan provat den. Är i mattsvart helt ok, dom kör en drive just nu..
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Efter första hjälmköpet har jag aldrig köpt en hjälm utan att ha kört en sväng. Blir kanske svårare allteftersom är jag rädd.

Jag testade arai som kändes helt klockren i butik. När jag körde var det diametralt motsatt. Ett oväsen utan like och dessutom lyfte den och hotade strypa mig, storlek och passform var superb så det var inte det.Min skalle stämmer med shoei.

Min poäng är alltså att det är så högst personligt vad som funkar och samma hjälm kan vara succé, katastrof eller nånstans mittemellan för oolika individer. Ska testa hjc lite mer annars blir det shoei igen. Arai? Inte för mig. Som sagt, skön tills jag började köra.
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Skall köpa ny hjälm, min gamla Arai Signet 13år skall få pension, frågan är vad manskall ha istället?
Har varit och testat Shoei gt Air, satt som ett smäck, dock i dyraste laget. provade också
Hjc R-pha, satt också ganska bra, verkade prisvärd, någon som kör med den?
Öppen för en massa förslag och rekomendationer här.....:va
Jag kör gt air. Mkt för innervisiret. Jag e nattblind. Så jag kan inte solbrillor som jag inte får av mig så fort det blir skugga. Deras inervisir e inte kolsvart så det funkar för mig. Fick dock ställa om yttervisiret efter några hundra mil för det ven i det. Men det va lättställt med en skruvmejsel. Finns även inställningsvisir som din handlare borde ha eller får du skaffa själv, med hål i så man ställa det i stängt läget. (funkar lika bra utan)
Annars skön o hyfsat tyst hjälm.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur mycket är dyrt?
Och vad är ditt huvud värt vid en olycka?

Enligt sharps tester så är Shoei GT-Air inte bättre än HJCs RHPA 10+ trots 40% högre pris. Det man får för pengarna är bättre komfort, design och kvalité, i princip.

Jag hade valt Shoei om den suttit ordentligt på mitt huvud, men för mig sitter RHPA-10 helt fantastiskt, och jag köpte en sån nu sist. Nu ska jag bara testa att köra med den också. :hihi
En polare köpte samtidigt en GT-Air, och han är nöjd som bävern i bäcken med sin hjälm. (Å andra sidan jämför han den med en biltemakruka. :hihi )

Och ska du köra med hjälmen i 10 år så är ju ett par tusen hit eller dit ingen större skillnad.
 
Last edited:

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Som ulven säger. Läste sharp testet där gt air presterade rätt dåligt (3 stjärnor). Jag köpte nxr istället. Satt nääääästan lika bra.
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Man bryter ju in den med. Så den sitter snart bättre än gtn
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Enligt sharps tester så är Shoei GT-Air inte bättre än HJCs RHPA 10+ trots 40% högre pris. Det man får för pengarna är bättre komfort, design och kvalité, i princip.

Jag hade valt Shoei om den suttit ordentligt på mitt huvud, men för mig sitter RHPA-10 helt fantastiskt, och jag köpte en sån nu sist. Nu ska jag bara testa att köra med den också. :hihi
En polare köpte samtidigt en GT-Air, och han är nöjd som bävern i bäcken med sin hjälm. (Å andra sidan jämför han den med en biltemakruka. :hihi )

Och ska du köra med hjälmen i 10 år så är ju ett par tusen hit eller dit ingen större skillnad.

RPHA 10 sitter löjligt bra på min skalle. Försöker motivera plånboken till en sådan, den är ju pinsamt prisvärd och det följer med två visir och ett pinlock.,Enligt en kamrat som kör den så är den skapligt tyst. Sen skulle man kanske kunna önska lite mer kvalitetskänsla i ventilationsvred.
 

Mauritze

Medlem
Gick med
21 Jul 2015
Ort
Uppsala
Hoj
94 Kawasaki ZZR600
Jag skulle köpa övningskörning väst. Men började prova hjälmar då min begagnade kändes lite stor .
Började på en billig instegshjälmar för ca 2000kr.
Men mitt lilla smala huvud skapade fort problem.
Vida vid öronen eller tryck i pannan , eller glasögonen lågt över näsan!
Fick prova alla hjälmar i alla prisklasser.
Slutade med en öppningsbar hjälm.
Blev HJC RPHA Max evo för 5200kr.
Men den sitter som en mössa, jämnt o fint .
Inbyggda sol brillor med.
Skaplig tyst med på rätt hoj.
Fick körkortet i slutet på september ifjol , så det blev bara 120mil och köp av hoj nr 3.
Fick västen på köpet av hjälmen :tummenupp
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Enligt sharps tester så är Shoei GT-Air inte bättre än HJCs RHPA 10+ trots 40% högre pris. Det man får för pengarna är bättre komfort, design och kvalité, i princip.

Jag hade valt Shoei om den suttit ordentligt på mitt huvud, men för mig sitter RHPA-10 helt fantastiskt, och jag köpte en sån nu sist. Nu ska jag bara testa att köra med den också. :hihi
En polare köpte samtidigt en GT-Air, och han är nöjd som bävern i bäcken med sin hjälm. (Å andra sidan jämför han den med en biltemakruka. :hihi )

Och ska du köra med hjälmen i 10 år så är ju ett par tusen hit eller dit ingen större skillnad.

Har också en gt-air... dock för stor fast jag frågade i butik hur den skulle sitta.. "sitter den bra? Ja då ska du ha den"
Ja men Grattis den är ju en storlek förstor...
Var in till samma butik och träffade en vettig försäljare nu..
Vart en agv istället den här gången. Min skalle passar shoei, agv,Schubert.

Dock så ångrar jag mig att jag inte köpte en ny gt-air då den var 100 gånger tystare än agv... men jag ville testa något nytt och får skylla mig själv.

Dock har jag rätt storlek nu iallafall ☺
 

turboguten

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2015
Ort
Sjuntorp
Hoj
Ducati 900ss Ducati 999s
Efter första hjälmköpet har jag aldrig köpt en hjälm utan att ha kört en sväng. Blir kanske svårare allteftersom är jag rädd.

Jag testade arai som kändes helt klockren i butik. När jag körde var det diametralt motsatt. Ett oväsen utan like och dessutom lyfte den och hotade strypa mig, storlek och passform var superb så det var inte det.Min skalle stämmer med shoei.

Min poäng är alltså att det är så högst personligt vad som funkar och samma hjälm kan vara succé, katastrof eller nånstans mittemellan för oolika individer. Ska testa hjc lite mer annars blir det shoei igen. Arai? Inte för mig. Som sagt, skön tills jag började köra.

Tack för alla svar
Tror jag avvaktar några veckor så jag kan "provköra" vill bara att det skall vara liiiite varmare än 2+
Har sett att Fcmoto har bra priser, och framför allt en "ebay-firma som heter lidsdirect i England där Hjc-hjälmen kostar 165 pund med frakt just nu
 

wille T

Ny medlem
Gick med
8 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R // KTM 150 XC
Tack för alla svar
Tror jag avvaktar några veckor så jag kan "provköra" vill bara att det skall vara liiiite varmare än 2+
Har sett att Fcmoto har bra priser, och framför allt en "ebay-firma som heter lidsdirect i England där Hjc-hjälmen kostar 165 pund med frakt just nu

Du kan beställa direkt från deras hemsida, fungerar klockrent! http://www.lidsdirect.co.uk/
Jag beställde en RPHA 10 hösten 2014, fick hem den på 5 arbetsdagar och bättre pris är svårt att hitta!

Beställde även en hjälm våren 2015 till tjejen från samma sida, det visade sig att dom inte hade den specifika hjälmen på lager så då fick jag ett trevlig mail där dom förklarade detta och fick välja på en likadan hjälm i en annan lack. Det var en prisklass upp på ersättningshjälmen men det bjöd dom på. :banana

Angående hjälmen, när jag skulle byta hjälm började jag kolla på de billigare varianterna... Alla satt skit pga min huvudform så till sist slutade jag kolla på priset och drog på mig det mesta! Sluta med RPHA 10. sitter grymt bra, amazing komfort, grym ventilation och riktigt tyst! Sedan som FSN skrev ovanför så kan man tycka att dom kunde lagt ner lite mer energi på ventilationsvreden... Sedan kostar visir 499-599 som ett + i kanten!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man ska nog inte ha samma hjälm så länge..man brukade iaf innan säga max 5 år sen byta ut dom....

Har han kört med den tidigare hjälmen i 13 år så misstänker jag att han kommer köra någon liknande tidsrymd med nästa hjälm.
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Har han kört med den tidigare hjälmen i 13 år så misstänker jag att han kommer köra någon liknande tidsrymd med nästa hjälm.

Hmmm..ok...ja krocka med den på kan man nog i princip köra utan isf ..10år + e i häftigaste laget garanterat :confused:
Jag kan ha fel men jag har INTE en hjälm mer än 5 år för dom åldras/försvagas som allt annat.
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Den Absolut bästa hjälmen som jag kört/kör med är Schubert Sr1. images (10).jpg Har en sån här :tummenupp.

Helt underbar Tyst och skön kruka.

Kostar en del med du kommer väl ha den i 13 år :D.

Eller klämm och känn på en Airoh gp500 inte lika tyst men sitter som ett smäck.
Och så snygg (jag har 3 olika :). img_128038.jpg

jo! Köpte en Shoei gt-air förra sommaren provade i 1 timme bytte sen till schubert Sr1an då blev det bara att sälja :mad: Om jag säger så här lät som jag åkte med öppet visir jämfört med Sr1an...
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Hmmm..ok...ja krocka med den på kan man nog i princip köra utan isf ..10år + e i häftigaste laget garanterat :confused:
Jag kan ha fel men jag har INTE en hjälm mer än 5 år för dom åldras/försvagas som allt annat.

Mest myter som sprids av företag som hör och häpna, säljer hjälmar!. Kör man 10 000 mil om året och hjälmen ofta är ute i sol och regn kan ju vissa skal-material åldras, men en hjälm åldras ju inte snabbare hemma på hatthyllan än på lagret hos ÅF.

Och att krocka med en 10år gammal hjälm är defenitivt inte som att krocka utan hjälm, ungefär lika smart som att säga att en 10år gammal motorcykel är så långsam att det går snabbare att cykla.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Har en HJC och har varit nöjd.....
Köpte en shoei GT air förra för att "uppgradera" lite. Den hjälmen suger.
I år kommer jag köpa en HJC RPHA 10 eller 11:tummenupp. Den passar mitt huvud...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top