Depåstöd - hur byta svingen?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Mitt depåstöd lyfter hojen under svingen, och jag undrar hur man gör då när man ska demontera just svingen?
Finns det andra typer av stöd som lyfter under motorn eller nåt?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Tackar för input.
Hänga 200+ i garagetaket går bort eftersom jag har många år kvar att leva, men domkraft har jag ju en.
Tänkte på den tidigare, men undrade då var tusan jag skulle lyfta under. Vill ju inte skada något undertill.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Jag sätter tillfälligt tillbaka centralstödet, som gjort för ändamålet :tummenupp
 

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Aprilia rsv
Jag sätter tillfälligt tillbaka centralstödet, som gjort för ändamålet :tummenupp

Tror inte det finns centralstöd på en ZX7R-98 :glömdet

Och som svar på frågan, häng upp den i taket, det måste ju bara finnas något att fästa den i, jag har själv gjort så med en Firestorm och den väger ju också en hel del. Det är ju bara cirka halva hojens vikt som skall lyftas.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tackar för input.
Hänga 200+ i garagetaket går bort eftersom jag har många år kvar att leva, men domkraft har jag ju en.
Tänkte på den tidigare, men undrade då var tusan jag skulle lyfta under. Vill ju inte skada något undertill.
Då måste du ha ett riktigt uselt garagetak :va Jag har lyft hojar och bilmotorer i taket, med bara ett M8-M10 betongankare och en ögla som man skruvar på gängstången som sticker ut. Köpt på Biltema tom ;)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hänga 200+ i garagetaket går bort eftersom jag har många år kvar att leva
Fast det är ju inte 200+ kg som blir hängande i taket. Hissa bara upp bakändan där så blir en del av vikten vilandes på framhjulet istället, de flesta hojar brukar hur som helst vara lite framtunga. Tak brukar vara så kraftiga att man kan gå på de. Eller att det ligger en massa snö på de. Säger jag utan att veta ett smack om hur just ditt garagetak ser ut. Taken i Kalmar kanske inte är dimensionerade för lika mycket snö som här uppe t.ex. :tummenupp
 

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
- Håller de för hela den bjässetyngen om man lyfter på dem underifrån?

Absolut! De ska ju tåla att en 100kilos förare lägger hela sin tyngd på en pinne. Ställ en pallbock under varje fotpinne.:tummenupp
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag brukar lyfta den på depåstödet, sen trycka in två pallbockar på varje sida av ramen och sänka ner hojen på. Hjulet är i luften och trycket på sving och fjädring är borta. Funkar fint.
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Takpannorna på mitt 40 m^2 garage väger 7 ton.
Nä. Det gör det inte. Det väger max två ton på 40 m2. O detta med blöta pannor.

Men det e mkt det med. Om man jämför med en hoj på 200 kilo. Visserligen hängande på en liten punkt. Men spantet borde hålla.
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Hos mig åkte skruvdragaren fram......

Snyggt, mja. Funkis, ja!

Bytte det mesta i chassi-väg m h a denna.
Med ett par billiga hjul hade det vart flyttbart också. Eller ja, säkert funkat med ett par dyra uck....

192_vehicle_original_251f993c0.jpg

192_vehicle_original_61f3dc2c7.jpg
 
Last edited:

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Förr i tiden (lättare hoj ca 115kg) tog jag en alustege och hängde hojen med stroppar i ramen. Kunde därefter jobba rätt ostört. Skulle säga alla takstolar klarar tyngden om du låter framhjulet vara i marken och bara hänger upp baktill.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top