Luktfri bensintank

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Fick just veta att jag skall flyga med en begagnad bensintank som incheckat bagage om 3 veckor.

När jag var på CPH tidigare idag sa de javisst men den måste vara helt tom och får inte ens lukta bensin.

Hur uppnår jag detta? Tanken är sedan 20 min tom och genomsköljd med vatten (plasttank). Fler tips?
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Kanske prova skaka runt med vatten blandat med syra som bryter ned bensinlukt typ vinäger eller citron
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Aldrig prövat, men ättika brukar ta död på de flesta oönskade dofter?? :va
Är ungefär som SuTen föreslagit, en syra fast här med turbo..
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Skölj med massor av vatten och lufta den i 3 veckor?:fyllisar
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Har kopplat tryckluft till bensinkranen, öppnat tanklocket och släppt på ett litet flöde i ett par dar. Funkat Ok för mig men jag har inget vidare luktsinne.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Svetsning på tankbilar brukar föregås av "ångning" om jag minns rätt.
Ånga under ett flertal timmar.
Nu kanske det inte är helt perfekt för just en plasttank... :crash

Ljummet vatten, diskmedel, luftning, upprepa igen, och igen, och igen...

Men om jag ska gissa är nog det viktigaste genomluftning.
Lite förhöjd temperatur, luftcirkulation, få ut dom mättade gaserna ur tanken genom att tillföra ny fräsch luft.
Mirakelmedel finns nog troligen inte.

Och om du ska ha med det i incheckade bagaget så är toleransen större än om du ska ha med det i handbagaget.
Väl urluftad, väl förpackad, öppen i alla ändar (utan tanklock, öppen bensinkran) så ser jag inte att det ska vara något problem.
Packa i samma kolli som "strumpor och tandborste", undvik helst "separat kartong märkt ÖMTÅLIGT".
"-Vad har du i den där..."
"-En begagnad bensintank..."
Då lär du få problem...
En kombination av "stealth" och "rimliga förberedelser", det skulle jag satsat på.
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Jag lade en pc-fläkt över tanklockshålet och lät den stå några dagar. Resultatet blev en luktfri plåttank. Ja, fläkten var ju igång alltså....
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Svetsning på tankbilar brukar föregås av "ångning" om jag minns rätt.
Ånga under ett flertal timmar.
Nu kanske det inte är helt perfekt för just en plasttank... :crash

Ljummet vatten, diskmedel, luftning, upprepa igen, och igen, och igen...

Men om jag ska gissa är nog det viktigaste genomluftning.
Lite förhöjd temperatur, luftcirkulation, få ut dom mättade gaserna ur tanken genom att tillföra ny fräsch luft.
Mirakelmedel finns nog troligen inte.

Och om du ska ha med det i incheckade bagaget så är toleransen större än om du ska ha med det i handbagaget.
Väl urluftad, väl förpackad, öppen i alla ändar (utan tanklock, öppen bensinkran) så ser jag inte att det ska vara något problem.
Packa i samma kolli som "strumpor och tandborste", undvik helst "separat kartong märkt ÖMTÅLIGT".
"-Vad har du i den där..."
"-En begagnad bensintank..."
Då lär du få problem...
En kombination av "stealth" och "rimliga förberedelser", det skulle jag satsat på.

Gasflaskor och bensin gillar dom inte på flyg men fotogen är tydligen ok.Fyll den med fotogen:fakta
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Skölj ur den med Vatten och diskmedel ett antal ggr,
kräver flyget att den ska vara utan förslutningar ?
om inte kan du väl plugga den så att risken för lukt minimeras !
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Skölj ur den med Vatten och diskmedel ett antal ggr,
kräver flyget att den ska vara utan förslutningar ?
om inte kan du väl plugga den så att risken för lukt minimeras !
Jag tänkte inte berätta för SAS att det är en bensintank jag har i mitt extra bagage men vill ogärna bli nedbrottad av någon säkerhetsmupp när de röntgat väskan och tror att det är en bomb...
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Sök på gas bensin säkerhetskontroll flyg.

Massa friluftsfolk har blivit av med allt möjligt som luktat bensin.(friluftskök).Det där med fotogen hörde jag av nån som fastnat i en kontroll att det fick det tydligen lukta för det fanns det 10 ton av i flygplanet och att det inte är så flyktigt så det blir explosiva ångor av.

Så följ rådena med lite värme och luftgenomströmmning så den inte har i skrotbehållaren för vidare färd till smältverket:crash
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Att börja med att tvätta tanken med en rejäl skvätt k-sprit är en bra idé. Det löser ju bensin, och så är det ju flyktigt. Sen vatten ett antal sköljningar, och sen rejäl luftning (gillade pc-fläktlösningen förresten, bra tips).
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Fyll den med sån där parfymerad fransk kattsand, ja jisses vad sån skit lägger sig som en elakt "väldoftande" dimma över allt. känner dom en ev bensindoft så var din förlust planerad av högre makter sedan länge.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fyll den med sån där parfymerad fransk kattsand, ja jisses vad sån skit lägger sig som en elakt "väldoftande" dimma över allt. känner dom en ev bensindoft så var din förlust planerad av högre makter sedan länge.

Gav mig iden att några öppnade påsar från kommunens "hundbajs" papperskorg, alternativt en burk surströmming nerstoppat i tanken nog skulle dölja bensinlukt.
Men skulle nog inte funka så bra.
Ingen flygkapten tar ju ombord nått som skulle kunna leda till nödlandning ! :D

Tror själv på vädring, fläkten, gärna med lite värme, typ +50C skulle göra susen. Eller en slang ner i tanken upp till ventilationsutsuget i badrummet.

Avges det långsamt bensindoft så borde lukten vara mycket högre efter tanken varit stängd en vecka än efter tanken varit stängd 1 timme.
Så en avslutande 5 minuter med hårtorken eller en minifläkt (batteridriven?) på flygplatsen direkt före incheckning skulle nog kunna göra susen.
Annars fyll tanken med motorolja !
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top