Överladda Mikuni CV förgasare

Bjyrnen

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2015
Ort
Linköping
Hoj
1982, Kawazaki GPZ750
Jag har googlat runt o försökt hitta hur man ska göra för att få cv förgasare att funka med överladd. Vad jag har hittat och förstått så är det "bara" att dra slangar från plenumet till "undersidan" och "översidan" av membranets ventilation i förgasaren och ett pitot-rör till flottörhusets ventilation. Men nu är det så att jag har bara flottörhusventilationen på mina Mikuni förgasare som sitter på en Kawasaki GPZ 750 -82, eventuellt att det är en ventilation till membranets "undersida" också. Någon som vet om det kan funka att bara köra med bränslepump och koppla på laddtrycket till flottörhuset? Funderingar och idéer är varmt välkomna :D

Förgasare 1.jpg

Förgasare 4.jpg
Den här ventilationen mynnar precis efter spjället. Men går också via choken till undersidan av membranet.

Förgasare 2.jpg

Förgasare 3.jpg

20160205_130204787_iOS.jpg

20160205_130154814_iOS.jpg

Kom med tankar och förslag :tummenupp
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Du funderar kanske lite för mycket på detaljer, fundera istället på hur du kan få förgasarna att "inte veta" att de är överladdade - för då behöver du inte ändra bestyckning, flottörhöjd eller trottelnål alls.

T.ex. "luft in här höjer trotteln" är egentligen "när undersidan av trotteln får vakum höjs trotteln pga av den stora membranytan och undertrycket på undersidan av membranet ventileras här".
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du måste ha tryck från plenum till ovansida trottel. Trycksättning flotörhus tar du tryck från pitotrör som du sätter i tryckröret från turbo "innan" plenum på en raksträcka! Och lika viktigt så måste du ha en tryckstyrd bränsletrycksregulator som ska ha styrtryck från plenum.
 

Bjyrnen

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2015
Ort
Linköping
Hoj
1982, Kawazaki GPZ750
Ja största delen av registret kommer ju förgasarna funka som vanligt med vakum. Jag räknar med att få över atmosfärstryck vid ganska högt varvtal. Om man då har det dynamiska trycket in i flottörhuset så soppan vill "pressas upp" när nålen rör sig uppåt, och turbon vill blåsa in luft med övertryck i kanalen som "lyfter" trotteln (undersidan av membranet). Det borde kunna funka med bara höjt bränsletryck och dynamiskt tryck i flottörhuset. :va
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Håller med Anders, du måste "lura" förgasarna att tro att allt är som vanligt. Gör du det rätt kan du ladda tills förgasarna spricker men det är högst troligt att nåt annat ger upp innan. Tryck på ovansidan membranen får du genom hålen i trottlarna om jag inte minns helt fel. Du MÅSTE ha en tryckregulator till bränslepumpen annars kommer du dränka både motorn och garagegolvet strax innan hela skiten tar eld:tummenupp Testa typ 0,15-0,2 bar bränsletryck på tomgång. Det finns en del skrivet i turboforat ang. detta.

Det är inte laddtrycket i sig som ska lyfta trottlarna utan man ska alltså bibehålla samma förutsättningar som förgasaren har på en icke överladdad motor. Att förgasaren jobbar under övertryck spelar ingen roll så länge det är rätt gjort.
 
Last edited:

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Led in luft från tryckboxen över o under membranet, dvs ner i flottörhuset.
Använd elektrisk bränslepump o tryckregulator som trycksätts från plenum.
Om det går snålt kan man ta tryck till btr närmre turbon. Förgasaren blir då "dopad" dvs ger mer soppa vid laddtryck.
Det får man testa sig fram o även anslutningen in i tryckrör ger olika tryck. Ett rakt rör ut 90 grader ger ganska normalt tryck. Ett 45 grader in mot flödesriktningen ger i regel för högt tryck.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Trycket till flotörhusen måste tas från pitotrör innan plenum INTE FRÅN PLENUM!
Man kan med fördel göra pitotröret ställbart i sidled för då kan man öka o minska övertrycket i flotörhuset. De ger samma fenomen som att bestycka om förgasarna så de är en väldigt bra extra modd.

De finns bilder på detta ställbara pitotrör i någ tråd på turboforumet. Jag rek trådskaparen att ställa frågorna i turboforumet.
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Boost 3, varför måste det tas innan. Isf gäller det bara cv förgasare. Det beror ju isf på att man vill ha högte tryck i flottörhus s.k. doping.
Annars med samma tryck över/under membran fås normal funktion.
Har kört det på andra förgasare.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Man tar alltid trycket till flotörhus från ett pitotrör innan plenum vare sig de är vacumfuggar eller vanliga fuggar. Jag har aldrig sett någon annan byggteknik som funkar bra. Jag körde vanlig flaslide mikuni på min Turbo xr650r och tog först trycket till flotörhuset från pitotrör precis innan plenum som de flesta gör. Men de va inte optimalt på den hojen för den boggade blöddrade flödade över en aning just vid övergång till turbotryck.
Jag flyttade då pitotröret närmare turbon, jag satt pitoten i själva utloppet på turbon. Då slutade den flöda och bestyckningen blev nära org bestyckning och inte en miss/bogg.

På vilken motor tog du tryck till flotörhuset från plenum,, de måste vara någon bilmotor antar jag?
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Det är stromberg o pierburgförgasare på volvomotorer. Det funkar där men blir nog bättre med lite dopning.
Ska dock förgasaren jobba under normalt förhållande ska det ju vara samma tryck under som över. Att ta tryck vid turbon ska ge högst tryck dvs maximal dopning.
Man kan även leda tryck till btr från turbon ist för från plenum för ca 0,1bars högre bränsletryck vid ladd.
Tryckfall genom intercooler när man har det är dessutom ca 0,1 bar. Har alltid tagit trycket efter ic.
 

Bjyrnen

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2015
Ort
Linköping
Hoj
1982, Kawazaki GPZ750
Väldigt tacksam för alla svar!
Men bara så jag har fattat rätt. Trycksätta på ovansidan av membranet genom hålen i trotteln... Då är det ju bara ansluta förgasarna till plenumet?
Och trycksätta undersidan gör man ju genom den avlånga kanalen som jag har med på en av bilderna (tryck in här så lyfter trotteln)?
Pallar flottörerna att stänga bränslet även med bränslepump? visst man ska ju ha BTR så det inte blir högre bränsletryck än något hekto men ändå? :va
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Pallar flottörerna att stänga bränslet även med bränslepump? visst man ska ju ha BTR så det inte blir högre bränsletryck än något hekto men ändå? :va

Då bränsleregulatorn (1:1) ställs in att ge ett övertrycktryck 0,1 till 0,2 bar kommer flottörnålen att enbart se max 0,2 bars övertrycktryck. Problem uppstår bara då du typ laddar +5 bar då flottören kollapsar.
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Det kan vara lite jävligt med grundtrycket men någonstans mellan 0,1-0,35 bar funkar.
Jag hade två förgasare o därmed två nålventiler.
Nästa ggn ska jag testa bygga med tre förgasare men bygga eget flottörhus med endast en nålventil o hoppas det funkar bättre. Då kan man göra huset lite större så soppan räcker till även om man fyller på "sakta".
Ska själv turbomata cv förgasare med på min gixxer 1100 så småningom!
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Sen måste du täta bränsleanslutningarna, annars kommer det läcka som ett såll. Snikna enkla varianten-epoxy utifrån, krångliga varianten; svarva nya anslutningar så du kan ha o-ringar som tätar i förgasaren.

Det finns ett antal byggtrådar i turboforumet där svaren på alla dina frågor finns, läs gärna där.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top