Blocket och oseriösa köpare

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
En annan sak jag faktiskt har varit med om var på en GSX1400 som jag var intresserad av, låg någorlunda rätt i pris osv.
I annonsen står det BVSA
Har för mig att man begärde 39 för den då och jag tänkte att jag skulle köpa den om den var fin och han släppte den för 36

efter ett par mail och ett telefonsamtal åkte jag dit.
Den var jättefin och jag gav honom bollen genom att fråga om hur mycket han kunde tänka sig att gå ner om jag tog den.
Inte en krona blev svaret..... Gick därifrån utan ett ord och lite småsur.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
En annan sak jag faktiskt har varit med om var på en GSX1400 som jag var intresserad av, låg någorlunda rätt i pris osv.
I annonsen står det BVSA
Har för mig att man begärde 39 för den då och jag tänkte att jag skulle köpa den om den var fin och han släppte den för 36

efter ett par mail och ett telefonsamtal åkte jag dit.
Den var jättefin och jag gav honom bollen genom att fråga om hur mycket han kunde tänka sig att gå ner om jag tog den.
Inte en krona blev svaret..... Gick därifrån utan ett ord och lite småsur.

Det där känns ju lite surt. Har man som säljare skrivit bvsa så får man ju faktiskt stå för det.
Jag kom överens om ett pris en gång där jag skrivit bvsa och trots att det tog två månader för köparen att sluta vela och få tummen ur röven så lät jag honom få den för överenskommet pris.
 

Smagatusk

Guest
Det där känns ju lite surt. Har man som säljare skrivit bvsa så får man ju faktiskt stå för det.
Jag kom överens om ett pris en gång där jag skrivit bvsa och trots att det tog två månader för köparen att sluta vela och få tummen ur röven så lät jag honom få den för överenskommet pris.

Billigare vid snabb affär... Vad är en snabb affär? Max tre frågor sen köp?

Om du ger någon rabatt för att avsluta affären snabbt, men köparen känner sig tveksam och behöver fundera någon månad till, tycker du då att det rimliga vore att höja priset för att han inte är snabb nog? Det är inte nobelt att låta någon få köpa en vara till ett överenskommet pris.

Det finns så jävla många plattityder i annonser som folk häver ur sig utan att tänka efter vad de betyder.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Billigare vid snabb affär... Vad är en snabb affär? Max tre frågor sen köp?

Om du ger någon rabatt för att avsluta affären snabbt, men köparen känner sig tveksam och behöver fundera någon månad till, tycker du då att det rimliga vore att höja priset för att han inte är snabb nog? Det är inte nobelt att låta någon få köpa en vara till ett överenskommet pris.

Det finns så jävla många plattityder i annonser som folk häver ur sig utan att tänka efter vad de betyder.

BVSA : tolkar jag som att man är öppen att diskutera priset. Motsatsen är "POK"
 

AndreasStam

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2012
Ort
Uppland väsby
Hoj
2007, Suzuki Gsxr 1000
Snabb affär för mig är:
Höra av sig
Komma överens om ev prisbild
Boka tid för att komma o klämma
Väl på plats är det att se över hojen.
Diskutera priset.
Pengar till säljaren, ägarbyte
Brukar ske inom ett par dagar från första kontakt.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Och "är inte i behov av pengar, så pruta inte"... Om man inte är i behov av pengar är det väl en anledning om någon att låta folk pruta så att man blir av med skiten man vill bli av med?

:rofl :tummenupp

Har också retat mig på det. Varför satte de ut annonsen öht, om de inte behöver pengar?! :hihi :dummer
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
:rofl :tummenupp

Har också retat mig på det. Varför satte de ut annonsen öht, om de inte behöver pengar?! :hihi :dummer
När jag säljer saker är det oftast för att jag behöver plats, och att det känns synd att slänga fungerande delar. Men då blir det oftast billigt, så att jag vet att det går iväg.
Sålde senaste min gamla framdel till sportstern för 5000:-. Det är ju mindre än bara ISR 6-kolvsoket kostade. Men skönt att bli av med istället för att delarna ligger ivägen hemma hos mig.
Säljer jag billigt så slipper jag också gnäll om köpare sedan får problem. Saker kan ju ha funkat ypperligt för mig, men när ngn köpare monterat samma sak så är det plötsligt inte funkis längre.

Förra veckan sålde jag ett stort 36Ah Shoraibatteri med laddare för 800:-. Känns ju synd att slänga sånt i elektronikåtervinningen.

Jag tror det är många som säljer eller ger bort saker av samma anledning, att pengarna mest är en bonus. Jag måste värdera den tid och jobb det är att harva med en massa strulpellar om jag ska försöka pressa upp köpeskillingen så mycket det går. Sälja grejer är ju bara en störning för mig, inte ngt jag gillar eller håller på med för min inkomst.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
BVSA : tolkar jag som att man är öppen att diskutera priset. Motsatsen är "POK"
Jag tolkar det som billigare vid snabb affär. Snabb affär för mig är tex ngn som fort kan/vill komma och kolla på grejerna, och om grejerna då uppfyller förväntat skick, slår till. Typ så.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Billigare vid snabb affär... Vad är en snabb affär? Max tre frågor sen köp?

Om du ger någon rabatt för att avsluta affären snabbt, men köparen känner sig tveksam och behöver fundera någon månad till, tycker du då att det rimliga vore att höja priset för att han inte är snabb nog? Det är inte nobelt att låta någon få köpa en vara till ett överenskommet pris.

Det finns så jävla många plattityder i annonser som folk häver ur sig utan att tänka efter vad de betyder.

Nu skrev jag ju faktiskt att jag höll fast vid priset vi kommit överens om ett par månader tidigare, så jag vet inte riktigt varför du tror att jag tycker att det vore rimligt att höja priset. Jag tar inte på mig rollen som hedervärd eller nobel heller för den delen, men köparen hänvisade till frasen "snabb affär" i förhandlingarna och därför kändes det lite märkligt att han tvekade så länge efter att vi kommit överens om priset.

Hur du än väljer att tolka uttrycket "billigare vid snabb affär" så kan jag i vissa fall tycka att det är värt att gå ner en aning mer i pris om det får en köpare att slå till snabbare. Det kan ligga ett värde, för mig, i att bli av med sakerna fort. Jag kan ju t.ex. ha en dyr försäkring på hojen eller så kanske jag helt enkelt bara vill få utrymmet tillgängligt i garaget.
Som vissa varit inne på är det väl ett annat sätt att säga att priset är flexibelt.


Jag tolkar det som billigare vid snabb affär. Snabb affär för mig är tex ngn som fort kan/vill komma och kolla på grejerna, och om grejerna då uppfyller förväntat skick, slår till. Typ så.

Typ exakt så. :tummenupp
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
När jag säljer saker är det oftast för att jag behöver plats, och att det känns synd att slänga fungerande delar. Men då blir det oftast billigt, så att jag vet att det går iväg.
Sålde senaste min gamla framdel till sportstern för 5000:-. Det är ju mindre än bara ISR 6-kolvsoket kostade. Men skönt att bli av med istället för att delarna ligger ivägen hemma hos mig.
Säljer jag billigt så slipper jag också gnäll om köpare sedan får problem. Saker kan ju ha funkat ypperligt för mig, men när ngn köpare monterat samma sak så är det plötsligt inte funkis längre.

Förra veckan sålde jag ett stort 36Ah Shoraibatteri med laddare för 800:-. Känns ju synd att slänga sånt i elektronikåtervinningen.

Jag tror det är många som säljer eller ger bort saker av samma anledning, att pengarna mest är en bonus. Jag måste värdera den tid och jobb det är att harva med en massa strulpellar om jag ska försöka pressa upp köpeskillingen så mycket det går. Sälja grejer är ju bara en störning för mig, inte ngt jag gillar eller håller på med för min inkomst.

Njaea, men alltså "är inte i behov av pengar, så pruta inte.", det är ju hur dubbelt som helst?
 

Smagatusk

Guest
Nu skrev jag ju faktiskt att jag höll fast vid priset vi kommit överens om ett par månader tidigare, så jag vet inte riktigt varför du tror att jag tycker att det vore rimligt att höja priset. Jag tar inte på mig rollen som hedervärd eller nobel heller för den delen, men köparen hänvisade till frasen "snabb affär" i förhandlingarna och därför kändes det lite märkligt att han tvekade så länge efter att vi kommit överens om priset.

Hur du än väljer att tolka uttrycket "billigare vid snabb affär" så kan jag i vissa fall tycka att det är värt att gå ner en aning mer i pris om det får en köpare att slå till snabbare. Det kan ligga ett värde, för mig, i att bli av med sakerna fort. Jag kan ju t.ex. ha en dyr försäkring på hojen eller så kanske jag helt enkelt bara vill få utrymmet tillgängligt i garaget.
Som vissa varit inne på är det väl ett annat sätt att säga att priset är flexibelt.

Men kommer du överens med en köpare på telefon, att köper kunden varan innan onsdag så är det ett visst pris, torsdag och framåt ett högre? Att jag frågade om du tycker det rimliga vore att höja priset är för att du skriver att du lät honom för köpa den för överenskommet pris trots att han velade. Det låter på dig som att du tycker du gjorde något jättefint.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Men kommer du överens med en köpare på telefon, att köper kunden varan innan onsdag så är det ett visst pris, torsdag och framåt ett högre? Att jag frågade om du tycker det rimliga vore att höja priset är för att du skriver att du lät honom för köpa den för överenskommet pris trots att han velade. Det låter på dig som att du tycker du gjorde något jättefint.

Det låter på dig som om du inte kommer ge dig.
Läste du delen där jag skrev att jag inte ansåg att jag var nobel? Läste du att jag skrev att kunden förhandlade genom att säga att det skulle bli snabb affär, men att han sedan tog två månader på sig att komma till skott?

För att hålla det kort: Nej, jag skulle aldrig höja ett överenskommet pris, och jag anser inte att jag någonsin gjort något fint mot någon. Är det bra så?
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Det låter på dig som om du inte kommer ge dig.
Läste du delen där jag skrev att jag inte ansåg att jag var nobel? Läste du att jag skrev att kunden förhandlade genom att säga att det skulle bli snabb affär, men att han sedan tog två månader på sig att komma till skott?

För att hålla det kort: Nej, jag skulle aldrig höja ett överenskommet pris, och jag anser inte att jag någonsin gjort något fint mot någon. Är det bra så?

Det är bra så. Nu ger jag mig. :)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
En annan sak jag faktiskt har varit med om var på en GSX1400 som jag var intresserad av, låg någorlunda rätt i pris osv.
I annonsen står det BVSA
Har för mig att man begärde 39 för den då och jag tänkte att jag skulle köpa den om den var fin och han släppte den för 36

efter ett par mail och ett telefonsamtal åkte jag dit.
Den var jättefin och jag gav honom bollen genom att fråga om hur mycket han kunde tänka sig att gå ner om jag tog den.
Inte en krona blev svaret..... Gick därifrån utan ett ord och lite småsur.

De skulle jag oxå gjort. Billigare vid snabb affär ska man hålla när det står i annonsen, eller så tycke säljaren kanske att affären inte va snabb å smidig.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Så svårt alla gör det. Det är enkelt - beskriv varans skick utan att mörka nåt. Sätt ett pris utifrån konkurrerande objekt. Finns inte såna, gör en uppskattning genom att kolla vad snarlika prylar ligger i för prisnivå. Undvik termer som "pok, pengar i förväg", osv. eftersom vad du vill och önskar kontra verkligheten sällan stämmer överens.

Vänta. Hör folk av sig så är priset ändå nånstans inom rimlighetens gräns. Hör ingen av sig så övervärderar du - sänk eller behåll.
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
En annan sak jag faktiskt har varit med om var på en GSX1400 som jag var intresserad av, låg någorlunda rätt i pris osv.
I annonsen står det BVSA
Har för mig att man begärde 39 för den då och jag tänkte att jag skulle köpa den om den var fin och han släppte den för 36

efter ett par mail och ett telefonsamtal åkte jag dit.
Den var jättefin och jag gav honom bollen genom att fråga om hur mycket han kunde tänka sig att gå ner om jag tog den.
Inte en krona blev svaret..... Gick därifrån utan ett ord och lite småsur.

Varit med om precis samma sak med motiveringen "det är så många intresserade". :huvet
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag avskyr att sälja saker på blocket, mer än mycket annat. Är hyfsat konflikträdd och har råkat på några av de värsta idioter till människor jag någonsin varit med om den vägen. Det här med annonser verkar locka fram det värsta hos folk, för maken till fräckhet är man fan inte med om någon annanstans.

Blocket är det största skälet till att mitt tålamod och mina toleransnivåer gradvis försämrats genom åren. Man får utstå så mycket skit... I början accepterade man ju tyvärr både skambud och respektlöst beteende för att man var ung, oerfaren och helt enkelt behövde bli av med grejer, men nu på senare tid har det blivit en fråga om principer. Sker inte affären på mina villkor kan det hellre vara, för jag orkar inte med hur vissa beter sig.

Hade en billig skitbil ute på annons för ett tag sen. Tråkigt skick på alla sätt och vis, bucklig och solblekt men allt väsentligt fungerade och den startade, rullade och var skattad och besiktigad ett halvår till. Därefter var det mest troligt skroten som gällde. Lade ut den för 3000 kr och hoppades på en snabb och smidig affär med någon som var i behov av en billig korttidspendlarbil. Jag fullständigt drunknade i mail, sms och samtal i stil med "Ey kompis vad är sista pris!? Do får 1000!" vilket var irriterande nog, men det jobbigaste var alla idioter som ringde och ville kolla på bilen och som sen inte dök upp på visningen. Hur fan tänker man när man inte ens hör av sig om man inte ämnar dyka upp? Vet inte hur många dagar jag tagit mig tid och sett till att vara hemma och tillgänglig för att en köpare ska komma och kolla på något, och sen bara kommer de inte och hör inte ens av sig och meddelar detta!? Man sitter där och väntar på att de ska dyka upp eller höra av sig, och det blir inte av... Folk är fan dumma i huvudet. :dummer

Nåväl, i just fallet med bilen i exemplet råkade jag ut för just en sån lirare. Sa att han skulle komma på förmiddagen, och sen gick det sex timmar utan att jag hörde något. Försökte ringa och fråga om han tänkt dyka upp men fick inget svar. Då tröttnade jag och ringde upp nästa intressent på turordningen och sa att han kunde komma och kolla. Kille nr 2 dyker upp och vi är som bäst på väg att avsluta affären när även kille nr 1 passar på att anlända, och han är fly förbannad för att jag har andra spekulanter där och kräver ersättning för att han kört långt för att ta sig hit... :va :dummer Jag försökte, konflikträdd som jag är, med ett tafatt "du skulle ju varit här för flera timmar sen", men utan resultat. Idioten har dessutom tagit med sig två stycken tämligen stora och hotfulla polare för att driva igenom ersättningskravet, så jag vågade helt enkelt inte neka utan fick vackert ge dem en hundring för bensin. Då väser den ena av idiotens kompisar nåt i stil med att "Hade det varit mig du gett en hundring för det här hade du fått slicka mina skor, fattaru!?"... Jag har aldrig varit så förbannad i hela mitt liv, men fick inte ens ur mig något vettigt svar... Sa bara typ "åk nu" och hoppades slippa stryk. Jag blir fortfarande alldeles stirrig när jag tänker på eländet, fan så tam man är :huvet :brinnerup

Nåväl, jag vänder mig tillbaka till kille nr2 och undrar ifall han ska ha bilen. DÅ börjar han pruta... :huvet Då var jag redan förbannad och ville mest att allt skulle vara över, och jag ville aldrig se varken bilen eller någon av spekulanterna igen så till slut så gav jag med mig och gav honom ett par hundra i rabatt. Det var på något sätt droppen, där och då lovade jag mig själv att det var fan sista gången jag accepterade sån här idiotbehandling och från och med nu har jag hellre möget kvar än att behöva hålla på med såna här förbannade idioter.

Nu på senare tid har jag rest runt mycket och studerat och jobbat utomlands en längre tid, och jag har inte haft något riktigt fast boende hemma i Sverige utan bott på utbildnings- och arbetsorterna. Detta har lett till att mycket av mina grejer, inklusive mina fordon, står hemma på föräldrarnas gård. Nu på senare tid har de hintat om att jag gärna får försöka sålla lite bland grejerna då det tar upp rätt mycket plats, och jag bestämde mig för att lägga ut min RD350 på annons. Gjorde som vanligt och kollade blocket för att göra en snabb marknadskoll, och insåg att jag är ensam om att försöka sälja en större 80-tals tvåtaktare just nu. Således svårt att komma fram till ett pris, men jag kollade den internationella marknaden och skapade mig ett hum om vad de här hojarna tingar för pris utomlands. La ut annonsen med ett pris i åtanke men satte ett ickepris mest för att där ska stå något och förkunnade att:

"priset i annonsen är inte ett försäljningspris utan är satt mest för att det ska stå något i rutan, men då jag inte vet vad hojen kan vara värd så är det budgivning som gäller. Ni som är seriöst intresserade och vet vad det här är för hoj vet också att de inte är helt vanliga nuförtiden, så skambud och snackare undanbeder jag mig vänligt men bestämt. Och eftersom jag jobbar lite märkliga tider och ibland är utomlands så föredrar jag mail eller sms!"

Det första som händer är att jag får ett samtal klockan halv sju morgonen därefter:
"Ey mannen, vad är sista pris!?" :huvet
- Ja, som jag skrev i annonsen så är det budgivning som gäller...
"Ok, jag ger femtysen"
- HA HA HA! GLÖM DET! *klick*

Ungefär här insåg jag vad jag gett mig in på...

Någon timme senare fick jag ett sms:
"Tjena, jag bjuder väl utgångspriset som du satt i annonsen då, kan hämta snabbt"

Nämen verkligen?? Så snällt att du kan tänka dig att hämta snabbt, och du bjuder till och med annonspriset som jag redan tydligt sagt att jag inte har för avsikt att sälja hojen för... Det var väl vänligt... :huvet Svarade småsyrligt och undrade om köparen alls var läskunnig eller bara haft otur när han försökte, och att jag verkligen inte hade lust att sälja till honom. Fick då ett nytt sms "ok, en tusing till då? Den är ju gammal". Skickade ytterligare ett syrligt svar och en önskan om att slippa bli besvärad mer...

Hur fan tänker folk egentligen?? Man blir förbannad... Som tur är har jag haft mer seriösa intressenter efter de här två rikspuckona (varav ett av dem är medlem här på forumet har jag lyckats lista ut! får väl se om han ger sig till känna), men får jag inga seriösa bud av en köpare som jag bedömer värdig att ta över hojen så får den stå kvar. Jag är trött på att vara idioter till lags, då blir det ingen affär alls hellre än att jag ska känna mig skändad som vid tidigare tillfällen.

Men ja, tycker att det är synd att det ska behöva vara såhär. Känns som att jag blir mer och mer cynisk och bitter allt eftersom, just på grund av att folk beter sig såhär... Nästan så att man redan från början går in med en mer defensiv inställning, bara för att man är van vid att handskas med dylika puckon. Och det känns synd, för man vill ju ändå gärna vara öppen och trevlig ifall det skulle höra av sig en seriös spekulant... Men det känns allt svårare att vara glad och tillmötesgående, för man är van vid att bli bränd och inställd på det redan från början... Tragiskt...
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top