Blocket och oseriösa köpare

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Hur gör ni egentligen när ni letar efter nåt på tex blocket? Ponera att det står ett pris, inte ristat i sten förvisso. Men i annonsen står att PRUTA GÖR MAN PÅ PLATS! Inte på mail.
Du skickar ett mail. Vad skriver du?
Jag som säljare ska väl inte behöva bry mig om vart du bor o sätta priset för att du råkar bo 50 mil bort?
Att prova att pruta ca 40% direkt utan o fråga nåt om hojen (eller vad det nu gäller) o inte sett eller hört den.
tycker du det är ok?

Jag tycker moralen tillsammans med respekten är låg.
Vad tycker du?
 

alex.johansson

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2015
Ort
säffle
Hoj
-42 harley wlc, -75 harley järnsportster, -89 dr 600
Jag slänger helt sonika sånna mejl.. Svarade med ett duktigt spydig mejl till en kille som skulle pruta på en hoj jag hade ute för 10papp. Skrev klart och tydligt i annonsen att jag inte va i behov av pengar, och får jag inte de begärda 10. Så kan den gott stå..
Hade jag fått ett mejl där nån bjuder 9000 så visst, men han bjöd 5papp! Då brann det och jag mer eller mindre idiotförklarde fanskapet, klistrade in texten från annonsen där jag förkarade att de 10k jag begärde inte va prutbara.. 10 min senare fick jag svar.
FÖRLÅT:( skickade på fel annons.
Efter det raderar jag dom bara:p
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Ja brukar fråga om produkten jag vill köpa.

Min sista fråga är "vad skall du ha"? Jag säger sällan ett pris utan frågar säljaren om det priset hen vill ha. Jag vill ha priset klart innan ja kollar. Men det är bara jag.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Ser jag att det står "prutar gör man på plats" så klickar jag bort annonsen direkt! Jag tänker inte åka 50 mil för att sedan diskutera priset. Självklart så utnyttjar ju säljaren tillfället om han vet att man har åkt så långt. Han tänker såklart att köparen inte vill åka hem utan hoj nu när denne ändå har tagit ledigt från jobbet/hyrt skåpbil/hyrt släp/ tagit med sig en chaufför/m.m. Priset ska vara klart innan man åker!
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Mailar och säger att jag tycker saken är intressant.
Berätta gärna mer osv.

Sen när/om vi kommer fram till en date så frågar jag ibland om man kan göra något på priset.

Förutom när jag köpte Husqvarnan då.
Då gjorde jag ungefär såhär.
Shut-up-and-take-my-money.jpg
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Hittar jag en hoj långt bort som ser intressant ut så vill jag veta om det är prutbart till den nivån jag kan tänka mig betala innan jag kör för att kolla på den. Ibland har det gått bra ibland inte. Men inte fått några direkt arga svar, oftast bara ett nej tack du får söka vidare! :)
Ett par bra affärer har gått igenom med prut redan på mail! (Dock inga 40% och självklart frågat massa om hojen innan) :)
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Skambud är väl bara att radera då. Men det är klart folk måste kunna få skicka rimliga bud. De kanske har en budget/alt tycker att din hoj är värd någr tusenlappar mindre o vill veta om du tar det innan de åker sina 50 mil.
 
Last edited:

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Visst är det irriterande, men samtidigt är det ju bara att slänga mailet.
Dock har jag full förståelse för att man vill göra upp priset innan man sätter sig i bilen några timmar för att man bor långt bort.

I ditt fall så tycker ju jag att du ligger alldeles för högt i pris i förhållande till hur gammal din hoj är och hur långt den har gått (om det är din hoj i annonsen nedan vill säga). Testa sänka till 35000:- så är den nog mer lättsåld.

http://www.blocket.se/kronoberg/Yzf_r1_64530981.htm?ca=14&w=3

Edit:
Jag har själv letat efter en R1 den senaste tiden och har valt bort din annons eftersom det står just "Priset är inte ristat i sten, MEN prutar gör man på plats!" och jag har inte varit sugen på att åka dit för att kolla för att du skriver så samtidigt som den är övervärderad.
 
Last edited:

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
35 är för lite. Men de e skitsamma om min annons. Jag vet att folk vill pruta. Priset är prutbart. Jag vet hur bra hojen är o allt som e på den. Det vet inte nån som inte kollat kört lyssnat osv. Har fått 35 mail där det står.
Jag kör nu, du får 30k. Är där om två timmar.
Jag gillar din respekt med att du inte hör av dig med ett skambud. Ser att du tycker priset är för högt o letar vidare.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag som säljare ska väl inte behöva bry mig om vart du bor o sätta priset för att du råkar bo 50 mil bort?
Att prova att pruta ca 40% direkt utan o fråga nåt om hojen (eller vad det nu gäller) o inte sett eller hört den.
tycker du det är ok?

Vill du ha dit mig som potentiell köpare får du vara beredd att frisera priset på telefon innan jag hyr släp för en tusenlapp och kör 50 x 2 mil för ännu mer pengar. Sen hör det till god ton att ha sakliga argument när man som köpare prutar, inte bara häva ur sig "Hor micket är ditt leksta pris kompis?"

Hade ganska nyligen en annons där jag uttryckligen skrev att det var fritt fram att pruta - under förutsättning att du kan presentera väldigt goda argument. Lik förbannat får jag mail där man som enda orsak till prut anger att "det är för dyrt" och bjuder 50%.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Pruta innan man tittar är inga problem men komma och titta utan att vara riktigt intresserad är inte ok. Då blir man ju tvungen att slösa tid på att visa den och så blir det ändå ingen affär. Tyvärr finns det allt för många strulpellar och idioter.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Tyvärr är de så jävla många idioter.. Är de några fel? Är de som du säger så tar vi den. Men nu sist, köpte en avensis 90mil.. Nä inga fel, spolare funkade inte på bakrutan och startmotorn behövde bytas. Alltås säg för helvete vad som inte funkar, många saker kommer man ju liksom på. Då är de störande med folk som inte prutar på varan de vill kränga. :glömdet
 

Sheriffen´

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2014
Ort
Borås
Hoj
2003 GSX1540
Annonser som den där går fetbort.

Andra liknande är när det står:
Provkörning sker med mig bakom ratt/styre.
Pengar överfört innan provkörning.
Provkörning sker efter affär.

etc etc. Vad tror folk? att man köper något skräp utan att provköra? jag hade aldrig betalat eller visat att jag kan köpa något innan jag får möjligheten att provköra. Bara den hotfulla attityden skrämmer iväg mig som köpare. :glömdet
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Hittar jag en hoj långt bort som ser intressant ut så vill jag veta om det är prutbart till den nivån jag kan tänka mig betala innan jag kör för att kolla på den. Ibland har det gått bra ibland inte. Men inte fått några direkt arga svar, oftast bara ett nej tack du får söka vidare! :)
Ett par bra affärer har gått igenom med prut redan på mail! (Dock inga 40% och självklart frågat massa om hojen innan) :)
Förstår poängen. Men om jag säger mitt lägsta pris. Så e ju priset satt. Du vill inte ge mer o jag vill inte ha mindre. Det får ju va rimligt såklart. O frågan e ju fri.
Finns massor saker jag hade köpt om priset vart lägre, men jag ger fan inga skambud över mail. Knappt på plats. Köpte precis en annan hoj. O priset hade mkt säkert gått o få ner. Men jag tyckte de va rimligt. Så jag sa det till han. O så va alla nöjda. Vafan är 5000 spänn om jag köper nåt för 100 000. Bensinpengar. Eller hittar jag fel. Estimerar, vad kommer det kosta mig o få det iordning. Prutar därefter så den håller marknadspris när den e fullt riktig.
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Annonser som den där går fetbort.

Andra liknande är när det står:
Provkörning sker med mig bakom ratt/styre.
Pengar överfört innan provkörning.
Provkörning sker efter affär.

etc etc. Vad tror folk? att man köper något skräp utan att provköra? jag hade aldrig betalat eller visat att jag kan köpa något innan jag får möjligheten att provköra. Bara den hotfulla attityden skrämmer iväg mig som köpare. :glömdet
Vad gör du när nån drar med hojen. Eller krashar då? Jag menar inte o va hotfull. Bara realistisk. En seriös köpare hade inte gjort det till ett problem.
 

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Vad gör du när nån drar med hojen. Eller krashar då? Jag menar inte o va hotfull. Bara realistisk. En seriös köpare hade inte gjort det till ett problem.

Tyvärr är det nog så att det lätt tolkas som surt och "hotfullt" när man skriver så där.

Givetvis vill man ju som säljare ha nåt i pant så att den eventuella köparen inte bara drar iväg med hojen. Vanligtvis brukar jag begära att han lämnar t.ex. körkortet, man får ju försöka känna av vad det är för person som kommer och tittar.
Ett tips kan ju vara att kolla så att bilen han lämnar på plats står skriven på honom och att den inte är stulen, går fort via appen.

Som köpare hade jag aldrig lämnat ifrån mig köpesumman innan provkörning, det gör jag när affären slutförs.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad gör du när nån drar med hojen. Eller krashar då? Jag menar inte o va hotfull. Bara realistisk. En seriös köpare hade inte gjort det till ett problem.

Som varandes seriös köpare vill jag fanimig provköra själv för att känna på hur motorn och annan mekanik beter sig ordentligt. Att låta tidigare ägare köra runt mig kan jag lika gärna vara utan, då ger det nästan mer att bara lyssna på motorn när den torrgasas.
Man hanterar att folk kraschar med att de får betala full köpesumma enligt avtalat innan provkörning, utan prut. Och man ser till att hojen har en väldigt snål tilltagen mängd bensin och kör följe bakom. Samt kommer överens om en förutbestämd rutt.
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Står inte pengar i handen. Men det kan ju såklart tolkas så.
Men skit i min annons nu. Jag försöker förstå hur dom flesta köpare tänker som gör att säljaren inte äns vill sälja till dom. För så känner jag av många mail jag får. I olika annonser. Respektlösheten gör att dom kommer inte äns få titta på den. Jag hade skämts o skicka ett sista pris kompis mail.
Jag tycker det e kul o kolla på hojar. Har iofs alltid köpt dom jag åkt o kollat på. För vi har kommit överens. (på plats) om en hoj e 50 mil bort o jag ser det som ett problem så letar jag vidare efter nåt närmare.
Det är ju inte säljaren som bor på fel ställe. Så varför tror många köpare att man desperat ska sälja allting fort som fan. Jag säljer bara för att jag har inte plats o tid o Köra. Men det är ju oväsentligt. E jag desperat sätter jag väl ett lågt pris o skriver pok.
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Som varandes seriös köpare vill jag fanimig provköra själv för att känna på hur motorn och annan mekanik beter sig ordentligt. Att låta tidigare ägare köra runt mig kan jag lika gärna vara utan, då ger det nästan mer att bara lyssna på motorn när den torrgasas.
Man hanterar att folk kraschar med att de får betala full köpesumma enligt avtalat innan provkörning, utan prut. Och man ser till att hojen har en väldigt snål tilltagen mängd bensin och kör följe bakom. Samt kommer överens om en förutbestämd rutt.
Ingen som sagt att köparen inte ska få köra!?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ingen som sagt att köparen inte ska få köra!?

Jag har aldrig sagt det.
Jag har aldrig varit spekulant om det står i annonsen att jag inte får det.

Däremot har jag sålt fordon som inte varit i körbart skick. :hihi
Till exempel där motorn legat i 4 stycken lådor, eller liknande. Men då brukar priset vara därefter också.

Man får ha i åtanke att majoriteten av folk är ärliga till den graden att de kan tänka sig att fuska lite.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top