MC-jakten märklig marknadsföring?!

Maddel_

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Dalarna
Hoj
Monster S4
Är genuint intresserad av MC-jaktens videos eftersom de man fått som gratis försmak verkar bra. Har nu senaste tiden fått flera mail där de lite desperat försöker marknadsföra sina gratisvideos ännu en gång tillsammans med ett löfte om "halva priset" på kursen vid registrering. Eftersom det inte går ens på deras hemsida på något enkelt sätt ta reda på vad detta pris är så skrev jag mail till dem, inte ens då fick jag något klart besked.

Är det något skumt med denna firma? Varför talar de inte i klartext om vad produkten kostar?

Det går inte alls hem hos mig utan känns bara amatörmässigt att inte berätta för kunden vad sakerna kostar.
 

inkognito

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2015
Ort
Stockholm
Hoj
06, Kawasaki ER6
Jag va också inne där och tittade när jag övningskörde och uppfattade det lite som du.
Inte för att jag hade något egentligt intresse av att köpa deras material men hela upplägget med att man får en video åt gången med några dagars mellanrum och mail som ska verka personliga samt att dom skickar mail om att "nu är det bara ex dagar kvar och si och så osv mm etc".
 

@.@

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2012
Ort
Sk
Hoj
Ingen än
Var inne på sidan förra året när jag sysslade med kortet, det slutade med att man var tvungen att kolla igenom en video innan man fick se priset. Låg på runt 2000 vilket jag tyckte var på tok för dyrt.
 

nisselasse

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2015
Ort
Timrå
Hoj
1982, Honda CB 400N
Tog mc-kortet förra året, och var inne en del på MC-jakten. De få videos som var gratis tyckte jag var bra, och jag var sugen att betala för resten av deras material. Men jag ryggade en hel del pga deras marknadsföring, så det blev inte av.

Då skulle det kostat 1200 har jag för mig. Är väl inte så farligt egentligen, ungefär som en körlektion.

Såg nu att jag hade blivit mailbombad igen med en massa "personliga" mail från Nils, och självklart var det fortfarande "få platser kvar"....
 

mc-jakten

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
1999, Suzuki, Intruder
Tjena allihop,

Tack för all feedback! Kanon för oss att höra :)

Roligt att ni gillade gratismaterialet och har funderat på vårt premiummaterial. Förstår fullt ut att ni tyckte marknadsföringen var skum förra året, och nu i februari. Vi missade då den “lilla” poängen med att förklara varför vi skickar videos och säljer som vi gör :) Nu får man dock denna info via email ihop med filmerna. Nedan ser du hur vi skriver det. Feedbacka gärna om ni är med på resonemanget eller hur vi kan förklara bättre.

"Hallå! Varför får jag inte alla gratisfilmer med en gång och varför säljer ni inte premiumkursen via hemsidan?
– Du har en poäng! Det kanske låter mest logiskt men vi har märkt att engagemanget blir mycket högre och att fler tar sig igenom filmerna när alla inte kommer på samma gång. Vårt mål är att engagera, inspirera och få så många blivande motorcyklister som möjligt att ta sig hela vägen till körkortet och detta är bästa sättet. Simple as that. Men den som väntar på nått gott… det är bara några dagar ändå :)"

Nu till era frågor:

@ Maddel_ Fråga 1:
"Är det något skumt med denna firma? Varför talar de inte i klartext om vad produkten kostar?"

Inget skumt alls! Det vore kanske enklast att sälja via hemsidan, men om vi kan hjälpa till att få fler att engagera sig och ta steget mot mc-kortet på detta viset är det något vi gärna gör.
Men vi förstår om upplägget inte är optimalt för alla, dock kan vi åtminstone försöka vara tydligare med varför vi jobbar som vi gör, och vi är alltid öppna för förbättringsförslag. Priset får man reda på i vår video som handlar om kursens innehåll i samband med att man får chansen att köpa kursen. Ledsen om vi var otydliga om detta i vår mailkontakt med dig!

@ inkognito Fråga 2:
"upplägget med att man får en video åt gången med några dagars mellanrum och mail som ska verka personliga samt att dom skickar mail om att "nu är det bara ex dagar kvar och si och så osv mm etc".

Vi har märkt att fler ser våra videos på detta sätt jämför med att lägga upp alla på hemsidan. Kommer nån in och får en timmes material med en gång verkar det som dom flesta inte ser allt material. Får man däremot det skickat till sig, lite åt gången, så är chansen större.

När det gäller vårt kom-igång erbjudande att köpa kursen (och när vi ger en andra chans att köpa kursen) så är det ett tidsbegränsat erbjudande för att ge blivande motorcyklister en extra kick i baken. Vi har haft över 300 000 besökare senaste året men det sker bara 13 000 uppkörningar i Sverige! Många blivande motorcyklister behöver alltså en kick i baken och det försöker vi hjälpa till med (precis vad jag själv behövde när jag tog körkort).

När det gäller att våra email känns "personliga" så tar vi till oss din feedback. För oss har det varit viktigt att inte vara opersonliga som många företag utan det står att det är från mig även om det är automatutskick. Alla är dock skrivna av mig ;) Feedbacka gärna om du tycker det är bättre om mailen kommer som ett traditionellt nyhetsbrev från enbart "mc-jakten" med en logga i slutet. Vi tar gärna emot dina funderingar.

@ nisselasse Fråga 3:
"Såg nu att jag hade blivit mailbombad igen med en massa "personliga" mail från Nils, och självklart var det fortfarande "få platser kvar"...."

Ledsen för mailbombningen. Ser att du skrev detta efter mässan då vi lanserade Version 2.0 av kursen och sålde den till halva priset under en begränsad tid, därav många email och extra begränsningar. Vi kanske var lite övertaggade då :) Ledsen för det! Vi är noga med att man kan avregistrera sig i varje mail, så man slipper få email om man inte vill ha det. Våra mail är såklart till för dom som vill ha vår hjälp, inte störa er andra! :)

Hoppas detta svarade lite på era funderingar. Det finns alltså en tanke bakom som vi har märkt hjälper och inspirerar fler till koret. Om det skulle vara något mer är det bara att hojta till här, jag kikar in om ett tag igen.

// nils från mc-jakten
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Folk undrar vad d kostar, så vad är problemet? Är väl bara skriva det. 'Simple as that'
 

mc-jakten

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
1999, Suzuki, Intruder
Veritas, du har en poäng :)

Såhär ser vi på det. Att endast veta priset på en produkt säger inte så mycket utan att kunna ställa det i relation till vad man får, eller t.ex. hur mycket pengar du potentiellt kan spara med hjälp av produkten.

Vår förhoppning med serien av gratisträning är inte bara att den ska vara till direkt nytta, utan även ge en känsla för hur mycket av mc-utbildningen man faktiskt kan lära in på egen hand. Därför nämner vi priset på kursen i samband med att vi har presenterat vad erbjudandet faktiskt innebär. Men priset är för den sakens skull ingen hemlighet!

För att tala i klartext och stilla all eventuell nyfikenhet; kursen kostar idag 2 397 kr, och kan jämföras med ungefär 2-3 lektioner på en traditionell körskola :)


// nils på mc-jakten
 

Täppas

Guest
Tjena allihop, klipp--"sjukt mycket text med slingrande formuleringar i en genomgående postiv anda, vem kan inte gilla vårt osjälviska uppdrag för Mc-kollektivet ?"----klipp
// nils från mc-jakten

Får mig att tänk på frasen " If it looks like a duck, quacks like a duck, it's a duck!" :D
 

inkognito

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2015
Ort
Stockholm
Hoj
06, Kawasaki ER6
Ni får ju ha vilket upplägg ni vill, det är ju trots allt ni som ska tjäna pengar på produkten och bör vara måna om att så många som möjligt väljer att köpa den.

Nu har jag inte tittat på hur exakt ni har förändrat allt sedan förra året men jag tror att tydlighet ger mer än vaghet i slutändan.
Sen har vi de personliga mailen osv, folk är ju inte helt dumma (inte de flesta iaf) och förstår ju att ni inte sitter och skriver mailen manuellt varje gång så det blir bara löjligt.
Även antalet platser kvar känns ju rätt flummigt, vill ni lämna ett tidsbegränsat erbjudande så skriv det i klartext istället.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Ni får ju ha vilket upplägg ni vill, det är ju trots allt ni som ska tjäna pengar på produkten och bör vara måna om att så många som möjligt väljer att köpa den.

Nu har jag inte tittat på hur exakt ni har förändrat allt sedan förra året men jag tror att tydlighet ger mer än vaghet i slutändan.
Sen har vi de personliga mailen osv, folk är ju inte helt dumma (inte de flesta iaf) och förstår ju att ni inte sitter och skriver mailen manuellt varje gång så det blir bara löjligt.
Även antalet platser kvar känns ju rätt flummigt, vill ni lämna ett tidsbegränsat erbjudande så skriv det i klartext istället.

Inte för att vara sån, men förvånansvärt många människor ÄR faktiskt helt dumma.:dummer

Inte minst när dom är aktiva på digitala medier.

Jag själv är ett exempel på det, som skriver i en tråd om spam klockan 06.24 en söndagmorgon.

Helt idiotiskt.:fakta
 

inkognito

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2015
Ort
Stockholm
Hoj
06, Kawasaki ER6
Inte för att vara sån, men förvånansvärt många människor ÄR faktiskt helt dumma.:dummer

Inte minst när dom är aktiva på digitala medier.

Jag själv är ett exempel på det, som skriver i en tråd om spam klockan 06.24 en söndagmorgon.

Helt idiotiskt.:fakta
Du har nog rätt :(
 

Gnapp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2016
Ort
**********
Hoj
Yamaha Dragstar 1100
Hej. Var även grymt sugen på att köpa denna kurs men efter att jag själv har tittat runt lite mer på saker och ting....Så blir jag mer och mer fundersam på vad detta företag är för något och vad de egentligen sysslar med. Kanske bara är jag som är lite överdrivet skeptiskt men kolla på bilderna och säg vad ni tycker själva.

Nils huvudansvarig "Bor i Indien"
image.jpg
Bor han kvar där nu eller ej?? Osv...





En helt annan sida från samma lirare med näst intill identiska texter samt
samma upplägg.

image.jpg


image.jpg

Den sista bilden är även intressant ur ett annat perspektiv...man har råkat kopiera texten rakt av från Mc-Jakten.se.

(Vårt mål är att engagera, inspirera och få så många blivande motorcyklister som möjligt att ta sig hela vägen till körkortet och detta är bästa sättet. Simple as that.)


Eftersom det är Biljakten.nu så bör det ju självklart stå bilförare istället för motorcyklister. Men men vem vet detta är kanske också bara ett sammanträffande.
image.jpg
 
Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Känns lite som om de kör på samma princip som Rusta/Ikea. Få kunden att gå igenom hela varuhuset.

"Det vore kanske enklast att sälja via hemsidan, om vi kan hjälpa till att få fler att engagera sig och ta steget mot mc-kortet på detta viset är det något vi gärna gör"

Nej, det handlar om pengar. Always do and always will
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top