Stövlar

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Kollar på ett par nya stövlar och har hittat Büse GP pro som jag fastnat för, iaf utséendet.
Någon på forumet som har erfarenheter av märket eller modellen, och kan berätta om det är bra skit, eller bara skit?
Eller ska jag lägga 900 extra för ett par A-stars? :gnissla

https://www.fc-moto.de/Buese-GP-Pro-Boot
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Jag minns att jag provade dom nere i stuttgart i somras och för mig som har högt fotvalv med smal fot var passformen inget vidare. Fick lite biltema vibbar :p


Här ett Motrrad test: (dra ned google chrome och aktivera translate på hela sidan)
http://www.motorradonline.de/stiefel/sport-motorradstiefel-bis-250-euro-im-test/544668

Dom säger typ att Busa GP är godkänd och Alpine S-MX 6 är mycket bättre : )

Grym översättning :crash du kanske känner någon som kan översätta från tyska istället.....
Buse GP

Plus
Pleasant 3D nätfoder säkerställer god luftcirkulation; klass grepp om tapparna; mycket bra hälgrepp, hög stabilitet i mellanfoten området, tillräckligt med utrymme i framfoten, mycket bra slagdämpningsvärden; Schleifer väl positionerat; Gång komfort väl.

Minus
vristen mycket smal klippa, skärpning varje gång ett styrkebesked; punktlig klämmande; något otymplig omkopplingsskydd.

Slutsats
Den skarpa nära Büse GP kräver nödvändigtvis en passande, om det passar för den typ fot. Nedre raden, erbjuder enkla och billiga imitationer läderstövlar men bra skydd och värde.
MOTORCYKEL Betyg: Bra


Alpine S-MX 6
Plus
Robust sidospåren plast ger bra skydd mot vändningar ankeln, häl stabil och säker inbäddad i fast plast häl lock; fast kardborreband lock med god överlappning; exemplifierande rörlighet; lång kvarn.

Minus
Greaves lite för kort; lättvikts Schluppen mittfots.

Slutsats
Mycket bekväm och utan avdrag i sport ranking. Den välgjorda Alpine S-MX 6 förkroppsligar den typ av moderna syntetiska sport stövlar med potential turné briljant.
MOTORCYKEL resultat: mycket bra



Jag är nog en finsmakare för italienskt.

Har TCX S-Speed Gore-Tex nu och är nöjd men de är tyvärr inte lika super tighta i passformen som SIDI.Och silikonspray får dom att slutar gnissla. Men jag betala halva priset mot ett par SIDI GORE-TEX.

Har ett par Sidi Vertigo som börjar bli rätt trötta men fan va skön passform dom har. Dock mycket sämre vridskydd för vristen än TCX som är superstyva i vristen.
 
Last edited:

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Jag minns att jag provade dom nere i stuttgart i somras och för mig som har högt fotvalv med smal fot var passformen inget vidare. Fick lite biltema vibbar :p


Här ett Motrrad test: (dra ned google chrome och aktivera translate på hela sidan)
http://www.motorradonline.de/stiefel/sport-motorradstiefel-bis-250-euro-im-test/544668

Dom säger typ att Busa GP är godkänd och Alpine S-MX 6 är mycket bättre : )

Grym översättning :crash du kanske känner någon som kan översätta från tyska istället.....







Jag är nog en finsmakare för italienskt.

Har TCX S-Speed Gore-Tex nu och är nöjd men de är tyvärr inte lika super tighta i passformen som SIDI.Och silikonspray får dom att slutar gnissla. Men jag betala halva priset mot ett par SIDI GORE-TEX.

Har ett par Sidi Vertigo som börjar bli rätt trötta men fan va skön passform dom har. Dock mycket sämre vridskydd för vristen än TCX som är superstyva i vristen.

Då känns det som att det är bättre att satsa på ett mer etablerat märke... Tyvärr är min fot lite för bred för Sidis modeller, men A-stars smx plus sitter riktigt bra. Lär bli ett par sådana, eller Dainese tourqe D1 om jag hittar att prova
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Daytona är det bästa köpet jag har gjort. Ever!
Enda gången jag inte haltar är när jag kränger på mig dem:). Synd att jag först insåg hur bra dessa var efter att jag hade kraschat i ett par andra...
 

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
Daytona är bäst. Dyra men väl värda sina pengar om olyckan skulle vara framme.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Mina nästa blir lätt ett par daytona. Skulle köpt från början!
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Njao, det är först och främst skyddet stöveln ger men att de är sköna är ingen nackdel.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Såg att lokala butiken har tagit in Road Star i lager. Man får väl åka och prova.
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Köpte XPD 7-nånting för nästan gratis på FC-moto. Tycker den är betydligt trevligare än mina A-star MX plus.
 

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Köpte XPD 7-nånting för nästan gratis på FC-moto. Tycker den är betydligt trevligare än mina A-star MX plus.

Vad är det som skiljer då? Lättare att gå i, bättre skydd, mer ventilation, eller att den helt enkelt sitter bättre på just din fot?
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Ett störande moment på A* S-MX Plus: Man får skicka dem till fabriken i Italien för att byta skosnöret. :mad:

Jag stod som ett fån med ett blankt uttryck i nyllet när jag försökte beställa i butiken. :näsblod
 

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Då känns det som att det är bättre att satsa på ett mer etablerat märke... Tyvärr är min fot lite för bred för Sidis modeller, men A-stars smx plus sitter riktigt bra. Lär bli ett par sådana, eller Dainese tourqe D1 om jag hittar att prova

Jag bytte nyss från astars smx6 till tcx s-speed tgx, tycker tcx är sjukt sköna och snygga. Testade daytona och jag gillar handgjorda prylar men dom satt dåligt och är enl mig jävligt fula, har inte kraschat dom så där är jag tyst.

Ångrar mig inte, billigare snyggare och skönare men sämre kvalitet och inte lika säkra.. valet var enkelt för mig iaf. Tror inte att tcx är katastrof att klota i för den delen.
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Men kom igen nu...
9700:- för ett par stövlar, är annonsen på skoj? :va

Nej, så är det. :fakta

Jag har förstått att de som testat Daytona-stövlar skarpt inser varför de kostar. Dessutom är de modulära, om du sliter ut inner-/ytterstöveln kan du köpa en ny separat och behöver inte köpa hela kitet. Jag har klämt på Mozz Daytonas och jag får nog erkänna att de må se ut som touringstövlar, men de ger ett grymt bra intryck när det gäller skydd för fot och fotled. BG kör också i Daytona, förvisso lyckades han skada sin fot rätt ordentligt på Isle of Man ändå, men frågan är hur foten hade sett ut i ett par "vanliga" stövlar.


Jag var en musklickning ifrån att beställa ett par Daytona Security Evo G3 själv innan jul, men osäkerheten kring storlek (kevlarinnerskon töjer sig inte ett dugg vad jag har hört) gjorde att jag väntade lite. Jag väntade så pass länge att Nilssons MC körde julrea och jag fick tag i ett par Alpinestars Supertech R för 2400 kr. Snålheten tog över tillsammans med säkerheten att köpa stövlar som jag redan hade provat istället för oprovade dito. Så nu står ett par Supertech R på hallgolvet. De verkar inte så illa de heller. De känns som mockasiner, men har bra skydd runt foten och är stabila och bra runt fotleden, precis som jag letat efter. Visst, inte lika skyddande och stabila som Daytonas stövlar, men...jag får några bandagar för de 7300 kr som skiljer i pris...
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag använder Alpinestars Supertech R och är nöjd med dessa. Väldigt sköna. De ska ha hög säkerhet sägs det.

Provade ett par Daytona för ett antal år sedan. Tyvärr passade de inte mina fötter. De kändes för smala. Vore det inte för det hade jag nog köpt ett par när det begav sig. Att man kan byta ut inner/yttersko samt sulorna (om jag inte minns fel). Det borde bidra till lång livslängd. Slår man ut det över tiden är det inte så farligt dyrt.

Är det någon som vet om Daytona har olika läster? Får kanske ge dem en ny chans när mina Alpinestars är utslitna om så är fallet.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nej, så är det. :fakta
+ bra svar

Ja, okej.
Men vad jag inte förstår är vem av dagens knuttar som gnäller över höga försäkringspremier, gnäller över att svenska handlare är dyrare än Ebay och gnäller över höga fortkörningsböter, ska mäkta med att betala en halv månadslön för ett par sketna hojstövlar?! :dummer :rofl
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top