Bromsproblem

Caesar

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2008
Ort
Malmö
Hoj
2004, Yamaha YZF-R1
Har problem med att frambromsen "fjädrar" och man får "pumpa" för att bromshandtaget inte skall gå mot gashandtaget. Misstänkte självklart luft i systemet och luftade på "klassisk" manér utan större framgång. Provade sedan med en kompressormatad luftbromsar vilket heller inte blev någon framgång. Köpte då en renoveringssats till bromscylindern (bromshandtaget) men det hjälpte ej. Det sitter stålomspunna på den och jag har satt dit nya bromsbelägg för att de inte skall vara skeva eller liknande. Någon som har någon idé eller förslag på vad som kan göras?!? :va
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Kan vara skivorna som slår in kolvarna i oken pga skevhet.
Måste du pumpa upp trycket även om hjulet inte roterat sedan förra bromsningen?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
idé eller förslag på vad som kan göras?!?
Skruva loss bromsoken, tryck in kolvarna i botten (för minst möjliga volym) , häng upp bromsoken , högre än styret.
Tryck på plastslang (tror det ska vara 5mm hål i slangen, Dy=8mm, finns på biltema) på luftningnipplarna som givetvis ska vara högst på de upphängda oken. Plastslang sedan upp upp taket (över en stege?) och ner i ett "slaskkärl". Slaskkärlet ska vara högre än bromsoken. (För övertryck, inte få in luft vid nipplarna) Sedan är det "bara" fylla på bromsvätska i behållaren på styret och pumpa med handtaget.
Fylla på mera brosmvätska, pumpa osv.
När det inte längre stiger enstaka luftbubblor uppåt i plastslang från luftningsnippeln.
Då är det klart.
Tror jag gjorde av med 3 dl bromsvätska sist fram innan det inte längre kom enstaka luftbubblor sist.
Funkar det? Utmärkt för mig, :) bromsade omkull mig utan problem några dagar senare !

Annan metod som jag inte använt själv.
Fyll på ny bromsvätska vid luftningsnipplarna. Då ska luften följa med upp mot styret.
Samma princip: Bromsvätskan ska precis som luften gå uppåt under "avluftningen".
 
Last edited:

Caesar

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2008
Ort
Malmö
Hoj
2004, Yamaha YZF-R1
OK, det blir att åka ut till verkstaden och prova. Funderade också på varianten att fylla på via luftningsnipplarna. Tack för förslaget! :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det kan helt enkelt också vara så att bromscylindern är slut, och/eller att du helt enkelt bara behöver renovera oken. Om kolvarna inte riktigt glider som dom ska, utan dras tillbaka in av packningarna blir det just sådär.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Har du luftnippel på huvudcylindern? Kan vara ett h-vete att bli av den bublan som kan bildas där. Jag har borrat in en luftnippel i banjon. Underlättar luftning.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Kan ju också vara bra at set till att det är "bra flyt på slangarna", inge extra böjar eller nån plats där bubblor kan samlas.
Man kan ev luta hojen för att få det bättre??
Med lite tur (och enkelskiva) kan systemet lufta sig självt...
Påstår inte att det hjälper, men man bör hålla koll på hur slargarna går..
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top