Köpte skinnställ och kan inte andas.

babgjyshi

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Ort
eslöv
Hoj
SUZUKI GSF600S
Hade tänkt ta kortet till våren/sommaren, och har redan börjat förberedda med att börja handla grejer.

När jag började övningsköra i sommar, så hade jag allväderskläder på mig, och hade inga problem med något. Så nu under vintern har jag läst lite mer om saker och ting, och nästan alla säger att skinnställ är det man ska ha om man vill ha det säkraste. Började leta efter vilken skinnställ jag skulle ha, och bestämde mig för att ha 2delat istället då det är bekvämare. Hittade en som jag gillade(Alpinestars gp pro 2 pieces) och beställde hem den.

Första jag märkte var att den var tung som satan, men tänkte att man märker inte när man har den på. Så fort jag tog den på mig, så kunde jag inte andas längre. Trots att den passar perfekt, så är den ju riktigt obekväm. Man kan ju knappt röra sig ens ju, och inte andas heller för den delen.

Nu till min fråga är det verkligen värt att ha en sådant obekvämt grej bara för att det är lite säkrare. Är det kanske detta ställ som är obekväm eller är alla likadana( till er som testat)? Ful är den också, står Alpinestars på 10 olika platser, man ser ju som en reklamstolpe. Är den till vanlig körning eller mest till bankörning?

^Ursäkta all ev fel, försöker fortfarande få tillbaks andan

Edit: Vill också veta vad är meningen med den grejen bakom övre ryggen som får en att se ut som Gollum?
 
Last edited:

alex.johansson

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2015
Ort
säffle
Hoj
-42 harley wlc, -75 harley järnsportster, -89 dr 600
Tråkigt med andnöden. Men jag måste bara fråga, hade du inte sett stället innan du köpte det? Att det inte är bekvämt är en sak men att det va fult måste du väl vetat innan du fick hem det?:p
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skinnställ är det skönaste jag haft på mig när jag sitter på hojen, resten av tiden är det oskönt, bökigt, varmt och tungt. Men på hojen :kär

Men, du ska kunna andas, kan du inte det låter det lite för litet. Du bör prova en hoper skinnställ innan du köper för att få rätt passform, för det är lite samma med ställen som hjälmarna, alla ställ passar inte alla kroppsformer.
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Det ser väl ut som skinnställ brukar se ut!

Har du provat att sitta på hojen med stället på, dom är ju sydda för att sitta optimalt när man sitter ihopkrupen på en motorcyckel.
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Kan inte låta bli att ställa frågan varför du köpt ett skinnställ som du tycker är fult? :va
Skulle vara ungefär det samma som att leta reda på den fulaste kärringen på jorden, ragga upp henne, hångla upp henne å sen gifta sig med henne eller nåt sådant.....:(
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Får man upp dragkedjan själv så passar det eller är för stort, men är man van vid gubbatyg så kan man känna sig lite klaustrofobisk i början.

Det går över när det sätter sig.
 

babgjyshi

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Ort
eslöv
Hoj
SUZUKI GSF600S
Hade endast sett den på bilder, och där ser den ju bra, annan sak i verkligheten. o
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Knölen stödjer nacken vid krash. För att hjälmen hamnar i liv med marken och Dämpar för ryggraden. De e vad jag lärt mig iaf. Låter logiskt
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ryggpuckeln är till för flera saker, aerodynamik, skydd, ventilering och/eller vätska (och på hajteckställ kan man hitta lite elektronik till luftpåsarna där)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Innan du använder det till den grad att bytesrätten utgår; Har du testat stället med ryggskydd på? Puckeln är naturligtvis för miljöns skull...
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
På vilket sätt är ett 2-delat ställ bekvämare? min erfarenhet är tvärtom
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det är inte bara fördelar med att beställa prylar på nätet.
Ett tips är att åka till en affär som kan hjälpa dig att hitta ett ställ som passar.
Ofta så kan man få bra pris om man frågar lite.
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Byt skiten å köp dig ett goretex ställ istl, ett sånt va du ju bekväm i sa du. Problems solved...
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Lugn. Det töjer sig. Vänta tills det blir lite varmare, dra på dig stället, häv en hink vatten över dig o ge dig ut o kör en timma, det kommer sitta perfekt eller vara för stort.
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Knölen stödjer nacken vid krash. För att hjälmen hamnar i liv med marken och Dämpar för ryggraden. De e vad jag lärt mig iaf. Låter logiskt

Har för mig att John Hinds(Doktor IOM) inte var lika nöjd över puckeln, problem med vinkeln på ryggraden efter olyckor samt risk för ytterligare skador(tagit ur minnet)
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Sorry men jag hatar skinn ställ det är obekvämt så är det bara, detta är mitt eget tyckande och om någon tycker att det är bekvämt så kul för dom. Det klämmer, drar och är förbannat svettigt det ända jag säger kör i det som passar dig, det ska vara bekvämt annars försvinner hela känslan. Jag kör i Lindstrands Mc-Byxa Lizard och jacka Zero grymt sköna, för det lite kyligare dagarna byter jag bara jacka till en Spidi Marathon H2OUT fick tag i en svart:) om du ska köra bana så javisst skin ställ men i övrigt varför. Folk tycker att det fladdrar lite ja men köp ett som sitter som det ska då så är det inga problem.. Kör i det du tycker är skönt för dig, skit i vad vi andra tycker:tummenupp
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Har för mig att John Hinds(Doktor IOM) inte var lika nöjd över puckeln, problem med vinkeln på ryggraden efter olyckor samt risk för ytterligare skador(tagit ur minnet)
Jaha. Då tycker han o jag olika. Men han har kanske rätt. Puckeln borde ju bygga lika mkt som bakhuvet på hjälmen. Så man inte knäck nacken framåt lila lätt. O även vaddera ryggskyddet. Men jag kan ha helt fel. I mitt ologiska huve känns de logiskt iaf. Aerodynamiken behöver vi ju inte diskutera iallafall.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top