Sporthojen ett utdöende segment? :va

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Var på mässan i helgen och la märke till något trist.
KTM har avslutat sin RC8 modell så nu har de ingen stort sporthoj i sortimentet längre och då syftar jag på 600cc eller större.
Triumph hade inte ens en Daytona i sin monter och det ryktas att modellen ska försvinna.
Personalen i Triumphs monter hävdade att det endast nyregistrerades 15 motorcyklar av sportmodell under 2015.
Någon som vet vad som håller på att hända?
Håller tillverkarna/återförsäljarna på att avsluta sportsegmentet?
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
De säljer väl för dåligt?

Både KTM och Triumph har ju nakna hojar som verkar betydligt mer lockande till vardags till bråkdelen av försäkringskostnaden?

Superduke resp. Speed/Streettriple.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Förr var sporthojar huvudsegmentet och vad som attraherade folk, men som du säger så är det helt klart annorlunda idag!

Det är inte så att tillverkarna inte vill sälja eller skapa dom, det är bara att de är för dyra att äga för de som vill börja köra MC och även de flesta andra. Därför förskjuts intresset över till hojar som fortfarande kan vara kul att äga och köra, men inte ruinera en i försäkring och andra kostnader.

Skyll orsaken till detta på alla de som förstör MC-olycksstatistiken genom att inte köra med körkort, utan försäkring, osv osv osv. Inte osällan drogpåverkade, brottslingar på stulna hojar osv.

De skötsamma som får ta smällen, som med det mesta i samhället idag.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Tja, säljer man inte så finns ingen anledning att tillverka. Visar ju vilka märken som är populära då yamaha, suzuki, honda, kawa, ducatti osv fortsätter sälja sporthojar.
Problemet ser jag att hojar har blivit så jäkla dyra så fler köper beggat istället. Kommer ihåg när 1000cc låg på ca 120k. Nu närmar de sig 200K. Då köper jag hellre en gsxr1000 från -05 o framåt för 50k o en båt för 80K samt ett spabad för 50K. Sen hade det hjälp försäljningen om sverige var ett land med 20 grader året runt så man hade mer användning av en hoj än att bara kunna köra 4 bekvämt 4 månader om året.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det är inte lönsamt att tillverka och sälja sporthojar i samma utsträckning. I sammanhanget MC så är sporthojen rätt så nischad egentligen. Sen påverkar såklart försäkringskostnader för dom olika klasserna också. Känns betydligt bättre att betala mellan 3000 och 8000kr i årsförsäkring kontra priser långt över 10 000kr.

Bara titta på säljstatistiken för MC-försäljningen under 2015. Bekräftar ytterligare att sporthojar helt enkelt inte är lika attraktiva att köpa.


1. Yamaha MT-09, 406 st.

2. Yamaha MT-07, 305 st.

3. BMW R 1200 GS/A, 301 st.

4. Kawasaki Z800/e, 187 st.

5. Ducati Scrambler, 175 st.

6. Kawasaki ER-6F/N, 172 st.

7. Triumph Tiger 800/XC, 146 st.

8. KTM 350 EXC-F, 141 st.

9. Honda CB650F, 141 st.

10. KTM 1190 Adventure, 119 st.


Vad som säljs ger en tydlig bild av vad folk vill ha. I detta fall mindre och lättillgängliga nakenhojar eller äventyrshojar. Syns även tydligt att tillverkarna vill styra utvecklingen ditåt också. Yamaha har ett antal nya modeller i det segmentet nu (<1000cc nakenhoj) och andra tillverkare följer i samma spår.

Personalen i Triumphs monter har garanterat rätt med dom siffrorna.
 
Last edited:

Frasse

Boxerfantast
Gick med
7 Jul 2003
Ort
Påskallavik
Hoj
BMW R1250GSA -19, KTM 250 Freeride -18, BMW S1000RR M -19
Om du dessutom tänkt att använda din mc ute i trafiken, så ser ju vägstandarden till att en sporthoj blir ganska värdelös. Med allt lösgrus och potthål så är en stor äventyrshoj med bra fjädringsväg det bästa alternativet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tror snarare det är sporthojsköparna som blir allt färre. Själv har jag aldrig ägt en sporthoj.
Och vad som helt dominerar på vägarna är Custom typ HD, Touring och hojar med breda styren utan kåpa.
Gissar det är som för mig försäkringen som minskar intresset.
Och sen kanske man vill kunna skjutsa.
Och då är det väl endast små barn och medlemmar i BDSM-klubbar som kan gilla passagerarplatsen på en sporthoj. För mer än 20 minuter om dagen !
Kollade in en Aprilia RSV4 på mässan och funderar över varför den har passagerarfotpinnar.
Finns det lös passagerarsadel som tillbehör till RSV4 ? Skulle förklara en del !
 
Last edited:

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Ja, nakenhojar har nog nästan helt tagit över segmentet, men 15 sporthojar låter ju oerhört lite ändå. Tveksamt om det stämmer, men om det gör så är det bara en tidsfråga innan handlarna och generalagenterna helt slutar ta in sporthojar. Kan väl knappast finnas någon ekonomi att översätta manualer, klistermärken, göra produktmaterial och allt vad som krävs om en tillverkare kanske säljer 2 ex av sin modell under ett helt år
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är nog fortfarande många som vill ha en sporthoj, se bara på alla som frågar om vilken sporthoj de får köra på A2...
Försäkring sätter ju gedigna käppar i ekonomihjulet, att betala halva eller en tredjedel av hojens nypris varje år är ju rätt fånigt.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Försäkringsbolagen beter sig som svin! Det är en förklaring:huvet
Vissa vill inte ens försäkra en sporthoj och andra prissätter så att det blir omöjligt.

Funderar på att skippa försäkringen och bara köra bana med R1:an......
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Konstigt nog så såldes det 51st R1:eek:r förra året i Sverige.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Tror snarare det är sporthojsköparna som blir allt färre. Själv har jag aldrig ägt en sporthoj.
Och vad som helt dominerar på vägarna är Custom typ HD, Touring och hojar med breda styren utan kåpa.
Gissar det är som för mig försäkringen som minskar intresset.
Och sen kanske man vill kunna skjutsa.
Och då är det väl endast små barn och medlemmar i BDSM-klubbar som kan gilla passagerarplatsen på en sporthoj. För mer än 20 minuter om dagen !
Kollade in en Aprilia RSV4 på mässan och funderar över varför den har passagerarfotpinnar.
Finns det lös passagerarsadel som tillbehör till RSV4 ? Skulle förklara en del !

Jodå, det finns en underbar härlig "kudde" som man monterar när det är dags att ha passagerare. Ingen har dock orkat åka mer än en kvart med mig.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Konstigt nog så såldes det 51st R1:eek:r förra året i Sverige.

Tror nog de 15 sporthojar som trådskaparen nämnde var nysålda Triumph sporthojar i Sverige. :)

Men även i sammanhanget så är inte 51st R1:eek:r speciellt mycket. Jämför det med dom drygt 700st sålda nakenhojarna (MT-07 och MT-09) så kan man lätt förstå varför tillverkarna blir allt mindre sugna att komma ut med nya, uppdaterade modeller av sporthojarna.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Försäkringsbolagen beter sig som svin! Det är en förklaring:huvet
Vissa vill inte ens försäkra en sporthoj och andra prissätter så att det blir omöjligt.

Funderar på att skippa försäkringen och bara köra bana med R1:an......

Nä, det är "vi" som beter oss som svin som kör som idioter och kraschar för mycket. Försäkringsbolagen vill tjäna pengar, de är inga sociala institutioner som säljer försäkringar för att det är kul.

Senast de på allvar försökte göra något för oss sporthojsåkare var 2006 när Folksam släppte sin Sporthojsförsäkring, låg premie men hög självrisk för att visa att man visst kunde åka sporthoj bara man inte kraschade hela tiden. Tanken var också att "man" kanske inte MÅSTE byta sving och ram bara för att det blev en liten repa utan att man skulle försöka leva med det alternativt laga grejerna.

Köpte sporthojsfolket denna försäkring? Nä, såklart inte. Alla ville ha BÅDE låg premie och låg självrisk vilket såklart inte funkar ur ett affärsmässigt synsätt.

Vi sågade helt enkelt av grenen som vi satt på.

Samma sak sker nu genom att de tidigare generösa villkoren för att köra t ex SMC:s kurser begränsas. FB gav oss tidigare en möjlighet att öva trafiksäkerhet på bana under ordnande former med försäkring. Vad gör vi då, jo vi börjar gasa satan och krascha tills FB inser att det inte är fråga om trafiksäkerhet längre, och begränsningarna kommer som ett brev på posten.

Sporthojsfolket börjar nu inse att det inte längre går att köra sporthoj, det är helt enkelt för dyrt att försäkra cyklarna så vad gör vi nu? Jo, vi köper nakenhojar istället, de är ju i många fall sporthojar men utan kåpa och det är fortfarande billigt att försäkra. SH översköljs ju redan av massor med trådar om "vilken nakenhoj som är bäst för att slanga i 130+ farter" och liknande, FB har ju givetvis folk som läser här så de är ju fullt medvetna om hur detta går.
Alla tokar som tidigare kraschade sina R1:eek:r kommer sannolikt att krascha sin nya MT-10 istället. Tro mig, inom ett par år så kommer det att vara snordyrt att försäkra även nakenhojar, vilket är trist för alla de andra som INTE kraschar hela tiden.

Vi som kollektiv håller sakta men säkert på att eliminera oss själva genom att helt enkelt göra det omöjligt för ett försäkringsbolag att försäkra oss.

Det är inte FB som är svin, det är vi själva som är idioter...
 

maister

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2012
Ort
Varberg
Hoj
Aprilia tuono v4 1100 -16
Min hojj har kostat mig runt 20k per år Hel/Hel , varit värt somfan då glädjen som har blivit när man är ute å kör är otrolig, men kostnaden känns för mycket ju äldre (kanske blir mer mogen, vem vet :näsblod) jag blir haha. blir en ny nakenhojj iår till förhoppningsvis mycket billigare försäkring :gnissla:gnissla
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Literklubborna säljer väl hyfsat?
Cheyhundrorna kan jag däremot tänka mig säljer betydligt sämre.

Jag undrar mer och mer varför det inte säljs sporthojar som rena track-modeller på samma sätt som crosshojar.
Vore väl skönt att slippa ha en massa ABS-kåpor i bubbelplast och en massa småbitar i en plastback på vinden som bara tar plats?
Slippa eftermontera en quickshifter, fundera på hur man ska göra med alla kontakter och kabelhärvor som inte används. Slippa oroa sig för den röda nyckeln. Listan på fördelar kan göras lång.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag tror att det finns två vägar att gå för att vårat intresse ska få fortleva.

Alt 1. Man måste från försäkringsbolagens sida börja titta på ett helt nytt försäkringssystem som är baserat på person och inte maskin. Det är ju ändå jag som är risken oavsett fordon jag kör. Jag blir inte farligare bara för att jag sitter på en sporthoj även om jag kör lite mer aktivt på en sådan. Detta tror jag dock inte kommer att inträffa över överskådlig tid av det enkla skälet att det är mer lönsamt för FB att försäkra flera fordon istället för färre personer. Enkel matematik.

Alt 2. Vi måste själva inse att vi använder sporthojen på ett sådant sätt som inte har med trafik att göra. Den har helt enkelt inget bland andra trafikanter att göra med 200 hästar och en toppfart på ettans växel på 170 km/h. En sporthoj är avsedd för att köras aktivt och användas för att träna och utvecklas och att ge kickar för oss som gillar adrenalin, dvs precis samma sak som en cross/enduro- eller RR-hoj.
Med det menar jag att vi precis som med ovanstående kategorier får vänja oss vid att vi betalar själva för våra skador. Dels personlig olycksfallsförsäkring och dels genom att laga eller köpa delar själva, precis som med cross och RR.

Jag tror att vi inom en snar, överskådlig framtid kommer att få begränsningar på oss genom att vi för att få försäkra överhuvudtaget måste godkänna att det monteras GPS-tracker, och premien baseras på hur vi kör med hojen. Tekniken finns redan och det är bara ett par pennstreck bort att det blir ett krav från FB...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Går inte som 18åring att lagligt köra sportis, när man sen uppnått rätt ålder har, för de som fortfarande vill köra då, verkligheten ofta kommit ikapp och föräldrarna tycker de ska stå för sina egna kostnader så blir det ytterligare lite väntan.

När både laglig och ekonomisk möjlighet infunnit sig har en stor del av de börjat skaffa eget boende och familj och får därför skjuta upp det lite till, sen börjar bekvämlighet och fula ord som "praktisk" och "ekonomisk" börjat smyga sig in i ordförrådet.

Tack vare ovanstående finns det få sportisar ute bland ungdomarna och de får därför ingen "street-cred" och minskar ytterligare antalet som vill skaffa......ond cirkel!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nä, det är "vi" som beter oss som svin som kör som idioter och kraschar för mycket. Försäkringsbolagen vill tjäna pengar, de är inga sociala institutioner som säljer försäkringar för att det är kul.

Senast de på allvar försökte göra något för oss sporthojsåkare var 2006 när Folksam släppte sin Sporthojsförsäkring, låg premie men hög självrisk för att visa att man visst kunde åka sporthoj bara man inte kraschade hela tiden. Tanken var också att "man" kanske inte MÅSTE byta sving och ram bara för att det blev en liten repa utan att man skulle försöka leva med det alternativt laga grejerna.

Köpte sporthojsfolket denna försäkring? Nä, såklart inte. Alla ville ha BÅDE låg premie och låg självrisk vilket såklart inte funkar ur ett affärsmässigt synsätt.

Vi sågade helt enkelt av grenen som vi satt på.

Samma sak sker nu genom att de tidigare generösa villkoren för att köra t ex SMC:s kurser begränsas. FB gav oss tidigare en möjlighet att öva trafiksäkerhet på bana under ordnande former med försäkring. Vad gör vi då, jo vi börjar gasa satan och krascha tills FB inser att det inte är fråga om trafiksäkerhet längre, och begränsningarna kommer som ett brev på posten.

Sporthojsfolket börjar nu inse att det inte längre går att köra sporthoj, det är helt enkelt för dyrt att försäkra cyklarna så vad gör vi nu? Jo, vi köper nakenhojar istället, de är ju i många fall sporthojar men utan kåpa och det är fortfarande billigt att försäkra. SH översköljs ju redan av massor med trådar om "vilken nakenhoj som är bäst för att slanga i 130+ farter" och liknande, FB har ju givetvis folk som läser här så de är ju fullt medvetna om hur detta går.
Alla tokar som tidigare kraschade sina R1:eek:r kommer sannolikt att krascha sin nya MT-10 istället. Tro mig, inom ett par år så kommer det att vara snordyrt att försäkra även nakenhojar, vilket är trist för alla de andra som INTE kraschar hela tiden.

Vi som kollektiv håller sakta men säkert på att eliminera oss själva genom att helt enkelt göra det omöjligt för ett försäkringsbolag att försäkra oss.

Det är inte FB som är svin, det är vi själva som är idioter...

Samma hände väl med motards och andra potenta bushojar, så ja...
Det är väl därför som de tråkigare hojarna som GS och HD och sånt inte kostar mycket att försäkra, de är totalt ointressanta för den kundgruppen. Det hade varit mycket bättre om vi haft mer asfaltsbanor som alla kunde leka av sig på istället för allmän väg. Då hade alla kunnat köra med en "banhoj" och en "gathoj", och försäkringspremierna på gathojarna hade kunnat vara lite lägre. Men jaja.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top