Är modernare hojar trevligare att meka med?

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Fattar knappt vad ni pratar om! Moderna hojar behöver man ju inte meka med överhuvudtaget, de bara går!!!!:fakta:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Fattar knappt vad ni pratar om! Moderna hojar behöver man ju inte meka med överhuvudtaget, de bara går!!!!:fakta:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Nej jag håller med, jag har åkt i 14 år och har haft hoj varenda sommar. Jag skruvar mera med bilen på en säsong än vad jag gjort med alla hojar tillsammans. Helt otroligt vad driftsäkra dom är (årsmodeller mellan 1998-2008)
 

alex.johansson

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2015
Ort
säffle
Hoj
-42 harley wlc, -75 harley järnsportster, -89 dr 600
Får man fråga hur många mil du lägger på bilen och hur många du lägger på varje hoj?
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Får man fråga hur många mil du lägger på bilen och hur många du lägger på varje hoj?

Frågan var till mig antar jag? Jag körde mycket hoj i min ungdom och mestadelen var ingen touring utan på antingen fram eller bakhjulet. Jag tycker inte att jag misshandlade grejerna men nog levde dom ett hårdare liv än genomsnittet. Bilen är trimmad till en bra bit över dubbla ursprungseffekten och behöver mycket kärlek :gnissla
 

alex.johansson

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2015
Ort
säffle
Hoj
-42 harley wlc, -75 harley järnsportster, -89 dr 600
Va väl lite ute efter att understryka att det kan bli rätt missvisande att jämnföra service behovet mellan bil och mc då gemene man kör bra mycket mer mil på bilen än på hojen.. För att inte ens nämna vad vinteråkandet gör:)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Va väl lite ute efter att understryka att det kan bli rätt missvisande att jämnföra service behovet mellan bil och mc då gemene man kör bra mycket mer mil på bilen än på hojen.. För att inte ens nämna vad vinteråkandet gör:)

Ja och dessutom att blanda ihop service med reparationer. :tummenupp
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jo, vi märkte det nere på Falken när vi stod en hel helg och slet vårt hår över din hoj för några år sedan :7peta :hihi Den var väl 4 år gammal då? ;)

Sant, då funkade det inte. Men det var VÄLDIGT lättmekat, man fattade INGENTING utan några som helst problem!!!:)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Påminner om den gamla klassikern...

"Lektion 1 i Alfa-lagning:

1. Öppna motorhuven.
2. Skaka på huvudet.
3. Stäng motorhuven."

:crash
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En sak som är trevligare med att meka med modernare hoj är att man vet att när man är klar så har man en fin modernare hoj istället för ett gammalt lik :hihi

En väns R90S som han köpte i början på 1980-talet med 4000mil på mätaren har nu passerat 49000mil.
En bekants Indian byggd på 1920-talet rullar varje är ca 40 mil vid årets veteran rally.

Vilka moderna hojar tror du är kördugliga om 40 år / efter 40000 mil ?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Vilka moderna hojar tror du är kördugliga om 40 år / efter 40000 mil ?

Ingen eftersom elektroniken pajat och det kommer att vara omöjligt att hitta nån ny.:brynad
Ju äldre hoj desto enklare mekanik, lättare att laga men går sönder MYCKET oftare.
Jag har en modern hoj att sommaråka på och ett gäng 40- till 70-tals hojar att meka med på vintrarna.
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
En väns R90S som han köpte i början på 1980-talet med 4000mil på mätaren har nu passerat 49000mil.
En bekants Indian byggd på 1920-talet rullar varje är ca 40 mil vid årets veteran rally.

Vilka moderna hojar tror du är kördugliga om 40 år / efter 40000 mil ?

Du kommer aldrig få mig att hålla med om att en R90S inte är ett gammalt lik :rofl
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är nog större skillnad från hoj till hoj än från gammalt till nytt. Det kommer några snilleblixtar nu och då och så dyket det upp någon bra lösning, men det finns, och har alltid funnits stolpskott som motverkar dessa snabbt och effektivt...
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Ingen eftersom elektroniken pajat och det kommer att vara omöjligt att hitta nån ny.:brynad
Ju äldre hoj desto enklare mekanik, lättare att laga men går sönder MYCKET oftare.
Jag har en modern hoj att sommaråka på och ett gäng 40- till 70-tals hojar att meka med på vintrarna.
Jag håller med det om elektroniken (och all plast...)
Men ju äldre hojar...Nä...
Jag har en "mycket äldre" hoj som jag efter förhandling fick, gratis..Första budet var 7500:-
Den innehåller så mycket mekaniska prylar att ingen yngre kan meka den. Mekanisk laddregulator t ex..
Men den ska fixas i vinter...
Motorn en sen 30-talskonstruktion..:lol
(Sen har vi ju äldre brittiska hojar, de kan ha gängor som ingen här ens hört talas om...)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
en sak e säker när det gäller nya hojar, delarna väger iaf mindre myyyycket mindre.

en gammel olje/luftkyld 600 mot en modern 600 motor som ska ut/in i en ram... jag vet vilken hoj jag väljer att mecka me då :p

Inte nödvändigtvis.
Bromsdelar tex är normalt MYCKET tyngre nuförtiden, dels därför att de är fysiskt större & hävare grejjor, men går man på riktigt moderna hojar så har de ju även en hel del elektronik inbyggt i dem. Även ramdelar från en hoj runt '00 är ofta tyngre än en från '80, dock så vrider den sig inte till en åtta när du försöker lägga ned mer än 40hk.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bromsdelar: Inget KAN vara tyngre än BMW-s skivbromsar pre-81... Utvecklades enligt ryktet för de då nya TGV-loken men befanns vara för tunga och hela lagret köptes in av BMW som monterade dem på hojarna från 1974 och så långt lagret räckte, eller till och med 1980 års modell...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top