Bild Motorvlog

Deijvergard

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2015
Ort
Älvsjö
Hoj
Ingen atm
Som rubriken lyder, motorvlog (motor+videoblogg.)

Jag har ägnat många timmar på YT och tittade på alla möjliga motorvloggare (anledningen till att jag faktiskt tar körkortet i vår.)

Min fråga är, finns det några svenska motorvloggare?
Är det fler än mig (svenskar) som faktiskt kollar på folk som motorvloggar?

Jag har även funderingar på att starta en när jag tagit kortet, men finns det svenskar som tittar och följer eller är det engelska som gäller?

Vad skulle vara intressant och lyssna på, kom gärna med idéer angående samtal i en motorvlog också!

Inte en aning om vart jag skulle lägga den här sortens inlägg här på forumet så om ni anser det här vara fel plats så säg tills så skall det ändras!

Hej så länge!
 

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Vad skulle vara intressant och lyssna på, kom gärna med idéer angående samtal i en motorvlog också!

Jag har också tittat på en hel del motorvloggar och får kräkkänslor av dom flesta (det finns riktiga guldkorn men dom är sällsynta)!
Antingen så är kvalitén på filmen urusel (typ 240p upplösning), eller så är v-loggaren inte speciellt talför och bara vrålar något i stuk med: "Wow!", "Oh shit!", "Kolla in detta!", osv. osv. Känns som att vilken 10-åring som helst skulle kunnat göra samma sak.
Värst är det nog när någon v-loggar i ett område där dom saknar riktig kunskap.
T.ex. den fjuniga mopedisten som tycker roadracing är asball men inte ens vet skillnaden på ett hårt eller mjukt slicks...
Att se någon snurra runt på den lokala slingriga vägen i knapp styrfart med någon poppig låt i bakgrunden och några flashiga textrader (ofta felstavade!) som flyter förbi i rutan är slöseri med tittarnas tid!

Nä, ska du v-logga så se till att ha kunskap i ditt ämne och ha en bra ljud- och bildutrustning. Ska du t.ex. köra och filma samtidigt så ska du också kunna prata live om det du gör.
T.ex. så kanske du som ämne vill inrikta dig på att testa nya hojar.
Ta hojen och gör ditt "reportage" när du kör så att den "äkta" känslan finns med när du krampaktigt håller dig fast när du vrider ner rullen på max på typ en H2:a eller nya R1:an, eller så får man höra hur du får kämpa med den tunga Intrudern i svängarna på den krokigaste vägen i kommunen.
Dock så ska du INTE göra något olagligt på film! Att bränna 350km/h på E4:an och göra en stoppie på 400m är inte ballt, det är idioti! Gör gärna sådant på inhägnat område.
Samma sak gäller om du följer med lokala hojåkarna på en bombarrepa. Det är skitkul till den dagen någonting går snett... vilket det kommer att göra...

Var dock bara ärlig med det du gör, försök inte fejka någonting då du snart kommer bli genomskådad och totalsågad.
Är det ett ämne som du inte vet något om, ta kontakt med någon som "vet" och gör en intervju i ämnet istället! Finns säkert många som har samma frågor och undringar om saker och ting som du har. Ingen vet allt (även om många tror det)!

Språkmässigt så lär du ju locka fler tittare om du pratar engelska men då ska nog grammatik och uttal sitta till 100%. Kan annars lätt bli misstolkningar vilket sänker förtroendet för din v-logg.

Live och äkta vara helt enkelt.
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Med andra ord så skulle du inte gilla mina vlogs. Haha
Har bara känt på det lite och Ptja resultatet är väl högst amatörmässigt men fuck it.
 

Deijvergard

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2015
Ort
Älvsjö
Hoj
Ingen atm
Jag har också tittat på en hel del motorvloggar och får kräkkänslor av dom flesta (det finns riktiga guldkorn men dom är sällsynta)!
Antingen så är kvalitén på filmen urusel (typ 240p upplösning), eller så är v-loggaren inte speciellt talför och bara vrålar något i stuk med: "Wow!", "Oh shit!", "Kolla in detta!", osv. osv. Känns som att vilken 10-åring som helst skulle kunnat göra samma sak.
Värst är det nog när någon v-loggar i ett område där dom saknar riktig kunskap.
T.ex. den fjuniga mopedisten som tycker roadracing är asball men inte ens vet skillnaden på ett hårt eller mjukt slicks...
Att se någon snurra runt på den lokala slingriga vägen i knapp styrfart med någon poppig låt i bakgrunden och några flashiga textrader (ofta felstavade!) som flyter förbi i rutan är slöseri med tittarnas tid!

Nä, ska du v-logga så se till att ha kunskap i ditt ämne och ha en bra ljud- och bildutrustning. Ska du t.ex. köra och filma samtidigt så ska du också kunna prata live om det du gör.
T.ex. så kanske du som ämne vill inrikta dig på att testa nya hojar.
Ta hojen och gör ditt "reportage" när du kör så att den "äkta" känslan finns med när du krampaktigt håller dig fast när du vrider ner rullen på max på typ en H2:a eller nya R1:an, eller så får man höra hur du får kämpa med den tunga Intrudern i svängarna på den krokigaste vägen i kommunen.
Dock så ska du INTE göra något olagligt på film! Att bränna 350km/h på E4:an och göra en stoppie på 400m är inte ballt, det är idioti! Gör gärna sådant på inhägnat område.
Samma sak gäller om du följer med lokala hojåkarna på en bombarrepa. Det är skitkul till den dagen någonting går snett... vilket det kommer att göra...

Var dock bara ärlig med det du gör, försök inte fejka någonting då du snart kommer bli genomskådad och totalsågad.
Är det ett ämne som du inte vet något om, ta kontakt med någon som "vet" och gör en intervju i ämnet istället! Finns säkert många som har samma frågor och undringar om saker och ting som du har. Ingen vet allt (även om många tror det)!

Språkmässigt så lär du ju locka fler tittare om du pratar engelska men då ska nog grammatik och uttal sitta till 100%. Kan annars lätt bli misstolkningar vilket sänker förtroendet för din v-logg.

Live och äkta vara helt enkelt.


Sjukt bra svar helt ärligt. Håller med om allt du sa, har streamat spel en massa på både engelska och svenska och det är aldrig någon som klagat på min knackiga engelska så det är jag inte så orolig över (säker på min engelska och dess uttal.
Det blir inge 240p filmer då jag har den nya gopron med mic o allt som igår för att göra en sevärdig film.

Men tack för din svar, har du något guldkorn i kategorin som du kan rekommendera? :)

- - - Updated - - -

Med andra ord så skulle du inte gilla mina vlogs. Haha
Har bara känt på det lite och Ptja resultatet är väl högst amatörmässigt men fuck it.

Inget fel på filmedit eller något, men du känns osäker på vad du ska prata om! Keep it up!
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Det beror på att jag planlöst sparkar igång kameran och kör. Det man bör göra om man är något seriös är ju att ha någon form av "manus". Det är något jag är ruskigt dålig på så vi får se vad det blir i fortsättningen
 

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Med andra ord så skulle du inte gilla mina vlogs. Haha
Har bara känt på det lite och Ptja resultatet är väl högst amatörmässigt men fuck it.

Helt korrekt uppfattat!
Orkade med lite drygt 4min innan jag ledsnade. Varför? DET HÄNDER INGENTING!
Att du sedan inte anser det vara någon skillnad på 95 och 98 oktan gjorde det hela inte mycket bättre heller, men där har ju du något ämne att ta upp! Gör en djupdykning i bränsle och dess skillnader! Prata med någon/några på olika drivmedelsbolag, prata med Svenne Svensson, leta upp lokala rejsputtarna (både bil och MC) och se vad dom säger och tycker. Ta reda på fakta.
Eftersom du verkar gilla graffiti så kanske du t.ex. kan ta reda på mer om hur man gör en riktig målning (inget klotter/tags). Jag gillar riktig graffiti och skulle vilja se riktiga proffs göra en bild ifrån grunden.
Kanske en korvtestarrunda på bensin- och korvmackarna i Norrköping kan vara något ämne att utforska? Vem har bäst/sämst? Billigast/dyrast?

Annars så är kvalitén helt ok, försök dock undvika små hastiga rörelser med huvudet då det ger ett ryckigt intryck (svårt, men försök tänka på det)och åk inte fortare än 70km/h då talet försvinner i vindbruset, eller skaffa bättre mic alt. brusdämpare.

Alla är vi amatörer i början och du är f-n mycket bättre än vad jag skulle vara, men det är också därför som jag INTE v-loggar! Jag vet mina brister (är inte speciellt talför/pedagogisk och skulle ha svårt för att hålla mig ifrån en massa bus...) och nöjer mig således med att stå bredvid och titta på...
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Hmmm ingen skillnad mellan 98okt och 95okt alltså....

Det framgår väl otydligt men det är en högst personlig åsikt.

För övrigt så kan jag väl tipsa om dom mest uppenbara vloggare: Jake thegardensnake, do it with dan, subiemoto, osv osv
 
Last edited:

Wobbel

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR 600 K7
Rekommenderar denna kanal varmt för alla som gillar enduro. Den handlar huvudsakligen om tekniker man kan jobba på om man dra ner farten och skippar full-gas-utan-att-tänka-inställningen. Lite tekniker från trail man kan överföra till enduro för att hoppa över stockar, balansövningar etc..

Det jag tycker gör att den funkar är att han som pratar är ganska rolig och ödmjuk. Han är runt 50 år och refererar till sig själv som en gammal fjärt ibland men han har koll på vad han snackar om och när han inte har det så säger han det och berättar om tips han fått av exempelvis Graham Jarvis och Chris Birch (!!!).

"CROSS TRAINING, ENDUROCROSS & ENDURO TECHNIQUES"

https://www.youtube.com/channel/UCJAvmhgP0h1AEKY8vTEJPJg
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top