Hur illa är det på autobahn?

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Autobahn är ju grymt kul, händer en massa saker hela tiden. Brukar själv ligga i hastigheten strax fortare än vad långtradarna kör.
Har jag inte bråttom så ställer jag GPSen på kortaste väg och då varvar man autobahn med småvägarna som ofta går pararellt. Med lite tur så hittar man grymt fina vägar där. Med GPS slipper man ta fram kartan vid "varovarannan korsning"

Nä motorväg är väl ingen favorit kanske, speciellt inte på nakenhoj.

Är det någon som provat att ta småvägar ner?

Jag har ju brassat ner med moped ner till Italien via Danmark, Rostock, Tjeckien, Grossglockner, så det blev då givetvis den östra sidan.
Med moped var jag ju tvungen att gräva mig in på småvägarna. Blev att gräva sig ofta till småvägar som var snäppet mindre än småvägarna.
Riktigt fint, häftiga småvägar som varvas med otroligt vackra småbyar.

Annars finns ju också ett alternativväg. Båt Karlskrona till Gdynia. Framme på morgonen. Polen är läskigt trafikintensiv, men nuförtiden så finns en betalväg ner till Lodz. 30 mil billig betalväg med relativt lite trafik. På kvällen sitter man nånstans i gränsen Polen Tjeckien och dricker bärs. Man vinner väl inget i tid, men det blir ju heller inte värst mycket längre heller?

Nakenhoj funkar annars alldeles utmärkt att åka autobahn på. Har startat tidig morgon från Dolomiterna med en CB1000R och suttit på senkvällen i Helsingborg utanför tältet och druckit bärs.
Är ingen vän av tankväska, men en sån hjälper mycket på autobahn om man vill ligga och marsha i ca 120 knyck.

120609-4b6.jpg
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
...och backspeglarna. Även om du själv ligger i vänsterfil i 170-180 kommer det ofta någon i +200 bakifrån.
 

Dmgohl

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki er6-n 2006
Autobahn är ju grymt kul, händer en massa saker hela tiden. Brukar själv ligga i hastigheten strax fortare än vad långtradarna kör.
Har jag inte bråttom så ställer jag GPSen på kortaste väg och då varvar man autobahn med småvägarna som ofta går pararellt. Med lite tur så hittar man grymt fina vägar där. Med GPS slipper man ta fram kartan vid "varovarannan korsning"



Jag har ju brassat ner med moped ner till Italien via Danmark, Rostock, Tjeckien, Grossglockner, så det blev då givetvis den östra sidan.
Med moped var jag ju tvungen att gräva mig in på småvägarna. Blev att gräva sig ofta till småvägar som var snäppet mindre än småvägarna.
Riktigt fint, häftiga småvägar som varvas med otroligt vackra småbyar.

Ja det känns som ett väldigt vettigt alternativ!!

Tack alla!
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Inte alls, som norrlänning är man kung när man drar på med extraljusen...

En norrlänning är väl alltid kung..?
Extraljus på Autobahn är känsligt. Känsligt överallt i Tyskland.
Ett knippe Lightforce på bågen fram får tyska polisen att börja gräva efter bötesblocket redan när bilen står tyst, stilla och släckt mitt på dagen vid matrasten.

Nattetid på Autobahn har man inte mycket nytta av några extraljus, eftersom det så gott som alltid är trafik på rull där nere.

...och, att blinka med ljustuta i Tyskland: dag som natt, anses som ytterst vulgärt och provokativt.
Det är liksom snäppet innan man börjar slåss med knytnävarna i deras ögon.
Bara undermänniskor håller på med sådant... :7peta

En annan sak som kan vara bra att veta är att körfältsdelning/filtering är UTTRYCKLIGEN förbjudet i Tyskland. Att man har stora chanser att bli bötfälld för det är en sak - men det stora problemet är att andra trafikanter gladeligen gör vad dom kan för att kapa den motorcykel som börjar kryssa mellan köer.

Jag har fan ingen ork att sitta och bli katastrofkokt i 30 grader uppifrån och 60 grader underifrån, så jag kör emellan ändå, men det är vardagsmat att bli trängd, stängd, gapad på och ibland även famlad efter eller nedstänkt med spolarvätska eller gammalt kaffe genom sidorutor.

Tysken blir fan vansinnig när man glider förbi, och tappar fattningen alldeles totalt.
...vilket givetvis stör honom ännu mer. :D

Ett tips till:
När trafiken viker undan så här under en kösituation:


så är det inte för att vara schysst mot oss motorcyklister.
När man bildar "räddningsgata" så är det just för att släppa fram räddningsfordon.
Använd det tillfället för att ta dig lite längre fram i kön! Du höjer dina chansar att få sitta i en polisbuss inom en kvart med massa tusen procent...
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
ImageUploadedByTapatalk1453898162.796698.jpg ja, mix m gps - autobahn och småvägar ger roliga resultat! Just den här typ av vägar blev jag nog tysk mästare på sommaren 2015 :)
 

Frasse

Boxerfantast
Gick med
7 Jul 2003
Ort
Påskallavik
Hoj
BMW R1250GSA -19, KTM 250 Freeride -18, BMW S1000RR M -19
Köra ER6 på autobahn måste verkligen vara öken. Autobahn är för att snabbt avverka många mil och nå målet, parkera sig i 150 och långsamt dö inombords av den miserabla miljön. Med en ER6 går det inte ens rimligt bekvämt att marcha snabbt så då dör man snabbare inombords....

Snabbast är att ta båten Trelleborg-Rostock som avgår på kvällen från Sverige och man anländer 0730 till Rostock. Då brukar det vara tomt på trafik och man når Berlin lagom till kaffepaus och Dresden till lunch. (IKEA är bra att äta på, bättre än tysk motorvägsmat). Sedan är det mindre än 2 timmars åkning kvar till Tjeckisk öl.

Bäst svar. :tummenupp
Blanda vägar med en ER6.
Personligen så placerar jag mig alltid i vänsterfilen och har koll bakåt. Det blir jobbigt att bomba fram i 250 och man får bara tanka. Mest effektivt och vilsamt är att marcha i 170+ ungefär och tanka på första mack man passerar efter 18 mil.

Lycka till med din resa. Låter kul! Har du tid så kan du köra över Polen hem och ta färjan till Karlskrona. rekommenderas! :)
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Ser att du är från Växjö.

Då kan det vara smidigt att ta båten från Karlskrona till Polen.
Har själv åkt natt färjan där några gånger.
mycket billigare än de andra färjorna. Tipps är att vara med i smc så får man rabatt på priset
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Som snålänning man är åks det ibland dagfärja Karlskrona-Gdnynia.
Kostar typ 400 med mc.
:banana
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Själv gillar jag att köra autobahn både med bil och hoj. Visst blir det kö ibland men det får man leva med. Det gäller dock att ha 100% fokus både framåt och bakåt och i sidled, hela tiden, för du är aldrig snabbast och ligg för sjutton inte och blockera i vänsterfil - i Tyskland till skillnad från Sverige tar man sådant på största allvar.

Att köra landsväg tar som många har skrivit evigheter och ger inte en så mycket större upplevelse - har man ett mål långt ner och en tidsplan måste man köra Autobahn. Om man nu inte bara vill köra planlöst, eller just vill utforska landsvägar. Ska man ner till Alperna eller Italien har man inget val, det är motorväg som gäller.

Om man inte är van vid mycket trafik så är nog snarast det den största utmaningen - att köra varsomhelst nere i Europa är som Stockholm i rusningstrafik fast i 130 km/h. Jag vet många som blir stressade av att köra i Stockholm och det är som sagt betydligt lugnare än trafiken i Europa.

Ta det bara lugnt, kör med huvudet och håll koll på vätskenivåer (det kan vara grymt varmt där nere, vid 37 grader i skuggan härom sommaren kände iallafall jag att min gräns var nådd) så ska det nog gå bra! :tummenupp
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
nått jag märkte i somras då jag o gumman tog en liten biltur runt i Europa ..... man blir fan inte lika trött av ett par timmar på Autobahn som på E4'an
Nu har jag en sur Renault diesel så några 300 blås i vänsterfilen blidde det inte men ligga och marcha i 140-150 håller en betydligt mera skärpt , samt att då och då dunkar det förbi någon i 230+ fart

Samt att jag upplevde "vänsterfils diciplin" e lika kass som här , många låg och lökade och tillomed jag fick ljustuta ibland , men då flyttade dom sig fort som fan ..... själv kollade jag lika mycket bakåt som framåt när det vart omkörning , vill inte ha ett Tûskt autobhan lok i röven
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Mitt intryck är att Autobahn är säkert, bara att komma ihåg att när du kikar i backspegeln för att du ska köra om så den bil du ser långt där bakom inte alls behöver vara speciellt långt där bakom innan du bytt körfält.
Blicken långt fram för när en långtradare vinklar ut för att köra om en annan så har du bilkö i alla fält några sekunder senare, speciellt nära storstäder och värst när arbetsdagen just tagit slut.
att komma från 130km/h till bilkö på några sekunder kräver uppmärksamhet.
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Blicken långt fram för när en långtradare vinklar ut för att köra om en annan så har du bilkö i alla fält några sekunder senare, speciellt nära storstäder och värst när arbetsdagen just tagit slut.
att komma från 130km/h till bilkö på några sekunder kräver uppmärksamhet.


Fast det är omkörningsförbud för lastbilar över 7,5 ton mellan 0600-1900 på väldigt många ställen.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Fast det är omkörningsförbud för lastbilar över 7,5 ton mellan 0600-1900 på väldigt många ställen.
Ja när du säger det så kan jag nog blanda ihop det med italiens motorväg.
blir ungefär samma propp då det är servicefordon på väg.

Är lite imponerad av många landsvägar på tyska landsbygden som ofta går över ängar i träd alle, i sverige skulle det vara 70 på varenda en men där är det 100 på typ allt.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Köra ER6 på autobahn måste verkligen vara öken. Autobahn är för att snabbt avverka många mil och nå målet, parkera sig i 150 och långsamt dö inombords av den miserabla miljön. Med en ER6 går det inte ens rimligt bekvämt att marcha snabbt så då dör man snabbare inombords....

Snabbast är att ta båten Trelleborg-Rostock som avgår på kvällen från Sverige och man anländer 0730 till Rostock. Då brukar det vara tomt på trafik och man når Berlin lagom till kaffepaus och Dresden till lunch. (IKEA är bra att äta på, bättre än tysk motorvägsmat). Sedan är det mindre än 2 timmars åkning kvar till Tjeckisk öl.

Jag håller faktiskt med Boris JR...Att köra en ER6 på autobahn måste verkligen vara öken...:3freak I somras bilade jag ner o tyckte det var skit tråkigt:(

Jag skulle nog ta färjan antingen från Karlskrona lr trelleborg till Poland, sedan vidare till Prag:tummenupp
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Polen är helt klart ett okej val, bensinen kostar dessutom förnärvarande ca 8kr litern här. och både mat och boende är billigt, Det finns en del nya vägar där det går undan rejält. jag brukar ligga o mysköra i omkring 180-200 på den vanliga motorvägen när jag bara skall transportera mig till landsvägarna, funkar utmärkt

Har aldrig åkt söder ut, har en av mina kompisar som åkte till just prag över en helg med bil förrförra året, det gick bra, de åkte på eftermiddagen ifrån Gdansk och var framme i Prag lagom till utelivet började :rofl
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ta en Tomtom Rider, ställ in krokiga vägar och ha ett äventyr. :hihi
Men som sagt, då går det åt en vecka.

Ska du marscha på med bra hastighet så ta autobahn och nöt milen.

Jag håller faktiskt med Boris JR...Att köra en ER6 på autobahn måste verkligen vara öken...:3freak I somras bilade jag ner o tyckte det var skit tråkigt:(

Jag skulle nog ta färjan antingen från Karlskrona lr trelleborg till Poland, sedan vidare till Prag:tummenupp


Min erfarenhet av krokiga vägar i norra/östra Tyskland är att de inte är speciellt krokiga. Var på hojsemester med tjejen (ner till Sachsenring) förra året, och eftersom vi ville undvika motorväg hade vi lagt in en rutt med endast småvägar hela vägen från Sassnitz till Berlin. BIG mistake...

Dvs, vägarna på Rügen var helt ok, men så fort vi kom in på fastlandsdelen av östra Tyskland så var det dödens tråkig körning. Dels för att småvägarna kantas av träd, dolda utfarter, gödsel på marken och byar längs i stort sett hela sträckan. Även de halvstora vägarna har oftast dåliga siktförhållanden, vilket gör omkörning riskabelt, så fastnar du bakom en kö med långsamkörande fordon är du rökt. Dessutom är dessa småvägar generellt SJUKT tråkiga. Eftersom landskapet är så platt så består de av långa raksträckor, en skarp/halvskarp kurva, nya långa raksträckor, kurva, etc etc. Bland den minst roliga och minst avslappnade körning någonsin i min erfarenhet. Dessutom tog det typ dubbelt så lång tid som om vi kört autobahn. Södra tyskland är dock något helt annat, men där var vi tyvärr bara ett kort tag.

Mitt tips: kör autobahn till åtminstone Dresden (som någon annan också sa, tror jag), oavsett vilken hoj man har. Därefter kan man börja leta efter de roliga småvägarna!
 

Duke77

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2016
Ort
-
Hoj
-
Personligen så tycker jag att det är tråkigt att ligga och nöta motorväg men det är ett nödvändigt ont om man vill komma fram snabbt.

Mitt förslag är Växjö till Trelleborg, ca 25 mil. Färja från Trelleborg till Rostock (ta den som avgår kl 23 så är du framme kl 06:00 på morgonen och har mindre trafik). Rostock till Berlin, ca 25 mil. Berlin till Dresden, ca 20 mil. Dresden till Prag, ca 15 mil. Blir det någon inspirerande körning? Nej, men man kommer som sagt fram snabbt.

dGIL9gl.png
a

Alternativet är Växjö till Karlskrona, ca 10 mil. Färja från Karlskrona till Gdynia (ta den som avgår kl 21 så är du framme 07:30 på morgonen och har mindre trafik). Gdynia till Lodz, ca 35 mil och Lodz till Prag, ca 55 mil. Inte lika tråkig som första rutten men tar längre tid.

YhDnzE0.png
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top