Biltema-Djävulen eller frälsaren

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Men skyddseffekten, den är alltså i topp, skönt att höra:hihi

Ok, men allvarligt. Du lägger en massa ord på att ihärdigt förklara hur bra deras hjälmar och ryggskydd klarar sig i tester, tester som kontrolleras av vem?

Har för mig att det testades en massa hjälmar av olika märken häromåret, testerna gjordes i Schuberts egen testanläggning och de vann testet, så tester pffft......:crash

Testet av ryggskydd som jag nämnde gjordes i regi av någon av MC tidningarna och genomfördes om jag inte minns fel av Statens provningsinstitut.

Testet av hjälmar som jag hänvisade till gjordes i Plus regi och genomfördes också det om jag inte missminner mig av SP.

Vad gäller Sharp så är det en engelsk oberoende organisation. Jag tror att det är brittiska myndigheter men jag är inte säker på det. Deras enda syfte är att som oberoende främja säker skyddsutrustning genom att publicera testresultat.


Men alldeles oavsett så när man kollar på tester på hjälmar så är skillnaderna såpass små att det mest är av akademisk betydelse.

Om exempelvis Schuberth själva testar hjälmar och deras egen hjälm kommer i topp så är det ju självklart inte värt lika mycket som om det är någon oberoende som genomfört testet.


Dock är det med just hjälmar så att det finns en fastställd norm för hur provningarna skall gå till och man måste uppfylla kraven för att få sätta märkningen ECE R22/05 på hjälmen. Har man inte den märkningen så får man inte sälja den som MC hjälm i EU.
Fuskar man med testerna så kommer det förr eller senare att upptäckas då det görs vissa stickprover samt att MC tidningar och andra emellanåt gör tester.
Dessutom har konkurrerande firmor ganska garanterat koll på varandra. Dvs om någon fabrikant av hjälmar skulle försöka skaffa sig marknadsfördelar genom att fuska med skyddet och märkningen så skulle övriga fabrikanter förr eller senare upptäcka det och rapportera det.

Dvs hjälmar är det svårt att i det långa loppet fuska med om dom inte uppfyller kraven och eftersom ingen hjälmfabrikant gör hjälmar som har några större marginaler i testerna så är dom små skillnader som blir av mer akademisk betydelse då kraven är så högt ställda att ett huvud med hjälm kommer att hålla längre än resten av kroppen som är utanför hjälmen.

Om man är ute efter maximal skyddseffekt så är det snarare så att dom dyrare hjälmarna försöker göra dom så lätta och slimmade som möjligt vilket gör att man gör deformationszonerna (dvs stoppningen) så tunn som det bara är möjligt utan att hamna under kraven.
En billigare hjälm som Biltema eller Julas ICAN är däremot märkbart större utvändigt vilket innebär att man får större deformationszoner och då är det lättare att uppfylla kraven.
sen kan man använda det till att antingen låta hjälmen vara mycket säkrare än normen alternativt använder man det för att sedan använda så billiga material som möjligt.

Dvs en billigare hjälm görs ofta med större skal och då får man tjockare stoppning för samma storlek och då kan man använda billigare stötupptagande material och fortfarande uppfylla kraven.
På så viss får man en billigare hjälm som fortfarande är godkänd.
Men resultatet blir inte en supersnygg hjälm och den blir ju tyvärr betydligt större.

enkelt uttryckt. Finns det en norm som man måste uppfylla och som inte är alltför lätt att uppfylla så kan man räkna med att den absoluta majoriteten av produkterna som säljs faktiskt uppfyller normen men ingen kommer att vara långt över normen.

Det är lite samma sak som med läkemedel. Det finns en mängd krav som man måste uppfylla för att få sälja ett läkemedel. Uppfyller man inte dom så kommer man inte att kunna sälja produkten.
Mu är kontrollen betydligt större inom läkemedel än inom hjälmar man principen är densamma.

Visst händer det säkerligen att det fuskas men fuskar man så blir man inte långlivad för myndigheterna gillar inte när man inte uppfyller deras lagkrav och konkurrenter har en tendens att försöka ge sig på den som försöker skaffa sig konkurrensfördelar genom fusk på alla sätt dom kan.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Att du orkar raljera i den här omfattningen är imponerande..

Att du inte presenterar en enda länk med fakta gör din text till.....en lång text. Med dina åsikter.

Inget större fel i det, men jag lär inte använda dina åsikter som argument i någon framtida kommande diskussion kring kvalitén på Biltemas hjälmar:D
 

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Umeå
Hoj
Obefintlig
Folk här tycker mer och säger mindre än på det moppeforum som jag hängt på sedan moppeåldern. Man behöver inte hålla med alla, men ska man sätta sig emot (mer eller mindre) oberoende tester så kan ett argument vara på sin plats, istället för ett tycke.

Tre hjälmar testades hos SP, Sveriges tekniska forskningsinstitut under Plus regi.
Att notera är att Plus ses hos SVT och inte t.ex. Tv4.

Lidl för 449 kronor.
Biltema strax under 600.
Nolan "korvätarhjälm",3 650 kronor.
Jag vet inte exakta modeller som testats, men det ger ju ett fingervisande.

Nolan var den enda hjälmen som inte klarade av uppsatta slagstyrkekrav (testade på flera slagpunkter).
Den som vill påstå att resultatet kom utav korvätarmodellen har fel. Den gång då dessa modeller kan vara mindre säkra är då de öppnar sig och kan ge skravsår i ansikte, eller fatta grepp i marken och vrida sig. Tester har visat att hjälmarna kan öppna sig, men inte förns slagen är så pass hårda så att hjälmen ändå inte räcker.
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Aja. Man får ju aldrig köra över 120 i Sverige o på motorvägen i den farten smäller man ju troligtvis inte. ;-)
Räknar blint med att alla här ligger under det givna, men jag hade inte litat på en biltema hjälm för det. Den kommer kosta lika mkt som en riktig hjälm i slutänden. För man får köpa tre-fyra under samma tid som med resten av deras prylar. En gångsprylar smidigt. Men sen e de ba o kasta verktygen efter användning.
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Nog har jag provar att köra med biltemahjälm när kontot var lågt, funkade för mig.
Det är bättre att satsa på ny biltema än en begagnad om man har dåligt med pengar.
Gud vet vad en beggad hjälm varit med om.

Min nuvarande shoeihjälm har mycket bättre komfort och är betydligt tystare, tycker det är värt att slanta upp några papp till för denna bekvämlighet.
Enda nackdelen är att solen vill skina i ögonen på mig.
Det var det inga problem med biltemahjälmen på, dess tjocklek och smala visiröppning gjorde att solen sällan nådde ögonen.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Om du tror att du får bättre skyddseffekt i hjälmen för att den är dyrare så är du tyvärr lurad. Det är inte skyddseffekten du betalar mer för. Det är andra saker.

dom hjälmar som finns och är godkända enligt ECE R22/05 är ganska likvärdiga ur skyddshänseende. Några är lite bättre på vissa punkter och några är lite sämre. Vissa av dom dyrare hjälmarna är sämre än vissa av dom billigare.

Testnormen för hjälmar säger att du skall ge hjälmen slag med en viss styrka i ett antal punkter och hjälmen får inte släppa igenom för mycket av smällen. Dom hjälmar som säljs med märkningen uppfyller kraven men ingen hjälm har några jättestora marginaler tillgodo.

Det är ingen fantasi. Det är konstaterat. Dels finns sharp som sätter betyg på hjälmar efter skyddseffekten och där ser man rätt tydligt att det inte finns något tydligt mönster på vilka hjälmar som är lite bättre än andra. Dels har det gjorts oberoende tester som visat samma sak. Bland annat var det väl Plus som testade en Nolan och jämförde med en hjälm för en tredjedel av priset (Jag tror att det var en Ican hjälm från Jula Eller om det var Biltemas hjälm) och den billigare hjälmen visade sig vara bättre. Nolan hjälmen råkade dessutom hamna alldeles över gränsen på en av mätpunkterna i pannan. (Dvs en aning sämre än godkänt)
Dock var det testet ett test på ett enda exemplar av varje hjälm och visade snarare att det finns variationer mellan olika hjälmar av samma modell om du frågar mig.

Dessutom är det så att när smällen är så kraftig att hjälmen inte längre förmår skydda huvudet så är resten av kroppen (som är utanför hjälmen) så sönderslagen att man har väldigt små chanser att överleva i praktiken.

Dom små skillnader som finns mellan hjälmarna är inte relaterade till priset och är av ytterst marginell betydelse då det som är utanför hjälmen i alla fall gått sönder så mycket när hjälmen spricker.

Såvida du inte har hjälmen för att sätta den på en provdocka och släppa ett städ på den för att mäta genomslagskraften förstås. Men då är det återigen inte säkert att den dyraste hjälmen är den bästa.

Med det sagt. Jag har själv en Schuberth på huvudet när jag kör. Men jag tror inte för ett ögonblick att den skyddar ett dugg bättre än en hjälm från Biltema. Den sitter bättre, är tystare, har bätte ventilation och ventilationsreglage, tätt visir med pinlock, inbyggt solvisir, snyggare mm.
Det är det du betalar för när du köper en dyrare hjälm. Inte någon ökad skyddeffekt.

Jag säger inte att du inte ska köpa en dyr hjälm om du gillar den av vilken anledning som helst. Den hjälmen som sitter bäst är bäst och den hjälmen som du tycker är snyggast är den du tycker är snyggast. Vill man lägga pengar på sånt så gör man det. Jag gör det själv. Men tro inte att du får ett bättre skydd.

Ska man dra andra liknande paralleller så var det väl Lidls ryggskydd som var bättre än många av dom etablerade märkena som Dainese m fl. Det betyder ju inte att du inte ska köpa ett Dainese ryggskydd om du vill ha det av vilken anledning som helst. Det är fortfarande ett bra ryggskydd.

Äntligen tar tråden en mer "seriös" vändning. Det gick inte att få riktig fart på oljefrågan som alltid är prio ett men hjälmarna som naturligtvis är prio två gick desto bättre........

Ser att du ger dig på en klassisk "kill by en jävla massa meningslös text" knepet och en lätt övertygande "så är det".klassisk old-school, snyggt.

Du har fel. Kan du vänligen redogöra för dina fackkunskaper inom hjälmar, alternativt provning?

:tummenupp
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Har kört med Biltemas offroadhjälm i många år nu. Lever fortfarande :). Och bekväm är den också.
 

Geban

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Sthlm.
Hoj
2000 Triumph Daytona 955i & Solex Knallert
Då väcker vi väl liv i motoroljesnacket då. :D

Jag tror inte att jag skulle ha något problem att köra på Biltemas olja.
Den uppfyller de klassningar tillverkaren ställer, och har nyare (Bättre?) API klassning än till exempel Castrol Power 1 Racing.
Det som sabbar mest är ju att inte byta olja regelbundet.
Så hellre fler oljebyten med en billigare Biltemaolja som uppfyller alla krav, än färre oljebyten med en dyr märkesolja som uppfyller exakt samma krav!

Mer finns tex att läsa på den här länken.
http://www.forshall.se/mc_info/motorolja.html
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Aja. Man får ju aldrig köra över 120 i Sverige o på motorvägen i den farten smäller man ju troligtvis inte. ;-)
Räknar blint med att alla här ligger under det givna, men jag hade inte litat på en biltema hjälm för det. Den kommer kosta lika mkt som en riktig hjälm i slutänden. För man får köpa tre-fyra under samma tid som med resten av deras prylar. En gångsprylar smidigt. Men sen e de ba o kasta verktygen efter användning.

Mina verktyg från biltema håller rätt bra faktiskt. Fast, slagborren var totalt värdelös, sticksågen är inte så jävla skoj att arbeta med heller så elprylarna håller jag med om.
Men spärrskaft, momentnycklar, hylsor och allt annat har fungerat klanderfritt. Det är en torxbit som blivit utnött efter att det drogs i ett par hundra träskruv med den, så jag håller nog med tidigare posten om att biltemas bits är lite dåliga med.

Alltså, det är ju aldrig speciellt skoj att krascha, och det har mer att göra med hur man landar än vad man har för skydd på sig hur skadad man blir sålänge man öht faktiskt har godkända skydd. Bäst att låta bli att testa hur bra skydden funkar kan jag ju säga. :hihi

- - - Updated - - -

Då väcker vi väl liv i motoroljesnacket då. :D

Jag tror inte att jag skulle ha något problem att köra på Biltemas olja.
Den uppfyller de klassningar tillverkaren ställer, och har nyare (Bättre?) API klassning än till exempel Castrol Power 1 Racing.
Det som sabbar mest är ju att inte byta olja regelbundet.
Så hellre fler oljebyten med en billigare Biltemaolja som uppfyller alla krav, än färre oljebyten med en dyr märkesolja som uppfyller exakt samma krav!

Mer finns tex att läsa på den här länken.
http://www.forshall.se/mc_info/motorolja.html

Ja, men ska man byta ofta kan man ju köpa märkesolja på storpack som kostar mindre per liter än biltemas olja. :)

- - - Updated - - -

Har kört med Biltemas offroadhjälm i många år nu. Lever fortfarande :). Och bekväm är den också.

Jo, min tyckte väl inte om att kraschas med, blev full av klistrig lera och skärmen sprack, men den skyddade huvudet bra iaf.
 

moddlaren

Guest
För länge sedan köpte jag ett par hjälmar på LIDL, och de var billigare än kraschpuckar, kanske ska plocka fram dem till våren och hänga fast dem på hojen:D

Jag har oso haft en hjälm från Lidl o dessutom har jag vurpat 3 gånger i den o den fungerade utmärkt o huvudet är helt..
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Hjälmen ska bara krasha en ggn. O då vid slag ta emot o dämpa smällen. Det gör den genom att som en bil knycklas ihop för o dämpa. Jag ser gärna att nån testar dom i verkligheten o kör omkull över styret ett flertal gånger. Så kanske man ser nån skillnad i hjärnblödningar.

Vad menar du med det här?
Efter man ramlat och slagit huvudet i marken så byter man hjälm.
En liten lätt dutt i skallen kan man kanske leva med men jag köper hellre en ny varje gång.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag blir faktiskt lite frågande när folk i närheten totalt förnekar Biltema men med stor glädje och total övertygelse om att gjort en bra affär beställer hem billigt Kinaskit, hur tänker man där fundrar jag.
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Jag blir faktiskt lite frågande när folk i närheten totalt förnekar Biltema men med stor glädje och total övertygelse om att gjort en bra affär beställer hem billigt Kinaskit, hur tänker man där fundrar jag.

Kinaskit blingar mer än en mojäng i biltemablå lack???
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
tycker det är så kul när folk skriver att man får vad man betalar för med den logiken måste sbk racing oljan du köper på q8 för 190:- literna vara mycket bättre än sbk racing oljan man köper på swedol för 40 spänn litern:banana:banana:banana
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har oso haft en hjälm från Lidl o dessutom har jag vurpat 3 gånger i den o den fungerade utmärkt o huvudet är helt..

Mitt i allt elände så tror jag LIDL crosshjälmen från -02 är ok för de 299:- de kostade. Såg EXAKT samma hjälm på Lelles för en åttahundring då..Inte Luras Lelles?
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Mitt i allt elände så tror jag LIDL crosshjälmen från -02 är ok för de 299:- de kostade. Såg EXAKT samma hjälm på Lelles för en åttahundring då..Inte Luras Lelles?

Nej, det kan inte ha varit en likadan hjälm. Man får ALLTID vad man betalar för, så Lelles hjälm är troligen mer än dubbelt så bra. Du måste ha sett fel! :)
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag blir faktiskt lite frågande när folk i närheten totalt förnekar Biltema men med stor glädje och total övertygelse om att gjort en bra affär beställer hem billigt Kinaskit, hur tänker man där fundrar jag.

Min bästa polare jobbar på Biltema och han har sagt att dom tar in vissa produkter och säljer dom med förlust bara för att locka kunder.
Han har själv suttit och filat bort Bosch-Märkning på generatorer och lite annat kul.

Som ett exempel.

Art:nr 38365. Ett vanligt 9V brandvarnar batteri. 22.90

I kassan så säljer dom en LED-lampa + 9v Batteri för 19 kr.
:D

Vissa saker har dom endast för att få folk att komma till butiken.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Min bästa polare jobbar på Biltema och han har sagt att dom tar in vissa produkter och säljer dom med förlust bara för att locka kunder.

Vissa saker har dom endast för att få folk att komma till butiken.

Helt okej att ta in produkter och sälja med förlust för att locka kunder men var lite försiktig med resten av infon, om jag kan spåra dig? Hur lång tid tror du det tar innan din polare är id?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top