Biltema-Djävulen eller frälsaren

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Malmö
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Vad tycker ni. Är Biltema elakingarna som ryckt brödet ur munnen på de seriösa Motorcykelhandlarna genom att lura på snåla motorcyklister undermåligt skit eller är Biltema en frälsare som tvingat handlarna att se över sin prisbild eller slå igen och som ger prismedvetna Mc-åkare en chans att köra utan att sälja sina barn. Min uppfattning är klar.Jag är inte intresserad av deras fula Mc-kläder och deras reservdelar och oljor skulle jag inte ens sätta på morsans Kinamoppe. Däremot,lite sprayer och glödlampor/torkarblad till bilen är kanske okey.Men vad vet jag,en outbildad jävel.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Biltema har väl inte tvingat Mc-Handlare att slå igen.
Det är väl snarare Ebay som gjort det då svenskarna helt plötsligt märkte att man kunde få samma produkt för halva priset hem till dörren.
Oljan är det ingen mening att diskutera.
Den fungerar helt enkelt till det den är specificerad till.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Biltema har småprylar som MC-handlarna ändå inte har på lager, plus en hög med massa krafs som man ändå inte vill ha. :hihi
Vad gäller biltemas kemikalieutbud så är det ungefär lika bra som det mesta annat, och inte överdrivet billigt heller direkt.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag tycker det är bra att det finns valmöjligheter. Vissa delar till vissa mc-typer behöver inte alltid vara det bästa/dyraste. Sen finns det många produkter som som är lika funktionella till lägre kostnad. En avvägning som varje enskild person ska ha rätt att göra. Bra med konkurens.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Verktygen är ok, sedan får man välja med förstånd.
Ex tändstifthyla 14mm/250mm lång, 109spänn.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Biltema har alltid flaggan i topp!

005_zpsjqbnq978.jpg
 

xoxzzj

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2012
Ort
Vänersborg
Hoj
Yamaha R1 2004
Oljorna är det inget fel på. Statoils och Biltemas olja görs i samma fabrik med andra dunkar och halva priset :fyllisar Har kört med Biltemaolja i flera av mina R-hojar och även min nuvarande R1:a :tummenupp
Inga problem alls, tvärtom så bettar kopplingen bättre och växlingarna går smidigare :banana
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Oljorna är det inget fel på. Statoils och Biltemas olja görs i samma fabrik med andra dunkar och halva priset :fyllisar Har kört med Biltemaolja i flera av mina R-hojar och även min nuvarande R1:a :tummenupp
Inga problem alls, tvärtom så bettar kopplingen bättre och växlingarna går smidigare :banana


Å där satte du fingret på ett av de stora problemen med Biltema.
Dom byter leverantörer allt efter var man kan köpa billigast - men man behåller sitt egna artikelnummer på varan.
Man vet aldrig vad man får.
 

dr snuggles

Ny medlem
Gick med
26 May 2007
Ort
sista sovjetstaten
Hoj
Hornet
men specifikationerna är fortfarande desamma... du får själv värdera och utmana dessa men att få en klassificering av din olja som du önskar sälja är inte bara bara. Jag kommer inte utveckla denna text eller ge mig in i en diskussion......
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag ser dem lite som frälsare -
Skruv till kåpglaset - 29 spänn eller något sånt, istället för ett par hundra.
"Dzuz" snabbfästen som man jämt tappar - en hundring istället för några hundralappar.
Handtag för kaffepengar.

Massor av enkla o billiga prylar som inte behöver vara superkvalitet. När det är saker som ska vara bra och som jag är beroende på riktigt av att de funkar så går jag till riktig handlare istället. Bromsbelägg t.ex.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
men specifikationerna är fortfarande desamma... du får själv värdera och utmana dessa men att få en klassificering av din olja som du önskar sälja är inte bara bara. Jag kommer inte utveckla denna text eller ge mig in i en diskussion......



Nej fy tusan - världen behöver inte ännu en oljetråd, och du har rätt:
kan man läsa sig till vilken olja man skall ha, så får man förutsätta att produkten når specen.
Men, att slentrianmässigt handla olja på Biltema och tro att man får Statoilsmörja till halva priset är att lura sig själv.
Och - bara för att en olja är dyr på macken, så behöver den inte vara anmärkningsvärt bra, eller ens lämpad för det just du skall använda den till.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Om de seriösa MChandlarna hade skött sina kort rätt hade Biltema mfl inte gett sig in på marknaden. MC är en liten nischdel på Biltema och man tjänar väl ungefär lika bra på det som jakttillbehör. Men man har ju folk som jobbar med att leta upp nya marknadssegment där konkurrensen är dålig och man kan sälja produkter med god marginal.

Exempel:

2007 kostade den svamp man stoppar bakom hasplåten för att undvika vibrationer och slippa ansamling av skit på endurohojen 250kr. (Jag har kvar kvittot från när jag själv köpte det). Idag har handlarna tvingats sänka priserna Karlströms tar 106kr men Biltema tar 29:90.

Synd om handlarna eller konsumenterna?
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Kommer aldrig montera en enda grej på min hoj från Biltema det bara är så, olja från dom i min hoj eller bilarna :näsblod aldrig. Men ja visst annat brukar jag köpa där en del verktyg tvättsvampar, ja lite Krims krams. Jag har inget i mot Biltema det handlar om kvalitet för mig och jag tycker folk ska kunna välja och det är bra med ett stort utbud.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Redan på 1930-talet visste "upplysta" individer i Sverige vad som hade börjat hända, och utvecklingen har fortsatt i en "rasande" fart................

- ALLT GÅR ATT SÄLJA MED MÖRDANDE REKLAM......
KOM OCH KÖP KONSERVERAD GRÖT......!!!!!!

Senaste tillskottet i "utvecklingen"........TV4 Nyheterna, numera med 2st låååånga reklamavbrott!
Ja "jäklar" vad vi springer "benen av oss för att köpa dessa fantastiska produkter....eller?

/KentW
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Redan på 1930-talet visste "upplysta" individer i Sverige vad som hade börjat hända, och utvecklingen har fortsatt i en "rasande" fart................

- ALLT GÅR ATT SÄLJA MED MÖRDANDE REKLAM......
KOM OCH KÖP KONSERVERAD GRÖT......!!!!!!

Senaste tillskottet i "utvecklingen"........TV4 Nyheterna, numera med 2st låååånga reklamavbrott!
Ja "jäklar" vad vi springer "benen av oss för att köpa dessa fantastiska produkter....eller?

/KentW

Det är lite intressant att Biltema inte gör reklam på TV, nu när du tar upp det. (I varje fall har jag aldrig sett biltemareklam på TV...)

Och vad gäller biltemas verktyg är kvalitén varierande, som med allt annat på biltema. Jag handlar saker på biltema, och om det inte håller/funkar så köper jag någon sådan pryl av högre pris med bättre kvalité. Oftast räcker biltemas prylar alldeles utmärkt.
Deras bultsax var dock totalt värdelös. :hihi Och deras billigaste borrmaskin var ingen höjdare heller, men, resten jag köpt där har varit acceptabelt får jag nog säga.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Ni ska veta att ägaren är en mycket kostnadsmedveten herre.
Folk kommer till varuhusen ändå. Tv-reklam är helvetet:huvet
Dock fanns sargreklam i junior-VM.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det har ofta smugit sig in någon del från Biltema när jag satt ihop en hoj, men de senaste kanske 3 st har varit 100% fria från dessa delar, något jag känner stolthet över när jag förkunnar.

Biltema är som vanligt, man köper superlim och tuben innehåller två gram lim, man köper tryckluft på burk och den är tom efter ett par tryck. Man köper ett batteri som håller MAX 2 säsonger.

En massa dynga, och hojsortimentet är ju ett skämt, vem fan köper en roadbook 2016?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Biltema-Djävulen eller frälsaren....Varken eller, det är bara en varuhuskedja som lyckats växa till stor glädje för sin ägare. Att jag handlar ganska mycket där beror på att dom har ett ganska stort sortiment av grejor jag behöver. Hyfsad kvalitet och hyfsat pris på mycket. Visst går man på minor ibland men det händer även hos "seriösa" MC-handlare. Att jaga stan runt efter olika prylar tar också en massa tid som kan användas till nåt roligare.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Det är lite intressant att Biltema inte gör reklam på TV, nu när du tar upp det. (I varje fall har jag aldrig sett biltemareklam på TV...)

Och vad gäller biltemas verktyg är kvalitén varierande, som med allt annat på biltema. Jag handlar saker på biltema, och om det inte håller/funkar så köper jag någon sådan pryl av högre pris med bättre kvalité. Oftast räcker biltemas prylar alldeles utmärkt.
Deras bultsax var dock totalt värdelös. :hihi Och deras billigaste borrmaskin var ingen höjdare heller, men, resten jag köpt där har varit acceptabelt får jag nog säga.

Produkter som måste marknadsföras i TV håller nästan alltid väldigt låg kvalitet. Vanligt är också att dessa produkter löser sk ickeproblem. Att Biltema inte satsar många cent på marknadsföring har jag faktiskt inte tänkt på men det talar definitivt för att de har sin plats på marknaden som vi konsumenter vill ha.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top