Ta lätt mc kort (exc 125)

K0lan

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2015
Ort
Hemma
Hoj
Yamaha yz 250
Tja!

Hade tänkt att skaffa lätt mc kort nu till sommaren och hade några frågor angående detta.

1. Är en ktm exc dyr i drift med försäkring o kolvbyten o allt sånt?
2. Hur mycket underhållning och vad för underhållning behövs?
3. Är själva kortet dyrt att ta och måste man ta bankörningar osv?
4. Är det något mer jag behöver veta innan jag köper en hoj?

Tack på förhand.
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
1. Ja försäkringen är dyr för dig då dom går på ålder och en del även körkortsår.
2. En vanlig servicen 680:- om du gör den själv, om inte runt 1500:- beror på vad som ska göras..
3. Ja om du kan köra hoj runt 6000:- om du inte kan så blir det betydligt dyrare, du behöver inte köra bankörningar.
4. köp en begagnad 125a du kommer bara ha den i två år det sparar du mycket pengar på, ta med dig någon som vet något om hojar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man måste köra risktvåan, vilket kan liknas vid en liten bankörning, iofs...
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
4: Du får inte glömma bort att köpa utrustning, detta kan kosta en del beroende på vad det är du köper.
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Är en EXC så lämplig som gathoj? Det är ju KTMs 125-enduro. Jag byter olja var 5:e timma på min. Kolven byts väll mellan 50-100 timmar beroende på hur hårt man kör. Sen skulle jag nog tappa tänderna om jag körde runt på väg med min.

Men kanske en cykel som har strypningarna kvar inte behöver service så ofta och att dom som klarat sig undan skogen har rundare hjul (motardhjul och bromsar) och annat.
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Är en EXC så lämplig som gathoj? Det är ju KTMs 125-enduro. Jag byter olja var 5:e timma på min. Kolven byts väll mellan 50-100 timmar beroende på hur hårt man kör. Sen skulle jag nog tappa tänderna om jag körde runt på väg med min.

Men kanske en cykel som har strypningarna kvar inte behöver service så ofta och att dom som klarat sig undan skogen har rundare hjul (motardhjul och bromsar) och annat.

Det blir ju inte så mycket dyrare än en väg hoj den rymmer ju inte så mycket olja och kolv till sån kostar väl inte så mycket?

Sen att man får meka ofta är ju en annan sak. :3freak
 

K0lan

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2015
Ort
Hemma
Hoj
Yamaha yz 250
Någon som har en aning om var man kan köpa SM fälgar och däck till exc:n? Och vilka dimensioner och sånt är de?
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Det blir ju inte så mycket dyrare än en väg hoj den rymmer ju inte så mycket olja och kolv till sån kostar väl inte så mycket?

Sen att man får meka ofta är ju en annan sak. :3freak

Tusen spänn brukar kunna vara en bra tumregel för en kolv, plus packningar och andra prylar gör en tusing till.
Min (sons) Husqvarna wre125 vill ha en ny kolv var 500:e mil enligt instruktionsboken om den är strypt. 500 mil är väl en månad eller två för en körsugen sextonåring. Om det är billigt eller dyrt får du bedöma själv.

Han, min grabb alltså, får åka Honda fyrtakt för att den går i evigheter och för att hans pappa, jag alltså, tycker att det räcker med laglig effekt åt honom. Jag tänkte ha honom kvar ett tag till. I jämförelse så vill Hondan vill ha en liter olja var 700:e mil.

Räkna med 10' för körkortet om du inte är utbildningsresistent och kanske 10' för utrustning.
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
En sak till. Tänkte du ta kort till sommaren så har du bråttom. Du måste göra riskettan och risktvåan innan du får skriva teorin. Du måste klara teorin innan du kan boka uppkörning. Förmodligen så måste du ha en egen mc om du ska kunna ta en uppkörningstid direkt när Trafikverket börjar med mc-prov och köra upp privat.
Ring redan i morgon och försök boka riskkurserna.
Bokningen av förarprov brukar öppna i januari men det kan Du som sagt inte ens boka innan du klarat teorin.

Ska du gå på körskola räcker inte 10' gör kortet.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top