Startmotorn driver inte runt motorn - Ducati Monster

Maddel_

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Dalarna
Hoj
Monster S4
Hej alla,

Har en Ducati Monster S4. När man håller in startknappen går motorn runt max ett par kompressioner sedan kopplar startmotorn bort sig från motorn och snurrar runt utan att driva runt motorn. När man släpper upp startknappen och trycker ner den igen sker samma sak igen, ett par kompressioner (ibland bara en till två), sedan går startmotorn runt utan att motorn gör det. Hojen har gått strax över 5000mil.

Jag misstänker att det lilla drevet på startmotorn är slitet men vill ha er åsikt först. Detta kan väl inte vara någon slags "säkerhetsfunktion" för att inte överhetta startmotorn vid för högt motstånd?

Har någon haft samma "problem" tidigare?
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Kan vara startkopplingen. Förmodar att det sitter sådan på den åxå. Är ett lager som skall låsa åt ena hållet och frirulla åt andra.
 

Ducatisteen

Medlem
Gick med
12 Feb 2010
Ort
Klippan
Hoj
Ducce851S, UrMonster900, NicoBakkerQCS mm
Kan vara startdrevets låsrullar som inte greppar och normalt driver runt väven. Vad använder du för olja? Om du inte använder motorcykelolja kan du få precis detta fenomen. Motorcykelolja innehåller inte klippmedel som bilolja oftast använder! Prova att bytta olja! :)
 

Maddel_

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Dalarna
Hoj
Monster S4
hej!

Batteriet var fulladdat när jag försökte starta. På vilket sätt menar du att det skulle vara batteriets fel detta? Problemet är inte att startmotorn inte orkar dra runt motorn, det är att startmotorn kopplar bort sig själv och spinner "i luften" efter bara 1-3 varv på motorn.

Kan vara startdrevets låsrullar som inte greppar och normalt driver runt väven. Vad använder du för olja? Om du inte använder motorcykelolja kan du få precis detta fenomen. Motorcykelolja innehåller inte klippmedel som bilolja oftast använder! Prova att bytta olja! :)

Jag har nyss bytt till Castrol Power 1 Racing 4t 10W-50 speciell MC-olja om jag förstått de rätt. Varför skulle oljan påverka menar du?

- - - Updated - - -
 
Last edited:

Maddel_

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Dalarna
Hoj
Monster S4
Kan vara startkopplingen. Förmodar att det sitter sådan på den åxå. Är ett lager som skall låsa åt ena hållet och frirulla åt andra.

Går detta sönder ibland? varför tror du det nyper första säg 1-2 varven på motorn sen frikopplar?
 

Maddel_

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Dalarna
Hoj
Monster S4
Kan lägga till att detta är 916 motorn, samma som i den äldre ducati sporthojen alltså.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Batteriet var fulladdat när jag försökte starta.

Ett fulladdat gammalt batteri kan inte leverera samma startström som ett nytt vilket innebär att polspänningen sänks mer än på ett nytt batteri under startögonblicket. Har du ett nytt bilbatteri kan du parallellkoppla det med motorcykelns batteri, på så vis kan du utesluta motorcykelns batteri. Använd INTE ett batteri från en bil som körs på tomgång, isf måste bilen vara avslagen.
 

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
Jag kan såklart ha fel, men min erfarenhet är inte att startmotorns driv "hoppar loss" om batteriet är spoigt. Det är däremot vanligt med slut batteri och lätt att testa först, bara för att utesluta det enklaste!

Spontant låter det som något strul med startkopplingen, som ju redan tipsats om.

Här är en lång video, men lyssna i första minuter och jämför.
 

Antares201

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
London
Hoj
1991 Honda VFR
Jag har precis samma problem på min Honda VFR750 när det är minusgrader (oljan är för trög när det är kallt). Tricket för att få startkopplingen att haka i ordentligt är att dutta på startknappen tills den greppar.
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Du har med största sannolikhet en dålig startkoppling, kan enklast jämföras med ett frinav i ett cykelhjul. Att det skulle ha med dåligt batteriet att göra kan man med största säkerhet utelämna.
Den sitter bakom svänghjulet och det är ett inte helt ovanligt fel på duccarna att den blir dålig, oftast av slitage. Det finns även någon från KTM som är passar men just nu minns jag inte vilken mer än att den är billigare än Ducati original.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Går detta sönder ibland? varför tror du det nyper första säg 1-2 varven på motorn sen frikopplar?

Ja det händer att det blir slitet. Det är nästan som ett rullager som skall låsa när det drar åt rätt håll.
Krävs inte så mycket slitage för att det skall tappa greppet. Om man t.e.x kört på dålig olja så kan det "smyga" med lite . Samt att fjädern/fjädrarna som skall hjälpa tappar spänst.
När mitt byttes så kunde man se lite slitage på lager ytan. Inte mycket men det räckte. Så dom är ganska känsliga.
Samt det nya hadde större dia. Förmodligen uppdatering från Triumph.
 

Maddel_

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Dalarna
Hoj
Monster S4
Du har med största sannolikhet en dålig startkoppling....
Den sitter bakom svänghjulet....

Tack! Har någon monterat bort denna på en Ducati 916motor och kan säga mer exakt hur den tas bort? (Har lite ont om tid annars hade jag skruvat isär allting eftersom Mc:n är ny i min ägo)
 

Maddel_

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Dalarna
Hoj
Monster S4
Jag kan såklart ha fel, men min erfarenhet är inte att startmotorns driv "hoppar loss" om batteriet är spoigt. Det är däremot vanligt med slut batteri och lätt att testa först, bara för att utesluta det enklaste!

Spontant låter det som något strul med startkopplingen, som ju redan tipsats om.

Här är en lång video, men lyssna i första minuter och jämför.

Bra video, ser ut som dyra delar, om det nu är samma konsttuktion på en 916cc dvs.
 

Maddel_

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Dalarna
Hoj
Monster S4
Testa först om det är batteriet...på med startkablarna.
Kan spara många garagetimmar.

Skulle bli mycket förvånad om det är detta som är felet, batteriet är piggt och har inga problem sno runt motorn de få rotationer som startmotorn lyckas göra innan det börjar slira.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Du har med största sannolikhet en dålig startkoppling, kan enklast jämföras med ett frinav i ett cykelhjul. Att det skulle ha med dåligt batteriet att göra kan man med största säkerhet utelämna.
Den sitter bakom svänghjulet och det är ett inte helt ovanligt fel på duccarna att den blir dålig, oftast av slitage. Det finns även någon från KTM som är passar men just nu minns jag inte vilken mer än att den är billigare än Ducati original.

Hur kan man utesluta batteriet, om man äger en Ducce? Inte ens ett nytt batteri räckte till min Ducce, startmotorn släppte. Men med ett riktigt bra batteri funkade det bra. Dessutom, som någon skrev, Duccar är trögstartade I Kyla.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skulle bli mycket förvånad om det är detta som är felet, batteriet är piggt och har inga problem sno runt motorn de få rotationer som startmotorn lyckas göra innan det börjar slira.

Men batteriet är ett vanligt fel på hojar, och dessutom väldigt enkelt och billigt att utesluta, så det är en bra sak att kolla för att inte lägga en herrejössesmassa tid på att felsöka allt annat (och skruva isär massor av saker) för att sedan i slutändan upptäcka att det var batteriet.
Uteslut de lättlösta felen först. :hihi
 

Maddel_

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Dalarna
Hoj
Monster S4
Men PÅ VILKET SÄTT skulle batteriet kunna påverka detta menar ni? Exakt VAD är det som gör att startmotorn skulle frikoppla sig bara för att batteriet är dåligt? Jag ser inte kopplingen här, kan någon förklara tack på förhand.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top