HID-konvertering på Honda VTR 1000 F

vtr-nesse

VTR 100F, VTX 1300R
Gick med
23 Jan 2016
Ort
Örebro
Hoj
2001, Honda, VTR 1000 F
Hej.
Jag har konverterat mitt H4-lyse till en HID-projektor. Tänkte att jag kunde lägga upp lite bilder på min konvertering så andra slipper googla runt så mycket. Ett tack för all hjälp till kompisarna på VTR.NU

1. Jag köpte ett kit från USA (har ingen egen erfarenhet, men jag fick rekommendationen att inte köpa från xenonkungen). Det kit jag köpte var ett motorcykel-singel kit hos: https://www.theretrofitsource.com/complete-retrofit-kits/motorcycle-kits/motorcycle-stage-3-kit-single-headlight.html.

Konfiguration enligt:
1 x D2S 3.0: (O Lens/RHD) $62.50
1 x 50W: Morimoto XB55 Computer $35.00
1 x Morimoto XB Igniter (D2S) $15.00
1 x D2S: XB 5500K $12.50
1 x Apollo $12.50
1 x H4: Single Output MotoCycle $12.50

Priset inkl frakt från USA ca 180 USD.

kit.jpg

2. Jag införskaffade ett extra framlyse till min VTR, vill ju ha ett orginal ifall händer... finns på e-bay

3. Demontering av lykta. Segt lim gör att det blir lite kletigt... jag satte ugnen på ca 130 grader och när den var varm så fick lyktan ligga ca 5 minuter i värmen, då gick det att ta isär den i två delar (ta hjälp med spårmejsel och ev kniv för att få isär limtrådarna)
delad.jpg

Passade på att göra en liten jämförelse mellan H4 och HID:

Original:
h4.jpg

Inte original:
HID.jpg

4. Om man vill använda en "shroud" (typ kåpa) så får man kapa lite i den:
shred.jpg

5. För high beam kabeln så var jag tvungen att borra hål i reflektorn, men eftersom orginalreflektorn inte används så gör det ju ingen. En del väljer att lacka reflektorn i en annan färg, men jag lät den vara.

6. Innan jag monterade ihop lyset igen blåste jag rent i lykthuset och rengjorde projektorglaset med t-sprit

7. På med ugnen igen. Jag valde att bara lägga in glasdelen i ugnen nu, den andra delen värmde jag med varmluftspistol. När limmet är mjukt så klämmer man ihop delarna igen och låter det svalna. Var försiktig så inget lim hamnar på projektorn.
färdig.jpg

Nu är det bara ut och montera kitet på hojen, efter att man klurat ut hur alla kablar ska dras (instruktioner finns).

Ljusbilder kommer så småningom...
 

vtr-nesse

VTR 100F, VTX 1300R
Gick med
23 Jan 2016
Ort
Örebro
Hoj
2001, Honda, VTR 1000 F
Lycka till :)
Glöm inte att säkra upp på pluspolen... du kan ha tur och att det fungerar.... personligen har jag slutat hoppas att hitta nåt billigt som håller... Köper bara kvalitet, det blir billigare i längden :yoparty
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Glöm inte heller att se till så ljuset inte står för högt. Finns fan inget värre att möta än för högt ställda xenonstrålkastare.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top