Vad kostar försäkringar på olika hojar?

Glidarnn

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2016
Ort
Uppsala
Hoj
1980 Honda cb550
Fyller 18 om några månader och tänkte skaffa hoj. Antingen någon gammal bobber, cafe racer eller en ktm duke 390. Någon som vet vad försäkringen på en ny Ktm duke 390 samt en gammal bobber/cafe racer kostar?
Tacksam för svar så fort som möjligt :p
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Givetvis helt olika på vart man bor och hur gammal man är.
Enda sättet att få ett pris som stämmer är att ha regnr på de cyklar du är intresserad av och sen kolla med olika försäkringsbolag.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det beror mycket på hur du bor och hur gammal du är, leta reda på några regnummer på hojar du skulle kunna tänka dig och kolla med de bolag som har beräkning av premie på nätet.

Jag skulle antagligen få en premie på 2-5000 för de hojarna du tog upp, men jag är 35 och bor ute i skogen.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Om du köper hoj som är äldre än 20 år så kan du klassiker försäkra den på bilsport&mc, brukar vara väldigt förmånligt pris (1-2 tusen per år för halvförsäkring eller var de tillomed hel?).

Annars som tidigare personer har skrivit, gå in på olika försäkringsbolags hemsidor med regnr som du kan plocka ifrån blocket.se (kolla på modeller du är intresserad av o sök med reg nr)
det där med cafe racer o sånt där vet jag inte så mycket om, försäkringen sätts nog på vad som står på pappret (vad de va för urpsrungs hoj) och inte vad den är ombyggd till
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Det beror mycket på hur du bor och hur gammal du är, .
"Ålder" är mycket tungt viktad när premien beräknas...
Ingen av mina hojar når upp till en tusing helår (säger en del om hur gammal jag är.:D..)
"Plats" något mindre viktad än ålder men ändå tungt..
Flyttade 4 km bort - varpå min bilförsäkring sjönk med 15%...

Om du köper hoj som är äldre än 20 år så kan du klassiker försäkra den).
l
En bra nybörjarlösning...
Kostar inte skjortan om man klotar och ger tillfälle till "egna övningar" betr mek..:tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
"Ålder" är mycket tungt viktad när premien beräknas...
Ingen av mina hojar når upp till en tusing helår (säger en del om hur gammal jag är.:D..)
"Plats" något mindre viktad än ålder men ändå tungt..
Flyttade 4 km bort - varpå min bilförsäkring sjönk med 15%...


En bra nybörjarlösning...
Kostar inte skjortan om man klotar och ger tillfälle till "egna övningar" betr mek..:tummenupp

Jag skulle höja mina premier med 2-3 ggr genom att flytta in till tokholm. Och då skulle jag ha en jävla massa tokholm ivägen mellan garaget och de sköna vägarna. Det är ju bara ovettigt hela vägen! :gnissla
 

Glidarnn

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2016
Ort
Uppsala
Hoj
1980 Honda cb550
Okej, jag får tacka så hemskt mycket för alla era snabba svar! :) Ska göra som bland annat Fleece sa och kolla runt med lite olika försäkringsbolag. :hihi
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tänk på att försäkringskostnaden består av två delar:
1) Försäkringspremie
2) Självrisk
Här ett exempel på helförsäkring för en hoj som kostade 40000kr före prutning på Blocket:
1) Försäkringspremie 13500kr
2) Självrisk 25000kr vid vagnskada
Dvs la jag hojen första året skulle det kosta mig 38500kr "till" försäkringsbolaget för en hoj för 40000kr
Sånt är inte "lönsamt" för hojägaren, bara för försäkringsbolaget.
Lägger man hojen har man betalt 13500 i premie , hojen löses in och man får i bästa fall 15000kr.

En MC-firma frågade när jag lagt min hoj hur mycket självrisk jag hade.
Svar: 6000kr, inga problem för mig att betala.
MC-firman: Ja vi har kunder med helförsäkring som inte haft pengar till självrisken på t.ex. 25000kr och då är det ju ingen ide betala för helförsäkring.
Vi kan ju inte reparera hojen om dom inte kan betala självrisken utan det blir ju bara rulla hem hojen. För dom har inte råd med självrisken.

Ytterligare en nackdel med helförsäkring är den tid det tar få nått reparerat.
Jämför när jag gör det själv.
En böjd gaffel på en Yamaha Slider moped: Inlämmnad i November, klar i Februari, dvs 3 månader under lågsäsong. En Suzuki Hayabusa , lagd i början av September 2015, repad vänsterkåpa, avbrutet kopplingshandtag, man har inte börjat med med reparation idag 4 månader senare under lågsäsong.

Slutsats: Helförsäkra inte hoj som är äldre än 10 år. Helt bortkastade pengar.
Har du eget garage med tjuvlarm att låsa in en äldre hoj i ser jag enbart trafikförsäkring som normalt bästa alternativet.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tänk på att försäkringskostnaden består av två delar:
1) Försäkringspremie
2) Självrisk
Här ett exempel på helförsäkring för en hoj son kostade 40000kr före prutning på Blocket:
1) 13500kr
2) 25000kr vid vagnskada
Dvs la jag hojen första året skulle det kosta mig 38500kr "till" försäkringsbolaget för en hoj för 40000kr
Sånt är inte "lönsamt" för hojägaren, bara för försäkringsbolaget.
Lägger man hojen har man betalt 13500 i premie , hojen löses in och man får i bästa fall 15000kr.

En MC-firma frågade när jag lagt min hoj hur mycket självrisk jag hade.
Svar: 6000kr, inga problem för mig att betala.
MC-firman: Ja vi har kunder med helförsäkring som inte haft råd betala självrisken på 25000kr och då är det ju ingen ide betala för helförsäkring.

Ytterligare en nackdel med helförsäkring är den tid det tar få nått reparerat.
Jämför när jag gör det själv.
En böjd gaffel på en Yamaha Slider moped: Inlämmnad i November, klar i Februari, dvs 3 månader under lågsäsong. En Suzuki Hayabusa , lagd i början av September 2015, repad vänsterkåpa, avbrutet kopplingshandtag, man har inte börjat med med reparation idag 4 månader senare under lågsäsong.

Slutsats: Helförsäkra inte hoj som är äldre än 10 år. Helt bortkastade pengar.
Har du eget garage med tjuvlarm att låsa in en äldre hoj i ser jag enbart trafikförsäkring som normalt bästa alternativet.

När jag hade min hoj inne på lagning på försäkringsärende tog det ett par dagar under högsäsong. :hihi

men ja, självriskerna på en del hojmodeller är ju larviga. En självrisk på mer än vad ett nytt kåpset kostar är ju ganska onödigt att ha. Min hoj är väl värd nånting runt 60k nu, men helförsäkringen kostar 3000 om året med en självrisk på en tusenlapp, så där är det ju värt det. Det kommer ju fortsätta vara värt det en stund till, men det blir ju mer värt det för stöldförsäkringen och vägassistansen som ingår än inlösen eller lagning vad tiden lider.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Har du något som inte är allt för dyrt är det bäst med endast trafikförsäkring. Klotar du kan du laga själv med begagnade delar för mycket lägre kostnad än försäkringsbolaget skulle få betala och så skall de gå med vinst också. Själv skulle jag aldrig teckna annat än trafikförsäkring.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När jag hade min hoj inne på lagning på försäkringsärende tog det ett par dagar under högsäsong. :hihi

men ja, självriskerna på en del hojmodeller är ju larviga. En självrisk på mer än vad ett nytt kåpset kostar är ju ganska onödigt att ha. Min hoj är väl värd nånting runt 60k nu, men helförsäkringen kostar 3000 om året med en självrisk på en tusenlapp, så där är det ju värt det. Det kommer ju fortsätta vara värt det en stund till, men det blir ju mer värt det för stöldförsäkringen och vägassistansen som ingår än inlösen eller lagning vad tiden lider.

Får gratulera till snabb hantering av ditt försäkringsärende.
Vad var sönder och vilken MC-firma fixade det så snabbt ?

Tre månader för fixa en böjd gaffel på min Yamaha Slider moped var Yamaha i Mölndal.
Fyra månader utan man börjat på min Busa är Bike i Göteborg.

Jag håller med om assistansförsäkring är bra att ha. Hade ingen aning om att det ingick i helförsäkring. Så jag har alltid haft det hos Falck MC Assist
http://www.falcksverige.se/assistance/produkter_privat/vaghjalp/falck_mc_assist
kostar mig ca 500kr/år per hoj !
När jag drog av kopplingswiren i Göteborgs utkant på min SV650S så var jag hämtad efter en timme av Falck och hojen och jag hemma efter 1 1/2 timme. Och efter ytterligare en timme på väg till Karlskoga med den andra hojen.
Och ny kopplingswire och nytt "piratkopia" bromsgrepp" till SV650S, det hade jag efter 2 veckor från Lelles MC-service !
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Får gratulera till snabb hantering av ditt försäkringsärende.
Vad var sönder och vilken MC-firma fixade det så snabbt ?

Tre månader för fixa en böjd gaffel på min Yamaha Slider moped var Yamaha i Mölndal.
Fyra månader utan man börjat på min Busa är Bike i Göteborg.

Jag håller med om assistansförsäkring är bra att ha. Hade ingen aning om att det ingick i helförsäkring. Så jag har alltid haft det hos Falck MC Assist
http://www.falcksverige.se/assistance/produkter_privat/vaghjalp/falck_mc_assist
kostar mig ca 500kr/år per hoj !
När jag drog av kopplingswiren i Göteborgs utkant på min SV650S så var jag hämtad efter en timme av Falck och hojen och jag hemma efter 1 1/2 timme. Och efter ytterligare en timme på väg till Karlskoga med den andra hojen.
Och ny kopplingswire och nytt "piratkopia" bromsgrepp" till SV650S, det hade jag efter 2 veckor från Lelles MC-service !

Motorkåpa höger sida, rearset höger sida, slipon höger sida, plastkåpor höger sida, styre/clipon höger sida, backspegel höger sida.
DVS plocka bort och sätta dit nytt, men jag åkte dit och visade upp hojen, sen fick den stå hemma och vara trasig medans de väntade på att få delarna levererade, vilket tog någon vecka.
Funbike i Västerås var det som gjorde jobbet, och Svedea var bolaget som hanterade ärendet skitfort. Var i princip ingen väntan alls på att försäkringsbolaget skulle göra sitt, och Funbike beställde prylarna direkt, och generalagenten skickade prylarna direkt.

Ja, det är riktigt trevligt med assistansförsäkring. Har till och med så jag får hyrbil om jag är långt hemifrån och gratis leverans av hojen hem efter lagning tror jag. Det och stölden är väl typ enda anledningen att fortsätta ha helförsäkringen när hojens värde sjunker.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top