MC Mässan i Göteborg 2016 ( Januari 28-29-30-31 )

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
bara varit på mcmässan i GBG så vet inte hur det brukar va i Sthml.
Nu va det bara en våning, å på andra va det massa döyta med ett fikaställe å stunt samt en liten slinga som man kunde testa en triumph bonneville, 2st hornet 650, 3 groom å några moppar.
alltså, var e alla utställnings hojarna å projektbyggen å så? att se några hojmärken ställa ut sin vanliga hojflotta e inte spännande för 5 ören. var va hondas rcv2011 gathojen? h2r va nice att se den, nya å fula gsxr1000 va la kul, ny gamla zx10r va la kul att se men överlag så var det inte värt sina 180kr. HD ansträngde sig genom att rada upp några hojar vid entrén. magert, väldigt magert.

Det är la lite som du säger att förväntar man sig ett visst program med tex hemmamoddade cyklar o möts av nada blir man väl iofs besviken. Dock har det väl heller inte annonseras innan på hemsidan om massa projektbyggen ! Personligen kollar jag mc mässans hemsida och vad som annonseras finnas där, så 180 spänn och få snacka med leverantörer av bandagar etc plus andra rejsexperter samt lyssna en stund o möjlighet att snacka med en av våra snabbaste förare e den summan en fis i vintergatan. . Men synd såklart att Du vart besviken :tummenupp
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
va la rätt få idag, så jag fick prata ur mig ändå. men nja, det behövs nått mer än det vi får uppleva på våra mcmässor.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Rackartygarjimmy är rätt sjukt grym på trialhoj (och speakern var asskön)
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
meh, som vanligt så blirman besviken, sämre å sämre varje gång. sämsta å minsta hittills.

alltså, att titta på en mc kan jag när som helst göra när jag går till bike, johansmc, probike, zätamotor, ahlqvistmc. visst några fina hojar som man inte brukar få se såg man. men, va väldigt få hojar som var mässhojar. några få. var va alla dessa rejshojar som finns i vårt avlånga land. alla dessa super hemmabyggen å så? å alla coola uppvisningar som hör till på en mässa, typ kläder nya hojar som borde prestenteras å pratas om på scenen.

det ballaste på mässan va ju Toymans maskiner, kawa 2.0 å den dära balla ducati 999 rullande chassit med luftkylda motorn. annars va det såååååå litet i år, å kändes inte alls som en mässa alls.

bara varit på mcmässan i GBG så vet inte hur det brukar va i Sthml.
Nu va det bara en våning, å på andra va det massa döyta med ett fikaställe å stunt samt en liten slinga som man kunde testa en triumph bonneville, 2st hornet 650, 3 groom å några moppar.
alltså, var e alla utställnings hojarna å projektbyggen å så? att se några hojmärken ställa ut sin vanliga hojflotta e inte spännande för 5 ören. var va hondas rcv2011 gathojen? h2r va nice att se den, nya å fula gsxr1000 va la kul, ny gamla zx10r va la kul att se men överlag så var det inte värt sina 180kr. HD ansträngde sig genom att rada upp några hojar vid entrén. magert, väldigt magert.


Oj då?! Var det sämre än 2010?
http://www.svmc.se/smc/Nyhetsakriv/2009/MC-massan-installd-2010/

MC-mässan, tidigare "På två hjul" arrangeras av branschen själv genom McRF, och är den perfekta spegeln på hur branschen mår och vad den väntar sig.

Tycker du att mässan är mager så beror det på att det inte finns stålar att bränna av på extravaganser just nu. Hade man stålar i kassakistan, väntade man sig några kanonår med mjölk och honung så hade man nog fan brassat på mer.

Önskar du se ombyggda hojar så är nog den där custommässan på Elmia under påsken mer din grej.
Gott om vargtröjor där med.

Ja, själva mässan ligger i ett plan i år. Mezzaninen, dit klubbar, föreningar och enstaka marknadsknallar varit förvisade förr om åren är nedflyttad och utfördelade i de andra hallarna.
Nackdel...?
Tja, jag har hört om folk som gått på mässan i åratal utan att någonsin ens ha märkt att det finns en våning II att besöka överhuvudtaget, så jag tror inte det spelar så himla stor roll.

Utan att vilja förhärliga just Lelles, så kan ju ändå nämnas att när en sådan stor aktör uteblir, så blir det nästan en kvarts hall som skall fyllas med annat, så att smeta ut övervåningsfolket på förstaplanet är inte helt ologiskt.

Bra dag, denna första torsdag. Som utställare är det ännu svårt att svara på om det verkligen var mer folk än på Torsdag för två år sedan, eller om det bara var väldigt hög kvalitet på besökarna.
Fler vettiga och givande samtal än förr om åren, och det kändes som fler besökare totalt.
Besökssiffrorna ligger ute när man anländer i morgon.

Trend: försäljare av vargtröjor verkar ha fått ge plats Big Time för arrangörer av MC-resor.
Jössesjävlar - det går tretton på dussinet av dessa säkert trevliga individer och företag.

Så mycket kan sägas: om alla dessa arrangörer slutar på ens halvbokat i sina orderböcker, så lär USA tvingas införa trängselavgift längs Route 66 för att kunna reda ut situationen.

Vi ses imorgon!
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Hej Toyman.
Hur ser upplägget ut för i år med den begränsade ytan du har till förfogande?
Hur många hojar ska du transportera?
Hade lyckan att beskåda din fantastiska samling förra gången Göteborg stod för mässan.
Känner jag mig modig kommer jag fram och tjötar
en liten stund på lördag.
Mvh CBR1

Hej tillbaka, Har fått till en monter på 105m2, den rymmer nu 20 Super Sporthojar, Montern är 21m lång och är dekorerad med färgglada raceställ och hjälmar. Hojarna spänner över perioden SuperBike-VM 1988 till 2002. Så för en del, så är ju hojarna lite äldre men inte mindre vackra, fina och raciga trots sin ålder.

Kom gärna fram och tjöta lite, men som sagt är ju lite trög i huvudet. Har vi träffats tidigare så kanske jag inte finner det i minnet direkt och har det lite svårt med namn, så är det bara. Men syftet med detta att vara på mässa är ju just att träffa likasinnade som gillar hojar med en anknytning till riktig racing. Få lite kontakt.... minnesvärda stunder. Men som sagt... träffar så många och namn är ju svårt att komma ihåg.:confused: Men har accepterat detta, hoppas på förståelse.

Välkommna till MC-mässan, ta det för vad det är i vårt lilla avlånga stora fina Sverige. Säkert många brister på mässan, men ta det varsamt och njut, focusera på det bra och häng inte upp tankarna på det som felar eller fattas! Mc-året 2016 har tagit sin början.... Mvh Toyman

IMG_2040 (1280x960).jpg
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
meh, som vanligt så blirman besviken, sämre å sämre varje gång. sämsta å minsta hittills.

Alla sådana här arrangemang kräver ett ljust sinne, glatt humör och trevliga människor med samma intresse. En viss förståelse för hur världsläget/konjukturen är för tillfället. Många orosmoln påverkar hur mässan blir. Som man hör ibland..... gilla läget!:tummenupp
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
alltså, att titta på en mc kan jag när som helst göra när jag går till bike, johansmc, probike, zätamotor, ahlqvistmc. visst några fina hojar som man inte brukar få se såg man. men, va väldigt få hojar som var mässhojar. några få. var va alla dessa rejshojar som finns i vårt avlånga land. alla dessa super hemmabyggen å så? å alla coola uppvisningar som hör till på en mässa, typ kläder nya hojar som borde prestenteras å pratas om på scenen.

det ballaste på mässan va ju Toymans maskiner, kawa 2.0 å den dära balla ducati 999 rullande chassit med luftkylda motorn. annars va det såååååå litet i år, å kändes inte alls som en mässa alls.

Det är ju ändå så att någon måste ju hyra ytan på/utan bolaget som äger Svenska Mässan. Den fakturan vill jag inte se! Sedan gäller det ju att få ihop till den, sälja ytor. Vem vågar sig på detta äventyr. Det är mc-importörerna som ska få ihop till fakturan. De får då anlita någon som e proffs på detta har goda kontakter försöka sälja ytor. Respektive generalagent tar sin del utav ytan. Sedan blir det ju lite mindre företag med mc-anknytning, resterande ytor.... det blir svårare och svårare fylla alla platser... min egen monteryta kom till för att de inte lyckades hyra ut den. Å då får arrangören beställa matta ljus lite avspärrningar, å så tillkommer det ännu en faktura till mc-importörerna! Storstäder som Göteborg och Stockholm med sin centralt placerade mässhallar är för dyra för mc-klubbar, mindre hojbyggare, klubbar och entusiaster.

Det finns säkert många nedlagda fabriker, lagerlokaler i vårt avlånga land. Att hyra till en billig penning. Men vem vågar ge sig på ett sådant projekt..... ordna en mässa där, jag orkar knappt tänka tanken om hur många olika tillstånd och försäkringar, krav som måste uppfyllas innan man får tillstånd släppa in en massa människor 10,000 tal under ett tak. Å så skulle detta vara utan hyresintäkter.......

Jag gjorde ett sådant projekt på sent 70-tal, i en tom lagerlokal. Ingen kostnad för att ställa ut, alltså inga direkta krav på utställarna. Det är inget bra, lätt att det regnar... typ så kommer de inte! Lätt kämpigt om fakturan för hyran är centralt storstadsanpassad. Nu var denna mässan mest bekanta dragracingvänner som ställde upp, så vi var utan skulder när det var klart! :tummenupp

Man kan säkert skriva ett gäng a4 om detta, men jag e glad att Mc-importörerna ändå orkar med att arrangera 1 stor mässa varje år så som de gör. Hade jag inte fått en outhyrd yta denna gång så hade jag gladeligen åkt till mc-mässan och gett mig själv en heldag där. Tagit det för vad det är och bara njutit stunden med en massa andra mc-intresserade! Mvh Positiv utavslappnad Toyman.

Väldigt glad att mitt upplägg gillades! Hälsningar Tony
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Tänk också på att vara så stora sällskap som möjligt då personrånen i vilda västern eskalerat något otroligt bara på ett halvår......

Det är en massiv rånvåg i Göteborg så gå i större grupper och ha ketting med spikboll i gjutjärn längst ut, en per skalle och var minst 10 st.Polisen vågar knappt lämna stationen så ni e ensamma mot packet.Undvik alla smågator, gå inte ens i närheten av bankomater, ha rånplånbok gillrad med vassa rakblad, ha rånmobiltelefon o ge bort.Packet rånar folk mitt på dan i fullsatta bussar.Tänk inte ens på Nordstaden och centralstationen det är packets huvudsakliga återsamlingsplats när dom hela tiden släpps ut då dom är 13 år och imte straffmyndiga.Är du tjej rekomnderas två Glock 9mm - en fullauto laddad med JHP och en halvauto för ge täckade eldgivning när ni drar er tillbaka.Dom hånar och häcklar t.o.m kvinnliga poliser - så stan e lite osäker.

Så inga ensambarrundor när ni vimsar omkring med 2 promille och polarna har åkt hem.

Ta taxi.

Jag har checkat in läget ,dom ruvar lite överallt om man inte är ninja

:tummenupp

P.s

Akta er för ficktjuvar - dom gillar ställen med mycket folk som mc mässor och pubar
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Klockringaren skrev:

Ja, nu är ju inte det rådet helt oproblematiskt det heller - inte i Göteborg, tyvärr.
Kolla VAD för taxi du kliver in. Finns risk att det blir ett rån ändå, men okay - vissa får man kvitto på. :fakta
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Minitaxi 031140140 - bra pris :tummenupp

Taxi Göteborg och taxikurir är dom stora dyra bolagen men dom blåser inte folk om ni inte får fatt en minitaxi
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Missade att kika in hos dig Toyman!

Jag sprang ett par varv igår. Försökte hitta min nästa hoj, men gick bet känns det lite som.

Annars tycker jag en del snygga hojar var bra prissatta, t.ex MV Avustas nya fighter-hojar!
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Stort tack för ditt utförliga svar Toyman, bra sagt ang att se de positiva, det är en bra taktik.
Då ses vi på lördag, frågor söker svar:hej
 

speedfreak404

Touring Fantast
Gick med
20 May 2009
Ort
Mellansverige
Hoj
;)
Nu har jag provkört lite grann på mässan, tyckte den där nya trehjuliga som lutar var riktigt skojj. kändes lite konstigt först men det gick ju lika bra som en vanlig MC.
 

Spritelight

Medlem
Gick med
10 Apr 2015
Ort
Göteborg
Hoj
2013, Aprilia RSV4 Factory-R
Lallade runt o kollade efter hoj jag med, hade med frugan och det slutade med ett handslag gällande beställning av en fabrikssänkt s1000xr 2016 i nästa vecka. Kör man med bmw finansiering 1.95%ränta och bmw märkesförsäkring (IF) ingår gps (navigator V). Såg inga direkta "mässerbjudande" annars på hojar men kläder kunde man "fynda"
 

alex.johansson

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2015
Ort
säffle
Hoj
-42 harley wlc, -75 harley järnsportster, -89 dr 600
alltså, att titta på en mc kan jag när som helst göra när jag går till bike, johansmc, probike, zätamotor, ahlqvistmc. visst några fina hojar som man inte brukar få se såg man. men, va väldigt få hojar som var mässhojar. några få. var va alla dessa rejshojar som finns i vårt avlånga land. alla dessa super hemmabyggen å så? å alla coola uppvisningar som hör till på en mässa, typ kläder nya hojar som borde prestenteras å pratas om på scenen.

det ballaste på mässan va ju Toymans maskiner, kawa 2.0 å den dära balla ducati 999 rullande chassit med luftkylda motorn. annars va det såååååå litet i år, å kändes inte alls som en mässa alls.
Tack för att du drog ner förväntningarna! Nu blev jag possitivt överraskad istället:) tyckte det fanns rätt gott om byggen och äldre hojar trots allt! Nya thruxton r och BMW nine t är klara favoriter för mig. Ducati scrambler som jag tidigare va lite sugen på intresserade mig inte alls längre.. Pratat med en hel del trevligt folk och köpte mig en jacka, en held sixty six. Helnöjd med mässan överlag även om jag i år igen saknar mcm byggtävling och utställning av de nominerafe cyklarna från mcm bike of The year..
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
alltså, att titta på en mc kan jag när som helst göra när jag går till bike, johansmc, probike, zätamotor, ahlqvistmc. visst några fina hojar som man inte brukar få se såg man. men, va väldigt få hojar som var mässhojar. några få. var va alla dessa rejshojar som finns i vårt avlånga land. alla dessa super hemmabyggen å så? å alla coola uppvisningar som hör till på en mässa, typ kläder nya hojar som borde prestenteras å pratas om på scenen.

det ballaste på mässan va ju Toymans maskiner, kawa 2.0 å den dära balla ducati 999 rullande chassit med luftkylda motorn. annars va det såååååå litet i år, å kändes inte alls som en mässa alls.

Fast vilken/vilka handlare har i närheten av lika stora ytor och lika många olika hojar som finns på mässan?
Tycker ändå att det är bra att ha mycket samlat på ett ställe. Men det beror väl kanske lite på hur ofta och vilka mc butiker man besöker. Har man redan sett nästan allt kanske det inte är lika kul.
Sen var det bra att de flesta hojar satt med rejäla plattor i bak eller framhjul så man kan provsitta och ta upp båda fötterna, inte behöver fippla med stöd.



Nu va det bara en våning, å på andra va det massa döyta med ett fikaställe å stunt samt en liten slinga som man kunde testa en triumph bonneville, 2st hornet 650, 3 groom å några moppar.

Fanns även CB500 (sänkt) och Duke 125. MSX (grom) var iaf lite kul att testa.
Inomhusbanan är ju rätt begränsad. Vilket man anade redan innan när man hörde om provkörning. Men hade väl hoppats på lite mer yta. Stunt delen hade lite längre sträcka. Men kanske är medvetet gjort också för att folk inte ska få upp för mycket fart som de sen kanske inte kan hantera.
Men MSX klarar sig relativt bättre på små ytor än det mesta annat. Så är man borta vid provkörningsdelen och kikar och inte provat MSX innan så kan det vara något.

Synd att de inte hade någon KTM Freeride E eller annan elhoj på provkörningen. Hade varit kul att testa.



Lite OT, men...
Är det någon som känner till något provkörningsevenemang våren 2016 ?
Där det finns större utbud av hojar för provkörning än det normalt finns i butikerna.
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
Det är en massiv rånvåg i Göteborg så gå i större grupper och ha ketting med spikboll i gjutjärn längst ut, en per skalle och var minst 10 st.Polisen vågar knappt lämna stationen så ni e ensamma mot packet.Undvik alla smågator, gå inte ens i närheten av bankomater, ha rånplånbok gillrad med vassa rakblad, ha rånmobiltelefon o ge bort.Packet rånar folk mitt på dan i fullsatta bussar.Tänk inte ens på Nordstaden och centralstationen det är packets huvudsakliga återsamlingsplats när dom hela tiden släpps ut då dom är 13 år och imte straffmyndiga.Är du tjej rekomnderas två Glock 9mm - en fullauto laddad med JHP och en halvauto för ge täckade eldgivning när ni drar er tillbaka.Dom hånar och häcklar t.o.m kvinnliga poliser - så stan e lite osäker.

Så inga ensambarrundor när ni vimsar omkring med 2 promille och polarna har åkt hem.

Ta taxi.

Jag har checkat in läget ,dom ruvar lite överallt om man inte är ninja

:tummenupp

P.s

Akta er för ficktjuvar - dom gillar ställen med mycket folk som mc mässor och pubar

Ojojoj.. Jag som tog ut cash vid bankomaten flashade lite extra, drog bira inne på mässan samt promenerade bort till scandic själv, vilken tur jag måste haft.:banana
Eller så kanske dom kände igen en före detta betongunge och lät mig va.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Stort tack till Toyman som vänligt svarade på alla frågor av två nostalgifyllda killar (i medelåldern :)) med tomgångspuls på 75 slag/min pga RC30, yzf750r, gsxr750, Bimota, Ducce 916 och mycket mer. Så läckert - Så putsat - Så många gamla hojminnen som återuppstår.

Bäst på MC-mässan.............detta året med.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Någon vänlig själ som skulle kunna springa förbi KTM-montern och fråga om det finns något nytt angående KTM 800 Duken som det pratas om en del?

Kom precis hem ifrån mässan och såklart glömde jag att fråga detta själv.
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Lindstrands vinchi handskar inhandlade. Grymt sköna. Dock inget mässpris.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top