Diskussion: Stockholms Stad vill införa avgift för MC-parkering

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Samtliga taxeärenden kommer att tas upp i kommunfullmäktige, och klubbas, under juni-KF.

Trafiknämnden som utskott kan ej fatta beslut om enskilda taxeärenden, oavsett om det avser införande, sänkning eller höjning.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Kopierat från feber.se:

"Är det då ett sammanträffande att ordföranden i trafiknämnden (miljöpartisten Daniel Helldén) också är ordförande i Stockholm Parkering.. http://www.stockholmparkering....

Konstigt att han tycker om mer P-avgifter..."

:näsblod
 

znabela

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
En som låter
Hoppas många mailar direkt till ledamöterna och inte till förvaltningens funktionslåda!

Jag har mailat alla och faktiskt fått svar.
 

Dimebag

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Ort
Ekerö
Hoj
Aprilia Shiver
Hoppas många mailar direkt till ledamöterna och inte till förvaltningens funktionslåda!

Jag har mailat alla och faktiskt fått svar.


Jag har mailat herr ordförande i nämnden, inte fått något svar dock. Fan, vilka är det som röstat fram MP till att vara med och bestämma någonstans öht?!
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag har mailat herr ordförande i nämnden, inte fått något svar dock. Fan, vilka är det som röstat fram MP till att vara med och bestämma någonstans öht?!


Utan att veta men formodligen andra miljömuppar som lever i innerstan och hatar fordon och buller. Du vet sånna som vill bygga parker lite överallt inne i städer. Där det tidigare gick bilvägar.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Han sa i intervjun att det skulle bli mer plats för bebyggelse om man fick bort parkeringar på gatan. Han ville att parkering skulle ske på tomtmark. Undrar hur han tänkte där, för det är då ingen som bygger tillräckligt med garage under husen nu för tiden när de bygger nytt.

Kolla ung. 4:20 in i reportaget.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Han sa i intervjun att det skulle bli mer plats för bebyggelse om man fick bort parkeringar på gatan. Han ville att parkering skulle ske på tomtmark. Undrar hur han tänkte där, för det är då ingen som bygger tillräckligt med garage under husen nu för tiden när de bygger nytt.

Kolla ung. 4:20 in i reportaget.

Denna strategi kör MP i Göteborg också. Vad han egentligen menar är att han helst vill få bort motorfordon helt från stan. Minska antalet P-platser, gör gatuparkering dyrare och kombinera detta med ny policy som innebär så få P-husplatser som möjligt skapas när det byggs på tomtmark. Det låter kanske smart att fordonen skall in i P-husen, men vad resultatet blir i praktiken är att P-husen som ett resultat av totalt sett färre antal p-platser höjer sina avgifter rejält (vanlig marknadsekonomi), så man inte har råd att parkera där.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
När ska dom ta beslutet i nämnden?
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
14 april beslut om förslaget i trafiknämnden, slutgiltigt beslut i kommunfulmäktige i juni
(när alla opponenter har sommarlov)
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag tror detta kommer betyda döden för hela marknaden kring moped klass I. Återförsäljare av fordon och personlig utrustning, serviceverkstäder samt förarbevisskolor kommer gå i backen med konkurser, uppsägningar och arbetslöshet som följd, och därigenom också minskade skatteintäkter. Ingen kommer vilja ha en sån om det plötsligt läggs på tusentals kronor per månad i parkeringsavgift överallt samt boendeparkering. Moped klass I kommer att försvinna helt.

Hojbranschen tror jag kommer få sig en smärre knäck med en minskad marknad och efterfrågan när liksom nyttoaspekten inte riktigt finns där längre - roligt, snabbt, smidigt, billig pendling. Vi kommer dock fortsätta nöjesköra ute på landet som vanligt och köra långresor på sommaren.

Bilar kommer vara kvar i stan och pendlas med, osäkert om omfattningen kommer minska särskilt mycket, medan hojpendling kommer bli en sällsynt syn och mopeder klass I ett minne blott.

Det är min gissning.

Jag får lite vibbar av den där hösten när miljöpartister lite hysteriskt fick igenom ett stopp på vidarebygget av förbifart Stockholm och omedelbar nedläggning av bromma flygplats. Ogenomtänkta katastrofbeslut, och dessutom såna ofantliga summor som slösades bort när bygget stod still. De styrande i regeringen och stockholms stad fick ju till slut göra en pinsam kovändning med politisk prestigeförlust som följd.

Jag förstår inte den lokala miljöpolitiken. Jag vill också rädda planeten.
Gnuer, bufflar och elefanter är gjorda för att transportera sig själva över enorma områden. Vi människor är inte det. Vi har utvecklat vår förmåga att göra det genom att använda hästar och andra långfärdsdjur, sen uppfinna olika maskiner som går på olika slags bränslen. Att enkelt och snabbt kunna förflytta oss över större sträckor är en av grundpelarna i vår arts utveckling från grottmänniskor och jägare till vad vi har blivit idag. Nu har alla transporteringsmaskiners utsprutande av bränsleavgaser blivit ett globalt miljöproblem. Något måste göras.
Svaret är inte att återgår till ett tidigare häst-och-vagn stadie, utan att utveckla våra fordon. Klimatsmarta bilar är bättre än 3L/mil-slukande monster; el-&hybridbilar än bättre; mc&moped bättre än bil; klimatsmarta, snåla, el-&hybrid mc/moped än bättre. Där måste framtidens miljöpolitik ligga. Inte i cykel och promenad.
Förbifart Stockholm, och andra nya vägbyggen, måste till eftersom stillastående trafik är mycket värre för miljön än trafik som flyter. Och man kan inte bara tänka på Stockholmare som pendlar, hela jävla Sverige som behöver ta sig upp och ner längs mitt/öst måste ju igenom här.
Och ingen som bor här i stockholmsområdet ska behöva tacka nej till ett jobb därför att det inte kommer att kunna kombineras med SL eller cykel/promenad, barn/dagis/mathandla på storICA samt ha värdefull fritid till just lagning av densamma mat och umgänge med desamma barnen. På en SL-buss kan man liksom inte spela boll med sina barn och göra hemmagjorda pannkakor...
 
Last edited:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag tror detta kommer betyda döden för hela marknaden kring moped klass I..

Du vet att världen är större än innesrtan i sthlm va?

Jag tror knappast HELA marknaden för mopeder kommer dö ut för att det läggs på p avgift i sthlm.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Du vet att världen är större än innesrtan i sthlm va?

Jag tror knappast HELA marknaden för mopeder kommer dö ut för att det läggs på p avgift i sthlm.

Jamen... naturligtvis handlar hela mitt inlägg om Stockholm. Vi är ju också i Stockholmsforumet. Moped klass I - marknaden i Stockholm, konkurser och uppsägningar i Stockholm, minskad mc-pendling i Stockholm. Och inte bara innerstan. P-avgift och boendeparkeringsavgift införs också i ytterområden. Nej, jag tror inte heller att moppemarknaden i Luleå berörs av detta.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Vilka kommer på torsdag?
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Om jag kommer loss från jobbet kommer jag. Har tyvärr möte inbokat med min chef just 15:30.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top