Projekt "Zero" Suzuki GSX750EF -85

MadFred

Medlem
Gick med
31 Mar 2011
Ort
Katrineholm
Hoj
Suzuki GSX/EF-R Dragbike
Hej
Införskaffade en Suzuki GSX750EF -85 (i stort sett gratis) , men som jag är så kan inget lämnas som det är. Jag har lite frågetecken som kanske kan lösas här?? Det här blir ett sidoprojekt eftersom jag håller på med Street/strip Hd´n men det finns plats i mitt hjärta för en gammal Sukka.. Tanken är att sakta men säkert bygga en dragbike av den. Min tanke var att montera en GSX1100 motor i den. men vissa säger att det är ett jätteprojekt. Jag kan inte se det, så stor skillnad är det inte på motorerna. Någon som kan ge mig ett klart svar?? Så när det är utrett kommer jag införskaffa en 1100 motor och börja bygga upp motorn. Är klar med att chassiet troligtvis behövs förstärkas med de effektuttag jag siktar på :tuttar:tuttar:D:D
sukka750.jpg
 

MadFred

Medlem
Gick med
31 Mar 2011
Ort
Katrineholm
Hoj
Suzuki GSX/EF-R Dragbike
Ett annat alternativ som lockar även mer är en GSX-R motor. Tanken kring turbo finns men då med en FI motor i sådana fall..
 

MadFred

Medlem
Gick med
31 Mar 2011
Ort
Katrineholm
Hoj
Suzuki GSX/EF-R Dragbike
Hej
har varit lite dålig på uppdatera , har varit fullt upp gällande vad som ska göras. Men nu är det klart.
Denna Suzuki kommer att bli en fullfjädrad dragbike. En GSXR dragrace motor är inhandlad och lev ca 175rwhp. Under våren och sommaren kommer jag köra den med originalmotorn. Men till nästa sommar blir det ombyggt chassie o racemotorn och premiär i SuperGasBike...
ska bli grymt kul! o skönt att äntligen kommit till beslut!:fakta:rock
 

MadFred

Medlem
Gick med
31 Mar 2011
Ort
Katrineholm
Hoj
Suzuki GSX/EF-R Dragbike
förgasare!

Hej
Renoverar förgasarna BS32SS Mikuni.. Lite nya prylar i och eftersom jag planerar att sätta dit ett 4-1 system och koniska öppna luftfilter så ökade jag på bränslet lite genom att flytta nålen ett hack o öka huvudmunstycke från 122.5 till 130. Får se sen hu det fungerar.

carb1.jpg
 

Bifogat

  • bfore.jpg
    bfore.jpg
    87.8 KB · Visningar: 125

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Jag vet om ett problem dessvärre. Har samma i min gs1000. Och körde med samma luftfilter. Det blev inte fullt bra o jag börja googla. O alla säger att vakumförgasarn inte funka med såna luftfilter.
Får du det o gå vill jag gärna höra det i tråden. Förlåt om jag lät negativ. Vill inte sabba entusiasmen.
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
även jag har i alla år hört att det inte funkar med vakuumförgasare och koniska filter på förgasarna, MEN jag fick nyligen veta att det tydligen går utmärkt om man byter till mjukare fjädrar i förgasarna.

kul att se vad det blir av detta :) ett av mina projekt är liknande, jag håller på och monterar en 1100R motor i en 83:a. när det är klart blir det en nyare gaffel, fälgar å bromsar. jag ska dock inte köra dragracing med den ;-)
 

MadFred

Medlem
Gick med
31 Mar 2011
Ort
Katrineholm
Hoj
Suzuki GSX/EF-R Dragbike
Jo det är det som är problemet, att vaccumet minskar och det är ju det som just styr förgasarna, jag har tänkt på detta o fjädrar är en ide, vet du var man kan handla 'mjukare' . Lägger inte ner jättejobb, allt ska bort o byggas om, men för att öva stagening osv fungerar det..
Mvh
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
har ingen aning, men det kanske funkar med att kapa några varv på dom befintliga fjädrarna.:va
 

MadFred

Medlem
Gick med
31 Mar 2011
Ort
Katrineholm
Hoj
Suzuki GSX/EF-R Dragbike
Nope, kapa några varv gör att fjädertrycket lättar något vid tomgång, men blir högre senare.. Så man behöver nog mjukare fjädrar i sådana fall.. Luftlådan åkte bort, det kommer sitta Keihin 41 på den sen , då behövs den inte :rofl
 

MadFred

Medlem
Gick med
31 Mar 2011
Ort
Katrineholm
Hoj
Suzuki GSX/EF-R Dragbike
Testar först när jag fått på 4-1 systemet.. O börjar tuna lite..
Allt gäller o hålla koll på fysiken och hur förgasaren fungerar, hade jag föredragit RS36, absolut..
Men denna motor ska inte kosta så mycket, o jag gillar o lösa problem :huvet
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Mm fjädrar. spar luftboxen iallafall.
Jag hade en plan o prova plombera dom koniska en aning o se vad som hände. Men det blev inte av.
 

MadFred

Medlem
Gick med
31 Mar 2011
Ort
Katrineholm
Hoj
Suzuki GSX/EF-R Dragbike
Tyvärr, vålda bort den, allt bara satt fast o ville inte förstöra muffarna till cylindrarna, :va:näsblod (kan i och för sig laga med gaffa :rodnar) , vet att det ska fungera att plombera, även att förlänga insugsvägen m.m.. Hatar vaccumfuggar , har gjort enda sen jag börja skruva med gamla jänkare :zpy , men som sagt lägger inte ner hur mycket jobb som helst, då övar jag med min HD´på banan o börjar bygga chassiet för SGB direkt.. En del har bara satt dit koniska luftfilter på CV förgasare o det fungerade direkt.. ingen är den andra lik.. vi får se :Bugar
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
hojjen kommer att fungera med lösa luftfilter, den kommer säkert att gå ganska bra oxå. det är på toppen den inte kommer att gå med full effekt eftersom inte trottlarna kommer att lyfta fullt. d e allt
 

MadFred

Medlem
Gick med
31 Mar 2011
Ort
Katrineholm
Hoj
Suzuki GSX/EF-R Dragbike
O det kompenserar man genom att flytta nålen, och få den att gå fett på mellanregistret .. :huvet
 

MadFred

Medlem
Gick med
31 Mar 2011
Ort
Katrineholm
Hoj
Suzuki GSX/EF-R Dragbike
Första uppstart o provade lite på vägen, svårt o hitta någonstanns där det inte var frosthalka (-2) gick lite fett förutom över 6k , som förväntat , har justerar nålen och gått upp till 130 i huvudmunstycke. Blir lättare att tuna när jag får dit AFR bredbandslambdan. :rockhttps://youtu.be/mHWP9k10gzA
 

MadFred

Medlem
Gick med
31 Mar 2011
Ort
Katrineholm
Hoj
Suzuki GSX/EF-R Dragbike
Idag blev det lite pill, Montera Lambdasonden och mätaren, imorrn ska bara elen kopplas in o ställa förgasarna så gott det går..
gauges.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top