Vad fan har hänt med Honda?

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
apropå asiatiska hojar så tror jag tåget har gått och europeiska tillverkare klivit förbi, BMW, Ducati, KTM, Triumph mfl har ju ett bra mycket intressantare utbud.
Ducce är såklart bäst, frågor på det?
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
apropå asiatiska hojar så tror jag tåget har gått och europeiska tillverkare klivit förbi, BMW, Ducati, KTM, Triumph mfl har ju ett bra mycket intressantare utbud.
Ducce är såklart bäst, frågor på det?

Ducati gör helt klart en hel del läckra modeller! Har själv ägt en 1098, förföriskt vacker!
Men de har också en hel del dragskåp i garderoben: Multistradan är en skam för märket! För att inte tala om den luftkylda spisen i vilken den främre cylindern ser ut som den på en gammal Yamaha FS1 moped, eller den nyare varianten på en Crecent Flakmoppe! Diavel är det Vultus-varning på!
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Ducati gör helt klart en hel del läckra modeller! Har själv ägt en 1098, förföriskt vacker!
Men de har också en hel del dragskåp i garderoben: Multistradan är en skam för märket! För att inte tala om den luftkylda spisen i vilken den främre cylindern ser ut som den på en gammal Yamaha FS1 moped, eller den nyare varianten på en Crecent Flakmoppe! Diavel är det Vultus-varning på!
Ironiskt nog så är de multistrada 1200 som ger mig mest ha begär av ducatisarna.. :crash
 

Raderad medlem 51742

Guest
Hahaha! Jag blev också tvungen att googla och detta kom upp :D

View attachment 426011

Jag tror denna hoj designades under en period när tjänsten som Hondas chefsdesigner var vakant och det gick ut ett massutskick på bolaget där de anställda desperat uppmanades att komma på bra idéer, ja till och med ta med sig sina barns teckningar till jobbet.

Efter en del missförstånd av kravspecen och brist på designkompetens blev det kanske inte riktigt som Honda tänkt sig.

Vad de egentligen försökte få till var nog snarare något sånt här:

e7fc004b092a1b71946f76c82ff7691f.jpg
 

Bifogat

  • 2016-ducati-xdiavel-is-the-eicma-2015-best-looking-bike-102319_1.jpg
    2016-ducati-xdiavel-is-the-eicma-2015-best-looking-bike-102319_1.jpg
    177.5 KB · Visningar: 129

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Jag tror denna hoj designades under en period när tjänsten som Hondas chefsdesigner var vakant och det gick ut ett massutskick på bolaget där de anställda desperat uppmanades att komma på bra idéer, ja till och med ta med sig sina barns teckningar till jobbet.

Efter en del missförstånd av kravspecen och brist på designkompetens blev det kanske inte riktigt som Honda tänkt sig.

Vad de egentligen försökte få till var nog snarare något sånt här:

e7fc004b092a1b71946f76c82ff7691f.jpg

Jag tror att nån på en firmafest sett vem som vänslades med vem, och på så sätt fick en hållhake på hela ledningen.
Ang Diaveln: vad i detaljerna i designen försökte de kopiera? Lastbilskylaren? Bakskärmen? Sadeln från nån omklädd Ferguson-sits?
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Det är väl mest så att Honda har lyckats med stycket att för tillfället ha nästan samtliga modeller i slutet av sin livscykel just nu. En rejäl uppdatering av programmet bör/måste inträffa de närmsta åren/året
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tror att nån på en firmafest sett vem som vänslades med vem, och på så sätt fick en hållhake på hela ledningen.
Ang Diaveln: vad i detaljerna i designen försökte de kopiera? Lastbilskylaren? Bakskärmen? Sadeln från nån omklädd Ferguson-sits?
Nja, hade de åtminstone försökt kopiera hade det nog sett mindre jävligt ut. Känns mer som att beställningen kom från marknadsavdelningen som såg en potential att skapa en modern, vulgär och futuristisk nytolkning av glidarkonceptet, men där Ducati i alla fall lyckats göra detta med finess, är Honda bara vulgär. Lite som BMW X6 vs Nissan Juke.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
När man låter ögat följa linjer, former och detaljer på RC30 och NSR 250 och jämför med dagens CBR 1000 RR, är det inte tydligt att Honda har övergivit kopplingen till racing i sina landsvägsmodeller? Påminner mer om... solglasögon och handväskor med vulgodesign.
 

Bifogat

  • Honda RC30  5.jpg
    Honda RC30 5.jpg
    410.4 KB · Visningar: 160
  • 1992_NSR250R_SP_ROTHMANS.jpg
    1992_NSR250R_SP_ROTHMANS.jpg
    79.4 KB · Visningar: 113
  • honda-cbr1000rr-16w.jpg
    honda-cbr1000rr-16w.jpg
    73.8 KB · Visningar: 184
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Måste tacka alla för en trevlig tråd! Såna här trådar brukar jag själv gilla, och faktiskt sakna sen den goda tiden för ett par år sedan! En annan aktiv tråd handlade just om detta, hur mår Sporthoj egentligen? Efter att med intresse följt åsikterna här finns det definitivt hopp!

Jag tror nog alla här tycker att Vultusén är så ful att även en oinsatt gråter och spyr omvartannat! Men om vi vänder på ursprungsfrågan: finns det nån Honda-modell 2016 som du skulle tänka dig att köpa?

En MSX125? :hihi
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tror denna hoj designades under en period när tjänsten som Hondas chefsdesigner var vakant och det gick ut ett massutskick på bolaget där de anställda desperat uppmanades att komma på bra idéer, ja till och med ta med sig sina barns teckningar till jobbet.

Efter en del missförstånd av kravspecen och brist på designkompetens blev det kanske inte riktigt som Honda tänkt sig.

Vad de egentligen försökte få till var nog snarare något sånt här:

e7fc004b092a1b71946f76c82ff7691f.jpg

De är ju båda två moderna tolkningar av glidare, så lite ligger det nog där, men DN-01, som är Vultus föregångare dök upp innan Diavel, om jag inte minns fel. Och Vultusen siktar ju på folk som inte kör hoj redan, DCT, CBS och sånt där. Så lite köra som möjligt. Och ryggstöd. :3freak
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
apropå asiatiska hojar så tror jag tåget har gått och europeiska tillverkare klivit förbi, BMW, Ducati, KTM, Triumph mfl har ju ett bra mycket intressantare utbud.
Ducce är såklart bäst, frågor på det?

Inte en enda fråga. Har man rätt blir man inte ifrågasatt.

:)
 

Raderad medlem 51742

Guest
Inte en enda fråga. Har man rätt blir man inte ifrågasatt.

:)

Kanske är det rätt talande för hur jag själv ser på saken att när jag senast bytte hoj var de just de märkena (+ MV Agusta) som stod på urvalslistan, men inte en enda japanare. Huruvida just Ducati är bäst kan dock diskuteras. Alla de där märkena är ju bäst, fast på olika sätt :)
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Är inte de flesta banrekord i Sverige satta med Hondor?
Hondas produktionsracers har alltid hållit högsta klass. Helt fantastiska motorcyklar och nog är det konstigt att man verkar ta så lite intryck av HRC när CBR- och VFR-modellerna ritas.
 

Bifogat

  • honda_nsr500v.jpg
    honda_nsr500v.jpg
    151.1 KB · Visningar: 116
  • 250.jpg
    250.jpg
    21.4 KB · Visningar: 100
Last edited:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Word! håller med! har haft många Hondor, Fireblade 900, 929, SP-1, VFR800, Africa Twin, Hornet 600, alla hade karaktär & ett tilltalande yttre, idag känns det som designen är åt helvete, & plasten dominerar, trist!:3freak
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Word! håller med! har haft många Hondor, Fireblade 900, 929, SP-1, VFR800, Africa Twin, Hornet 600, alla hade karaktär & ett tilltalande yttre, idag känns det som designen är åt helvete, & plasten dominerar, trist!:3freak
SP-1 såg ut att ha fått med sig ovanligt mycket från HRC när den kom i produktion. Så vitt jag kan erinra mig den enda landsvägsmodell som Honda lyckats konvertera till en VM-vinnare (om man bortser från Supersport-VM).
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Denna tråd fick mig att göra nått jag ångrar, jag googlade på den för mig okända vultus. De bilder som uppenbarade sig kan nog ge mig men för livet....

Jag googlade också.

Vultus ser ut att vara för hen som inte kan bestämma sig om hen ska köpa Vespa eller Victory, då kan hen kompromissa och köpa Vultus istället.
Brukar normalt inte använda "hen". Men jag tror att Vultus köparna är så pass könlösa att de inte riktigt vet och benämner sig själva som hen.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top