Vad fan har hänt med Honda?

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Finns det nån lönsamhet i att tillverka hojar som är så slätstrukna och fula så ingen vill köpa dem? Se på Ducati, de har gjort hojar med modest prestanda och med bristfällig kvalitet. Men de har alltid haft karaktär, välljud och alltid förföriskt vackra! Numer håller de hög kvalitet och prestanda i världsklass! Inte undra på att Bologna-fabriken levererar fler hojar än någonsin!
Om detta gäller Honda vet inte jag, men jag skulle tappa hakan om det visade sig att modellår 2016 blir en kioskvältare!
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Finns det nån lönsamhet i att tillverka hojar som är så slätstrukna och fula så ingen vill köpa dem? Se på Ducati, de har gjort hojar med modest prestanda och med bristfällig kvalitet. Men de har alltid haft karaktär, välljud och alltid förföriskt vackra! Numer håller de hög kvalitet och prestanda i världsklass! Inte undra på att Bologna-fabriken levererar fler hojar än någonsin!
Om detta gäller Honda vet inte jag, men jag skulle tappa hakan om det visade sig att modellår 2016 blir en kioskvältare!

Ducati och "modest" prestanda håller jag inte med om. Ducati har alltid legat på toppen när det gäller prestanda.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Finns det nån lönsamhet i att tillverka hojar som är så slätstrukna och fula så ingen vill köpa dem? Se på Ducati, de har gjort hojar med modest prestanda och med bristfällig kvalitet. Men de har alltid haft karaktär, välljud och alltid förföriskt vackra! Numer håller de hög kvalitet och prestanda i världsklass! Inte undra på att Bologna-fabriken levererar fler hojar än någonsin!
Om detta gäller Honda vet inte jag, men jag skulle tappa hakan om det visade sig att modellår 2016 blir en kioskvältare!
Mjo, men Ducati har ju under många år förlorat en imponerande mängd kapital och som jag förstod det räddade affären med Audi i mångt och mycket situationen för Ducati. Det kostar att ligga på topp brukar det heta och det vill till att man lyckats.

Historien har många exempel på att ständiga innovatörer och teknikfreak har svårt att nå de stora kommersiella framgångarna medan de som anammar ledordet "stolen with Pride" och massproducerar en nästan lika bra men långt billigare och mer tillförlitlig teknik avgår med den kommersiella segern.

Visst har Du rätt i att modellåret 2016 inte kommer att vara imponerande, och det är i sig frukten av tankar som tänktes, bedömningar som gjordes och utveckling som initierades för tre till fem år sedan. Alltså en period då försäljningen föll dramatiskt under ett par tre år på den Europeiska och Nordamerikanska marknaden.

Så det återstår att se vilken strategi Honda valt under åren när försäljningen bottnat ut - säg 2013-14 och det borde kanske börja visa sig 2017-2018. Ligger ambitionerna som gav oss senaste Bladen kvar eller väljer man att bli en "följare"?
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Honda är inte vilket märke som helst och betänk att de inte har haft en enda motorcykel som har varit snabbast eller ”värst” i någon storlekslass sedan slutet av 80-talet

Bygg inte upp din debatt runt rena faktafel. Har du struntat i att läsa ovanstående inlägg eller var du inte närvarande 2008...? Och precis som Roffe säger, Hondas 600 har varit den dominanta hojen i Supersport 600 under en stor del av sin existens.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Deras små asiatiska modeller säljer som smör och jag gissar att de inte vill pytsa in hur mycket pengar som helst i misslyckade Top-of-the-line experiment. Valet att vara "tråkig" kan i stället vara att inte pytsa in pengar i något man inte är säkra på kommer att ge avkastning.

Just det citatet är en bra sammanfattning av nuvarande förhållanden i motorcykelvärlden och ett av få klarsynta inlägg i detta forums ständiga dimma av hemmablindhet.

Sporthojar är kalla och kåpade sådana med stora motorer är fullständigt iskalla. De säljer inte och de säljer framförallt inte på traditionella marknader som Europa och Nordamerika. Med undantag för den helt nya 2015 R1 så räknas försäljningen av sådana hojar i tiotal i Sverige och hundratal i hela Europa. Väldigt långt ifrån de tusental och ibland tiotusental man räknade in för tio-femton år sedan.

Samtidigt går den kinesiska och sydostasiatiska marknaden som tåget. Naturligtvis med modeller anpassade efter deras uppåtgående men fortfarande måttligt starka ekonomi. Efterfrågan på skotrar i segmentet 125-175 cc är omättlig och deras "top of the line" - sporthojar i segmentet 250-300 cc - är just nu den enda sporthojsmarknad som påminner om svunna tider i Europa och USA.

Jag vet inte om alla ser det, men visst håller vi på att svänga över mot en marknad där frekvent uppdaterade och kåpade sporthojar för de traditionella marknaderna blir en fråga för ett fåtal europeiska pyttetillverkare. De stora aktörerna kommer att satsa sina timmar där investerade pengar ger avkastning och detta är knappast att uppdatera sin värstingtusenkubikare vartannat år. De stora aktörerna kommer alltid att finnas kvar på marknaden (förr eller senare är ju sydostasien redo för större hojar), men inte alls med det engagemang man hade för tio-femton år sedan. Modeller som tidigare levde två år i taget kommer att sträckas ut betydligt längre. Den nya R1:an ryktas ju ha varit klar en längre tid innan den slutligen släpptes och liknande rykten florerar kring både Fireblade och GSX-R1000. Nya modeller finns i stort sett klara, men att bara ta det sista steget och sjösätta dem på en traditionell marknad kommer - med dagens försäljning - att kosta mer än den vinst som genereras.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Bygg inte upp din debatt runt rena faktafel. Har du struntat i att läsa ovanstående inlägg eller var du inte närvarande 2008...? Och precis som Roffe säger, Hondas 600 har varit den dominanta hojen i Supersport 600 under en stor del av sin existens.
Nja, det är inte faktafel att Honda sedan väldigt länge har haft ett stort underskott av modeller som varit värst, snabbast och roligast. Flera har vunnit tester genom att vara mycket kompletta och allsidiga. Till exempel Fireblade 2005 och 2008. Men snabbast, starkast, roligast och vildast har Honda bara varit 1992 med CBR 900 RR och 1996 (nätt och jämt) med CBR 1100 XX. Och trådstartaren är ju ute efter att Honda är tråkiga; att modellprogrammet präglas av ljum slätstrukenhet. Jag försöker framhålla att detta stämmer även på deras vildaste modeller (jämfört med konkurrenterna).

Men CBR 900 RR och Blackbird är två undantag som i alla fall jag vill se många fler av. ”Borrade” hål i kåpan på CBR 900 RR var/är ju bara så jävla coolt och ett fullständigt genidrag. Önskar att de hade hållit fast vid denna detalj som ett signum för modellen (som på Suzuka-racern på bilden här).

:)
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2016-01-02 kl. 14.43.50.jpg
    Skärmavbild 2016-01-02 kl. 14.43.50.jpg
    57.9 KB · Visningar: 68
  • Skärmavbild 2016-01-02 kl. 14.43.15.jpg
    Skärmavbild 2016-01-02 kl. 14.43.15.jpg
    84.7 KB · Visningar: 90
  • 2237185874e5d5d4e7a3d355db1ce8f6.jpg
    2237185874e5d5d4e7a3d355db1ce8f6.jpg
    76.5 KB · Visningar: 94
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nja, det är inte faktafel att Honda sedan väldigt länge har haft ett stort underskott av modeller som varit värst, snabbast och roligast. Flera har vunnit tester genom att vara mycket kompletta och allsidiga. Till exempel Fireblade 2005 och 2008. Men snabbast, starkast, roligast och vildast har Honda bara varit 1992 med CBR 900 RR och 1996 (nätt och jämt) med CBR 1100 XX...
Men käre vän - visst kan Du väl acceptera att Blade 2008 passar precis in på alla de superlativ Du beskriver? Jag bifogar en länk till ett av många test det året som illustrerar just hur vild och "vacker" (Hmmm) den modellen var i f t konkurrensen: http://www.motorcycle-usa.com/2008/03/article/2008-honda-cbr1000rr-comparison-2/

CBR900RR -92 var ju framför allt ett under av låg vikt och smidighet så den kvalar in som legend, i klass med första generationen GSXR 750 och R1. I den ligan spelar kanske inte Blade -08 eller Blackbird. Men bägge var the shit i f t sina samtida konkurrenter, så är det bara!
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Det är lätt att snöa in på detaljer och tyckande här och kanske borde vi respektera trådstartarens vinkel av ämnet: varför gör Honda så få roliga motorcyklar?

Det är väl lite lustigt att BMW som historiskt har haft ett mycket gubbigt anseende plötsligt hade den mest galna och vassaste sporthojen. Kanske gör Honda snart samma 180-gradersväng?
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Om du anmärker på att NSX gått upp i vikt o blivit tråkig, kan du väl inte anse att FN2 är all time high??
Den är en hel del tyngre o tristare än föregångarna. Som för övrigt är helfina :)

Det var med en hel del ironi jag skrev det, mkt väl medveten att FN-2 anses som ett misslyckande i Honda världen, gillar den iaf:tummenupp
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Just det citatet är en bra sammanfattning av nuvarande förhållanden i motorcykelvärlden och ett av få klarsynta inlägg i detta forums ständiga dimma av hemmablindhet.

Sporthojar är kalla och kåpade sådana med stora motorer är fullständigt iskalla. De säljer inte och de säljer framförallt inte på traditionella marknader som Europa och Nordamerika. Med undantag för den helt nya 2015 R1 så räknas försäljningen av sådana hojar i tiotal i Sverige och hundratal i hela Europa. Väldigt långt ifrån de tusental och ibland tiotusental man räknade in för tio-femton år sedan.

Samtidigt går den kinesiska och sydostasiatiska marknaden som tåget. Naturligtvis med modeller anpassade efter deras uppåtgående men fortfarande måttligt starka ekonomi. Efterfrågan på skotrar i segmentet 125-175 cc är omättlig och deras "top of the line" - sporthojar i segmentet 250-300 cc - är just nu den enda sporthojsmarknad som påminner om svunna tider i Europa och USA.

Jag vet inte om alla ser det, men visst håller vi på att svänga över mot en marknad där frekvent uppdaterade och kåpade sporthojar för de traditionella marknaderna blir en fråga för ett fåtal europeiska pyttetillverkare. De stora aktörerna kommer att satsa sina timmar där investerade pengar ger avkastning och detta är knappast att uppdatera sin värstingtusenkubikare vartannat år. De stora aktörerna kommer alltid att finnas kvar på marknaden (förr eller senare är ju sydostasien redo för större hojar), men inte alls med det engagemang man hade för tio-femton år sedan. Modeller som tidigare levde två år i taget kommer att sträckas ut betydligt längre. Den nya R1:an ryktas ju ha varit klar en längre tid innan den slutligen släpptes och liknande rykten florerar kring både Fireblade och GSX-R1000. Nya modeller finns i stort sett klara, men att bara ta det sista steget och sjösätta dem på en traditionell marknad kommer - med dagens försäljning - att kosta mer än den vinst som genereras.


Jag tror också faktiskt det stämmer rätt så bra precis som Roffe_s & Alatalo nämner här ovan. För Honda har varit med i spelet från början och det finns säkert nåt eftertanke...

Här kan vi se några år gammal mc försäljningsstatistik och kan vi konstatera att sporthoj försäljningen var inte direkt så lockande jämfört med andra hojkatagorier:(

Mc.jpg
 
Last edited:

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Finns det nån lönsamhet i att tillverka hojar som är så slätstrukna och fula så ingen vill köpa dem? Se på Ducati, de har gjort hojar med modest prestanda och med bristfällig kvalitet. Men de har alltid haft karaktär, välljud och alltid förföriskt vackra! Numer håller de hög kvalitet och prestanda i världsklass! Inte undra på att Bologna-fabriken levererar fler hojar än någonsin!
Om detta gäller Honda vet inte jag, men jag skulle tappa hakan om det visade sig att modellår 2016 blir en kioskvältare!

Prestanda, kvalité, och rekordförsäljning är en klen tröst när Honda sålde runt 17.8 miljoner motorcyklar 2015 medans Ducati sålde närmare 50 000.
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Så jag har fel när jag tycker Ducati är roligare? :va

Ja, enligt resonemanget miljarder flugor kan inte ha fel... :)

Liksom när det gäller människors och flugors något olika smak, så finns det olika marknader och kundgrupper. Honda gör förmodligen någonting rätt när det gäller andra marknader, men känns kanske lite klenare här hemma.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nej Honda Äger Ducati...

Var det inte Audi senast? Det går fort med ägarbytena nuförtiden...


Ja, enligt resonemanget miljarder flugor kan inte ha fel... :)

Liksom när det gäller människors och flugors något olika smak, så finns det olika marknader och kundgrupper. Honda gör förmodligen någonting rätt när det gäller andra marknader, men känns kanske lite klenare här hemma.

Jag har ofta fel men tycker det ändå känns skönt att inte tillhöra majoriteten flugor! :)
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Prestanda, kvalité, och rekordförsäljning är en klen tröst när Honda sålde runt 17.8 miljoner motorcyklar 2015 medans Ducati sålde närmare 50 000.
Hmmm. Men vad säger antalet sålda enheter? Att Ducati borde göra som Honda?

Ducati och Honda har helt olika produkter och helt olika köpare. Som att jämföra Nissan och Maserati. De har nog ganska lite att lära av varandra.
 
Last edited:

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Hmmm. Vad säger antalet sålda enheter menar du alltså? Att Ducati borde göra som Honda? Eller att Honda borde göra som Ducati?

Det är upp till var och en att tolka statistik och siffror. Att däremot påstå att ingen vill köpa en Honda för att Honda endast tillverkar slätstrukna och fula motorcyklar stämmer inte riktigt.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top