Med siktet inställt

Jonas P

Ny medlem
Gick med
24 Dec 2015
Ort
Svedala
Hoj
Ingen ännu
Hej
Siktet är satt att ta MC-kort till våren :tummenupp

Och då kommer ju den oundvikliga (men roliga) frågan: vilken ska bli första hojen.
Här tänkte jag ta hjälp av er erfarna.

Jag är stor..... :va
196cm lång och väger 110kg

Vad är då lämplig storlek av hoj?
Jag vill absolut inte att det ska se ut som att jag sitter på en moppe.

Bruk:
Kommer i huvudsak att pendla till jobb: 3,5 mil (enkel resa) slingrig landsväg och en del bus-skoj så klart.

Tittat på och gillar looken:
cbr600rr, er6f, r6 m.fl.
MEN, är de för små (i storlek) till mig?
Å andra sidan, vågar man hoppa på en 1000 direkt som första hoj?

//På G :yoparty
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Jag e lika lång som dig men 20 kg lättare. En Fz6 är ett bra val helt klart (N modell) Jag har ägt en. Efter att du lärt dig köra ordentligt så skaffar du en motard. Dom är roliga och man får plats med benen.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Du är lång så alla motorcyklar kommer se små ut.
Jag är lika lång.

Det viktiga är väl att du sitter bra och tycker om din hoj.
 

dampy

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
-15, Triumph Street triple Rx
Skulle personligen först och främst välja något med fullt ställbar fjädring för att få en hoj med bra köregenskaper för din vikt. Och sen som nummer två välja en som det går att ställa fotpinnarna på så att du får en bra körställning.
 

bloom

Guest
Jag är 191 och 102 kg. Gå på en 1000cc. hålla på å larva med en 600, nä! köp nakenhoj så sitter du bra som lång. z1000, superduke, Tuono osv.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Du kan använda alla hojar från 600a och uppåt. har en kompis som är nästan 2 meter och kör en GSXR 600 98a, han trivs på den.

en 600 e ganska bra o börja med tycker jag, men känner du för 1000cc så kommer det troligen gå jätte bra, allt sitter i huvudet, en moppe räcker för o köra ihjäl sig, en 600a har definitivt potential till att gå riktigt fort vid fel ställe om man inte har respekt för sakerna.

De hojarna du har kollat på är kåphojar, jag tycker bättre om det än nakenhojar. enda vettiga argumentet är väl att de e skönare o köra på motorväg om man skall åka långt, dock är det många (inklusive jag) som tycker motorväg e de tråkigaste man kan köra hoj på.

Men generellt sätt så gillar jag det bättre. är dock inte ens i närheten av din längd. (176)

Det viktigaste är att du är nöjd med hur du sitter på hojen och hur hojen beter sig och vilken karaktär den har, det finns en väldigt stor chans att du kommer att byta hoj inom 1-2 år när du har kört mer och kommit fram till vad du gillar o inte gillar med din första hoj.

Yamaha R6/Honda cbr600rr och Er6F är väldigt väldigt olika hojar, trots att båda ser rätt balla o sportiga ut,
Er6an kommer dock vara betydligt billigare i försäkring än sporthojarna.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top