Sommarens små äventyr

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Nu i år blev det spontant(var egentligen på väg nån annanstans :) ) att besöka den västligaste och den sydligaste fastlandspunkterna i Europa.

Den här gången var jag ensam så det blev 1200mil på två veckor. Blir alltid en hel del transportmil eftersom jag har 150 mil genom Sverige enkel väg att mata av :)

Är definitivt ingen filmare, men här några smårullar i alla fall :)





 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Precis det du gör känner jag starkt för, bara vara ute och köra hoj. Men 1200 mil på 2 veckor känns hårt. Men hojen ser bekväm ut och vindrutan ger gott skydd. Hur gör du med boendet, har du tält med eller unnar du dig en skön säng? Innan du åker iväg... har du planerat rutten i detalj eller är det bara några få platser på din karta? Är tiden den faktor som ger 2 veckors restid och måste du halvvägs tänka på hemresan åter? Hur som helst, det ser gott och fritt ut, bara rulla på. Känns som du vart uppe med tuppen varje dag.... Mvh Tony.
 

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
Så gött!!
Toyman sammanfattade egentligen allt jag också undrade/tyckte. :)

Edit: Läste om dina "infall" på din hemsida och: :rofl
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Vete tusan men.....förr hade man cirka 30 tältnätter per år. Nuförtiden blir det knappt nån.

Brukar ha alltid tält med mig. Nu har ju boende blivit så pass billigt, speciellt när man landar där nere när turistsäsongen börjar avta. Jag körde första dagen från Boden ner till Jönköping. Sov där i tält och det var cirka 5 grader bara på morgonen. Sov sen en natt i sydspanien. Aldrig mer....höll på att koka på morgonen när man packade ihop tältet i mörkret(var tvungen att göra det eftersom det blev bara varmare och varmare för varje minut)

Brukar väl inte alltid ha nåt speciellt mål. Nu körde jag fel vid en korsning strax söder om Pyrenerna. Upptäckte det direkt men ides inte vända. Istället för nordväst så blev det sydväst....och då hamnade jag i Portugal :)

Jag är morgonpigg och har inga problem att åka iväg tidigt. Nu var det ju så jäkla mörkt på mornarna där nere så.....
Varje dag ska avslutas med lite bärs också :)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Varadero? Inte Innova eller Zoomer? Börjar du bli medelålders och bekväm? :) :)
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Känner igen "Thats it", dags att vända.
Jag tycker de bästa turerna har diffusa mål och inte hakar upp sig på tidsplaner och besök hos kreti och pleti.
Synd att Malmö, Göteborg och Stockholm ligger så ocentralt, blir mycket transportsträcka om man bor på rätt ställe.

Ska själv köra Sverige hardcore i sommar, dvs tälta så mycket som möjligt.

Du rullade på rätt duktigt, snittade nästan 100 mil per dag.
Själv brukar jag bara orka någon enstaka 100-mila dag.
 

gerthur

Medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Tullinge
Hoj
Honda Forza 350 -21, Honda CB500X -22
Härligt att få "åka med" någon som kör lugnt och sansat och så man hinner se lite av omgivningarna.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hur gör du dig förstådd i Spanien och Portugal, funkar engelska? Det är språkbarriären som gjort att jag bl.a. fegat för Frankrike.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Ja, nåt mål måste man ha, om den sen är diffus spelar ju ingen roll.

För cirka fem år sedan så köpte jag min första moped för långtouring. Funderade hur tusan jag skulle komma iväg på en längre tur.....jo, jag köpte den i Kungsbacka. Skickade ner packningen, flög sen ner dit.
Första dagen körde jag 6 mil till Borås(hann inte längre) På campingen där funderade jag ett tag på vad i helvete har jag gett mig in i.

Nåja, dagen efter rullade jag på och det gick så fint att jag åkte till Åland, tog småfärjorna till Finland och körde sen hem upp till Boden den vägen.

Sålde moppen och köpte nästa år en ny. Det årret skulle jag till Trollstigen och tillbaka(drygt 100 mil). Av bara farten så passerade jag Trollstigen och körde ner till Stavanger och Lysebotn. Därifrån brände jag sen raka spåret österut till Stockholm. Båt till H-fors och till Vaalimaa(ryska gränsen sydost i Finland).....innan jag körde upp till Boden. Stod ett tag efter Kemi och funderade om jag skulle passa på att åka till Nordkap också :)

Nordkap åkte jag sen med Zoomern nästa år.


Nåja, man borde nog kanske ta sig en rejäl runda även i Sverige? Tälta såklart. Jag har funderat på det många gånger. Vad tror du jonsereed om man gjorde ett tema av det, typ......besöka alla Biltema affärer i Sverige. Kanske man då blir lite tvungen att köra vägar som man annars inte skulle ta?
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Hur gör du dig förstådd i Spanien och Portugal, funkar engelska? Det är språkbarriären som gjort att jag bl.a. fegat för Frankrike.

Funkar fint. Man behöver ju inte prata med dom. Visakort, pengar och teckenspråk :)

Förra sommaren så var jag ner till Turkiet. Körde då genom 17 länder. Inga problem med språket. På ett hotell i Albanien pratade receptionisten tom svenska :)

Ryssland är väl det enda landet som har varit strul med språket. I en liten by(utan internetkoppling=googla översättning) så tog det över en timma innan dom fattade att hojarna var inlåsta några kilometer bort. Behövde få ut dom. Nattvakten visste vad det hadlade om, men han var så jävla bakfull. Till slut så klämde han ur sig vad det handlade om. Tog dock sen ett tag att hitta nån som var nykter i byn som kunde köra som kunde köra oss dit :)

Samma var också i Ukraina, svårt med språket
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Alltså, man blir sjukt inspirerade av dina resor :yoparty min sambo har gjort några långa europa turer också :tummenupp och nu äntligen i somras efter att ha fått kortet blåste jag iväg på ett par helg-resor (dock inte med tält, har ingen Iron-butt :gnissla:tuttar:arsele:hihi ) så nu siktar vi på en lång resa tillsammans sommar 2016 :banana
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Alltså, man blir sjukt inspirerade av dina resor :yoparty min sambo har gjort några långa europa turer också :tummenupp och nu äntligen i somras efter att ha fått kortet blåste jag iväg på ett par helg-resor (dock inte med tält, har ingen Iron-butt :gnissla:tuttar:arsele:hihi ) så nu siktar vi på en lång resa tillsammans sommar 2016 :banana

Jisses vad häftigt :) Som att vända på handflatan, tänka sig att en liten jävla papperslapp kan vända totalt på livet.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Hur gör du dig förstådd i Spanien och Portugal, funkar engelska? Det är språkbarriären som gjort att jag bl.a. fegat för Frankrike.

Går att göra sig hyfsat förstådd i Spanien. I Portugal talar väldigt många engelska, de börjar läsa engelska vid ung ålder (som i Sve).
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Nä, ingen biltemaresa för mig, därimot utnyttjas biltema friskt, man ser skylten på långt håll och toaletten brukar alltid vara hyfsat ren.
Billig korv och dryck samt rejält med sittplatser ofta med utsikt över mcparkeringen, hinner ut och sänka klåfigriga pers. innan de pillat lös packningen.

Biltema norrköping var litet speciellt, inkörningsvägar otroligt idiotiska eller så är undertecknad dum i huvudet.

Nåväl, ska inte skriva för mycket om touring, blir väl utslängd från forumet med stämpel korvätare i pannan:smasha

Till mitt försvar ska sägas att teneren körs inte med gubbmaner, tyvärr saknas runt 80 kusar för att blåsa sporthojar och snuten.
Vore perfekt med r1 motor istället på asfalt men grusvägar avverkas bäst med twinnen.
Radfyror brukar ha en härlig effektpuckel när man ville ha fäste och tvärs om.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Nu var ju inte Biltema det viktiga utan bara ett mål, dvs en orsak till att köra runt i Sverige och för att ta sig dit så kanske man tar vägar som man inte annars skulle köra.

Jag brukar lägga varvräknaren på 3500 varv på min Varadero. Innebär cirka 105 km/timmen på mätaren. Så pular jag på även genom tyska autobahn
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Brukar köra lagligt med visst påslag, är noga med kamerorna för att inte reta tsv för mycket.
Sommarens lösa planer blir väl hålla mitten på Sverige till lämplig båtöverfart Danmark, båt till Norge och Trollstigen om vädergudarna vill.
Plan b vid skitväder är Tyskland istället för Norge och sassnitz Trelleborg.
Billigt med båt istället för broar.

Har tyvärr inte så lång tid på mig annars skulle jag också blåst ner längre i Europa.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nåväl, ska inte skriva för mycket om touring, blir väl utslängd från forumet med stämpel korvätare i pannan:smasha

Till mitt försvar ska sägas att teneren körs inte med gubbmaner, tyvärr saknas runt 80 kusar för att blåsa sporthojar och snuten.

En trevlig man från Mariestad retar mig för att jag sitter fast i "touringträsket" och kör SportHoj istället för husbil. Men så länge du inte envist hävdar att en äventyrSHoj är så mycket "bättre" så blir i alla fall inte jag störd. Men jag går inte in på SOE http://www.soe.se/ och hävdar att klibbiga däck är det bästa som finns heller även om jag förstår, och uppskattar, det härliga med tvåhjulssläpp oavsett om det är grus eller asfalt. :D

Brukar köra lagligt med visst påslag, är noga med kamerorna för att inte reta tsv för mycket.
Sommarens lösa planer blir väl hålla mitten på Sverige till lämplig båtöverfart Danmark, båt till Norge och Trollstigen om vädergudarna vill.
Plan b vid skitväder är Tyskland istället för Norge och sassnitz Trelleborg.
Billigt med båt istället för broar.

Har tyvärr inte så lång tid på mig annars skulle jag också blåst ner längre i Europa.

Om du inte har tid, varför ska du då köra till Danmark för att komma till Norge? :va

Skitväder har vi så det är bara att anpassa sig! :D Trollstigen är överreklamerad, raksträcka och hårnål är inte det mest underbara på hoj men har man inte varit där så måste man uppleva det själv. :tummenupp
Bättre är Geiranger upp mot Dalsnibba i mitt tycke även om Örnvägen också är sevärd men saknar grus sista biten...:)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top