Bli lättare

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hur ofta, intensivt och länge tränar du? Att öka fysisk aktivitet borde rimligen innebära att man gör av med fler kolhydrater, än de man inte längre får i sig med LCHF-maten.

Brukar köra 1-1,5h pass två gånger i veckan iallafall. Och det är möjligt att jag skulle lagt på mig mer muskelmassa om jag åt en mer balanserad kost. Men då jag har väldigt lätt för att gå upp i vikt och måste hålla någon form av disciplin för att ens bibehålla min kroppsvikt så kände jag att det fick bli en kompromiss och att visst svinn var acceptabelt förutsatt att jag inte lägger på mig fett samtidigt.

Att "göra av med kolhydrater" är inte riktigt så lätt som man tror... Jag har inte 100% koll, men jag har för mig att det tvistas en del om var och hur man förbränner energi. Men det är aldrig 100% kolhydratenergi, eller 100% kroppsfettsenergi heller om jag förstått saken rätt. Kroppen kan ta energi från många olika källor, både kolhydrater, fett och protein från mat och dessutom lagrat fett, muskler och energireserver som ATP etc... Så som jag förstått det så kan man enkelt säga att du inte kan äta en kanelbulle och sen ge dig ut och springa en mil för att bli av med bullen, för kroppen kommer förbränna både energi från den mat du ätit och från kroppen självt. Men ja, nyckeln till viktnedgång är ju att få i dig mindre energi än du gör av med så att kroppen börjar ta av sina reserver :)
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Hur gjorde ni med bröd? Har nu sett att det ju är rejält med kcal i allt bröd och att skillnaden mellan ”nyttigt” och ”onyttigt” bröd är i stort sett obefintlig. Gillar mackor!

Allt bröd skippades helt enkelt. Svårt som fan i början men man vänjer sig. Tjejens frukost brukar bestå i äggröra gjord på 3 ägg och en deciliter grädde i en mugg som hon käkar i bilen på väg till jobbet.
Jag fuskar numera och äter två mackor till frukost men har jag tid så gör jag äggmuffins fyllda med bacon, rödlök och hackade tomater.
Sen så bakar tjejen bröd med annat än vetemjöl numera, ingen höjdare om du frågar mig men det funkar. Fröbröd gör hon också, typ knäckebröd gjort på frön och nötter eller nåt sånt. Gott som fasen och med 4-5 lager ost ovanpå så mättar det rejält.
Vi käkar galet mycket ost, åtskilliga kilon per månad. Man kan med fördel skära sig en centimeter tjock ostskiva och käka till frukost och man står sig lika bra på den som två-tre mackor istället. Åtminstone om man är inne i hela lchf-dieten då man står sig länge mellan måltiderna.

Och för er som precis har börjat med detta och inte känner till blomkålsmos så har ni verkligen missat något :kär Galet gott och jäkligt nyttigt. Luktar illa vid tillagning förvisso.
 

=PerssoN=

Joråsatte..
Gick med
8 May 2010
Ort
Gävle
Hoj
Aprilia RSV4 RR - 2016
Hur fan slutar man med socker dock? Nästan allt som har socker=skitgott.

Hur gör man för att lindra sockersuget?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hur fan slutar man med socker dock? Nästan allt som har socker=skitgott.

Hur gör man för att lindra sockersuget?

Som att lägga av med nikotin, en 3 mån utan intag så är man av med suget och kan käka lite emellanåt. Tycker inte det är lika gott då men är inte beroende längre. Mörk choklad funkar bra, över70% så käkar man inte så mycket, gillar marabou med hallon, det och frukt.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Hur fan slutar man med socker dock? Nästan allt som har socker=skitgott.

Hur gör man för att lindra sockersuget?

Precis som man slutar med allt annat, man slutar helt enkelt. Det går jävligt fort att bli av med sötsuget, det tog mig en vecka ungefär innan jag tyckte att allt med socker var sliskigt som fan. Att dricka en vanlig Cola idag går verkligen inte, det värker nästan i tänderna på mig då.
 

=PerssoN=

Joråsatte..
Gick med
8 May 2010
Ort
Gävle
Hoj
Aprilia RSV4 RR - 2016
Som att lägga av med nikotin, en 3 mån utan intag så är man av med suget och kan käka lite emellanåt. Tycker inte det är lika gott då men är inte beroende längre. Mörk choklad funkar bra, över70% så käkar man inte så mycket, gillar marabou med hallon, det och frukt.

Precis som man slutar med allt annat, man slutar helt enkelt. Det går jävligt fort att bli av med sötsuget, det tog mig en vecka ungefär innan jag tyckte att allt med socker var sliskigt som fan. Att dricka en vanlig Cola idag går verkligen inte, det värker nästan i tänderna på mig då.

Ni har rätt boys. Känns bara som att jag skulle behöva leva under ständigt pistolhot för att hitta motivationen att sluta :död
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Allt bröd skippades helt enkelt.
Åh, mackor som är så gott.

...äggmuffins fyllda med bacon, rödlök och hackade tomater.
Ah, det låter ju riktigt gott.

...ost, åtskilliga kilon per månad.
Härligt! Ost regerar! Och behöver ju egentligen inte något tillbehör.

...blomkålsmos... :kär Galet gott och jäkligt nyttigt.
Tack för påminnelsen! Åt det för några år sedan. Suveränt gott!
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Vikt är ju ganska relativt.. men vill man inte motionera något men ändå tappa, så är ekonomi metoden rätt bra. skaffa valfri gratis app där du skriver in vad du äter så säger den hur du ligger till :tummenupp

Jag personligen ligger ca 40kg över den vikt jag vill ha. kommer alltid skylla på en medicin jag fick äta :gnissla Men jag började för 2v sedan att gå all in, styrketränar 6 ggr i veckan och kör en vikt app för att kontrollera vad jag stoppar i mig och sen fyller jag på med proteinshake till träningen. Har tappat ca 3kg och 6cm ölkagge på de 2 veckorna så känns som att det funkar bra :tummenupp
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Undrar varför man måste gå ner i vikt???? Vikt är en siffra som vågen visar å alla är skapta olika...
Men den största boven är att större delen av folk har ett stilla sittande jobb, å för typ hundra år sen va dom flesta jobb fysiska... De är där skillnaden ligger....
Att folk är ute å springer några ggr i veckan eller går på gym ett par ggr i veckan är nog för lite... Skulle behövas flera timmar av fysisk aktivitet varje dag.... Vissa jobb får man sånt... Eller så finns de gått om saker man kan sätta in i vardagen... Ta trapper istället för hissen typ... Gå av en station tidigare å gå till jobbet eller hem... Gå till affären istället för bilen å bär hem varorna... Städa, trädgårds arbete skotta, osv.
Låt fantasin flöda.....
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag kör väldigt kolhydratfattigt. Gjort det länge och det funkar bra.
Saknar dock frukt som fan. Bananer, äpplen, apelsiner osv. Det och mjölk. Resten kan jag vara utan.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag kör väldigt kolhydratfattigt. Gjort det länge och det funkar bra.
Saknar dock frukt som fan. Bananer, äpplen, apelsiner osv. Det och mjölk. Resten kan jag vara utan.

Jag har kört LCHF sedan 6-7 år (olika strikt).
Skulle tro att jag läst flera hundra olika recensioner av vetenskapliga kost studier under denna tid. :3freak
Frukt har fått oförtjänt dåligt rykte i "våra" kretsar.
Är man inte diabetiker och bara äter hela frukter så är det inte så farligt.
Läs detta.
http://tranastyrka.se/frukt-ar-inte-bara-fruktos-socker-och-vatten/
http://tranastyrka.se/frukt-gor-inte-att-du-gar-upp-i-vikt/

Finns en del andra "bra" kolhydrater också.
Bönor, linser och rotfrukter hör till det man kan inkludera i måttlig mängd.
Känn efter själv hur mycket av var du klarar utan att söt-suget vaknar.
Ingen "skit mat" med mycket tillsatt elände så klarar man sig långt. :tummenupp
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Egentligen så bör man väl äta som man gjorde på stenåldern, inget spannmål och massor med kött.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Välj en livsstilsförändring istället för radikala metoder. Det är det enda som ger ett varaktigt resultat för ens välbefinnande.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Egentligen så bör man väl äta som man gjorde på stenåldern, inget spannmål och massor med kött.

Tror tvärtom faktisk. Kött är skitdåligt i för stora mängder o ökar hjärt o kärlsjukdomar. O vad som menas med stora mängder är faktiskt lite(över 500g i veckan) om man frågar mig då jag äter minst 2 kilo kött i veckan. En kost som består av frukt, linser, böner, ris, potatis, fisk, nötter o lite kött vore optimalt baserat på olika utredningar.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Tror tvärtom faktisk. Kött är skitdåligt i för stora mängder o ökar hjärt o kärlsjukdomar. O vad som menas med stora mängder är faktiskt lite(över 500g i veckan) om man frågar mig då jag äter minst 2 kilo kött i veckan. En kost som består av frukt, linser, böner, ris, potatis, fisk, nötter o lite kött vore optimalt baserat på olika utredningar.

Inte så säker på det, de studier som gjorts på de få kvarvarande jägare/samlare visar på motsatsen.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Inte så säker på det, de studier som gjorts på de få kvarvarande jägare/samlare visar på motsatsen.

Vilka studier då menar du. I varenda studie man ser ploppa upp när man skriver "meat consumption health effects" är negativa till köttkonsumtion i stora mängder. O samtidigt att "Diets high in vegetables, fruits, whole grains and beans can help prevent these diseases and promote health in a variety of ways"

O med tanke på alla undersökningar som olika forskare gjort och att vi inte har rovdjurständer så hänger jag med forskarna på det tåget. Istället för att se tillbaka till när människan lärde sig jaga kanske man ska kolla lite längre bak o snarare kika på vad övriga apor (vilket är det släkte vi består av) äter. Vilket är till mestadels växter o frukt. Dock kan tex chimpanser jaga mindre apor, döda o äta. Men det verkar vara en extremt liten del av den totala kosten.
Men det är väl upp till var o en att bestämma vilken forskning o rekommendationer man väljer att följa.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top