Fordons debut i Rookie-serierna

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Idag har det varit en riktigt pain in the ass-dag, även om den har varit grym :D
Det börjar med att jag ska hämta upp hojen klockan 18 på Funbike igår, men inte förens kvart över tio på kvällen så hade vi meckat klart för att göra den körbar. Astrött rullade jag vidare mot Karlskoga och letar vandrarhem. Klockan elva så bokade jag äntligen rum på Zlafens Bed & Breakfast via nätet.

Men det gick inte att komma in. Vilka nötter. Klockan tre idag, lördag, så får jag ett mail om att de uppmanar mig att välja annat boende eftersom de har stängt. Bokningen gällde endast natten mellan 15-16..:huvet

Jag drog iväg till Gelleråsen och tänkte att om jag ändå ska sova i förarsätet så får jag väl ställa mig vid depån. Till min lycka så fick jag tag i den ansvarige för depåboxarna precis när hon skulle gå och lägga sig. Vilken tur jag har! Klockan ett på natten så hade jag lastat ur och packat upp allting i regnet.

Jag vaknar av känslan av att jag har svalt ett rakblad. Fuck. Riktigt ont i halsen, snorig, segt slem och helt utmattad. Tuff dag ahead! Jag drar iväg för att tanka upp bensindunkarna och köper på mig en ask Ipren som jag lägger brevid mina Naproxen och Treo.. Jag är ett apotek :zpy
Regnstället drog jag på mig under skinnstället och till min förvåning så blev det riktigt bra! Tillsammans med mina vattentäta strumpor så har jag varit varm och torr hela dagen. Eller ja, lite svettig blev jag.

Folk klotar va 10:e minut. Det har lätt varit över 20 krascher idag. Helt otroligt. Vissa pass blev bara 3-4 varv långa innan det var dags att ställa sig i depån igen. 31 varv hann jag med, men jag var tvungen att ställa in de 2 sista körpassen. Dels så skulle det ha varit lite för torrt för däcken, och dels så värker min arm helt sjukt mycket. Det gjorde ont att köra idag. Förhoppningsvis så är det bara smärta och jag an tuffa på imorgon också med mer smärtstillande. Den verkar inte speciellt svullen av sig :tummenupp

Annars gick det rätt bra att köra idag. Lite märkliga bakhjulssläpp från ingenstans och något kasande med framdäcket som redde upp sig själv. Det var 7 grader i luften och 7 grader i asfalten. Jag valde att köra med däckvärmare (på 50 grader) under alla körpass förutom ett, och jag tycker det var en skillnad i fästet. Utan värmare så kom jag in med däck som var cirka 20 grader varma och hade lite bakhjulsläpp. Med värmare så låg jag mellan 25-28 grader. Det är ingen överdrivet vetenskaplig studie men en fingervisning. Jag kommer definitivt alltid köra med värmare även för regndäck. Jag förlorar ingenting på det men jag kan tjäna på det :)

Såhär såg ställningen ut när jag valde att kliva av för dagen. 1,23,346 blev mitt sista och bästa varv och med tanke på omständigheterna så är jag faktiskt nöjd. Årets första körning/skadad/sjuk/gamla regndäck.

IMG_9537.JPG



Jag har samma problem med styrvobbel i 200 fortfarande märkligt nog. Vid testet på Barkarby så försvann det och jag kunde hålla stumt till 245 blås. Jag antog här att framlyktan skapar ett bättre aerodynamiskt flöde jämfört mot crosskyltens plogande. På Gelleråsens raka så uppstår dock samma problem igen. Jag undrar om det det är någon kombination av hojens geometri, Pirellis däck samt Gelleråsens ojämnheter. Jag har lite för litet underlag för att jämföra korrekt men oh well, att hela hojen har en jobbig sjögång är jag åtminstone medveten om.

Eftersom min iPhone vägrar dela med sig av sitt internet till min dator så befinner jag mig just nu på McDonalds, efter att ha ätit middag på Max :fyllisar Men nu är jag klar med dagens inlägg, och det är dags att röra på sig för att byta bromsbelägg och kolla igenom dagens videoklipp med nya Garmin Virb XE-kameran. Den verkar helt okej även om batteritiden är sämst. Det funkar på bana där jag kan ladda den stup i ett men skulle aldrig fungera speciellt bra vid gatkörning.

Just det. Picman är här och tar såna där snygga bilder också. Tänk om jag råkar fastna på ett? :banana
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Regndäck är degiga och iaf mina har en ganska annorlunda profil mot slicks vilket kan ställa till högfartsegenskaperna rätt ordentligt. Min hoj blev också nervös på rakan i förra årets regnfest (även om toppfarten endast var 167km/h).
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Dagen började både bra och dåligt. Jag gav mig fan på att köra snabbast i regn trots iskall bana. Jag var snabbast med 1,8 sekunder fram till tvåan ;) Men eftersom det är halt så är det halt.

SGM, det kunde visst gå lite sämre trots allt!


Nåja! Den största vinsten är ju faktiskt att du kom upp på hojen efter din förra krasch:tummenupp På`t igen!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Nåja! Den största vinsten är ju faktiskt att du kom upp på hojen efter din förra krasch:tummenupp På`t igen!

Im on it! Körde ett kort pass vid 14:00 och ska ut igen 15:30 om inte regnmolnen drar förbi banan.. Lite kämpigt med böjt styre och värkande arm smset blev endast 1,17 som bästa tis på första passet. Men det var skönt att få köra på torrt!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Svängde in efter halva tiden och kollade tiden. 1,16,7. Men vad fan. Jag hade samma hastighet vid inbromsningarna som när jag körde fort i somras. Då är det alltså fel på kurvhastigheten. Surprise.

Jag tycker så här:

Det är svårt att få upp kurvhastigheten genom att försöka åka fort, bromsa lika hårt som vanligt och försöka lätta på bromsen i tid. Mitt råd är att helt skita i tiderna minst en halvdag och bromsa försiktigt i mycket god tid för att få till din hastighetsbedömning inför kurvorna.

Att tvinga sig själv att inte gasa så mycket i utgångarna hjälper också eftersom man ofta kompenserar låg kurvhastighet med extra gas. Ger man fan i att gasa mer än 1/4-del så får man genast känslan "fan vad långsamt det går" redan vid apex och höjer då ingångshastigheten nästa varv.

När du väl fått in rätt känsla för kurvhastigheten är det relativt lätt att återgå till att börja bromsa hårt med bibehållen kurvhastighet.


Sen kan det behöva finliras med referenspunkter, ev bristande periferiseende mm men det är för komplicerat för att ge generella tips om på ett forum.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag tycker så här:

Det är svårt att få upp kurvhastigheten genom att försöka åka fort, bromsa lika hårt som vanligt och försöka lätta på bromsen i tid. Mitt råd är att helt skita i tiderna minst en halvdag och bromsa försiktigt i mycket god tid för att få till din hastighetsbedömning inför kurvorna.

Att tvinga sig själv att inte gasa så mycket i utgångarna hjälper också eftersom man ofta kompenserar låg kurvhastighet med extra gas. Ger man fan i att gasa mer än 1/4-del så får man genast känslan "fan vad långsamt det går" redan vid apex och höjer då ingångshastigheten nästa varv.

När du väl fått in rätt känsla för kurvhastigheten är det relativt lätt att återgå till att börja bromsa hårt med bibehållen kurvhastighet.


Sen kan det behöva finliras med referenspunkter, ev bristande periferiseende mm men det är för komplicerat för att ge generella tips om på ett forum.

Jättebra tips! Tar till mig det inför dagens träning! :Bugar tack så mycket :)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Tisdagens träning på Sviestad.


:rofl:rofl:rofl:rofl:rofl:rofl:rofl:rofl:rofl

Hur gick det då? Jo, jag kommer till banan cirka 14:30 och har således 2,5h att slå ihjäl. Strålande solsken och väldigt behaglig temperatur trots blåsten. Klockan tre så kör jag in till depåområdet och börjar packa upp allting. Värmarna slängs på vid 15:30 på låg värme för att långsamt värma upp fälgarna. 5 minuter senare så..

IMG_9638.jpg

Så haglar det! :banana Och efter ett litet tag så övergick det i regn. och sen blåste det så banan var nästan torr. Förutom i Torparn.

IMG_9639.jpg

Efter mycket om och men så slutade det regna och vid halv sju ungefär så verkar det som att det skulle bli körning. Äntligen! SOM JAG HAR LÄNGTAT!
Vi bytte om och delade upp oss i snabb respektive långsam grupp. När det var vår tur så blev det rödflagg på första flygande varvet på grund av att en hoj läckte olja och sen var däcken knappt ljumna. På med värmarna igen. är det var dags igen så blev det rödflagg när vi var på väg ut på banan. Efter att ha stått stilla i typ 3 minuter så ar jag lite osäker på hur mycket däcken hade kallnat. 8 grader i asfalten, inte direkt jättevarma från värmarna och det blåste mycket. Efter första flygande så så ville jag ta det sakta men säkert. Jag började i ett tempo som knappt krävde att ja bromsade. Jag ville mest hitta runt banan.

IMG_9646.PNG

Som ni kan se under varv 5,6,7 så är det förutom ett lugnt tempo, en successiv ökning. Det kändes bra att köra hojen. Jag började hitta hem på den men märkte att utgången ur torparen fortfarande är helt hopplös. Det är styrvobbel vid minsta gaspådrag. Jag körde i STREET-läget med mjukare trottelöppning och letade efter ett bra flyg i körningen. Kort och gott var jag där för att träna, inte för att köra på tid.

MEN! På varv 7 (tredje riktiga varvet) så ser jag att jag blir svartflaggad! Åker in samtidigt som det blir rödflaggat. jag börjar hoppa runt hojen och funderar på vad tusan jag har gjort som gör att loppet blir rödflaggat. Funderar på om hojen läcker olja men det kunde den fanimej inte göra. Inte heller kylarvätska. Jag har ju dubbelkollat allt sånt!

Kommer in och får höra att jag inte får köra utan båt!
Jag blir hyfsat ställd, besviken, arg och sur. Det allra värsta är att jag bara har mig själv att skylla på. Jag trodde i min enfald att eftersom man inte ens behöver ha båt under fredagsträningarna inför SM-helgerna, så behöer man väl inte det på vanliga licensträningar.

jag går till anmälningsplatsen för att kolla om någon där sitter på ett papper där reglerna står. Hittar ingen men kommer på att jag kan ju fråga Håkan.

Och mycket riktigt; något som jag lätt hade kunnat kolla upp själv:

IMG_9643.JPG

Det blev en dyr läxa. Väldigt mycket tid, en värmecykel (eller två) på typ nya däck och 400kr till ingen nytta. Det tog några timmar att smälta men det är bara att blicka framåt mot helgen istället och KM-tävling på Gelleråsen samt körning på Anderstorp.

Som plåster på såren så ringde LellesMC idag och hade fått in Storlek 56 i dainese D-air Misano-modellen. Äntligen!
Jag åker dit, provar med ryggplattan och den är väldigt tight över brösten den också. Men alldeles för slapp runt midjan! Alltså väldigt mycket. Med bröstplatta och höftskydden så var det fortfarande för slappt samtidigt som det var ännu tightare vid brösten. Säljarna tyckte inte alls att jag skulle köpa den storleken utan jag skulle testa en 54. En som jag tyckte var alldeles för liten.

Och mycket riktigt så var det en jäkla utmaning att dra på sig skinnstället. Jag kan knappt gå i det för att den stramar så mycket.

IMG_9700.JPG

MEN, när jag provsatte en 1290 så kändes det rätt bra! Och får den bara töja sig lite och mjukas upp så tror jag nog att den kommer sitta perfekt när jag kör.
Så det slutade med att jag köpte storlek 54! Det första jag gjorde är jag kom hem var att kränga på mig ett underställ och skinnstället och sedan gå och lägga mig på soffan för att sova :brynad I helgen ska den få bekänna färg tänkte jag!

För övrigt; SEN NÄR PLUGGAR MAN IN ETT SKINNSTÄLL I VÄGGEN!?

IMG_9725.jpg
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Konstigt, mina ställ brukar alltid vara tighta runt midjan och slappa över bröstet.:gnissla

Fetta in det snarast möjligt så blir både passform och hållfasthet så bra det går.
Personligen fettar jag även insidan på nya ställ men då får man förstås räkna med fläckar på understället.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Konstigt, mina ställ brukar alltid vara tighta runt midjan och slappa över bröstet.:gnissla

Fetta in det snarast möjligt så blir både passform och hållfasthet så bra det går.
Personligen fettar jag även insidan på nya ställ men då får man förstås räkna med fläckar på understället.

Mitt ställ har blivit fladdrigt runt midjan sen förra året.. vad har jag gjort för fel ? :va
 

zodiak

Medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Värnamo
Hoj
2021 Kawasaki KX250X, 2021 Aprilia RS660 Cup
Tisdagens träning på Sviestad.

blicka framåt mot helgen istället och KM-tävling på Gelleråsen samt körning på Anderstorp.

För övrigt; SEN NÄR PLUGGAR MAN IN ETT SKINNSTÄLL I VÄGGEN!?

View attachment 429569

Kul att du kommer ner till mossen på söndag! Då ses vi där! Jag måste få kika på ditt D-Air ställ, har varit sugen på ett sådant jag med!

/Per #13 Speedster
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Kul att du kommer ner till mossen på söndag! Då ses vi där! Jag måste få kika på ditt D-Air ställ, har varit sugen på ett sådant jag med!

/Per #13 Speedster

Det är bara att svänga förbi! Jag och Krister kommer stå i ett 24MX-tält med varsin 1290 :)
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, både positiva och negativa! Jag beundrar ditt drivkraft och engagemang :yoparty:banana Lycka till med resten av säsongen :rock
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, både positiva och negativa! Jag beundrar ditt drivkraft och engagemang :yoparty:banana Lycka till med resten av säsongen :rock

Tack snälla, va roligt att höra! :tummenupp

Fifan,din SD låter najs blant alle 4 cyllar.

Haha jaa men visst är det ett härligt ljud i V-twinnen! :kär
Tråkigt med så lite körning bara. Men det kommer fler gånger!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
En update om helgens icke-bravader under både lördag och Söndag kommer troligtvis imorgon. Men lite har jag fått med mig i bagaget under dessa dagar!

Att tvinga sig till att komma in i för hög fart och ändå släppa bromsen ger en märklig känsla i magen som byts mot en skön kick när det går bra.

Idag på Anderstorp så fick det bära eller brista kände jag. På tok för hög fart (tyckte jag) och sedan brotta ner hojen med känslan "nu kör jag av", men styra med avslag. En något bångstyrig och skakig upplevelse men det slutade fortfarande med att jag fick gasa fram till apex! Jag har typ hur mycket marginal kvar som helst.. Det här är väl väldigt mycket Roadracing 101 för många, och jag har kunnat det i teorin sen förra vintern. Men det är skillnad på teori och praktik. Nu har jag erfarenhet och en trygghet om att det funkar.

Jag hann även med 2 varv på blöt asfalt med nya Bridgestone. 260km/h med fullgas och den är stabil! Riktigt skönt att veta och det var alltså Pirellis däck som inte gjorde sig bra med hojens inställningar

I övrigt gick min lilla ljuddämpare sönder. Den som ersätter katalysatorn. Fästet sprack och den kräktes ut massor av ull. Jag vet inte hur det ska lösas innan SM-helgen. Mer om det senare... Suck
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top