Tjeckien? Slovakien? Södra Polen?

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hej alla, nå’n som har koll på detta? Har sökt på flera forum men inte hittat ”det-självklara-svaret” :) på om det är en bra idé rent körmässigt att styra hojen mot de här trakterna. På bilder och filmer ser det fint ut – bergigt å så – med andra ord kul hojvägar.

Sitter med kartan och funderar på om man kan göra en bra resa genom att:

- Ta sig med färja till Kiel, Rostock eller Sassnitz.
- Köra ned till Harz, 35-40 mil. Köra runt i Harz ett par dagar – fin körning där!
- Fortsätta söderut till Tjeckien, ta sig österöver på ute på landet (inte Prag – storstäder tar vi en annan gång).
- Mot Slovakien (Tatrabergen?).
- Norrut igen in i södra Polen och vidare mot någon av östersjöhamnarna och färjan till Sverige.

Vi vill köra på roliga vägar. Kan förstås tänka oss att se på en och annan sevärdhet, men det är hojåkandet som är i fokus. Inte främst kyrkor, saltgruvor och annat sådant. Det får vi ta en annan gång.

Inspel? Vägtips? Tankar – en bra idé eller mindre bra idé?

Någon skrev att ”om det ser krokigt och bra ut på kartan så är det bra hojväg”. Stämmer det? Man vill ju inte hamna på alltför många motortrafikleder i onödan…
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Polen suger, Slovakien och tjeckien är bättre, slovenien är skoj, likaså österrike, montenegro är skitfint. Det där med "är vägarna kurviga på kartan så är de det i verkligheten med" stämmer ganska bra. Dock säger det väldigt lite om vägstandarden. Räkna inte med att allt är nyasfalterat, bara för att vägen har fin asfalt i början så betyder inte det att du inte får köra slalom mellan buskar och hål några kilometer senare, eller att asfalten helt enkelt slutar och det blir grusväg, men det är ju lite av äventyret!
 

Smagatusk

Guest
Polen är ganska tråkigt att köra i, men om du gör det ändå kan du ju passa på att se Auschwitz I och II i sydvästra Polen strax utanför Krakow. Väl värt ett besök.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag upplevde också Tjeckien som trevligare än Polen, i den sistnämnda så besökte vi koncentrationslägret Theresienstadt.
Tjeckien var sjukt billigt och prisnivån måste upplevas, 4 stora starka på pub och 2 tallrikar wienerschnitzel med pommes.....108 kr!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Harz är trevligt men i september i år när jag körde där senast var det väldigt mycket vägar med hastighetsbegränsningar för MC. Tyskar som bombat sönder vägarna för oss som gillar att gasa hårt på bana men hålla hyfsat hastighet på kurviga vägar. Jag nöjer mig med runt 100 på krokiga vägar men 70 som hemma med större risk för poliser är inte kul så bli inte för besviken...

Men ett tips är Bamberg, rökölets huvudstad, med goa vägar runt om du undviker Autobahn och är på vägen till Tjeckien och Pilzen utan att det blir en större omväg! :tummenupp

I Polen har jag inga bra vägar att rekommendera men vi gillade landet ändå. De kör hyfsat och blinkar innan filbyte och ut ur rondeller men kolla backspegeln, för när polacken ska om då gasas det fullt, även om det kanske inte alltid är lämpligt. :D Men med koll i backspegeln hjälper du till och det blir inte så farligt.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tack för svar! Låter som att jag skall skissa vidare på en färdplan med hjälp av TomTom, Google maps och bestbikingroads.com! :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tack för svar! Låter som att jag skall skissa vidare på en färdplan med hjälp av TomTom, Google maps och bestbikingroads.com! :)

Och kanske ta Polen först. Början av resan brukar man vara mer, vad ska man säga, ödmjuk för det är så trevligt att vara iväg. Om du inte bara ska mata mil utan tar mindre vägar kan man uppleva landet och inte bara köra krokiga vägar. För det får du sen runt Bamberg! :tummenupp
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Polen suger, Slovakien och tjeckien är bättre, slovenien är skoj, likaså österrike, montenegro är skitfint. Det där med "är vägarna kurviga på kartan så är de det i verkligheten med" stämmer ganska bra. Dock säger det väldigt lite om vägstandarden. Räkna inte med att allt är nyasfalterat, bara för att vägen har fin asfalt i början så betyder inte det att du inte får köra slalom mellan buskar och hål några kilometer senare, eller att asfalten helt enkelt slutar och det blir grusväg, men det är ju lite av äventyret!

Du har uppenbart inte varit på rätt ställe i Polen med tanke på din kommentar..eller kanske inte varit där alls..

Utgå från Krakow och kör mot Zakopane (finns andre skit fina orter längst med bergen på den Polska sidan) i bergen sen vidare in till Tjekien/Slovakien.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Du har uppenbart inte varit på rätt ställe i Polen med tanke på din kommentar..eller kanske inte varit där alls..

Utgå från Krakow och kör mot Zakopane (finns andre skit fina orter längst med bergen på den Polska sidan) i bergen sen vidare in till Tjekien/Slovakien.

Jodå, jag har varit där alldeles för mycket. Att det finns någon mil halv-okej väg i ett hörn av ett land gör knappast hela landet sevärt och kul att köra igenom? Vägarna du talar om är ju inte ens jämförbara med vad som finns en dags resa därifrån.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jodå, jag har varit där alldeles för mycket. Att det finns någon mil halv-okej väg i ett hörn av ett land gör knappast hela landet sevärt och kul att köra igenom? Vägarna du talar om är ju inte ens jämförbara med vad som finns en dags resa därifrån.

Finns både skräp och mycket fina vägar i Polen, iaf längst med östersjön! ;) jag har kört här i flera år. finns landsvägar där du kan bomba 250+ och vägen tar aldrig slut och är fin o len :) miltals med sträckor
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Finns både skräp och mycket fina vägar i Polen, iaf längst med östersjön! ;) jag har kört här i flera år. finns landsvägar där du kan bomba 250+ och vägen tar aldrig slut och är fin o len :) miltals med sträckor

Jag lever nog i min lilla bubbla, men, vad föredrar du? Polens fräscha motorväg och de 10 milen kurviga vägar strax söder om Krakow, eller detta:
ImageUploadedByTapatalk1449485009.901791.jpgImageUploadedByTapatalk1449485055.532786.jpgImageUploadedByTapatalk1449485073.268742.jpgImageUploadedByTapatalk1449485096.370709.jpgImageUploadedByTapatalk1449485122.406079.jpg

Personligen föredrar jag vägar där "bomba" innebär försöka hålla skyltad hastighet bland kurvor och krön som går åt alla håll samtidigt, och eftersom de flesta utgår ifrån sig själva så gör även jag det.
Men absolut, visst har Polen vägar som det går att köra skitfort på, och någon mil med kurvor med.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Läckert, enrosabil! Men nu är du väl i Slovenien och inte i Slovakien, av skärmdumparna att döma?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Läckert, enrosabil! Men nu är du väl i Slovenien och inte i Slovakien, av skärmdumparna att döma?

Precis! Därav min rekommendation i mitt första inlägg :) maten blir dessutom bättre o bättre ju längre från Polen du kommer, slovakerna är dock grymma på soppor!
Slovakien är riktigt fint! Relativt hög standard på vägbeläggningen, men de är inte lina inspirerande som vägarna i Slovenien och än längre söderut - Montenegro och Kroatien. Dock får du en riktigt frän naturupplevelse i Slovakien, och lite smått o gott att skratta åt, automatvapenförbudet på bensinmackarna, stridsvagnssafari som det annonseras om utmed motorvägen blandat med riktigt mysiga små byar, häst o vagn på vägen och färjor drivna av små 3hk utombordare.

Tjeckiens vägar är ganska lika Slovakiens, inte lika häftig natur men något knixigare, är det inspirerad körning du är ute efter så får du nog räkna med att hålla ganska hög hastighet dock, precis som i Slovakien, men bitvis blir det riktigt svängigt uppe i bergen. Maten är bättre här, liksom ölen som det finns massor av, och billig är den också!

Var även beredd på att vägstandarden kan ändras väldigt mycket väldigt snabbt i båda länderna, gemensamt för de alla tre (Polen, Tjeckien, Slovakien) är att människor alltid verkar vilja hjälpa dig och oftast är väldigt trevliga och välkomnande, detta tror jag faktiskt polackerna är bäst på dock. Fråga någon om hjälp med något så kommer den fråga runt tills den hittar någon vars systers pojkväns pappa känner en som är traktormek och gladeligen kör 15 mil i sin traktor för att hjälpa dig byta däck på hojen, eller vad det nu är du behöver hjälp med. Var hos en mc-handlare som skulle hjälpa oss med ett nytt kopplingsgrepp och lite sånt, han hoppade upp på sin egen hoj o åkte kors o tvärs över stan för att hitta delar som passade och höll på i timmar, för priset av 2 dagens lunch här hemma...
 

bluewonk

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
hofors
Hoj
fz8-s
Försöker väcka lite liv i tråden igen.
Jag och en kompis ska på motogp i Tjeckien men gör en resa på två veckor av det.
Vi tänkte ta färja till Polen och sen åka runt lite i Polen, Tjeckien och Österrike.
Jag tar gärna emot tips på kurviga och roliga vägar men också på sevärdheter.
Bra byar att besöka på vägen och om någon varit på motogp i Brno så tips på sovplats i närheten.
Vi tar med tält så det kan lika gärna vara en camping som hotell eller stuga.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Försöker väcka lite liv i tråden igen.
Jag och en kompis ska på motogp i Tjeckien men gör en resa på två veckor av det.
Vi tänkte ta färja till Polen och sen åka runt lite i Polen, Tjeckien och Österrike.
Jag tar gärna emot tips på kurviga och roliga vägar men också på sevärdheter.
Bra byar att besöka på vägen och om någon varit på motogp i Brno så tips på sovplats i närheten.
Vi tar med tält så det kan lika gärna vara en camping som hotell eller stuga.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

När ska ni åka ?
Jag planera själv att köra nästa eller nästa igen..kör isf ner till krakow där jag har en halv syster som bor.
Jag kan tipsa dig om en hel del i Polen då jag ofte har bilat där.
Beror på vad du är intresserad av och vilken färja du ska ta.
 

bluewonk

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
hofors
Hoj
fz8-s
När ska ni åka ?
Jag planera själv att köra nästa eller nästa igen..kör isf ner till krakow där jag har en halv syster som bor.
Jag kan tipsa dig om en hel del i Polen då jag ofte har bilat där.
Beror på vad du är intresserad av och vilken färja du ska ta.
Vi ska åka i augusti, vecka 33-34 tror jag att det va.
Jag tar gärna emot alla tips du har. Vi har ju rätt mycket tid på oss.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jo, men gör det. Ta det här. Det kan finnas fler som vill ta del av tipsen! :)
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
Cx 500 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
När ska ni åka ?
Jag planera själv att köra nästa eller nästa igen..kör isf ner till krakow där jag har en halv syster som bor.
Jag kan tipsa dig om en hel del i Polen då jag ofte har bilat där.
Beror på vad du är intresserad av och vilken färja du ska ta.
Vart bor den andra halvan då?:hihi
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top