Honda Africa Twin 2016

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Med tanke på att gamla AT säljs till ohemula priser är det säkert så att Honda försöker kräma ut det som går ur nyhetens behag. Sedan lär priserna sjunka/utrustning ökas...
 

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Alingsås
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Gamla AT var ju tung och undermotoriserad den också så egentligen frångår man ju inte konceptet. Jag gillar nya AT. Ska bli intressant att få lite omdömen när vanligt folk börjat provköra
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Gamla AT hade dryga 60 hk vill jag minnas. Nya har typ 94 på lägre vikt? Nog hinner man med i trafikrytmen...
 

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Malmö
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Först när jag såg detta ämne så tänkte jag: Nu kommer besserwisrarna att säga:För tung ,För dyr , För slö , Fel hjul , Ingen Ktm , För ny , Heter Honda bla bla bla Alltid kritik Aldrig nöjd . Hade jag rätt eller hade jag rätt. Bajasar Björnen i skogen och har Påven en fånig hatt....:(
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Först när jag såg detta ämne så tänkte jag: Nu kommer besserwisrarna att säga:För tung ,För dyr , För slö , Fel hjul , Ingen Ktm , För ny , Heter Honda bla bla bla Alltid kritik Aldrig nöjd . Hade jag rätt eller hade jag rätt. Bajasar Björnen i skogen och har Påven en fånig hatt....:(

Men, -är den inte för dyr, tung och slö?
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Men, -är den inte för dyr, tung och slö?

Jo, men att den heter Honda, att den inte är en KTM, och att den är ny är faktiskt fördelar. :) Så Scorpiokid har bara till hälften rätt. Och så var det det där med hjulen, där kommer bara 50% att bry sig så där blir det inga poäng åt nåt håll.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ang. " ett jävla gnäll" :huvet

Jag var seriöst intresserad av en ny AT.
Jag kan acceptera 94hk
jag kan acceptera att en ganska enkel konstruktion
Jag kan acceptera att AT antagligen håller hög " Honda-kvalité".

Men jag tycker inte om att bli lurad på priset och betala 20 000:- för mycket för produkten. I dagsläget finns nog inte utrymme prutning. (Alla trötta gubbar skall ju köpa en)
Antar att Honda kommer sälja 2016 årsmodell i flera år, vilket resulterar i ett ganska ruttet 2:a handsvärde.

Om någon Honda-handlare läser detta får de gärna ta kontakt med mig så kan vi diskutera priset,- med rätt pris så slår jag till direkt :tummenupp

Det kommer med 101,37% garanti att bli en prisjustering när man ser hur de säljer. De som kommer springandes med tusenlapparna i handen bara för att det är nytt får köpa först, sedan får man se...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Honda CRF 1000 AfricanTwin.jpg
http://www.visordown.com/motorcycle...rica-twin-adventure-sports-concept/31012.html

Blir dock inte klok på vad som är nytt. En alu-hasplåt, en uppsvept Termignoni och Motocross-stajlad sadel. Men inget med själva hojen, eller? Aja, det kanske räcker för att höja priset 20-30 lax!



Ah, hittade den svenska rapporten hos Bike:
http://www.bike.se/nyheter/honda-visar-raare-africa-twin-i-osaka

Inte illa att skala bort femton kilo rakt av på en nyligen introducerad modell. Lite som "Vänta nu, om vi gör såhär istället..!".
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tycker den ser riktigt trevlig ut, och jämfört med tex BMW GS inte SÅ tung heller.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Först när jag såg detta ämne så tänkte jag: Nu kommer besserwisrarna att säga:För tung ,För dyr , För slö , Fel hjul , Ingen Ktm , För ny , Heter Honda bla bla bla Alltid kritik Aldrig nöjd . Hade jag rätt eller hade jag rätt. Bajasar Björnen i skogen och har Påven en fånig hatt....:(

ÄR den? Verkligen?
Visst, det är en äventyrshoj, inte en enduro, så självklart väger den också mer då den skall klara en hel del touring, men skall vi titta på hur den står sig mot konkurrensen?

För dyr? Nåja, för min ekonomi helt klart, jag får vänta på att de blir 15-20år gamla och hoppas att någon tatt väl hand om sin harcore-modell, vilket är spec'en jag gillar. Men både kåtten och bmw'n är dyrare, super teneré ligger runt samma pengar.

Visst på de andra hojjarna får du 200cc mer, men är det verkligen positivt i detta segment? Absolut, du får mer klös, men de väger också mer, samtliga.
Som ända hoj, skulle absolut kåtten vara det solklara valet, den väger mer, men inte jättemycket och har en RIKTIG motor, men jag har en sporthoj att krama kurvor med, och är intresserad av äventyrshoj som komplement att toura och sprätta grus med, och då hade jag valt den lättare och billigare hondan, en hardcore utan en massa elektriskt lull-lull som kan gå fel i leran.
Både bmw'n och yamahan verkar vara astunga touringlok, bmw'n fixar absolut tuff offroadkörning, det har Boorman & McGregor bevisat, men klarar jag av 256KG hoj i leran? Tveksamt.

Är jag ärlig har jag fått ett litet habegär för en bas Africa Twin, som jag inte haft för en äventyrshoj på ett bra tag. Men jag har heller inte kört en, så jag kan ju vara ut & cykla igen.... :näsblod
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Boorman o mcgregor som fick bryta bones road o ta vägen runt.
Hade jag letat äventyrshoj så hade jag provkört dubbel negron. Men kanske övervägt en ktm 690 som tar en jorden runt. O på samma ovägar som en riktig enduro. O klarar riksvägar galant med rätt däck. ATn för all del. Tänkte ta o provköra den nån dag snart. Men de e mkt pengar med vårat klimat.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Boorman o mcgregor som fick bryta bones road o ta vägen runt.
Hade jag letat äventyrshoj så hade jag provkört dubbel negron. Men kanske övervägt en ktm 690 som tar en jorden runt. O på samma ovägar som en riktig enduro. O klarar riksvägar galant med rätt däck. ATn för all del. Tänkte ta o provköra den nån dag snart. Men de e mkt pengar med vårat klimat.

Nja, åka en hel del lastbilsflaka var det väl? För övrigt hade ju en sexhjulsdriven ural 4320 vart rätt frän. :yoparty
Mycket säkert pga den tidigare nämnda vikten.... Men poängen var att det är ett större äventyr än jag någonsin kommer ge mig ut på, och att någon garanterat dragit upp den om man klankat ned på 1200GS off road egenskaper.

Hur ser serviceintervaller och sånt ut på en 690? Åtminstone tidigare endurobaserade mindre adventure hojar hade ju problemet att det var en hel del skruva per kilometer åka, 625 osv, men de kanske löst det?
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Dom vände. Men skitsamma BMW gör grymma hojar.
690n har långa intervaller.
O är förbannat bra hojar av fler aspekter såsom delar och ombyggnadddelar. Finns allt färdigt om man vill. O en ktmshop hittar man troligtvis lättast av alla märkesshopar i världen nu mer. Förutom runt Växjö då! Tur man kör husaberg. (ellerhur).
Finns ju BMW 800
Triumph tiger
Aprilia pegaso
Xt 660 med mera i den mindre klassen. Billig o bra körglädje billigare o laga o tar sig fram bättre än dom stora.

Gs1200 är väl lite dagens långfärdsasfaltsätare för att man sitter stadigt o upprätt. O därför kan styra även på en grusväg.!?
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Jag har en, kört 35 mil och kan säga att det är en av de trevligaste hojarna jag kört. Tog en chansning och valde den med DCT, något jag inte ångrat hitills, ruggigt smidigt på en hoj som denna där man inte tvunget ska ligga på de övre varvtalen. Faktum är att den är ruggigt pigg på låg- och mellanregistret, tuggar gladeligen på i 60km/h på sexansväxel om man nu gillar sådant.

Även om DCTn är den tyngsta varianten upplever jag den som betydligt lättare än den är, känns som max 200kg hoj när man kör den, går att kasta runt som en tyngre enduro.

Trodde jag skulle uppleva DCTn som konstigare än det faktiskt var, mest kört på sportläge 2 bland automatlägena, går att peta ner en pinne med en knapptryck inför en kurva eller omkörning om man vill det. Inte riktigt provat att köra helt "manuellt" med knappväxlingar ännu, bokat in 100-milaservice om 10 dagar så har ett par mil att avverka nu.

Min första helt nya hoj och kanske den enda jag köper ny, men som det känns nu kommer jag köra denna mer än någon annan hoj jag har eller kommer skaffa parallellt med denna. :banana
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Jag fick chansen att provköra en Africa Twin och jag gillar den skarpt. Den känns väldigt smidig och mindre än vad man tror. Motorn var mycket trevlig, men visst känner man skillnad jämfört med en 1190 Adventure.

Utseendet är sjukt snyggt, mycket snyggare än på bilder. Tricolorn är så jäkla snygg. Sitt ställningen är skön och den känns bra:)

Jag tycker dom gjort fel som satt tut knappen över blinkersknappen. Tutade av misstag på en bilist. Det är väl en vanesak, men lite störigt.

Det som avskräcker mig ifrån ett köp är att handlaren sa att dom tycker den är för dyr! Honda Sverige har ju satt priset. Frågan är om priset kommer falla på den, men jag vet ej om den säljer bra?

Jag tycker det var lite konstigt att dom inte har ride by wire, så frågan är om det kommer att komma sen? Då kommer kanske farthållare med, vilket vore trevligt.

Jag är mest rädd för att dom uppgraderar massa till nästa år och sänker priset. Byta hoj 2 år i rad är för dyrt, när man pratar nya grejer. Jag är sjukt sugen på en, men väntar nog till nästa år.
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Jag glömde skriva att det har ju nämnts tidigare i tråden att den är stor och tung, men det känns inte när man kör den. Den känns helt rätt när man sitter på den. Jag vet inte riktigt hur man ska förklara det, men den känns mycket mindre än vad man tror.

Jag tycker verkligen man ska provköra den, för siffror på ett papper speglar ju inte alltid verkligheten.

Det är Honda dagen nu på lördag, så då kan ni passa på att provköra den i helgen :tummenupp :)
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top