Honda Africa Twin 2016

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kan berätta att den är överraskande liten, nätt och näpen i verkliga livet.
Första associationen går till 450 när man står framför den, och när man gått varvet runt så består intrycket.
Framförallt är den exeptionellt smal över midjan, och har en riktig obruten crossadel som oroginaltillbehör.

Ren och städad framme vid gaffelkrona, motorn högt placerad i ramen, fri från centralstöd.

Bedömer att den i verkligheten väger ungefär samma som sista RD07an, men med vikten avsevärt mer centrerad, bättre fjädring och 40 hästar mer.

Utan att ha kört den så säger även jag att dom båda AT:na har mycket lite med varandra att göra - men till CRFens fördel
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...

Jag tycker detta ständiga påpekande på att en hoj är stor och tung är lite drygt. För det handlar ju om hur DU kan köra. Se klippet ovan, han kör en 240 kg hoj mycket bättre än majoriteten här skulle göra med en cross, mig inkluderat. Så det handlar ju inte bara om hojen utan om hur du kan hantera den. Jag tycker det är något många missar, just själva aspekten av deras egna körkunskaper.

Tillverkare bygger ju inte hojar som en procent eftersträvar, utan man måste göra en kompromiss som kan passa majoriteten. Den ny AF har ju potential att lyckas med detta.

Jag har testa en sport touring hoj och tycker att Ktm 1190/Bmw GS mm är trevligare att köra. Man sitter bättre, skönare knävinkel mm. Det finns ju många som bara tourar med dom här hojarna, men potentialen finns ju i maskinen.

Sen vad är definitionen av äventyr? Jag tycker ett äventyr är om man sätter sig i en situation som gör att man hamnar utan för sin komfortzon. Sen måste det ju inte vara Dakar rallyt som dom flesta här verkar tro.

Ordet jobbigt har ju olika definitioner, beroende på hur psykiskt stark man är.
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-

Jag tycker detta ständiga påpekande på att en hoj är stor och tung är lite drygt. För det handlar ju om hur DU kan köra. Se klippet ovan, han kör en 240 kg hoj mycket bättre än majoriteten här skulle göra med en cross, mig inkluderat. Så det handlar ju inte bara om hojen utan om hur du kan hantera den. Jag tycker det är något många missar, just själva aspekten av deras egna körkunskaper.

Tillverkare bygger ju inte hojar som en procent eftersträvar, utan man måste göra en kompromiss som kan passa majoriteten. Den ny AF har ju potential att lyckas med detta.

Jag har testa en sport touring hoj och tycker att Ktm 1190/Bmw GS mm är trevligare att köra. Man sitter bättre, skönare knävinkel mm. Det finns ju många som bara tourar med dom här hojarna, men potentialen finns ju i maskinen.

Sen vad är definitionen av äventyr? Jag tycker ett äventyr är om man sätter sig i en situation som gör att man hamnar utan för sin komfortzon. Sen måste det ju inte vara Dakar rallyt som dom flesta här verkar tro.

Ordet jobbigt har ju olika definitioner, beroende på hur psykiskt stark man är.
Lägg den ner och lyft upp den 4-5 ggr så känns dom där kilona ganska tydligt.:3freak
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Med en lättare hoj funkar fjädringen bättre och skadorna blir mindre när man vurpar, och det gör man :crash

Det svåra är väl inte att köra en tung hoj utan att den är för dyr att laga ....
Jag kommer ihåg från lumpen att man kunde köra mer brutalt med gratis reservdelar :tummenupp

Mycket effekt kan kompensera mycket



Nya AT är för tung, trött och dyr :mad:
 
Last edited:

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada

Jag tycker detta ständiga påpekande på att en hoj är stor och tung är lite drygt. För det handlar ju om hur DU kan köra. Se klippet ovan, han kör en 240 kg hoj mycket bättre än majoriteten här skulle göra med en cross, mig inkluderat. Så det handlar ju inte bara om hojen utan om hur du kan hantera den. Jag tycker det är något många missar, just själva aspekten av deras egna körkunskaper.

Tillverkare bygger ju inte hojar som en procent eftersträvar, utan man måste göra en kompromiss som kan passa majoriteten. Den ny AF har ju potential att lyckas med detta.

Jag har testa en sport touring hoj och tycker att Ktm 1190/Bmw GS mm är trevligare att köra. Man sitter bättre, skönare knävinkel mm. Det finns ju många som bara tourar med dom här hojarna, men potentialen finns ju i maskinen.

Sen vad är definitionen av äventyr? Jag tycker ett äventyr är om man sätter sig i en situation som gör att man hamnar utan för sin komfortzon. Sen måste det ju inte vara Dakar rallyt som dom flesta här verkar tro.

Ordet jobbigt har ju olika definitioner, beroende på hur psykiskt stark man är.
kan inte mer än å hålla med:tummenupp grym snubbe....
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Med en lättare hoj funkar fjädringen bättre och skadorna blir mindre när man vurpar, och det gör man :crash

Det svåra är väl inte att köra en tung hoj utan att den är för dyr att laga ....
Jag kommer ihåg från lumpen att man kunde köra mer brutalt med gratis reservdelar :tummenupp

Mycket effekt kan kompensera mycket



Nya AT är för tung, trött och dyr :mad:
lumpen,Hahaha, skulle vilja se dig ge dig ut på en 'äventyrsresa på 1500 mil på den Åsa-Nisse hojen.:D
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
lumpen,Hahaha, skulle vilja se dig ge dig ut på en 'äventyrsresa på 1500 mil på den Åsa-Nisse hojen.:D

Det borde finnas några som gjort dylika resor på dem.
VS här på forumet har ju kört europatouring på en moped, så MC 258 kan inte vara så värst mycket sämre. :hihi
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Lägg den ner och lyft upp den 4-5 ggr så känns dom där kilona ganska tydligt.:3freak

Jag fattar att det är tungt att lyfta, men jag ser ändå inte hur man ska kunna tillgodose alla behoven i en och samma hoj. CCM 450 är lätt, men ingen effekt eller komfort alls. Hur man än gör så blir det ju en kompromiss.

Med en lättare hoj funkar fjädringen bättre och skadorna blir mindre när man vurpar, och det gör man :crash

Det svåra är väl inte att köra en tung hoj utan att den är för dyr att laga ....
Jag kommer ihåg från lumpen att man kunde köra mer brutalt med gratis reservdelar :tummenupp

Mycket effekt kan kompensera mycket

Nya AT är för tung, trött och dyr :mad:

Dom lumpen hojarna kan ju omöjligt haft samma komfort/effekt som hojarna i den tyngre äventyrsklassen. Ktm 1190 har ju 150hk och man kan minska ner det till 100 hk i offroad mode, men det spinner hela tiden ändå med endast ett litet vridande på gasen.

Att dom är för dyra att laga köper jag, men frågan är ju om man inte ska ha en cross eller en enduro om man kör så avancerat att man vurpar så mycket.

Jag fann inget direkt nöje att köra på skogsstigar med min ktm 1190, samma sak med min smc 690. Jag tyckte båda kvala in dom tunga och för dyra. Det största problemet var att hojarna var helt nya och minsta skada var 3000kr i självrisk. Även om det fanns en hoj som hade effekt, låg vikt och allt annat så kvalar ju den in som för dyr med. Det största problemet tycker jag är ekonomin.

Crossen hade jag kul med, men den vägde ju bara 100kg och väldigt mycket tåligare och billigare. En repa på den struntade man i, för det spelade ju ingen roll.

100hk som det är i AT:en lär räcka till offroad, så jag tror inte den känns trött. Dock håller jag med om att den är lite för dyr. Säljer dom dåligt i början så kanske priset sänks, men jag tror att hypen runt just "africa twin" gör att den säljer ändå.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
100 HK räcker och blir över i skogen , men AT kommer att brukas till99% på vägen av AT-piloterna.
På vägen är 100hk klent , med den vikten:fakta
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
100 HK räcker och blir över i skogen , men AT kommer att brukas till99% på vägen av AT-piloterna.
På vägen är 100hk klent , med den vikten:fakta
Tror jag knappast, varenda småbil har ju under 100 hästar, skillnaden är att at väger ett ton mindre. Det lär nog räcka, är ju ingen sporthoj vi pratar om.
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Här är ett klipp så man kan se den mer i detalj. Musiken är lite störig, men den går ju stänga av :)
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Mysigt!
I Milano trillar motorcyklisterna in i MC-kläder över julen, för att kolla på nya ATn...
Smakfullt med en RD03a på display och som kontrast till den nya.
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Ser ut som en korsning mellan super teneren och en transalp med samma tråkiga twinsång.

Undermotoriserad och skapad för slökörning på landsväg.
Kör man ner i ett surhål behövs winsch.

Så är ju förvisso varenda äventyrshoj gjord nu för tiden, fika i grannstaden är det primära köruppdraget.

Roade mig med att titta vilka hojar som vunnit Paris Dakar, där kan man snacka om ähoj.
Moddade ktm maskiner som håller för marksyning.
Tyvärr får ju cylindervolymen bara vara 450 cc så återväxt på hojar för både myr och E4 verkar vänta på sig.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Förstår heller inte gnället om att 100 hk är för lite? Jag som börjar bli gammal antar jag då 100 hk brukar räcka mer än väl för ha roligt oavsett underlag, undantaget motorväg fast där har jag tråkigt med 1000 hk också...
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
det ser ut som en upphöjd landsvägshoj med för mycket plast.
Den bakre bromsvätskebehållaren verkar sitta oskyddat och lätt att sparka av ....
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
https://www.youtube.com/watch?v=fuetRPaZXEs

Det är väl alltid en kompromiss om hojarna ska sälja?

Javisst, är själv bortskämd med komforten av en 270kg tung hoj, går väldigt mjukt.
120-130 på en hyfsad grusväg känns som i tv-fåtöljen, lätt att rangera för hand också.

Men då bakhjulet börjar gräva ner sig, då är man körd.
Inga småstigar med denna maskin.

Xt660r som jag körde tidigare gick utmärkt för lättare terrängkörning, går att slita upp utan att vara sumobrottare.
Men 660 har defenitivt för litet pulver för ren landsvägstransporterna Haparanda Trelleborg, ett himla surr i 130 blås trots en kugg extra fram.

Med en 1200 istället är 150+ inga problem härifrån och till evigheten.
Skulle bara ha 60 liters tank och vindrutetorkare.

Det är bara att kompromissa vidare, hojtypen är vida överlägsen glidare (Gud förbjude) men inget att impa på brudarna vid korvkiosken med.
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
det ser ut som en upphöjd landsvägshoj med för mycket plast.
Den bakre bromsvätskebehållaren verkar sitta oskyddat och lätt att sparka av ....
Hur ser en äventyrshoj ut i dina ögon igentligen, som en mountainbike me en snurra från en retta på eller:va
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Hur ser en äventyrshoj ut i dina ögon igentligen, som en mountainbike me en snurra från en retta på eller:va

Jag skulle önska mig en typ enduro med plast likt en enduro som håller att vurpa med utan att gå sönder. billig utbytesplast.
Bra lyse, extra el uttag.
Delar som kan gå sönder skall ligga skyddade i konstruktionen.
En bra ock öppen körställning, där man kan röra sig .

En rejäl motor med bra vrid i botten och rejält klipp på toppen.
Låg vikt , ca 200 kg 150 HK, +230 km/h
:banana
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top