Byta bromsvätska - behövs tydligen inte??

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Hej!
Läste detta, känns lite märkligt att det påstås att det inte behövs.
http://www.motorcycle.com/top10/top-10-misconceptions-about-motorcycle-suspension.html/5

Någon med koll som kan reda ut detta - behövs eller inte?

Apparently, I’ve been guilty of wasting time, effort, money, and oil on this one. According to Sorbo, modern oils don’t lose viscosity or break down – and by modern oils, he means oils produced in the past 20 years or so. To test his theory, he took apart a Penske shock that was 14 years old and compared the oil from inside the shock to fresh replacement oil. When backlit, it looked almost the same. Next, he had it tested, and it was still good to go, according to the Silkolene factory in England. He followed up with a test at the Lucas Products factory in California. How did he know the oil hadn’t been changed in 14 years? Well, he had knowledge of the shock through its 14-year life (being the first owner), so he could be certain of the oil’s history.

For street riders, Sorbo says the oil doesn’t need to be changed unless the seals start to leak, since fresh oil will be part of the seal repair, anyway. He explains that the recommendation of frequent oil changes for street riders is simply “bullshit propagated by guys who have suspension shops who want more work.”
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
Det handlar ju om olja i stötdämparen och inte bromsvätskan... Bromsvätska bör du nog byta då den är hygroskopisk och tar åt sig fukt från luften.
Olja i en helt tät dämpare vet jag inget om, men i de framgafflar jag har renoverat har ofta oljan DEFINITIVT inte sett ut som ny och har mer påmint om svartgrumligt vatten än om olja...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Suspension är inte bromsen... :hihi
Och jag håller inte med honom, när jag fick min gaffelolja bytt blev det en stor skillnad på hur hojen beter sig. Och det är samma sak med bromsvätskan, det blir märkbara ändringar av att byta till färsk vätska.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Suspension är inte bromsen... :hihi
Och jag håller inte med honom, när jag fick min gaffelolja bytt blev det en stor skillnad på hur hojen beter sig. Och det är samma sak med bromsvätskan, det blir märkbara ändringar av att byta till färsk vätska.

Frågan är dock om packningarna i ett gaffelben är 100% (möjligen de första 10 milen), för att ovanstående ska gälla så krävs det ju att vätskan inte får möjlighet att dra åt sig vare sig fukt eller smuts. Små skitpartiklar kommer ju garanterat ta sig ner mellan packning och gaffelbenet hur man än gör.

Det står ju dessutom bara ålder på oljan, inte antalet mil. så visst om du bara kör 10 mil på de 14 åren så är ju garanterat oljan lika fin som utbytes oljan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Frågan är dock om packningarna i ett gaffelben är 100% (möjligen de första 10 milen), för att ovanstående ska gälla så krävs det ju att vätskan inte får möjlighet att dra åt sig vare sig fukt eller smuts. Små skitpartiklar kommer ju garanterat ta sig ner mellan packning och gaffelbenet hur man än gör.

Det står ju dessutom bara ålder på oljan, inte antalet mil. så visst om du bara kör 10 mil på de 14 åren så är ju garanterat oljan lika fin som utbytes oljan.

Ja, har man totalt förslutna system bör vätskorna rimligen klara sig bättre.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Olja i dämpare/gaffel byter jag inte vid gatåka förrän det läcker. Den blir inte varm nog för att nedbrytning skall bli ett problem. Sen brukar ju gaffeltätningar ändå bara hålla någon säsong ändå....

På racehojar eller cross/enduro är det en helt annan femma. Där är belastningen mångfallt större och nedbrytningen går fort så där byts oljan regelbundet.
 

msj

?????
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
VFR750F/ CBR600RR / EXC300
På min enduro slutar gaffeln att fungera efter cirka 20 timmars körning. Byte av olja så fungerar den bra igen. Naturligtvis inte jämförbart med gatucyklar men visst slits oljan vid körning.
 

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Är det inte så att bromsvätska har en bas av glykol, den blandar sig med vatten vilket är en bra egenskap. Hade man haft olja skulle vattnet droppbildas och börja koka väldigt lätt. I takt med att bromsvätskan blir allt mer vattenbemängd så antar den egenskaper från vattnet, låg kokpunkt men även hur metall reagerar med vatten.

Olja bryts ned vid höga temperaturer och/eller extrema tryck. Både olja och bromsvätska kan dessutom smutsas ned (gummislangar t.ex.) och smutset är ingen hälsokur för funktionen.

Vad som är lagom bytesintervall kan man tvista om. Men bromsvätskan bör man nog byta, antingen för att man är snål och vill slippa byta andra dyra delar som fuktskadas - eller som livförsäkring. Den snåle byter vart tredje år, den dumme aldrig och den som är rädd om livet så ofta han får chansen.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
har ni en skvätt dot 4 över, kan jag rekomendera den med fanta o en citron skiva :), blir smaskens
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top