Hej, här kommer en på Hornet

raoul

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2015
Ort
till skogs
Hoj
2006, Honda CB600F Hornet
Tänkte presentera mig, jag är ny här :)

Jag bor på Åland och tog A-kortet i somras. Hade efter mycket funderande och moget övervägande kommit fram till att hojen jag först drömde om, CB 1100, nog var onödigt stor och dyr som första hoj och istället fått upp ögonen för lill-Hornet. Honda, radfyra, dubbla överliggande kamaxlar, osv... 600 kubik räcker gott för mig.

När uppkörningen var avklarad nosade jag snabbt upp en Hornet, 06:a, som verkade fräsch och fanns i Raisio på finska sidan. Åkte över och provkörde och på den vägen blev det såklart... Hoj-rackarn viskade ljuva sånger om att mina drömmar om frihet och fart skulle gå i uppfyllelse om jag tog med honom hem, så så fick det bli ;)

Att ta med herr Honda hem visade sig vara förknippat med en del papperskrångel. Hojen såldes av finsk firma som hade importerat den från Italien och besiktigat, men varken tullat in eller försäkrat och registrerat den i Finland. Lägg dessutom till att jag bor på en ö som räknas som 3:e land i förhållande till EU och har att eget fordonsregister. Nåja, efter 4 timmar kunde jag åka iväg med fickorna proppfulla med papper. Resan hem genom Finlands sydöstra skärgård var en dröm som gick i uppfyllelse!

Väl hemma fortsatte papperskriget. Alla instanser utom tullen var missnöjda med allt. Inga papper dög. Ett tag hade jag två trafikförsäkringar för en hoj jag inte fick registrera. Hela september for iväg. Men skam den som ger sig, efter 5 veckor, den 30 september, hade jag den åländska regskylten monterad.

Sedan dess har det rullat på. I lördags var jag ute och körde i regnet och snålblåsten. Vägsand från förra helgens snöväder var det också rätt gott om. Bestämde mig för att det är dags att låta herr Honda gå i vinteride. Vi kanske ses i teknik och mekhörnan på forumet framöver...? Lite omtanke om sin tvåhjuliga vän kan väl inte vara fel!? Jag tar gärna emot tips på hur man håller hojen välvårdad och nöjd. :)
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Väkommen, grattis, och bra jobbat att få med dig hojen hem från Finland :banana:yoparty
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Välkommen hit. Hornet är en ruggigt slitstark historia. Hur är hojvägarna på Åland?
 

Nicke.E

Ny medlem
Gick med
27 May 2012
Ort
Åland
Hoj
KTM 690 SMC-R 2012
Hej! Vilket krångel att hämta hojen,var själv efter en KTM 690 SMC-R till finska sidan i våras en bit utanför Helsingfors,tog en halv dag innan den hade åländska brickor,tullavgift 60 euro.Den var ju visserligen reggad och försäkrad i finland.Hojvägarna på Åland är fina!!
 

raoul

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2015
Ort
till skogs
Hoj
2006, Honda CB600F Hornet
Välkommen hit. Hornet är en ruggigt slitstark historia. Hur är hojvägarna på Åland?

Jag säger samma som Nicke, vägarna här är bra. Att ta sig via skärgården till resten av Finland på hoj är något jag verkligen rekommenderar! :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top