Bromsar ligger på vid bankörning

Loes

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Luleå
Hoj
Fz1 , BSA Golden Flash -52, Kxf 450
Hejsan!
Vi var på mittsverigebanan i sommar och när jag kom in i depån efter ett pass, så gick det knappt att få på däckvärmarna då bromsarna fram låg på. Jag upplevde att det bara blev så när jag fått upp ordentligt med temp i bromsarna.
Jag tog loss beläggen och rengjorde kolvarna i oken på plats då de såg skitiga ut, men det blev ingen skillnad. Om jag tryckte in bromshandtaget hårt så låg de på ändå. Skivorna blev såklart jäkligt varma, så de expanderade väl en del. Men det är nog inte grunden till problemet.

Vad kan orsaka detta? Är det bromspumpen som spökar? Skitig vätska, eller abs-enheten som inte släpper tillbaka bromsvätskan?

Jäkla svårt att felsöka under vintern då jag inte kan få upp någon temp, som under bankörning.

Spekulera på! Eller ännu hellre, om någon varit med om samma sak och vet vad felet kan vara.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
För mycket bromsvätska i behållaren? Då kan inte den när den blir varm expanderande vätskan ta vägen någonstans och beläggen trycks ut istället.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Har du ny bromsvätska i systemet? Kondens i bromsvätskan kan få den att svälla och i värsta fall avge gas när den kommer upp i temperatur som i sin tur gör att det blir tryck på bromsen.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Fungerar det som det ska innan du har fått upp temp i bromsarna?

Skit som täppt igen hålet för bromsvätskan till behållaren kanske?
 

Loes

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Luleå
Hoj
Fz1 , BSA Golden Flash -52, Kxf 450
Vi provade att minska mängden i behållaren också utan resultat. Jag har ej bytt bromsvätskan själv, så jag vet inte när det är gjort senast. Kanske är så simpelt som kondens? Den ser då inte skitig ut i varje fall.
Ja det fungerar klockrent innan jag får upp temp.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Vi provade att minska mängden i behållaren också utan resultat. Jag har ej bytt bromsvätskan själv, så jag vet inte när det är gjort senast. Kanske är så simpelt som kondens? Den ser då inte skitig ut i varje fall.
Ja det fungerar klockrent innan jag får upp temp.

Hur länge har du haft hojen? Det är rekommenderat att byta varje år om man kör bana. Kör man hyffsat lagligt på gata så blir aldrig bromsarna så varma så då är det inte lika viktigt och kan man vänta längre mellan bytena.
 

Loes

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Luleå
Hoj
Fz1 , BSA Golden Flash -52, Kxf 450
Köpte den i våras. Innan mig en äldre farbror som har touringkört. Den har gått 2700 mil. Jag har bara varit på en bandag i år, samt aktiv gatkörning.
Jag hade ändå tänkt att byta vätskan och klossar i vinter, men funderade på om det kan vara något annat..
Kanske kan vara en ursäkt att köpa en brembo 19rcs. Men inte om det inte behövs..
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Eftersom inget verkar kärva och nivån är ovidkommande så...

Halten vatten i bromsvätskan

Bromsslangar som sväller upp invändigt och fungerar som backventiler men värme borde ha mindre betydelse utöver att både miltal och förmodad låga ålder på något sportigt med ABS
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Håller med om bromsvätskan. Byt om du inte vet när den är bytt.
Kolla även det sitter ngt icke original bromshandtag på hojen, kolla isf att klacken på handtaget verkligen släpper trycket helt från bromspumpen när handtaget är helt utsläppt. Om inte så byt handtag eller fila på handtagets klack. När handtaget är helt släppt ska pumpkolven nå sitt ändläge, då kommunicerar bromsledningen med vätskebehållaren, i detta sk flytläge tryckutjämnas ev värmesexpansion hos vätskan mot bromsvätskebehållarer. Så om man har ett felaktigt handtag (tex ett blingigt tvåfingergrepp från Kina) som inte helt släpper tillbaks pumpkolven, då blir det farligt. Det blir samma effekt som toppfylld behållare, fast värre.
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Prova att byta bromsbeläggen om de är mer än halvslitna.
Är de det åker kolvarna för långt ut och kan få svårt att gå tillbaka som de ska.
Har haft samma problem när jag kört bana.
Hittar du inget annat fel kan det vara problemet.
Och byt bromsvätska också om du inte har gjort det på ett tag.
 

Sned

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2011
Ort
Strängnäs
Hoj
Suzuki GSXR 750 2009
Jag hade exakt samma problem som du med anliggande frambroms på min banhoj. Tog isär oken och gjorde rent kolvarna men efter ett några pass började det kärva igen. Slet ner belägg på nolltid och höll på att bli knäpp. Köpte sedan en renoveringssats och bytte alla tätningar. Polerade kolvarna lite försiktigt med Autosol och smorde sedan in med rött gummifett som följde med satsen. Det löste problemet. Kolla också att skrikplattorna sitter åt rätt håll, om du har såna mellan kolvar och belägg. Och gör rent kolvarna med bromsvätska. Använder man Bräkleen motsv kan det kärva mot gummit. Mina egna erfarenheter...
 

Loes

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Luleå
Hoj
Fz1 , BSA Golden Flash -52, Kxf 450
Haha faktum är att det sitter ett blingbling handtag från kina på hojen. Däremot så provade jag att ta lös det på banan just för att kolla så att inte den låg på. Det var fortfarande samma problem.. Så jag tror att jag renoverar oken och byter klossar och vätska samt sätter dit originalhandtaget så får vi se till våren om det fungerar eller ej.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Haha faktum är att det sitter ett blingbling handtag från kina på hojen. Däremot så provade jag att ta lös det på banan just för att kolla så att inte den låg på. Det var fortfarande samma problem.. Så jag tror att jag renoverar oken och byter klossar och vätska samt sätter dit originalhandtaget så får vi se till våren om det fungerar eller ej.

Kan ju vara en idé att se över pumpen vid handtaget om du ändå renoverar oken, så har du allt i bra skick sedan.
 

anpe58

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
märsta
Hoj
Yamaha fz1 s Suzuki gsxr 750 Suzuki rmz 450
Lånar tråden lite.
Var köper man bäst en renoveringssats till framoken på en Suzuki gsxr 750- 00 i Stockholms trakten eller på nätet.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Lånar tråden lite.
Var köper man bäst en renoveringssats till framoken på en Suzuki gsxr 750- 00 i Stockholms trakten eller på nätet.

Jag köpte på ebay till min -99. Dyrt som fan med de bra grejerna men frambroms känns som rätt sak att lägga pengar på. Jag tog en sats från powerhouse .
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Lånar tråden lite.
Var köper man bäst en renoveringssats till framoken på en Suzuki gsxr 750- 00 i Stockholms trakten eller på nätet.
Din närmsta suzuki handlare lär garanterat kunna ta hem en uppsättning.
Wemoto.com (eller uk?) brukar ha såna delar med
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top