Bild & Video R1 touring i snön

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz

Inget speciellt mer än att....jag länkade till min gamla vintertourer CBR 600, skrev lite text om hur jag dubbat etc(bilder+video) min nya vintertourer(en R1:a), nån länk, nån bild osv.

Sen råka jag skicka den dubbelt.....och den som var riktig har modererats bort.

Slänger in en bild på gathojen i alla fall :)

151122b49.jpg
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Inget speciellt mer än att....jag länkade till min gamla vintertourer CBR 600, skrev lite text om hur jag dubbat etc(bilder+video) min nya vintertourer(en R1:a), nån länk, nån bild osv.

Sen råka jag skicka den dubbelt.....och den som var riktig har modererats bort.

Slänger in en bild på gathojen i alla fall :)

151122b49.jpg

SWEET!!! Hur funkar det? Det ser ut som bildubb, eller? Hur går det om det blir lite snö på is? Halt?
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
SWEET!!! Hur funkar det? Det ser ut som bildubb, eller? Hur går det om det blir lite snö på is? Halt?

Bildubb är ju reglerat med vikt nuförtiden. Sett att en del företag säljer TKC80 i 180 bredd med bildubb, men dom funkar nog på 180 däck bara på typ snöfri E6 mellan Helsingborg och Malmö? Tror att här uppe skulle hojen knappt gå framåt?

Jag var igår och gjorde första ordentliga provturen. Från den lilla provturen så har jag fyllt på med 16 dubb till i mitten samt sänkt lufttrycket med 1 kg. Den har nu i alla fall slutat sladda på motorbroms åtminstone :)

Framdäcket funkar alldeles ypperligt. Bak funkar den helt okej nu. Skapligt grepp, men fortsätter att spinna och sladda efter 150 knyck också. Så galet mycket vinterpower så jag törs inte riktigt ännu :)
Ska nu köra ett tag och känna efter, kanske byta ut ett varv på varsin sida om mittendubben till andra dubb och sen reglera det med lufttryck.

151206b3.jpg



Här kan man se framdäcket:
151122b47.jpg


Bakdäcket har likadana dubb, fast då har jag sladdsäkrat upp längts ut på båda sidorna med ett varv kapade Gold Ice screws
151122b11.jpg
 
Last edited:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Ja du är ju garntoki du! Fast på ett bra sätt!
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
haha....ja, ni var då roliga :)

Jo, ville ju ha max 3-3,5 längd på dubben. Längre dubb än så så vill det på att vandra när man kör asfalt/isbelagd asfalt. Tajt som tusan längdmässigt(speciellt fram), så för ev genomslag så förstärkte jag däcken invändigt cirka 4mm + innerslang.

151122b41.jpg


Inte för att jag tror att det går igenom på gatkörning, men.....jag brukar åka på skoterspår när snön smält bort från gatorna och på skoterspår är det ju en hel del gupp som man inte hinner stanna för.


Här en liten kort snabbrulle från första turen
 
Last edited:

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Hur bra bromsverkan har du? =) (Hur långt är ett snöre?)

(Frågar inte för att vara moraltant utan nyfiken på hur bra sug man kan få i såna där däck på hoj)
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Hur bra bromsverkan har du? =) (Hur långt är ett snöre?)

(Frågar inte för att vara moraltant utan nyfiken på hur bra sug man kan få i såna där däck på hoj)

Den är ju dålig, underlagen varierar och varje inbromsning blir ju sin egen. Speciellt isbelagd asfalt är den kass.
Man får köra lite planerat(åtminstone så länge inte adrenalinet finns där=då försvinner all vett :( ) och vara lite försiktig med handbromsen. Nackdelen med sporthoj är ju också att man sitter ju redan innan inbromsning med häng framåt, så man har inte lika mycket hjälp av bakbromsen som på en hoj som man sitter upprätt på. Blev lite förvånad redan i första provturen(innan fler dubb)...hade tyckte jag ganska mycket dubb, men ändå så sladdade den bara på motorbroms....och då är det ju en radfyra?!?
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Varför har du en lös innerslang i däcket för du kör väl slanglöst? Jag kör samma däck men ingen innerslang.

Jag kör också TKC 80 17 "däck med dubb i på min Ktm sm 990. Jag kör 17"/180/55 bak men även fram har jag brett däck 17"/170/ 70. Jag har medvetet satt ett "brett bakdäck" fram för att kunna köra på skoterspår och dubbelis utan att slå runt framåt. De funkar kallasbra för den går igenom bak före fram så man känner sig säker med så brett fram. Enda problemet med så brett framhjul är att hojen blir svårkörd vid lilla minsta nersjunk i snö och spåriga vägar, den drar åt alla håll så man blir väldigt nervös innan man vänt sig.

Jag kör limmade Cold kutter skruvdubb och en del rallydubb i mitten bak de funkar bra på is. På grusväg/asfalt nöts Cold kutter ut fort i bak såvida man inte kör väldigt lugnt. Rallydubben håller bra även på grusväg och lite asfalt men då sticker de bara ut 3-4mm. Jag ska dubba med fler rallydubbar i mitten där de slits mest. Cold kutter fäster annars lika bra som 4mm utstick på rallydubb och är bet enklare att mont och billigare.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Varför har du en lös innerslang i däcket för du kör väl slanglöst? Jag kör samma däck men ingen innerslang.

Jag kör också TKC 80 17 "däck med dubb i på min Ktm sm 990. Jag kör 17"/180/55 bak men även fram har jag brett däck 17"/170/ 70. Jag har medvetet satt ett "brett bakdäck" fram för att kunna köra på skoterspår och dubbelis utan att slå runt framåt. De funkar kallasbra för den går igenom bak före fram så man känner sig säker med så brett fram. Enda problemet med så brett framhjul är att hojen blir svårkörd vid lilla minsta nersjunk i snö och spåriga vägar, den drar åt alla håll så man blir väldigt nervös innan man vänt sig.

Jag kör limmade Cold kutter skruvdubb och en del rallydubb i mitten bak de funkar bra på is. På grusväg/asfalt nöts Cold kutter ut fort i bak såvida man inte kör väldigt lugnt. Rallydubben håller bra även på grusväg och lite asfalt men då sticker de bara ut 3-4mm. Jag ska dubba med fler rallydubbar i mitten där de slits mest. Cold kutter fäster annars lika bra som 4mm utstick på rallydubb och är bet enklare att mont och billigare.


Grejt :)

Visste inte att det fanns ens så korta(kroppslängd) rallydubb att dom går in i en tkc80. Funderar också hur du lyckats trycka in ett 170 däck fram? Tycker 120 med klackar och dubb börjar bli lite tajt.

Annars så ska man ju alltid sträva efter så smala hjul som möjligt och också så många klackar som möjligt. TKC med sina feta breda klackar är bland det sämsta jag kört(kan bli lite konstig och långt avstånd mellan dubbarna)

Att jag har en förstärkning(förstärkningen är en matta, ingen lös innerslang) + innerslang är en säkerhetsgrej. Mina dubb i gängdelen är så pass långa att.....skulle jag få genomslag så finns en matta + innerslang. Kränga på däcket direkt utan skydd och få ett genomslag kan betyda bara en sak.....*poff*

Jag använder ju som sagt min hoj på ett annat sätt. Hade min körning varit is och snöskoterspår i första hand så hade jag ju gjort det enkelt för mig, 4mm utstick och kortare kroppslängd. Jag har använt också rallydubb,(både på Varadero och CBR600) men tyckte dom var för långa.

Ang koldkutter så är dom ju gjorda för is, packad snö och snöskoterspår. Koldkutter som är från en Kanada har ju dubb med 5mm utstick och den minsta gänglängden är 9mm. Dom har också ett utstick som är 7,2mm för ren iskörning.
Jag säkrade på utsidan med Gold Ice Screw på min. Gold Ice screws är en konkurrent till KoldKutter och är då istället från USA och dom har bara ett utstick, 5mm och kortaste gänglängden är 11mm
Varför Gold Ice Srews har bara 5mm beror på att i USA har dom satt en max utstick i sina isserier på 5mm medan i Kanada har dom 7,2mm.
KoldKutter kosta cirka 1,80/styck medans Gold Ice Screwsen kostar väl dryga 60 öre styck.

Jag har förresten testat harva(alltså riktigt riktigt ordentligt) med Gold Ices Screws på en CBR600.(bara ett test och skulle inte använda såna på gata) Varannat dubb limmades och jag konstaterade att alla satt kvar. Jag tycker inte man behöver limma varken KoldKuttrarna eller Gold Ice screws....och känns det att man måste så är det ju tyvärr(dyrt) Loctite 480 som gäller.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Inte blivit så mycket köra, men var ute igår en liten sväng. Traditionellt så var o kika på nyårsraketerna. Varmt o blött.

Var ute på dan också en sväng, mest för att lära mig hur hoj och däck funkar. Känns ju lite skumt att köra framåtlutat.
Lite myspysfart såhär i början.....men det kommer väl sen när man törs lita lite mer på grejjorna :)

 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Den verkar ju gå bra r1:an.
Men ska du köra på skoterspår får det inte börja gräva ner sig så mycket, blir tungt att bära bort mc.

Om det överhuvudtaget kommer någon mer snö......

Dubbad mc blir nog framtidens hit härnere vid Norrlandskusten, snö finns längre norrut.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top