Tjäna ihop till en hoj som 16åring

G.Andersson

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2015
Ort
Någonstans mellan tummen och pekfingret
Hoj
duke 125
Tjenare! Nu har jag äntligen skaffat a1 kortet och ska nu skaffa en hoj. Dock så är tyvär inte föräldrarna med på spåret så jag behöver lösa det ekonomiska själv. Sad Jag har tänkt o skaffa en ktm rc125 för att jag behöver pendla en hel del (iallafall 35km på motorväg varje dag) annars så hadde någon vass 2t varit det självklara valet. Menar på att en ktm 125exc drar iallafall 1l/mil om man kör på motorväg och rcn snittar 0.2-.03 l/mil och sen så är den betydligt mer komfortabel.
Men till det ekonomiska, jag har sålt min moppe för 20k så det är bara 30k kvar tills målet. Har ni några ideer? Jag har kollat up hur man tjänar som tidnings/reklam bud och det är ju inte särskilt fett det blir ca 1000-2000kr + varje månad. Jag har tänkt att sommarjobbba och där kanske man kan skrapa ihop 20k till? Kan man eventuellt helgjobba på något cafe som 16åring utan utbildning för det? Och finns det några andra alternativ till 125or?
 
Last edited:

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Tja, min granne är kriminell. Han verkar tjäna rätt bra emellanåt. Å andra sidan är han bortrest då och då, han säger själv att han åker på mc-semester men jag tror han sitter på kåken och där inne blir det inte mycket åka, iaf inte mc. Ville bara säga det, när man är 16 år kan man få dom mest konstiga idéer.
 

G.Andersson

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2015
Ort
Någonstans mellan tummen och pekfingret
Hoj
duke 125
Tja, min granne är kriminell. Han verkar tjäna rätt bra emellanåt. Å andra sidan är han bortrest då och då, han säger själv att han åker på mc-semester men jag tror han sitter på kåken och där inne blir det inte mycket åka, iaf inte mc. Ville bara säga det, när man är 16 år kan man få dom mest konstiga idéer.

Nej. Något kriminellt är inte att tala om. Du har inga idéer på jobb eller några egna erfarenheter?

Edit: fatta känslan när man 16åring har en EGEN hoj som man har betalt för!:banana Lagligt dessutom.
 
Last edited:

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Umeå
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
Annars känns ju en nyare beggad 125:a som ett bättre val till dess att du kan ta kort för tung Mc (A2)... Finns en del fina sportigare 125:eek:r ute för ungefär pengarna du har... Sommarjobbslanten kan ju gå till soppa kanske :)

http://www.blocket.se/sodermanland/Yamaha_YZFR_125_63236524.htm?ca=2&w=3

http://www.blocket.se/halland/Honda_CBR_125R_i_nyskick_63245078.htm?ca=2&w=3

http://www.blocket.se/vastmanland/Aprilia_Rs_125_63098516.htm?ca=2&w=3

Men det är klart, valet är ju ditt och KTM:en är ju tuffast av de nya :)
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Håller med föregående talare - köp en du har råd med så slipper du vänta...
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Förstår hur du känner, bara att minnas när man själv var 16 och kämpade ihop till sin första hoj ( Yamaha 125 AS3 ). Tycker att dagens nya 125:eek:r är vansinnigt dyra och tappar mycket i andrahandsvärde. Köp en begagnad hoj och fortsätt jobba ihop stålar till en mellanklasshoj istället. Jag kan garantera dig att du vill ha en när du tagit A2-kortet. :D

Sen är det viktigt att komma ihåg att all personlig utrustning som du måste ha kostar en hel del också. Men det går ju också att köpa vissa saker begagnat ( inte hjälm.... ).

Lycka till! Så jäkla nice att precis ha tagit mc-kort! Grattis!
 

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Håller med ovanstående och ska du hitta kneg så fundera på vad du kan tillföra ett företag där du bor, knacka på dörren och be att få prata med någon som har koll på helg- och sommarjobb.

Glöm inte att budgetera gör utrustning. Skydd, kläder, lås mm kostar en del.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Det är nog ganska få som har råd att köpa nya hojar för eget intjänade pengar innan 20-årsåldern. Min första fabriksnya köptes när jag var 24.
Det är lite svårt att hitta arbetsgivare som vill betala bra för arbetskraft som är outbildad, oerfaren och har massa begränsningar för vad den får jobba med.

Positivt är dock att begagnatmarknaden för 125or ser bra ut om man är köpare.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Tidningsbud/reklamutdelare är nog desvärre det alternativ som är mest sannolikt att få jobba som vid 16. Annars skulle jag själv springa runt hos t.ex målare etc o tjata.

Tror att de flesta hantverkare har fullbokat till årsskiftet, vilket kan både vara positivt (att det behövs handräckning, städning etc) och negativt (de har helt enkelt inte tid med outbildade på arbetsplatserna).

Dock så är nästan alla yrken, framförallt handeln på väg in i lågsäsong (om vi bortser från julhandeln som håller i sig ett par veckor). Januari och Februari är månader där de flesta företag kör på minimal bemanning.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Snacka med bekanta som har lämnar inom tillverkningsindustrin - brukar finnas möjlighet att komma in som sommar/vinter/påsk-lovs knegare och tjäna bra stålar. Dock går dessa jobb oftast till barn av redan anställda.

Minns själv hur avis man var när man stod och skyfflade skit på den lokala tippen för 30kr/h och polarna drog on 3-4 ggr så mycket...
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Håller med många här; Köp begagnat, ha kul, lär dig köra hoj lite mera, ta A2, köp något roligt, lär dig o köra den och när du e 20 (om du har A2 när du e 18) så får du köra precis vad du vill och då blir det riktigt kul o enl mig värt o satsa ordentligt :banana

Det gör inte lika ont o tappa en billig hoj som en dyr hoj heller, allt kan ju hända oavsätt hur försiktig man är :tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det kostar mer än du tror att sedan hålla igång den MC du köper så köp en billig 125a.

Jag fixade mopeder och sålde som tonåring och höll mig med bättre timlön än vad sommarjobb etc gav. Sen sökte jag sommarjobb i alla fall.

Fundera över vad du är bra på, kanske kan du också göra nåt på egen hand? Chippa dataspel? Laga mobiltelefoner? Klippa gräs? Rasta hundar?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag bortser från hojen och svarar på grundfrågan, ja det går. Jag började helgjobba när jag var 14 och när jag var 16 jobbade jag nästan varje helg och någon kväll i veckan. Det räckte till en 125 och en cross, men snygga kläder låg jag lågt med (som tur var regerade grungen på den tiden så trasiga jeans, sneakers och obskyra t-shirts räckte). Mitt råd är att undvika Mcdonalds eller restaurangbranschen och hitta företag med tighta deadlines. I mitt fall blev det Stockholmsmässan och bygga och riva montrar, aldrig brist på jobb.
 

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Jävlar, hade jag som 16 åring haft 20 tkr från en mopedförsäljning hade jag varit mer än nöjd. Finns väl väldigt många tänkbara 125:eek:r inom den prisramen?
Ja jag tillför inte något till ämnet med mitt inlägg utan vill nog mest poängtera att man inte kan få allt top notch direkt som yngre.

Edit*
Hoppas du hittar något och välkommen till mc gemenskapen :tummenupp
 

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Hej och välkommen till det bästa med livet! :banana

Jag började lite som du faktiskt, tog A1 kort direkt jag fyllde 16, sommarjobbade samma sommar och köpte mig en billig hoj för pengen. En Honda CRM 125 från 1991 som jag tog isär i molekyler renoverade upp och polerade med tandborste i alla skrymslen och vrår.
Sålde den sedan snordyrt och köpte mig en lite ballare hoj i samma klass. En GasGas 125 SM. Var en av de bättre tiderna när man kunde gassa runt som fjunig tonåring och gasa ifrånskolans moppevärstingarna på bakhjulet.

Så under vintern köp dig något vettigt och renovera upp och sälj dyrt till våren. Några tusenlappar gör du garanterat! :)

Honda CRM 125 1991.JPG p4240420_kopia_.jpg
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Lägga 50 papp på en 125a!? Är du tokig eller?? Håll dig på jorden och köp något begagnat. Finns många fina 125or som varken gått långt eller är särskilt gamla men kostar hälften av det du tänkt pröjsa. Några 30 lök får du inte tag i under 2016 i alla fall. Från ett sommarjobb där du jobbar heela sommaren kommer du max få ihop 20 papp under hela sommaren, och hur sannolikt är det egentligen att du inte bränner ett enda öre utan lyckas spara varje krona?
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Troll!

En 16-åring som skriver begripligt, vill arbeta och tjäna pengar samt redan har grejat sitt körkort själv...?
Hallå!? Vad är oddsen?

...och är det sant så grattis, TS! Bland en mängd jämnåriga som vänder ut och in på sig själva för att vara unikare än den andre så står du ut som en giraff på en taxfarm, och lär ha en lysande framtid säkrad.

Har du Mönsterås som hemort så vete tusan hur enkelt det är att fixa ett välbetalt sommarjobb.
Du verkar driftig som få, så jag går på andras linje här - köp en hoj billigt du trots allt kan leva med, putsa och fixa, försök få den såld och stega dig upp från "acceptabel" till "drömhoj".

Välkommen in i gemenskapen.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top