Fastbränt gummi som sitter fast riktigt ordentligt

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Har fastbränt gummi på avgasröret på en hoj jag köpt, det har antagligen suttit länge och är riktigt svårt att få bort, har fått bort lite grann men det som är kvar sitter där riktigt ordenligt. Har provat motortvätt, bromsrengörning, aceton, ugnrengörning. Hur ska jag få bort detta utan att göra märken på metallen? Vet någon nått som VERKLIGEN fungerar, så slipper jag gå och köpa massa rengörningsmedel i onödan som inte fungerar?
 

Bifogat

  • 20151125_215422[1].jpg
    20151125_215422[1].jpg
    1.4 MB · Visningar: 89

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Testa att prayat rikligt med WD-40 o jobba bort gummit. Jag brukar rengöra i stort sett allt på hojarna med wd40 även fastbrännd gummi på avgasavsluten.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Testa med en gummirondell (finns på biltema) som du sätter på en borrmaskin! Bara gå på hårt! Du kan ju alltid polera upp efteråt om det behövs.
 

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Umeå
Hoj
Obefintlig
Ligg på med värmepistol länge så gummit mjuknar upp lite, använd sedan en gummirondell (så tjock som möjligt). Min teori är att gummit från röret kommer att sitta bättre på rondellen eftersom den är av liknande material, ungefär som när gummidelar klibbar fast på däcken.

Det lär få bort grovjobbet, ta sen finliret likt videon som är länkad, och polera igen efter.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Testa att prayat rikligt med WD-40 o jobba bort gummit. Jag brukar rengöra i stort sett allt på hojarna med wd40 även fastbrännd gummi på avgasavsluten.

Har tagit bort gummirester på hojar förr med rengörningsmedel, men detta verkar ha suttit några år och sitter nått för jävligt :gnissla

- - - Updated - - -

Testa med en gummirondell (finns på biltema) som du sätter på en borrmaskin! Bara gå på hårt! Du kan ju alltid polera upp efteråt om det behövs.

Gummirondell! Coolt! Det måste jag prova! Tack för tipset! :tummenupp

- - - Updated - - -


Det hade jag ju redan provat dårå... :7peta
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Ligg på med värmepistol länge så gummit mjuknar upp lite, använd sedan en gummirondell (så tjock som möjligt). Min teori är att gummit från röret kommer att sitta bättre på rondellen eftersom den är av liknande material, ungefär som när gummidelar klibbar fast på däcken.

Det lär få bort grovjobbet, ta sen finliret likt videon som är länkad, och polera igen efter.

Värmepistol + gummirondell. Jepp, ska prova. Kan nog garantera att gummiresterna som fått gro fast i några år på min hoj sitter värre än på filmklippet :fakta

- - - Updated - - -

Värme, kärlek och envishet funkar.
Jag lovar.

""Värme, kärlek, gummirondell och envishet funkar."" :gnissla
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top