Köksknivar

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Då jag har börjat tycka det är lite skoj att laga mat tänkte jag uppgradera mina köksknivar. Har idag sådana däringa " Julklapp-från-firman" knivar och tröttnat på att slipa dom i tid och otid.
Om jag ska investera i tex två bra, funktionella knivar vad ska man köpa?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Om du bara skall ha två skulle jag köpa Globals lille filékniv (G21) och deras stora grönsaksniv (G81).
Jag har dock svårt att se ett liv framför mig med bara två Globalknivar. :(

Du behöver en kockkniv (G55) - men många använder grönsakskniven till det - och en brödkniv (G9) också, skalkniv (SAI-F01) är bra att ha, väldigt användbart rent av, och skinkkniv (G69) är bra att ha men långt från nödvändigt. Brödkniven skulle jag kanske köpa Victorinox vid närmre eftertanke.

Jag har haft många av mina Global i ca 15 år, de håller fortfarande grym kvalitet och jag gillar konstruktionen som utöver att den är snygg är hygienisk. Utbudet är enormt och de är inte markant överprisade heller.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Här kan du läsa lite om detta.
http://www.cleancut.se/knivskola

Vi har ett antal global, en Mac Mighty och en japansk med HRC runt 62 har jag för mig(?).
Skall försöka komma ihåg att se vilken det är ikväll.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Slipbehovet brukar bli högre med bra knivar eftersom man tenderar att vilja hålla dom betydligt vassare än sunkknivarna man bytte ut. Att lära sig ta hand om kniven är mycket viktigare än att välja rätt kvalité på stålet om man vill behålla skärpan.

Vilka knivar man använder till vad är en smakfråga men jag kör en relativt liten kockkniv till nästan allt. Resten delas mestadels upp mellan skalkniven och stora kockkniven. Har en filékniv med tunnt flexibelt blad och en styckkniv som är bra till vissa specifika saker men jag både putsar kött och filéar fisk med kockkniven. Bröd äter jag inte så den kniven blir liggande i mitt kök.

För 6-800kr kan man få en vettig kockkniv utan krussiduller som håller länge. Lägg på en tusenlapp så får du snyggare design och kanske något bättre kvalitet. Kanske.
Ut och känn efter vad som ligger bra i handen och känns rätt på brädan. Även en generell husgerådsbutik som tex Cervera har rätt mycket att klämma på för att hitta rätt typer av handtag, viktfördelning, bladform osv.


Själv håller jag nog kvar vid "julklapp-från-firmaknivarna" till pensionen, firman i fråga var ju ändå ett styckeri.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Äh Global är överskattade. Proffsen använder dom inte heller.
Mina bara ligger, tycker handtagen är för tunna.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
hoppar på tråden lite

jag har jobbat 10 år som slaktare & har kvar knivarna sedan dess
dessa är ju inte direkt snygga i köket, så jag vill också byta ut
men gillar INTE global.

finns det några med stadiga grepp/handtag i bra prisklass ? tips om märke
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vilka knivar använder proffsen då?
Och vad för bryne?

Googlade lite.
Som jag förstår det använder proffsen mer "robusta" knivar. Funktion före form. Rejäla trähandtag. Där är det inte snack om att knivarna skall se snygga ut i köket utan att man skall kunna jobba med dom i timtal.
Victorinox, Wüsthof, Zwilling verkar populärt hos kockarna.

Sen har vi alla amatörer som hackar lök och skär upp en köttbit..... Global, Porsche, MAC.... osv.

Jag hör till amatörerna men har tröttnat på Global. Använder nästan bara billigare knivar med träskaft. Bättre grepp och skär minst lika bra. Har en kockkniv modell kortare med ganska krökt egg (rullar liksom mot skärbrädan) och "non-stick" (stora hål borrade rakt igenom) så att en inte suger fast i kött eller vad man nu skivar. Den har blivit min favorit och är nästan den enda jag använder till vardags. Övriga 8-10 finknivar ligger bara och samlar damm och används bara om jag behöver göra nått speciellt. Filea/tranchera osv.

Köpte ett diamantstål på IKEA som jag tycker funkar skitbra. Tror det kostade 200.- men det var några år sen. Om man slipar sina knivar ofta tar det inte mer än 10s att få bra skärpa, så för mig som amatör kvittar stålet. Vilken kniv som helst funkar bara formen passar tycker jag.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
hoppar på tråden lite

jag har jobbat 10 år som slaktare & har kvar knivarna sedan dess
dessa är ju inte direkt snygga i köket, så jag vill också byta ut
men gillar INTE global.

finns det några med stadiga grepp/handtag i bra prisklass ? tips om märke

Jag tror du kanske skulle gilla WMF. Jag har en uppsättning och det verkar vara the real shit.
Annars har jag en norsk brusletto slaktkniv som är OK. Tror den kostade en trehundring, men det är väl slipad plåt.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Folk är för övrigt helt anala med sina knivar. De skall sitta fint uppradade på en prickig skrytlist så att alla kan se dom, och gud förbjude att köra dom i diskmaskinen. Svenssonfjanteri.

Mina ligger i en enda hög i en kökslåda och körs dagligen i diskmaskinen. Med träskaft och allt :crash
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Folk är för övrigt helt anala med sina knivar. De skall sitta fint uppradade på en prickig skrytlist så att alla kan se dom, och gud förbjude att köra dom i diskmaskinen. Svenssonfjanteri.

Mina ligger i en enda hög i en kökslåda och körs dagligen i diskmaskinen. Med träskaft och allt :crash
Med den inställningen kanske det finns bättre trådar för dig att bidra i.

:hej
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Folk är för övrigt helt anala med sina knivar. De skall sitta fint uppradade på en prickig skrytlist så att alla kan se dom, och gud förbjude att köra dom i diskmaskinen. Svenssonfjanteri.

Mina ligger i en enda hög i en kökslåda och körs dagligen i diskmaskinen. Med träskaft och allt :crash

Ja, knivar är ju ett verktyg. Inte fan har jag alla verktyg uppradade för uppvisning i garaget, lika lite i köket. Funktion trumfar allt annat vad gäller verktyg.
Mina knivar är dock jävligt oimponerande, 10-15 år gamla ICA-knivar i nåt mjukt stål. Blir slöa fort, men lätta att få riktigt ordentlig skärpa i. :hihi
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Med den inställningen kanske det finns bättre trådar för dig att bidra i.

:hej

Varfördå? Bara fjolleri att amatörer skall svänga sig med knivset för flera tusen spänn som dessutom inte gör jobbet bättre än enklare grejjer.

Lika korkat som att du, Markus, skulle köpa dig en hel uppsättning Festool-maskiner att ha därhemma i den händelse du skulle behöva borra ett hål i TV-bänken.

Men men... vissa går ju på det sköna livet som målas upp i reklamen.
Är maten godare? Går det snabbare med dina Globals?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Varfördå? Bara fjolleri att amatörer skall svänga sig med knivset för flera tusen spänn som dessutom inte gör jobbet bättre än enklare grejjer.

Lika korkat som att du, Markus, skulle köpa dig en hel uppsättning Festool-maskiner att ha därhemma i den händelse du skulle behöva borra ett hål i TV-bänken.

Men men... vissa går ju på det sköna livet som målas upp i reklamen.
Är maten godare? Går det snabbare med dina Globals?
Jag gillar fina saker, alla värdesätter inte det, och jag har full respekt för den som inte gillar samma saker som mig.

Och ja, maten blir godare om den är rolig att tillaga, och där är bra utrustning avgörande, för mig.

Jag ser inte vad klockan är bättre på en Rolex än på en Casio, jag skriver inte bättre brev med en Mont Blanc än med en Bic, och jag kommer inte till jobbet snabbare i en Hugo Boss jacka än en Dressmann heller.

Alla har olika intressen, det är inget farligt.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag gillar fina saker, alla värdesätter inte det, och jag har full respekt för den som inte gillar samma saker som mig.

Och ja, maten blir godare om den är rolig att tillaga, och där är bra utrustning avgörande, för mig.

Jag ser inte vad klockan är bättre på en Rolex än på en Casio, jag skriver inte bättre brev med en Mont Blanc än med en Bic, och jag kommer inte till jobbet snabbare i en Hugo Boss jacka än en Dressmann heller.

Alla har olika intressen, det är inget farligt.

Håller med.

Jag gillar den där 'vardagslyxen'.
Saker man blir lite extra glad av en sketen grå tisdag.

Tex klockor, MC, bilar, hemmabio OCH kock-knivar hör dit för mig. :)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag har två Bacho från 1977, en brösåg å en kökskniv... Dom va dyra då, men värda varenda krona... Haft annat skit både billiga å laser skurna som va poppis förut, å ingen gått att jämföra mot dom jag har...
Har ett brynstål å vässa me täta intervaller å knivarna ska inte ligga i lådan å skava mot andra knivar...
Me bra verktyg kommer man långt...
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Oj, många bra förslag. Tänkte nog gå förbi Cervera idag och titta vad dom har att erbjuda. En bra grönsakshacka med rakt blad är nog det som står först på inköpslistan.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top