Sundsvall och omnejd

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nästa vecka ska jag köra ner en bil från Boden. Flyger upp på morgonen och kör söderut. Räknar med att börja färden vid 14- 15 tiden. Enligt Google Maps är det 55 mil och ca 6 timmar till Sundsvall så jag överväger att ta en övernattning där och köra vidare söderut till Stockholm dagen därpå. Tillbringa en halvdag där och köra söderut till Skåne dagen därpå.

Är det någon som har koll på ett bra ställe att bo på och kanske en trevlig restaurang som har bra mat och ett kök som stänger sent i trakterna runt Sundsvall.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Köp ett flak Red Bull och kör i ett sträck hem.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Köp ett flak Red Bull och kör i ett sträck hem.

Redbull ger inte den effekten på mig.

Vad har du köpt?

Inte köpt något, utan ska bara köra ner en bil som redan tillhör familjen. En Honda Civic från -86 i bra skick. Släkten sålde sommarstället i Norrland nu i December. Det hela gick väldigt snabbt. Fråga mig inte varför vi inte bara satte ut en annons på blocket eller lät skrota den. Det vore det mest logiska att göra.

:va Tänker du övernatta både i Stockholm och Sundsvall? Missförstår jag eller är det en epa-traktor du ska köra ner?

Nej, det är helt riktigt. Nyss hemkommen från en kort intensiv t&r tågresa Köpenhamn- München över helgen för att sätta mig på ett flyg på morgonkvisten upp i morgon. Vi får helt enkelt se i morgon hur dagsformen är när jag kommer upp. Satte upp Sundsvall som mål för att sedan ha en lugnare resa vidare till Stockholm. Har ett par ärenden där jag tänkt göra. Kan hända att jag fortsätter ner söderut redan samma dag eller så tar jag en natt. Vi får se.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Redbull ger inte den effekten på mig.



Inte köpt något, utan ska bara köra ner en bil som redan tillhör familjen. En Honda Civic från -86 i bra skick. Släkten sålde sommarstället i Norrland nu i December. Det hela gick väldigt snabbt. Fråga mig inte varför vi inte bara satte ut en annons på blocket eller lät skrota den. Det vore det mest logiska att göra.



Nej, det är helt riktigt. Nyss hemkommen från en kort intensiv t&r tågresa Köpenhamn- München över helgen för att sätta mig på ett flyg på morgonkvisten upp i morgon. Vi får helt enkelt se i morgon hur dagsformen är när jag kommer upp. Satte upp Sundsvall som mål för att sedan ha en lugnare resa vidare till Stockholm. Har ett par ärenden där jag tänkt göra. Kan hända att jag fortsätter ner söderut redan samma dag eller så tar jag en natt. Vi får se.

Ok, tänkte att Boden-Stockholm är ju annars ett ganska lagom dagsverke. Man har tid med matpauser etc och är inte helt död när man kommer fram. Och så slösar man bara bort ett dygn istället för tvåom man ska pausa. Om det inte blir snöstorm...
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Best Western i Sundsvall har jag bott på en del, nyrenoverad restaurang men lite osäker på öppettiderna.
Det är helt OK iaf, nu med nya bron slipper man också en massa långtradare som kör förbi hela nätterna om man nu är lättväckt :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ska du köra 150mil saltad E4 med en japanare från 80-talet kommer den att ha rostat bort innan du kommit hem. :tomten
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag bor ju bara på scandic Sundsvall nord. Ligger rätt till, bara en avfart sen på bron igen och hem. Eller bort om man nu ska det.
Men då bor jag bara scandic i tjänsten, så jag är väl färgad.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ok, tänkte att Boden-Stockholm är ju annars ett ganska lagom dagsverke. Man har tid med matpauser etc och är inte helt död när man kommer fram. Och så slösar man bara bort ett dygn istället för tvåom man ska pausa. Om det inte blir snöstorm...

De gångerna jag kört tidigare brukar det bli stopp i Stockholmstrakten för vidare färd upp eller ner. Då brukar man köra redan på förmiddagen söderut. Jag tror det blir lite väl långt att köra hela vägen till Stockholm den här gången, men inget är skrivet i sten på något sätt. Dagsformen i morgon och hur vägunderlaget ser ut får avgöra.

Best Western i Sundsvall har jag bott på en del, nyrenoverad restaurang men lite osäker på öppettiderna.
Det är helt OK iaf, nu med nya bron slipper man också en massa långtradare som kör förbi hela nätterna om man nu är lättväckt :)

Tack för tipset. Fick ett annat i helgen. Knaust hette det. Har inte hunnit undersöka närmare gällande restaurang eller tillgänglighet. Får helt enkelt ta det under resan ner.

Ska du köra 150mil saltad E4 med en japanare från 80-talet kommer den att ha rostat bort innan du kommit hem. :tomten

Det där låter inte bra. Får ringa och be att de låter bli att salta E4 söderut de närmsta 3 dagarna.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det där låter inte bra. Får ringa och be att de låter bli att salta E4 söderut de närmsta 3 dagarna.
Eller så kanske du kan hoppas att det blir så kallt så att saltet återfryser?
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Tack för tipset. Fick ett annat i helgen. Knaust hette det. Har inte hunnit undersöka närmare gällande restaurang eller tillgänglighet. Får helt enkelt ta det under resan ner.


Knaust är trevligt. Ligger ihop med bishop arms. Ett fint hotel med väldigt gamla anor och det rummet jag hade där var riktigt trevligt. Parkering nere vid kulturhuset.

Bor ändå på Scandic nord... Av/på E4an snabbt är värt mycket för mej. Restaurang jo... Samma meny hela sverige. Men riktigt bra rum. Bra parkering utanför.

Ligger ju 50-60nätter på hotel per år. Så några hotel har jag ju provat på I mitt norra distrikt.
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Eller så kanske du kan hoppas att det blir så kallt så att saltet återfryser?

Önskar mig bara bra vägunderlag och väderförhållanden. Lät montera nya vinterdäck med dubb för att skaffa lite extra marginaler vid ishalka om det skulle råda den typen av förhållanden. Vägsalt bryr jag mig inte så mycket om i det här fallet. Det kommer att ha marginell betydelse för bilens allmänskick. Rent allmänt önskade jag att man lät bli att salta vägarna så mycket på vintern.

Knaust är trevligt. Ligger ihop med bishop arms. Ett fint hotel med väldigt gamla anor och det rummet jag hade där var riktigt trevligt. Parkering nere vid kulturhuset.

Bor ändå på Scandic nord... Av/på E4an snabbt är värt mycket för mej. Restaurang jo... Samma meny hela sverige. Men riktigt bra rum. Bra parkering utanför.

Ligger ju 50-60nätter på hotel per år. Så några hotel har jag ju provat på I mitt norra distrikt.

Vi får se vad det blir tillslut för hotell och vilka prioriteringar jag gör. Har inte bråttom någonstans den här gången. Får se hur sent jag beräknas kommer fram. Det vet jag först när jag kommit iväg från Boden i eftermiddag.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Nya däck och fulltankad så har du nästan dubblat värdet på den. Var försiktig så den inte blir stulen... :)
 

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Täby
Hoj
Snart
Tänk bara lite på vilken tid du kommer till Stockholmstrafiken,
med ca 4 timmar från Sundsvall så kommer du ner i bra tid.

Torkarblad och spolarvätska kommer du att behöva
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nya däck och fulltankad så har du nästan dubblat värdet på den. Var försiktig så den inte blir stulen... :)

Det vore typiskt. Tanken slog mig också. Bilens ekonomiska värde trots gott skick är inte högt och ett av skälen att den hamnade i Norrland i första taget. Dess nyttovärde var högre. Har även kostat på ett olje + filter byte och en hjulinställning. Sedan omkostnader för resa upp och ner inkl hotell. Det är en ren förlustaffär sett ut ett ekonomiskt perspektiv. Skulle bilen bli stulen är det inte hela världen. Något sentimentalt väde har den inte. Vore mest ett praktiskt problem med att boka om resplanerna från där den nu skulle bli stulen från.

Tänk bara lite på vilken tid du kommer till Stockholmstrafiken,
med ca 4 timmar från Sundsvall så kommer du ner i bra tid.

Torkarblad och spolarvätska kommer du att behöva

Jag har det i åtanke att försöka slippa rusningstrafiken in i Stockholm. Sundsvall är ett bra avstånd med fyra timmars körning. Plan B är Umeå. Vill helst komma längre söderut än så dock.
Ska ta och kolla torkarbladens kondition innan avresan.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag har det i åtanke att försöka slippa rusningstrafiken in i Stockholm. Sundsvall är ett bra avstånd med fyra timmars körning. Plan B är Umeå. Vill helst komma längre söderut än så dock.
Ska ta och kolla torkarbladens kondition innan avresan.

Jag är i Umeå nu...

3h 30min är resan Sundsvall- Sthlm laglig fart. Vägen är snabb idag mot hur den var för bara 5år sedan.
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
Jag har det i åtanke att försöka slippa rusningstrafiken in i Stockholm. Sundsvall är ett bra avstånd med fyra timmars körning. Plan B är Umeå. Vill helst komma längre söderut än så dock.
Ska ta och kolla torkarbladens kondition innan avresan.


Övernattar du i Umeå så rekommenderar jag hotel uman.
Sundsvall har jag nog bara varit på best westerns hotel och det var ok, men det var ett tag sedan och nu bor jag enbart på scandic då det alltid är lättare med parkering hos dom.
För närvarande på hotell i Karlstad:gnissla
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag är i Umeå nu...

3h 30min är resan Sundsvall- Sthlm laglig fart. Vägen är snabb idag mot hur den var för bara 5år sedan.

Det var nog ungefär vid den tidpunkten jag körde bil sist ner från Norrland. Minns att det var lite vägbyggen på den tiden längst sträckan även om jag inte kan påminna mig exakt var.

Resan gick smidigt och jag kände mig fräsch så det blev som ursprungligen planerat Sundsvall.

Övernattar du i Umeå så rekommenderar jag hotel uman.
Sundsvall har jag nog bara varit på best westerns hotel och det var ok, men det var ett tag sedan och nu bor jag enbart på scandic då det alltid är lättare med parkering hos dom.
För närvarande på hotell i Karlstad:gnissla

Det blev Knaust i Sundsvall. Jag bokade sent via mobil. Verkar vara då man får de bästa priserna.. eller inte. Hur som helst. Bishop Arms kök var öppet t om kl 22 och det avgjorde saken.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tack för era tips! Körde sista etappen från huvudstaden idag. Bilen gick som en dröm hela vägen ner från Norrland. Inte illa för en 30 år gammal småbil.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top