Nya regler för motorcyklar

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
Nu citerar jag dig i denna tråden, men rundsparkar faktiskt 360 mot de flesta som skrivit i tråden - och framförallt mot alla andra motorcyklister som inte ens syns här, som inte engagerar sig, som inte bryr sig, som tror allt skall fortsätta vara som det alltid varit.
...
mycket text
Jag har redan fyllt i en hel uppsats i SMCs undersökning sedan tidigare...

Som du skriver är vi på SH bara en liten klick som representerar motorcyklismen. Det finns en jätteskara folk som skiter fullständigt i det mesta och bara åker med. (Så inom alla genrer av intressen, inte bara MC.) Det kan ju vara rätt försåeligt att man inte kan bry sig om allt, men såklart tråkigt så många beslut blir toppstyrda och ej ifrågasatta. Svårt, men bra att SMC försöker ligga på och göra det som går.

Jag kanske tillhör en minoritet, men jag tycker ändå förslagen låter rimliga och en någorlunda vettig utveckling för att föra motorcyklandet åt en generellt "säkrare" linje.
Men den uppkomna frågan har självklart inte ett enkelt svar eller mottas med ett rungande ja eller nej.

Att OBD ska standardiseras på MC och göra protokollet öppet så att "vem som helst" kan läsa diagnostik tycker jag i sig är ytterst utmärkt. I någon obskyr manual jag har som pdf förklaras hur OBD-programmet funkar till min tidigare Sukka från -08, men i övrigt var allting kring detta jättehemligt och för special eyes only. Ju mer avancerade hojarna blir, är en öppning och standardisering nödvändig för att NissePåStanHB ska kunna fortsätta serva motorcyklar. Mycket bra.
MEN i kombination med den andra tråden här som behandlar kommande (än så länge frivillig) övervakning av bilar, så blir jag vresig. Slentrian övervakning i ekonomiska syften - NEJ tack!! Så förlängningen av besluten ovan kan man ju såklart diskutera. Verkstad ja, telemetri till försäkringsbolag nej. Men who knows?

Att det införs miljökrav på MC är ju allt annat än otroligt i dagens samhälle och är ett krav som ligger i tiden.

Att vi vill fortsätta ha friheten att skruva och modifiera våra hojar, ja självklart.

Så nja, jag är tudelad, men en hel del i beslutet tror jag är en ofrånkomlig utveckling. Min granne gnällde på att det var så dyrt att köpa nya hjul till bilen för de har nån tryckövervakningsgrej inbyggt. De flesta system som prackas på oss i nyare fordon tror jag har sitt ursprung i den oengegerade massan, enligt ovan, som bara fiser med och inte bryr sig ett skit. Det räcker att observera trafiken och då se hur många som inte ens vet hur man byter en trasig lampa, kollar däcktryck, använder blinkers eller hur man ens kör och samtidigt tar en selfie när man sminkar sig och dricker en latte som man postar på fejjan där man skriver hur stressigt man har det.

Jag misstänker att en ganska stor del av MC-kollektivet inte har gått någon form av fortbildningskurs, kör ganska lite per år. Hur vass är man då på att göra en undanmanöver eller panikstopp? Jag vill spontant säga nja... Jag kanske är naiv, men tror ändå att det är denna massan som besluten om olika system vill komma åt.

Hade alla putsat på sina fordon, hållit dem i perfekt skick, inte krockat osv så hade dessa nu tagna beslut antagligen aldrig ens diskuterats.

Lite funderingar, men vad vet jag...?
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Något man åtminstone kunde önska sig i dessa tider av mer och mer övervakning (som vi frivilligt sväljer med hull och hår utan att reflektera) är två saker:

1. Via lag reglera så att all data som samlas in tillhör fordonsägaren utan förbehåll, dvs ingen annan skall få ta del av dessa data utan att fordonsägaren uttryckligen godkänt detta och ett uttryckligt förbud för den man godkänt delande av data med (t ex den som tillhandahåller tjänsten) att dela med sig av denna data till tredje part och olika myndigheter. Enda gången fordonsägaren skall tvingas dela med sig av dessa data är vid utredning av allvarligare brott med flera års fängelse på straffskalan. Automatisk uppladdning av av data bör ske ytterst restriktivt och anonymiserat.

2. Via lag förhindra att försäkringsbolag minskar sin egen risk genom att kunderna måste dela med sig av personliga data, dvs att det skall vara förbjudet för försäkringsbolag att basera sin premie, självrisker eller hur bra villkor man får i övrigt på data som kan anses vara integritetskänsliga. Detta för att skydda konsumenten mot en utveckling där man så småningom inte har något annat val än att gå med på övervakning och delande av data. Detta gäller ju t ex även liv- och sjukförsäkringar. Vad händer t ex om vi får en utveckling där vi tvingas teckna privata sjukvårdsförsäkringar för att den offentliga vården nedgraderas, men där försäkringsbolagen börjar ställa krav på gentester och delande av annan personlig hälsoinformation (t ex från smarta klockor med sensorer) för att man skall få en rimlig premie eller ens få teckna en försäkring?
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
...
Det är också därför jag undrar vad listorna som smc har ska leda till, personligen har jag både fyllt i upproret och formuläret du länkar till men skulle det inte bara vara bättre att säga:

"Fuck you, jag ger Jesus förhud mer auktoritet än dig, det spelar ingen roll vilka krav du kommer med. Du bestämmer inte över mig."

Varför ens diskutera med idioter som bara har legitimitet så länge vi ger dom den?

Tjoho - vi har jobbat, lobbat, haft möten i EU, skrivit remiss svar, pratat på konferenser, etc., i flera år runt detta. Och den färsens EU-myndighet har ändrat och justerad i sina förslag till vört stora nöje - dvs vår verksamhet fungerar. Och vi är FIM, FEMA, kanske lite FIA ibland (och vi hjälper dom att tycka rätt) sen, är det ju så att SMC inte håller sig tillbaka. Maria Nordqvist är en av 4 direktörer i FEMA, själv har jag nappat posten som lite boss för dessa frågor inom FIM.

Och ja, arbetat runt allt detta har pangat på sedan 2007 tror jag!

Självfallet kan vi ha olika ålsikter i flera av frågorna. ex. ABS var vi extremt ilskna över för flera år sedan. Svenska honåkare vill (2013 siffror) 9 av 10 ha ABS på sin nästa MC. ABS replacement units kostade för några år sedan runt 20.000 kr. Idag är produktions priser en haps under 100 dollar! Och vi fick bort klausulen om att man inte sku ku switch off! Så för oss i Sverige är det "waste of time med en lag"

Att vi får access till data - reparations viktiga data - är bara kalass. Så även att reperationer kan konkurrens utsättas, eller man kan få möjlighet att få reparerad lokalt!

Glöm inte att Frankrike från 1 januari, inte längre har en begränsning på 100Hk.. (Tack FEMA & FIM (&SMC))

Listan som SMC samlat in - kommer jag sannolikt at presentera inom väldig kort för myndigheterna. den är mycket viktig, eftersom det inte endast är nått som några representanter för Sveriges MotorCyklister tycker.
Det är konkreta förslag, erfarenheter och goda råd till myndigheterna om hur vi själva ser att vi kan minska antal olyckor, vid att höja vår egen trafiksäkerhet!

Jag har inte set sammanställningen - men, endast lite previews, som jag rent av har visat lite av på ett av statens verk!

Kom ihåg att när samhället tar beslut då har man idag nästan konsekvent vetenskapliga studier som underlag. Därför bygger SMC nu formellt ett medlems panel tillsammans med Demoskop. Har du som medlem fått mail om detta - hoppas jag du anmäler dig..
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Tjoho - vi har jobbat, lobbat, haft möten i EU, skrivit remiss svar, pratat på konferenser, etc., i flera år runt detta. Och den färsens EU-myndighet har ändrat och justerad i sina förslag till vört stora nöje - dvs vår verksamhet fungerar. Och vi är FIM, FEMA, kanske lite FIA ibland (och vi hjälper dom att tycka rätt) sen, är det ju så att SMC inte håller sig tillbaka. Maria Nordqvist är en av 4 direktörer i FEMA, själv har jag nappat posten som lite boss för dessa frågor inom FIM.

Och ja, arbetat runt allt detta har pangat på sedan 2007 tror jag!

Självfallet kan vi ha olika ålsikter i flera av frågorna. ex. ABS var vi extremt ilskna över för flera år sedan. Svenska honåkare vill (2013 siffror) 9 av 10 ha ABS på sin nästa MC. ABS replacement units kostade för några år sedan runt 20.000 kr. Idag är produktions priser en haps under 100 dollar! Och vi fick bort klausulen om att man inte sku ku switch off! Så för oss i Sverige är det "waste of time med en lag"

Att vi får access till data - reparations viktiga data - är bara kalass. Så även att reperationer kan konkurrens utsättas, eller man kan få möjlighet att få reparerad lokalt!

Glöm inte att Frankrike från 1 januari, inte längre har en begränsning på 100Hk.. (Tack FEMA & FIM (&SMC))

Listan som SMC samlat in - kommer jag sannolikt at presentera inom väldig kort för myndigheterna. den är mycket viktig, eftersom det inte endast är nått som några representanter för Sveriges MotorCyklister tycker.
Det är konkreta förslag, erfarenheter och goda råd till myndigheterna om hur vi själva ser att vi kan minska antal olyckor, vid att höja vår egen trafiksäkerhet!

Jag har inte set sammanställningen - men, endast lite previews, som jag rent av har visat lite av på ett av statens verk!

Kom ihåg att när samhället tar beslut då har man idag nästan konsekvent vetenskapliga studier som underlag. Därför bygger SMC nu formellt ett medlems panel tillsammans med Demoskop. Har du som medlem fått mail om detta - hoppas jag du anmäler dig..

En nyfiken fråga.

Ar det OBD som gränssnitt eller OBD som det är nu som är kravet?

Är det som gränssnitt så är vi ju kokta i bajs för då kan allt framtida komma in i systemet.

Känns som att låna ut kontonummer till en spelmissbrukare och lita på att han har bra omdöme.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Tittar man på hur majoriteten av hojåkarna i Sverige ser ut och vad det gjort för hojval förstår man att de tackar och bockar för i princip allting som EU eller någon annan bestämmer.
Den dagen dock som EU säger nej till varselgula korvätarhjälmar, då har EU grävt sin egen grav! :gnissla
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Det här låter ju som att hojarna kommer bli lite mer "öppna". D.v.s dom kommer inte vara slutna datamaskiner som är helt omöjliga att förstå för en vanlig mek som inte har tillverkat den själv, eller råkar vara märkesverkstad med tillgång till info från tillverkaren.

Utan alla verkstäder (inte bara speciella märkes-) kommer få tillgång till information om hur man kan läsa ut felkoder, och laga motorcykeln. Det blir mer som förr, att man kan lämna in till vilken verkstad som helst, eftersom att alla förstår sig på "mekaniken".

Oklart om informationen blir tillgänglig för alla, d.v.s även hemmapularna. Men det skulle ju vara toppen.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
eftersom att alla förstår sig på "mekaniken".

Vi har helt klart väldigt olika uppfattning av MC-verkstäder, tycker det är redigt svårt att hitta nån som förstår mekanik och de få som gör det ska alltid ha egna åsikter och speciallösningar.

Aldrig hittat en verkstad som bara läser den jävla manualen och gör precis som det står på rätt sätt
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Vi har helt klart väldigt olika uppfattning av MC-verkstäder, tycker det är redigt svårt att hitta nån som förstår mekanik och de få som gör det ska alltid ha egna åsikter och speciallösningar.

Aldrig hittat en verkstad som bara läser den jävla manualen och gör precis som det står på rätt sätt

Så kanske det är. Jag har aldrig lämnat in något till en verkstad.

Har varit med när en kompis lämnat/hämtat sin hoj. Kanske hade han nosat upp en bra verkstad, för dom verkade ha gjort ett riktigt bra jobb. Prydliga listor över allt arbete som gjorts. Kompisen hade blivit uppringd om dom hittat nya saker som behövde fixas, som dom ville stämma av med honom innan dom satte igång. Allmänt bra intryck. Kompisen pratade om detta med verkstaden när vi skulle hämta hojen. Killen i verkstaden sa att dom försökte vara ett föredöme i branschen. Verkade ganska trevlig att prata med, även om jag tyckte att han pratade otroligt mycket, men det verkade inte min kompis haft något emot.

En annan gång, en annan verkstad, blev erfarenheten inte lika bra, eftersom att ägaren åkte i finkan(!) medan hojen var inlämnad. Tog flera månader extra att via en anhörig få ut hojen. Men jobbet (mappning) verkade ha blivit bra.
 
Last edited:

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Blir både glad å ledsen när jag läser det här. Glad att jag kör hojar som inte berörs av nya krav. Jag får bygga om eller ändra min mc som jag vill eftersom jag tycker att det är halva nöjet med mc! Det har dom ännu inte tagit ifrån mig, tack och lov för det!
Blir trött på all kontroll och styrning från myndigheter som hela tiden ska komma med pekpinnar och inskränkningar av allt man kan tycka vara roligt.
Ett liknande exempel är ju hur en hotellkedja ska välja åt mig genom att ta bort bacon och prinskorv till frukost för att det är hälsovådligt. Kan man inte få välja det själv som vuxen? Detta är för mig ungefär på samma sätt, detta beslutet vill styra vårt egna inflytande över vårt mc-åkande.
Toppstyrt i kvadrat! :huvet
Tyvärr så kommer texten från Hasse å Tages gamla låt "Ett glas öl" upp i huvudet. -"framtiden verkar dyster när man grubblar över ett glas öl. Men man hoppas att barna ändå får ett glas öl....."
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
det låter ju iofs bra så länge de inte utnyttjas till annat än o försöka ta reda på vad som är problem med fordonet vid en verkstadsvistelse, men man kanske kunde göra så att de lagras i hojen så att man bara kan tillgå informationen om man pluggar in sig i den så att det inte finns på nätet

Det krav på OBD som man har är ett standardiserat gränssnitt för att kunna kommunicera med styrboxen i fordonet. Det innehåller i sig ingen uppkoppling till nätet.
Det loggas heller i stort sett inte någon information där som kan användas för några andra syften än felsökning. Möjligen kan tänkas att det ligger kvar dom sista hastighetsregistreringarna innan en eventuell krash men jag betvivlar det.
OBD innebär inte heller någon form av platsregistrering eftersom det inte innebär krav på någon GPS eller liknande. Det gör att eventuella hastighetsloggar är värdelösa eftersom man inte skulle kunna koppla dom till någon plats. Det är ju stört omöjligt att bevisa att man inte varit på en bana och kört.

Faktum är att jag misstänker att samtliga funktioner som finns tillgängliga via den standardiserade anslutningen som OBD förslaget innebär redan finns i alla hojar idag. Det är bara det att man inte använder ett standardiserat gränssnitt utan Honda har sitt, Kawasaki har sitt, Suzuki har sitt osv.
Det har gjort att små oberoende verkstäder har en klar nackdel när det gäller felsökning eftersom dom inte kan läsa ut felkoder mm ur styrboxen.
Det man kommer åt är att eftersom gränssnitten skall vara standardiserade (Troligen blir det väl samma gränssnitt som för bilar) så kan en mindre verkstad för en relativt billig penning köpa utrustning för att kunna felsöka effektivare genom felkoder i styrboxen.

Det är alltså en konkurrenshämmande faktor som man vill ta bort. Inget annat
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
En konsekvens blir att alla verkstäder kommer få tillgång till de startspärrar som finns. Något som för bilar ansetts gett grunden för stölder av bilar som för några år sedan ansågs omöjliga att stjäla pga av de elektroniska startspärrarna. :gnissla

Nja. Tveksamt. Alla verkstäder har inte tillgång till startspärrarna.
Jag har vid dom tillfällen när jag behövt hjälp med startspärren i bilen blivit nekad av små verkstäder och blivit hänvisad till Audiverkstad. Detta trots att det är OBDII i bilen. Den standardutrustning som oberoende verkstäder kan köpa kommer inte åt dom funktionerna enligt vad jag förstått. Och det är fler än en verkstad jag frågat.

Dock är det ju bara en fråga om begränsningar vad gäller kryptering eller lösenordsskydd och liknande så ett billigt standardiserat gränssnitt ökar ju risken för att någon med en OBD-kabel och en laptop och lite sämre rätspatos än oss andra får tag på programvara som kan inaktivera startspärren.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Naiviteten över vad kravet av OBD innebär är förvånande faktiskt.

OBD är benämningen på en teknik/gränssnitt som vi inte sett vidden av än.

Folk skriker som grisar över FRA men OBD är tydligen ok:smasha

På vilket sätt innebär OBD någon form av hot mot den personliga integriteten som skulle vara värre än övervaktningen från FRA.

Antingen har du inte förstått hur mycket FRA (Och dess gelikar i andra länder) övervakar eller så har du missat vad OBD är.
OBDII har varit ett krav i alla bilar sen ca 2000 men det har funnits i flertalet bilar sedan mitten på 90-talet.
Det har i stort sett inget värde för andra saker än felsökning och diagnos samt att man kan göra inställningar i bilens programvara.
Det är inte någon ny funktion det är frågan om. All info som kommer att gå att få ur motorcykeln via OBD gränssnittet går redan idag att få ur. Det är bara det att det kommer att ske via en standardiserad OBD anslutning istället för via Hondas egen anslutning om det är en hondamotorcykel.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Disclaimer: Jag jobbar med lagkrav på bilsidan och min personal sitter med i framtagandet av t.ex General Safety Regulation för bilar inom EU samt ECE-lagkrav.

Det vi ser här är bara en eftersläpning på vad som redan gäller på bilsidan. Egentligen höjer jag inte på ögopnbrynen mycket. Vi har haft helfordonsgodkännande vilket redan idag förbjuder byte av bromsslangar, avgassystem, fälgar, bromspump, kåpglas etc. om det inte är ett originaltillbehör och godkänt av tillverkaren. Att byta däcksdimension är bara att glömma. OBD2 ger ett standardprotokoll kopplat till emissionskrav och livslängdskraven hänger ihop med att OBD2 standardiserar signalerna för emissionsövervakning. Precis som bilar "hackas" för att chipstrimma dem kan samma sak hända här, om någon ser affär i detta. ABS-kravet kan diskuteras men börjar bli standard även på sporthojar.

Om vi går till bilindustrin (FEMA gör ett bra jobb så MC ligger 5-10 år efter) så pågår just nu en översyn över nya säkerhetskrav mot ~2019. Där ser vi ännu inga krav på övervakning, hastighetsloggning el. liknande. Det talas om bältespåminnare, alcohol interlock och liknande.

Vår fiende är inte lagstiftningen utan troligen marknadskrafter. Det är inget som hindrar t.ex Folksam att redan idag ge rabatt med "gps-box", frågan är om de ser lönsamhet i det? FEMA och SMC kommer kämpa vidare och vi är väldigt långt ifrån övervakning eller inbyggda systembegränsningar för MC. Räkna med att antispin och stabilitetskontroll blir nästa steg och då talar vi 5-8 år bort, de kommer även då vara urkopplingsbara.

Klaga gärna, men måla inte upp domedagsscenarion utan anledning. Vore det dock inte för SMC och FEMA skulle detta och skärpta buillerkrav gå helt åt fel håll. Stöd dem!
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
"Vår fiende är inte lagstiftningen utan troligen marknadskrafter. Det är inget som hindrar t.ex Folksam att redan idag ge rabatt med "gps-box", frågan är om de ser lönsamhet i det? FEMA och SMC kommer kämpa vidare och vi är väldigt långt ifrån övervakning eller inbyggda systembegränsningar för MC. Räkna med att antispin och stabilitetskontroll blir nästa steg och då talar vi 5-8 år bort, de kommer även då vara urkopplingsbara.

Klaga gärna, men måla inte upp domedagsscenarion utan anledning. Vore det dock inte för SMC och FEMA skulle detta och skärpta buillerkrav gå helt åt fel håll. Stöd dem!"


Håller med i allt du skriver och vi ska verkligen inte bli upprörda över standardiserade gränssnitt, det är ju skitbra att vi får OBD-uttag på hojarna.
Det jag personligen är orolig över är just försäkringsbolagen och i sin tur marknadskrafterna. FB har ju historiskt sett aldrig gjort något aktivt för att sänka premier för oss (såklart, de är ju vinstdrivande bolag, inte socialinrättningar).
Jag tror att de kommer att göra så att de lockar med rabatt för de som självmant kopplar in en "gps-box", ganska bra rabatt typ 20%. Efter ett tag så kommer premierna att höjas, och höjas och till slut så är premien med "gps-box" samma som premien är utan idag, dvs de som väljer att inte vara övervakade får en ganska rejäl höjning, säg 20-25% mot vad det är idag.
Nästa steg är att de sätter sådana premier att vi helt enkelt inte har råd att välja att vara utan "gps-box" och tänker jag främst på våra sporthojar. De är ju den första kategorin hojar som helt enkelt inte går att försäkra utan "gps-box"... FB motiverar ju detta gladeligen med att det är sporthojar som står för merparten av olyckorna så alla som inte kör sporthoj inkl olika myndigheter kommer ju att välkomna denna utveckligen. FB lyckas ju då på ett "snyggt" sätt få med sig inte bara alla som inte kör hoj alls utan även de som kör hoj men inte sporthoj... "-Då får vi ju äntligen bort ofoget från våra vägar"...

I praktiken en särbehandling...

Sen kan ni ju tänka er när människor skall lagföras utifrån en gps-box som påvisar att vederbörande kört för fort eller vårdslöst i trafiken. En loggning i all ära men det krävs extremt duktiga operatörer för att kunna se en sanning bakom en sådan log...
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Håller med i allt du skriver och vi ska verkligen inte bli upprörda över standardiserade gränssnitt, det är ju skitbra att vi får OBD-uttag på hojarna.
Det jag personligen är orolig över är just försäkringsbolagen och i sin tur marknadskrafterna. FB har ju historiskt sett aldrig gjort något aktivt för att sänka premier för oss (såklart, de är ju vinstdrivande bolag, inte socialinrättningar).
Jag tror att de kommer att göra så att de lockar med rabatt för de som självmant kopplar in en "gps-box", ganska bra rabatt typ 20%. Efter ett tag så kommer premierna att höjas, och höjas och till slut så är premien med "gps-box" samma som premien är utan idag, dvs de som väljer att inte vara övervakade får en ganska rejäl höjning, säg 20-25% mot vad det är idag.
Nästa steg är att de sätter sådana premier att vi helt enkelt inte har råd att välja att vara utan "gps-box" och tänker jag främst på våra sporthojar. De är ju den första kategorin hojar som helt enkelt inte går att försäkra utan "gps-box"... FB motiverar ju detta gladeligen med att det är sporthojar som står för merparten av olyckorna så alla som inte kör sporthoj inkl olika myndigheter kommer ju att välkomna denna utveckligen. FB lyckas ju då på ett "snyggt" sätt få med sig inte bara alla som inte kör hoj alls utan även de som kör hoj men inte sporthoj... "-Då får vi ju äntligen bort ofoget från våra vägar"...

I praktiken en särbehandling...

Sen kan ni ju tänka er när människor skall lagföras utifrån en gps-box som påvisar att vederbörande kört för fort eller vårdslöst i trafiken. En loggning i all ära men det krävs extremt duktiga operatörer för att kunna se en sanning bakom en sådan log...

Räddningen heter privacylagstiftning och "right to be forgotten". Som tur är så är integritet en fråga som EU (trots datalagring) ser ganska allvarligt på. Just nu resonerar de flesta lagstiftare att det är en stor skillnad mellan att FRA läser mina mail eller att TryggHansa vet var jag är och hur jag kom dit. USA ligger tyvärr på en helt annan nivå. Det är där vi måste rikta in lobbyismen.

Tyvärr är vi i viss mån redan där. Ponera att det sker en allvarlig olycka där en MC t.ex kör på ett barn på cykel som dör (lika bra att ta i för att få fram principen). MC-föraren körde för fort men förnekar detta. Bara det faktum att de flesta av oss åker runt med en smartphone gör det fullt möjligt att approximera hastighet och förflyttning genom loggfunktioner. Polisen kan alltså ganska lätt granska detta om de vill.

Jag har inget bra svar på lösning men vi borde fråga golfarna. Är man trist man med fetisch för fula kläder kan man bygga hur många reservat som helst (låt de tro att de "idrottar", vi andra vet att alternativet är madrasserad cell). Mot den bakgrunden borde varje samhälle med bensinmack och pizzeria ha en RR-bana.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top