Nya regler för motorcyklar

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
det låter ju iofs bra så länge de inte utnyttjas till annat än o försöka ta reda på vad som är problem med fordonet vid en verkstadsvistelse, men man kanske kunde göra så att de lagras i hojen så att man bara kan tillgå informationen om man pluggar in sig i den så att det inte finns på nätet
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det är mycket nu...

Små verkstäder får alltså utföra garantijobb, tillverkarna får inte neka dem att köpa reservdelar eller annat som behövs för detta, och detta till rimlig kostnad, mycket bra!!!:tummenupp

ABS på alla nya hojar från 126 kubik och uppåt. Kombibromsar på 125 och mindre?
En mycket bra lag förutom att den uttryckligen också gäller för endurohojar?!?!?
Nåväl, bara det går att koppla ur så är det okej.

Krav på tillverkarna att avgasreningssystem skall hålla till minst 3500 mil

...vilket förmodligen hänger ihop med krav på OBD-uttag...

...vilken i sin tur innebär att besiktningen (och polisens flygande kontroll) skall börja testa avgasrening på hojar...

...vilket i sin tur innebär att det där med eftermarknadspipor blir en garanti för att bli stoppad av polisen...eller modifieringar av insprutningen, dvs PowerCommander och liknande samma sak...

Inte fullt lika kul...


Ah, glömde ju. Folksam och Bilia inför nu i dagarna en liten låda som man kan koppla in i bilens OBD-uttag så man kan få Wi-Fi i bilen... den innehåller även GPS och accelerometer...
Då kan man få en 20% lägre premie på försäkringen om man går med på att övervakas så att man till exempel inte kör för fort eller vårdslöst...

I förlängningen innebär detta att de som INTE vill bli övervakade kommer att få en väldigt mycket högre premie. Jag gissar på att den blir så hög att t ex sporthojar inte kommer att kunna försäkras utan denna lilla låda...

Men, vi får ju Wi-Fi på hojen, ocoolt!!! :tungan:brinnerup
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Tycker det är ett jävligt dåligt. Fler lagar och regler och mer övervakning. Hur många landsvägshojar som såldes 2015 hade abs? 9/10? marknaden efterfrågar ABS och de som väljer bort det gör så av en god anledning (som t'ex endurohojar där abs är så dåligt att det blir farligt).

När ska det komma lag på ABS bromsar på bilar då?, för alla bilister går ju och köper bilar utan abs nu när det ej är lagstadgat.....

Säger inte att ABS är dåligt, bara att lagen är det. Vill gärna ha mössa på mig när jag är utomhus på vintern också, men tycker ju inte det ska vara lag på att jag MÅSTE ha mössa på mig. Lite kan väl folk få bestämma själva?

Angående OBD så vet jag inte vad de vill, de flesta hojar har ju det bara att det ej är standarliserat (som bilarnas OBD2). Hänger säkert ihop med det här att de börjar montera övervakningslådor i bilar
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Att kräva OBD 2 är en bra grej. Det gör att vi får öppet gränssnitt som alla verkstäder kan läsa av vid service och reparationer. Dom gamla tillverkarspecifika gränssnitten försvårar för fristående verkstäder.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Såna här regler är också ofta resultat av de stora tillverkarnas lobbande.
Småtillverkare av billigare enkla hojar får problem att uppfylla kraven för att få sälja inom EU.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En konsekvens blir att alla verkstäder kommer få tillgång till de startspärrar som finns. Något som för bilar ansetts gett grunden för stölder av bilar som för några år sedan ansågs omöjliga att stjäla pga av de elektroniska startspärrarna. :gnissla
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ni är inne på det, en motorcykel är snart inte en motorcykel längre.
Fan, duger det inte med en ram, två hjul, en motor och ett styre? Nej det ska ställas krav på fan och hans moster.
Till slut försvinner en del av känslan och tjusningen i hela paketet med att köra hoj. Allt ska bara krånglas till och göras så svårt som möjligt.

Lite så, om jag får tro vart vi är på väg att hamna.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Ni är inne på det, en motorcykel är snart inte en motorcykel längre.
Fan, duger det inte med en ram, två hjul, en motor och ett styre? Nej det ska ställas krav på fan och hans moster.
Till slut försvinner en del av känslan och tjusningen i hela paketet med att köra hoj. Allt ska bara krånglas till och göras så svårt som möjligt.

Lite så, om jag får tro vart vi är på väg att hamna.

Man måste inte ha en helt ny hoj!. Känslan är lika bra i en 2010as r1 tex. Eller varför inte ännu äldre cyklar.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Att kräva OBD 2 är en bra grej. Det gör att vi får öppet gränssnitt som alla verkstäder kan läsa av vid service och reparationer. Dom gamla tillverkarspecifika gränssnitten försvårar för fristående verkstäder.

Men obd2 är ju en standard för diagnostisering som är påtvingad bilindustrin, det håller jag med om är bra för alla hemmameckare. Lagen om MC säger ju bara att det ska finnas on board diagnostic, det som gör mig förvirrad.

Finns ju på de flesta cyklar redan bara att man måste köpa dyra märkesspecifika diagnosverktyg
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Naiviteten över vad kravet av OBD innebär är förvånande faktiskt.

OBD är benämningen på en teknik/gränssnitt som vi inte sett vidden av än.

Folk skriker som grisar över FRA men OBD är tydligen ok:smasha
 

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
För att läsa diagnostik i verkstadssyfte är OBD mycket smidigt. Kopplar man ihop med övervakningsutrustningen som Telia nu lanserar kan det bli en smula kränkande, enligt mig. Jag är emot övervakning såvida det inte har något reellt syfte som gäller nationell säkerhet eller liknande. Telias grej tillhör inte den kategorin.
.
Vad som slår mig är att 1 jan 2016, när alla hojar de facto ska vara utrustande med OBD och ABS, infaller tämligen snart. I praktiken måste alla hojar som tillverkas för den europeiska marknaden redan idag konstrueras och monteras med ex.vis OBD för att kunna säljas här om drygt en månad. Hur länge har vi haft OBD på knarrarna utan att veta om det?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vad som slår mig är att 1 jan 2016, när alla hojar de facto ska vara utrustande med OBD och ABS, infaller tämligen snart. I praktiken måste alla hojar som tillverkas för den europeiska marknaden redan idag konstrueras och monteras med ex.vis OBD för att kunna säljas här om drygt en månad. Hur länge har vi haft OBD på knarrarna utan att veta om det?

Nu citerar jag dig i denna tråden, men rundsparkar faktiskt 360 mot de flesta som skrivit i tråden - och framförallt mot alla andra motorcyklister som inte ens syns här, som inte engagerar sig, som inte bryr sig, som tror allt skall fortsätta vara som det alltid varit.

Beslutet togs i EU för ganska precis 3 år sedan, och föregicks av flera års diskussioner och beredning.

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/EU-beslut-om-framtidens-motorcyklar/

SMC och FEMA gjorde ett hästejobb med att hyvla av de värsta vansinnigheterna i ursprungsförslaget, men det som blev kvar vart sannerligen ingen tummetott.

Varför är ni så aningslösa? Varför engagerar ni er inte? Varför kommer detta som en överraskning nu - en styv månad innan hojarna rullas ut?

Det är FEM ÅR SEDAN förslagen presenterades! Det var då ni skulle hörts, synts, debatterat - givit uttryck för er uppfattning.

Liknelsen finns i tråden med att man vill vattna ur motorcykeln, göra den mindre attraktiv.
Kanske är det så - medvetet. Kanske blir det så, omedvetet, när man gör den mindre farlig...?

Hur som helst är politikerna jävligt angelägna att göra motorcykeln till något man kan förstå sig på.
Förstå sig på, reglera och kontrollera. Man vill ha en liten smalspårig bil.
...och man använder de små stegens tyranni för att ta sig dit.
Varje liten reglering och pålaga i sig är svår att vända sig mot.
Helheten över tid? Katastrof!

Varför låter ni dem göra det? Varför ger ni dem så mycket yta att röra sig på?
Varför bryr ni er inte om motorcyklismens framtid?


Oh well, gjort är gjort.
"Hang down your head Tom Dooley" är en trist låt att börja helgen med.
Varför inte fundera lite kring vad som är verkligt viktigt för DIG som motorcyklist, och vad du vill att nästkommande generationer av hojmänniskor skall kunna ärva från dig och den tid du lagt på hojar?

Du har en ypperlig och lättjobbad chans just nu!

http://www.sporthoj.com/forum/showt...r-oss-som-k%F6r-MC-Angel%E4gen-unders%F6kning

Punkta ner vad som är angeläget för just dig - offra 5 minuter på det nu i helgen, och se till att engagera dig mycket, mycket mer i den framtida debatten kring vad för slags motorcyklar och trafikmiljö vi skall ha.

Alla framtida beslut av vikt tas i Bryssel. Paraplyorgansiation FEMA gör ett bra jobb där nere, och SMC har en tung och inflytelserik roll i just FEMA tack vare engagerat arbete och kompetent personal.
Men vi måste bli mycket mer engagerade, vi vanliga motorcyklister. Vi måste bevaka varenda move som sker där nere, och agera tidigt och kraftfullt mot det som är på väg att hända. Innan det längre går att påverka.



...och jag vill rikta ett stort tack till Honda Sverige som pressat på för att få in en liten skvätt av den nya Africa Twinnen i ett speciellt "hard core"-utförande innan årsskiftet.
Ingen ABS, inga kopplade bilbromsar - no nonsence!

Den sista motorcykeln?
Inte som sådan, men jag vill ändå gärna se det på det viset. Någon såg chansen att skapa en liten förserie av en hoj som står kvar med en fot i det gamla, äkta.
Tack för det!
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
ABS på alla nya hojar från 126 kubik och uppåt. Kombibromsar på 125 och mindre?
En mycket bra lag förutom att den uttryckligen också gäller för endurohojar?!?
Nej, jag tycker inte att det är en mycket bra lag, och nej - rena tävlingsmaskiner inom trial och enduro är undantagna. Det är här den orange nummerskylten kommer in.

Nåväl, bara det går att koppla ur så är det okej.
Nej, "koppla ur" kan du glömma - då våldför du dig på helfordonsgodkännandet och är brottslig vid en kontroll.

Några modeller som idag har brytare på styret lär väl få behålla det, men sedan kommer myndigheterna i kapp och förbjuder det också.
Hur ser det ut egentligen...? Förare som självsvåldigt bestämmer när det kan vara bra med ABS och när det inte är det? Så kan vi ju inte ha det!
Påtvingad "säkerhet" fur alle, från Bryssel with "love" - man dör ju direCkt utan ABS, det vet alla.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det är ju inget unikt i just denna fråga som gör en (stor) del av människorna i detta land aningslösa, lata och godtrogna. Man har ju lärt sig att gå och rösta vart fjärde år, rätta in sig i ledet och inte klaga.

Det här överförmynderiet har ju gjort att vi inte ens reflekterar över att vi inte får välja själva, friheten minskar och politikernas fickor blir allt fetare och till slut sitter vi här med ett av världens största skattetryck.

Det är också därför jag undrar vad listorna som smc har ska leda till, personligen har jag både fyllt i upproret och formuläret du länkar till men skulle det inte bara vara bättre att säga:

"Fuck you, jag ger Jesus förhud mer auktoritet än dig, det spelar ingen roll vilka krav du kommer med. Du bestämmer inte över mig."

Varför ens diskutera med idioter som bara har legitimitet så länge vi ger dom den?
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Det är mycket nu...

Krav på tillverkarna att avgasreningssystem skall hålla till minst 3500 mil

...vilket förmodligen hänger ihop med krav på OBD-uttag...

...vilken i sin tur innebär att besiktningen (och polisens flygande kontroll) skall börja testa avgasrening på hojar...

...vilket i sin tur innebär att det där med eftermarknadspipor blir en garanti för att bli stoppad av polisen...eller modifieringar av insprutningen, dvs PowerCommander och liknande samma sak...

Men, vi får ju Wi-Fi på hojen, ocoolt!!! :tungan:brinnerup

Men det var ju precis på tapeten med att trafikpoliser är ett utdöende släkte så varför bekymra sig? Folk trimmar bilar trots att alla dessa regler funnit för dem länge och det verkar gå alldeles utmärkt. Jag tror inte oron för dessa krav är obefogad men till viss del överdriven.. Dessutom kommer polisen ha annat att göra framöver nu än att inspektera avgasrening på motorcyklar.. :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nej, jag tycker inte att det är en mycket bra lag, och nej - rena tävlingsmaskiner inom trial och enduro är undantagna. Det är här den orange nummerskylten kommer in.


Nej, "koppla ur" kan du glömma - då våldför du dig på helfordonsgodkännandet och är brottslig vid en kontroll.

Några modeller som idag har brytare på styret lär väl få behålla det, men sedan kommer myndigheterna i kapp och förbjuder det också.
Hur ser det ut egentligen...? Förare som självsvåldigt bestämmer när det kan vara bra med ABS och när det inte är det? Så kan vi ju inte ha det!
Påtvingad "säkerhet" fur alle, från Bryssel with "love" - man dör ju direCkt utan ABS, det vet alla.

Vi bryter dagligen mot helfordonsgodkännadet, det har vi gjort sedan 1999. Sätta på stålomspunna bromsledningar t ex. Ska man vara noggrann så får vi egentligen bara använda den typ av däck som uttryckligen står i regpapprena. Det sistnämnda ser man dock mellan fingarna med eftersom det är svårt att hitta de däck som fanns på en hoj från tidigt 2000-tal.

Vad det gäller enduro- och trialhojar så gäller reglerna dessa också, står i artikel 2 och artikel 4 med tydliga definitioner. Reglerna gäller inte om fordonen inte registrerade för väg så klart så crosshojar kommer att köra på som vanligt. Om du inte reggar enduro- och trialhojen så behövs det inte såklart men alla endurohojar som tas in i sverige är mig veterligen förreggade för gata så då måste de ha utrustningen. Utan gatreg så kan du ju heller inte köra alla typer av endurotävlingar.

Jag har ABS på min KTM 690 Enduro R och den har jag sänkt i lera några gånger, ABS:en fungerar utmärkt ändå så visst funkar det. Enda är ju att jag vill koppla ur bakbromsen för seriöst grusåka.
På 350:n som bara körs i skogen så finns det ju ingen som helst anledning med ABS men på gatan i trafiken så är det skitbra på ren svenska. Beslutsfattarna fattar ju också att det är meningslöst på en skogsmaskin men det är många som bygger om skogsmaskinen till motard...

Hembyggda motardhojar blir förresten olagliga i samband med den nya lagen, rättare sagt, de blir mer olagliga än innan eftersom de redan nu bryter mot helfordonsgodkännandet... :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Men det var ju precis på tapeten med att trafikpoliser är ett utdöende släkte så varför bekymra sig? Folk trimmar bilar trots att alla dessa regler funnit för dem länge och det verkar gå alldeles utmärkt. Jag tror inte oron för dessa krav är obefogad men till viss del överdriven.. Dessutom kommer polisen ha annat att göra framöver nu än att inspektera avgasrening på motorcyklar.. :)


Självklart! Det är skillnad på att sätta lagar och genomföra dem. Det är olagligt att gå mot röd gubbe också men du blir inte lagförd för det... :)

Vi som verkligen kör med fordonen kommer ju att fortsätta som vanligt, bygga om, bygga till, förändra... enda skillnaden är att det är lite mer olagligt än förut och det är just det som är min poäng här.

Vi som är samhällets "kunder" och som använder samhället faciliteter kommer bara att hamna ännu längre från det vi tycker är lämpligt gentemot myndigheter. Det är samma sak som med hastighetsbestämmelser. Har en väg "fel" hastighetsskyltning så kör vi fortare eftersom vi kör i en fart som "känns" bra för just det vägavsnittet. Eftersom myndigheter sätter hastigheten efter en annan formel så blir det diskrepans.
Vi tycker det är bra med ABS, det säljs i princip bara hojar med ABS, varför göra en lag om det då?

Myndigheterna gör ett stort fel när de sätter lagar. De glömmer bort att om man säger till sitt barn att sluta bete sig illa 10 gånger så hjälper det inte att säga det en 11:e gång, man måste hitta ett annat sätt...
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top