Samåkning?

Pappa

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Vespa
Tror ni att detta kan bli stort i Sverige? Tänker att det kanske hade lättat lite på trafiken och köer om man valde att samåka mer. Finns många såna tjänster och bilpoolsidor nu, jag såg detta på www.gomore.se/rideshare och det verkar ju som en smart idé.

Sen att man kan hyra ut sin bil när man inte använder den, vad tror ni om det? Täcker försäkringen om något händer undrar jag.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Står ofta (åtminstone i mina) försäkringsvillkor om att den inte får hyras ut även om den gäller för andra förare, det bästa är väl att kolla med ditt försäkringsbolag isf, jag vet inte om jag hade velat hyra ut min bil dock, har ju sett förr hur folk beter sig med "någon annans" prylar.
 

Pappa

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Vespa
Förstår inte varför det skulle vara en dålig idé? Det är ju genialiskt! Sen är det väl självklart att man inte hyr ut sin bil till vem som helst, det får man ju hålla koll på själv. Men jag hade lätt kunnat låna ut bil till många jag känner. Sen beror det också förstås på bilen också, men någon av de äldre modellerna känns ju givet.
 

Frip

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2013
Ort
Stockholm
Hoj
1997, Yamaha, Sporthoj
Vet inte jag men jag tror att själva uthyrningsdelen är smart om det funkar smidigt. Funderar på att testa hyra ut min ena bil, det är ju smidigt att man själv väljer vem man vill hyra ut till, brukar ju krävas en snabb bakgrundskoll bara.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Aldrig att jag skulle låna ut bilarna. Litar inte på hur folk kör och hanterar koppling, uppvärmning av motorn, kan parkera, skitar ner osv... dessutom bor jag så avsides att det inte är praktiskt - man behöver fordon för att ta sig hit :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top