Glykol och olja på bakdäck

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Tja,

I somras haverarade min oljekylare med resultatet att nästan all olja gick ut i kylsystemet och blandades med kylvätskan och glykolen. Denna sörja stod som en kaskadspya ut ur expansionskärlet och hamnade på vänstra halvan av bakdäcket. Bitter och besviken som jag var så kollade jag över hojen och felsökte så gott det gick på Kinnekulle men rengjorde aldrig bakdäcket. Hojen är fixat men däcket har jag inte gjort något med.

Ska/bör jag kassera däcket? Spontant känns inte olja eller kylarvätska som något som ett däck jublar över att få på sig, men frågar er för att va på säkra sidan så däcket gått 2 dagar bara.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Det år säkert att rengöra däcket med diverse lösningsmedel, men jag själv skulle inte kunna slappna av med det sittande kvar, olja har ju en viss förmåga att få gummi att bli förändrat.
Jag skulle själv ha bytt det.
 

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Låter som du och jag tänker likadant sportbike. Köpte grejer för att kränga däck själv i somras som ska bli kul o få använda dom igen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Oljan kan som sagt förändra gummit om jag inte minns fel, och att tvätta av oljan med lösningsmedel kan ju också förändra gummit. Även pm du nu skulle få bort allt halt fanstyg från däcket utan att däcket påverkats, skulle du fundera över om det beter sig annorlunda? Om du tror det skulle vara annorlunda är det ju bättre att byta det oavsett om det funkar bra eller inte eftersom att det kommer påverka din körning negativt och så jävla dyra är inte däck.
 

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag kommer byta bakdäck, vill någon ha det att burna sönder, åka på eller göra vad som helst med så donerar jag det gärna mot avhämtning eller fraktkostnad. Har lite för många hjärnceller kvar för att inte få hjärnspöken av ett sånt här däck när jag kör.
 

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
Hej.

Först av allt, det är du som bestämmer och känner du minsta oro eller att du inte litar på däcket längre, så skall du inte köra på det.

Dock kan däcken gå att rädda, beroende på vad för däck det är.
Sport-touringdäck/gatdäck har inbyggda "skydd" mot olja/glykol och liknande vätskor.
Dessa rullar ju mest gata/stan/landsväg och skall tåla dessa vätskor.
Dock, om det har stått i eller varit i kontakt med vätskorna under längre tid, kan det påverka negativt.

Åker du sportdäck eller racedäck, så är de tyvärr (mer eller mindre) körda.

mao, ju mera grepp, desto känsligare för dessa vätskor.

väldigt kort och väldigt generellt beskrivet, med lite andra ord än Ulvhamne, som satte huvudet på spiken i sitt inlägg.
 

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Tack för ett riktigt bra svar. Är ett Bridgestone R10 så därför jag va orolig från början. Ska va glad att det bara va högerböjar kvar på Kinnekulle när allt hände för annars hade både jag o hojen fått smaka asfalt och tugga sten i avåkningszonerna där. Så byta ett däck är egentligen ett angenämt bekymmer i sammanhanget

Hej.

Först av allt, det är du som bestämmer och känner du minsta oro eller att du inte litar på däcket längre, så skall du inte köra på det.

Dock kan däcken gå att rädda, beroende på vad för däck det är.
Sport-touringdäck/gatdäck har inbyggda "skydd" mot olja/glykol och liknande vätskor.
Dessa rullar ju mest gata/stan/landsväg och skall tåla dessa vätskor.
Dock, om det har stått i eller varit i kontakt med vätskorna under längre tid, kan det påverka negativt.

Åker du sportdäck eller racedäck, så är de tyvärr (mer eller mindre) körda.

mao, ju mera grepp, desto känsligare för dessa vätskor.

väldigt kort och väldigt generellt beskrivet, med lite andra ord än Ulvhamne, som satte huvudet på spiken i sitt inlägg.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Klokt val, byta däck. EN SMC instruktör delade på en kurs med sig av sin erfarenhet av att spara pengar på däck. Vid lunch var bakdäcket slut. I valet mellan några 100 kr för ett begagnat däck som borde räcka för eftermiddagen och ett nytt bakdäck för dryga 2000kr valde han det "billiga" alternativet.
Och fick en highsider i första kurvan efter lunch.
Reparationerna på hojen kostade 20000 kr.
Det betyder att finns det mer än 10 % risk för krasch med ett "skadat/begagnat" däck kan det med tanke på kostnaderna vid en vurpa löna sig byta däck.
 

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Var nog med om lite samma sak själv i somras vilket också resulterade i en highsider. I väntan på att däckvärmare skulle komma hem så blev det en sista körning med mina Dunlop Sportsmart. Skitbra däck som funkat ypperligt tills jag fick upp tempot lite. Aldrig varit med om tendenser till bakhjulssläpp innan på trean på min hoj men vips så var jag i luften framför hojen uppochner. Skyller inte bara på däcken för det var nog inte den mest silkeslena gashantering från min sida heller. Gick som tur va bra med både mig och hojen på något underligt men underbart sätt.

Klokt val, byta däck. EN SMC instruktör delade på en kurs med sig av sin erfarenhet av att spara pengar på däck. Vid lunch var bakdäcket slut. I valet mellan några 100 kr för ett begagnat däck som borde räcka för eftermiddagen och ett nytt bakdäck för dryga 2000kr valde han det "billiga" alternativet.
Och fick en highsider i första kurvan efter lunch.
Reparationerna på hojen kostade 20000 kr.
Det betyder att finns det mer än 10 % risk för krasch med ett "skadat/begagnat" däck kan det med tanke på kostnaderna vid en vurpa löna sig byta däck.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top