Frusen motor, GSXR 600 2008

Daniel_S

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2012
Ort
Finland
Hoj
gsxr 600 k8 banhoj
Hej, jag har klåpat!

Vid årets första nattliga köldknäpp, stod min GSXR 600 2008 i kallförråd. Eftersom det är en bandagsracer, så hade den bara vatten i kylaren :(

Efter att lokala verkstaden låtit den tina upp, så startade den och gick utan hörbara missljud. Efter provstart fyllde de på kylarvätska, men den rann rakt in i motorn. Vattenpumpen och oljekylningen kopplades förbi, men kylarvätskan rann ändå rakt in i motorn. Det verkar läcka rätt högt uppe i blocket, alt. lågt ner i toppen.

Eftersom det ekonomiska värdet på hojen inte är så högt, så vill jag gärna höra lite synpunkter på vad det kan vara, innan jag låter dem riva motorn eller skaffa fram en ny motor. Vad är det som pajar i dylika fall, går det att fixa utan block/topprenovering?

Alternativen är väl att renovera, byta motor, sälja som rullande chassi (för övrigt med WP fram/bak, titan helsystem, Yoshimura-elektronik, shifter, brembo pump, m.m.). Det som inte nappar är att köpa motor för 15000 SEK / 1500 € till en höj som är värt ca 30.000 SEK / 3000 € som fullt fungerande...

Synpunkter på att jag är en klåpare behövs inte... :)
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Vill du inte byta motor så sälj hojen i delar. Någonstans har ju något spruckit ordentligt om vattnet nu bara rinner rakt igenom, någon del av motorn kommer sannolikt behöva bytas ut. Gör du det inte själv eller åtminstone till största delen själv så är det billigare att byta motor.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
På äldre gsxr så sitter det frostpluggar i toppen.
Jag hade en 99:a där en sådan rostade sönder inifrån troligen pga avsaknad av glykol då den gick som banhoj.

Bytte frostpluggar för några tior och monterade tillbaks toppen med ny packning och då funkade den bra igen så jag gissar att det är en eller flera frostpluggar som frusit sönder för dig.
 

BeemerS1000RR

Medlem
Gick med
27 Oct 2012
Ort
Sandefjord, Nårje
Hoj
Gixer1000
Sjekk frostbrikker i topplokk, sitter 3 stk mellom tennplugger, ses let når ventildeksel demonteres. Disse pleier oftest å sprette ut på denne modellen ved frysning, kan settes på plass igjen med Loctite 638
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Se ovan verkar räcka med att plocka av ventilkåpan.
Jag hade av toppen på min då jag trodde det var topplockspackningen som gått.
 

Daniel_S

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2012
Ort
Finland
Hoj
gsxr 600 k8 banhoj
Tack för svaren! Jag ska be verkstaden i första hand kolla frostpluggarna då, man kan ju alltid hoppas :) Sedan antar jag att man även bör göra x antal varmkörningar/oljebyten, eftersom kylarvätska gått in i motorn.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Ta loss den tunna slangen från kylaren som sitter underst av de två tunnare.
Tryck in ett tryckluftshandtag i den och plugga den koppling som nu är över med tex en liknande slang och en bult.
Tryck i luft lite försiktigt och sök felet.
På min CBR900RR sprack toppen i tunneln till kamkedjan där isen tryckte ut sidan.
Men du kan lätt höra vart det pyser.
Såg även en riktig rednecklösning med en liten anordning med en cigarett i som tryckte luft igenom den och rökfyllde det man läcksökte och rök kom fram där läckaget var.

Enkelt och smidigt.

Tror du kommer hitta det rätt snart om du tar av ventilkåpan och gör om jag förklarade.
Men sen har du säkert en hel del klägg i motorn efter vattnet du dragit runt i oljan och det är inget mysigt att få bort.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top