Honda CBR 919 turbo

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Nu är det dags att spara byggdagboken på senaste turbohojen.
Börjar med bilder på utgångsläget.
IMG_0816.JPG
IMG_0814.JPG
Maskinen är en 1992 CBR900RR med nyare 919cc motor. Inköptes inklusive snyggt gjort grenrör, rätt ny TD04-14t turbo, ok plenum med trattar, ingen IC, Malpassi btr och bränslepump av okänt fabrikat.
Förlängd sving, extra växellåda och Cordona quickshifter samt nya lameller (både stål och fiber) hittade jag i kartongerna..
Med nya stift så ville den hoppa igång:tummenupp
 
Last edited:

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Av en händelse fick jag tillgång till en uppsättning kåpor från en cbr 1000rr 05. Bytte in dem mot en ISR bromspump. Så dessa kåpor tänkte jag använda.
IMG_0838.jpg
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Kompet mättes upp både dynamiskt och statiskt. Med startmotorn gav alla 4 hög och jämn komp #1 174, #2 169, #3 170, #4 171 psi (~12 bar).
Efter detta mättes kompvolymen till 25,3 ml vilket kommer sig av ett komp på 10,1. Original så ska denna motor ligga på 11,1, orsaken till det lägre kompet beror på att 2 st toppackningar monterats.
Min tanke nu är att höja toppen 1 mm till så jag får ner kompet strax under 9 för att ladda max 1,2 bar på 98 oktan med en 19t turbo. Intercooler och modifierade toppbultar skall läggas till.

Förhoppningsvis funkar denna bildlänk:
https://onedrive.live.com/redir?res...90&authkey=!AIW6BYpm3iLEIis&ithint=folder,JPG
 
Last edited:

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
film från tidigare byggare med moppen i aktion:
 

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Helt underbart med turbohoj! Varje gång jag ser ett liknande klipp så blir suget enormt!
Lycka till med bygget!
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Jaså det var en grusracer du köpte :tummenupp

Tycker det låter som grenröret läcker lite på filmen?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Du behöver grövre dragstänger m9 med 8mm midja orginal. toppen lyftes vid 1bar. Marklunds busa fjädrar passar rakt av annars slirar kopplingen. Träna kopplingshanden med handstärkare framför TV'n.
På första gen motorn pre -95 pallar inte kopplingstryckplattan busa fjädrarna men post95 motorn är uppdaterad kan funka.
Kolla så att det är grova ledningar i oljefilterflyttaren jag rasade x-antal motorer på lågt flöde i filterflyttaren.
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Pecis, tänkte jag skulle förnya mig, vad tror du om crossdäck på den?
Jag har en avgasventil utan spel och jag tror det pyser från den, ska kollas upp strax under isärtagningen. Grenröret ser faktiskt mycket bra ut!
Ljuddämpningen är väl inte riktigt besiktningsvänlig än.. 30 cm rakt rör från turbon hehe

Jaså det var en grusracer du köpte :tummenupp

Tycker det låter som grenröret läcker lite på filmen?
 
Last edited:

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Mycket trevligt att du nämner dragstängerna Elffors, gängade du i m12 direkt i blocket eller satte du helicoil eller liknande ? Maskinen har redan starkare kopplingsfjädrar men jag tror jag kan spänna/shimsa dem lite till, ska montera den nya kopplingen först bara och se hur mycket det är kvar till ihopklämt kopplingspaket.
Denna gång har jag inte flyttat filtret, än.. Får väl se vad det blir för aggregat men jag siktar på 19t och det borde få plats ändå. Sitter ett 14t där nu med gott om plats, högt och fint lokaliserat. :yoparty
Slutligen, tror du motorn håller för 1,2 bar med strax under 9 i komp, afr 12 ca, grövre dragstänger, MCX kopplingsfjädrar men i övrigt original....??
Vid 1,2 bar ungefär gick gränsen för kawa zx9 motorn i liknande utförande, har Hondan några fler speciellt svaga punkter som jag borde se över?
Jag bänkar mig framför TVn med handstärkaren och väntar på svar:crash

Du behöver grövre dragstänger m9 med 8mm midja orginal. toppen lyftes vid 1bar. Marklunds busa fjädrar passar rakt av annars slirar kopplingen. Träna kopplingshanden med handstärkare framför TV'n.
På första gen motorn pre -95 pallar inte kopplingstryckplattan busa fjädrarna men post95 motorn är uppdaterad kan funka.
Kolla så att det är grova ledningar i oljefilterflyttaren jag rasade x-antal motorer på lågt flöde i filterflyttaren.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag gjorde m10 dragstänger i impax supreme vertygsstål och drog till 80nm Då gick gängorna i blocket. Det blev 13x1 hylsor med m10x1.25 gänga i invändigt Men då sprack blocket. Det var jävligt mycke svets på mitt sista block, Därför fortsatte jag inte att jaga hästar efter att jag fick det att hålla på 263hk och 1.1bar
Dessutom körde jag med egen gjorda h-profil stakar och omdrevad oljepump. Men det kanske var överkurs. Orginal stakarna ser väldigt klena ut iaf
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Tack för svar!!
Då siktar jag på att sätta i nån form av insatsgänga i blocket!

Följande tips fick jag av en på FB (liknar mycket dina åtgärder!!):
Darren Hardwick: Nope, I drill out the blocks and fit timecerts, there isn't enough room the take the bolts out larger in the cylinder head, believe me I tried, couldn't even get M10 down onto the bolt seats
Also the tensile strength of the oe bolts is quite low at 9.85 (I snapped 3 at 15psi of boost) I ended up finding some 16.4 tensile strength bolts of the same length then torqued the head down to 58nm which is 10nm over stock on a Cometic head gasket

Jag gjorde m10 dragstänger i impax supreme vertygsstål och drog till 80nm Då gick gängorna i blocket. Det blev 13x1 hylsor med m10x1.25 gänga i invändigt Men då sprack blocket. Det var jävligt mycke svets på mitt sista block, Därför fortsatte jag inte att jaga hästar efter att jag fick det att hålla på 263hk och 1.1bar
Dessutom körde jag med egen gjorda h-profil stakar och omdrevad oljepump. Men det kanske var överkurs. Orginal stakarna ser väldigt klena ut iaf

Jag köpte mig en fin liten intercooler också på Dahlbäck racing.
IMG_0863.JPG
IMG_0864.JPG
Ska bara flytta in och utlopp på gavlarna så blir det bra :)
 
Last edited:

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jag gjorde m10 dragstänger i impax supreme vertygsstål och drog till 80nm Då gick gängorna i blocket. Det blev 13x1 hylsor med m10x1.25 gänga i invändigt Men då sprack blocket. Det var jävligt mycke svets på mitt sista block, Därför fortsatte jag inte att jaga hästar efter att jag fick det att hålla på 263hk och 1.1bar
Dessutom körde jag med egen gjorda h-profil stakar och omdrevad oljepump. Men det kanske var överkurs. Orginal stakarna ser väldigt klena ut iaf


Vad konstigt att gängorna inte höll men det kanske var för kort istick i blocket?. På min BB är det ju M10 som ska dras med 79Nm enligt handboken. 12:9 skruv är ju specad att dras just 79 i handböcker och de arp-pinnskruv som jag köpt skall också dras med det.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag gjorde m10 dragstänger i impax supreme vertygsstål och drog till 80nm Då gick gängorna i blocket. Det blev 13x1 hylsor med m10x1.25 gänga i invändigt Men då sprack blocket. Det var jävligt mycke svets på mitt sista block, Därför fortsatte jag inte att jaga hästar efter att jag fick det att hålla på 263hk och 1.1bar
Dessutom körde jag med egen gjorda h-profil stakar och omdrevad oljepump. Men det kanske var överkurs. Orginal stakarna ser väldigt klena ut iaf

Eftersom blocket inte höll, vad tror du så här i efterhand om du skulle ha stannat kvar på M9 men gjort dragstänger med högre hållfasthet och helicoil eller liknande i blocket?
Kanske inte tillåter samma laddtryck då men det där med att svetsa block vill man ju gärna undvika.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Provade heilicoil de höll inte. Det är stor skillnad i spec på moment mellan m8 till m10, tveksamt om jag kommit upp i tillräckligt högt moment på m9. Problemet var att blocket är klent och legeringen mjuk.

Det finns nog en andledning till att det riktigt stora effekterna inte tas eller kan tas ur motorer som är roadrace baserade utan högfarts lokomotivs baserade.
Om man bygger en race hoj vill man ha en så lätt motor som möjligt med tillräcklig marginal till modest trimmning.
Bygger man däremot en motor till en cykel som aspirerar till titeln "världens snabbaste hoj" som honda blackbird, busa zx12 mfl gjorde så är vikten och cylinder volymen av mindre betydelse så då kan man bygga eb grov stor motor som tål mycke stryk.

Undantaget suzuki som alltid verkar ha byggt väl tilltagna motorer som gillar stryk. Läs heffaklumpar
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Nuvarande lobcenter: ex 37-10=103,5. In 37-17=100
image.jpg
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Vilken tror ni skillnaden blir mellan följande alternativ på CBR 900 motorn:
1 Standard Mitsubishi TD04HL-19t, 12 blad turbinhjul och std kompressorhjul
2 TD04HL-19t, 9 blad turbinhjul och "billet" kompressorhjul

Är skillnaden ens mätbar:confused:?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top